معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۱۱:۵۰

اخبار اقتصادی هند - مومبای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مومبای هند در هفته چهارم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ایالت تلانگانا در درآمد سرانه پیشتاز است

گزارش اخیر با عنوان "هند هدف گذاری تورم" نشان می دهد که 76 درصد از مناطق در ایالت تلانگانا دارای درآمد سرانه بالا هستند که از میانگین ملی فراتر رفته است، برخلاف ایالت هایی مانند ایالت بیهار که همچنان عقب هستند. این گزارش بر اهمیت حیاتی داده‌های سطح منطقه در مورد تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه تأکید می‌کند ونشان می‌دهد که ایالت تلانگانا و آندرا پرادش در میان معدود ایالت‌هایی هستند که چنین وضعیتی دارند. این گزارش با مقایسه ارقام درآمد سرانه و تولید ناخالص داخلی ناحیه  در مناطق مختلف، تفاوت های قابل توجهی بین مناطق، به ویژه در بین تلانگانا، ماهاراشترا و بیهار را نشان می دهد. بر اساس این گزارش درآمد سرانه حیدرآباد 500 هزار روپیه (6 هزار دلار)، بنگلور 540 هزار روپیه (6500 دلار) و مومبای 340 هزار روپیه (4 هزار دلار) می‌باشد.

https://timesofindia.indiatimes.com/city/hyderabad/t-leads-in-per-capita-income-economic-data-transparency/articleshow/113375688.cms

 

کاهش سهم کرالا و افزایش سهم تلانگانا در تولید ناخالص داخلی ملی

بر اساس گزارش شورای مشورتی اقتصادی به نخست وزیر هند بر روند نگران کننده ای تاکید می‌کند: ایالت کرالا به عنوان تنها ایالت جنوبی است که کاهش در سهم خود از تولید ناخالص داخلی هند را تجربه کرده است و از 4.1 درصد در سال 01-2000 به 3.8 درصد در سال 24-2023 کاهش یافته است. در مقابل، ایالت های همسایه مانند کارناتاکا و تلانگانا در دوران پس از آزادسازی شکوفا شده اند، به طوری که سهم تولید ناخالص داخلی کارناتاکا به 8.2 درصد افزایش یافته است و ارقام ترکیبی آندرا پرادش (شامل هر دو ایالت آنرا پرادش  و تلانگانا) به 9.7 درصد رسیده است. در مجموع، ایالت های جنوبی اکنون 30.6 درصد از تولید ناخالص داخلی هند را تشکیل می دهند و درآمد سرانه آنها با نرخی رشد می‌کند که به طور قابل توجهی از میانگین ملی بالاتر است.

https://www.newindianexpress.com/states/kerala/2024/Sep/19/kerala-losing-share-in-national-gdp-karnataka-telangana-emerging-economic-powerhouses

 

ایالت  تلانگانا یک اقتصاد 1 تریلیون دلاری را هدف قرار داده است.

دودیلا سریدار بابو، وزیر فناوری اطلاعات و صنایع تلانگانا، در جریان رونمایی از سیاست جدید شرکت‌های میکرو، کوچک و متوسط (MSME) در شهر حیدرآباد، چشم‌انداز بلندپروازانه‌ای را برای دولت بیان کرد: دستیابی به اقتصاد یک تریلیون دلاری. ایالت تلانگانا به عنوان اولین ایالت در هند است که سیاست شرکت‌های میکرو، کوچک و متوسط را که برای تقویت رشد صنعتی طراحی شده است، اجرا می‌کند. وزیر بر اهمیت حیاتی شرکت‌های میکرو، کوچک و متوسط در ایجاد فرصت‌های شغلی تاکید کرد. علاوه بر این، سریدار بابو برنامه‌هایی را برای گنجاندن فناوری هوش مصنوعی در توسعه شرکت‌های میکرو، کوچک و متوسط اعلام کرد و تأکید کرد که این سیاست از طریق رایزنی‌های جامع با انجمن‌های صنعتی برای پاسخگویی مؤثر به نیازهای این بخش تدوین شده است.

https://www.bizzbuzz.news/news-capsules/telangana-aims-for-1-trillion-economy-sridhar-babu-1336843

 

شرکت آی. آر. آی. اس تفاهم نامه با دولت تلانگانا برای تقویت اکوسیستم شرکت‌های میکرو ، کوچک و متوسط  امضا می‌کند.

شرکت محدود  آی. آر. آی. اس. خدمات تجاری، یک شرکت فین‌تک جهانی، با دولت تلانگانا برای تقویت اکوسیستم ایالت برای شرکت‌های میکرو، کوچک و متوسط از طریق یادداشت تفاهم  که در راه‌اندازی سیاست جدید شرکت‌های میکرو ، کوچک و متوسط تلانگانا ایجاد شد، همکاری کرده است. این شرکت قصد دارد در راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری سرمایه‌گذاری کند و هزینه‌ها را از طریق هزینه‌های کاربر جبران کند. این در حالی که دولت پشتیبانی اداری و سیاستی ارائه خواهد کرد. اس.سوامیناتان، مدیر عامل شرکت، اهمیت داده‌ها را در تقویت رشد، که با چشم انداز تلانگانا برای توسعه یک اقتصاد تریلیون دلاری همسو است، برجسته کرد. ابتکارات کلیدی شامل ایجاد یک داشبورد شرکت‌های میکرو، کوچک و متوسط برای اهداف نظارتی و یک پورتال صورتحساب الکترونیکی چندزبانه رایگان به زبان محلی تلوگو است.

https://www.businessupturn.com/business/corporates/iris-signs-mou-with-government-of-telangana-to-boost-msme-ecosystem/

ایالت های شرقی در حال افول و ایالت های جنوبی در حال شکوفایی

در طول شصت سال گذشته، چشم انداز اقتصادی هند شاهد دگرگونی قابل توجهی شده است، به طوری که برخی از ایالت ها به طور قابل توجهی سهم خود را در تولید ناخالص داخلی ملی افزایش داده اند و برخی دیگر از آن عقب مانده اند. ایالت های جنوبی و غربی هند از جمله کارناتاکا، گجرات، آندرا پرادش، تلانگانا و ماهاراشترا به رشد چشمگیری دست یافته اند. ایالت های شرقی و مرکزی مانند بنگال غربی، بیهار و اوتار پرادش کاهش در سهم تولید ناخالص داخلی خود را تجربه کرده اند.

سهم ایالت های جنوب هند از تولید ناخالص داخلی از 25.2 درصد در سال‌های 1961-1960 به 30.6 درصد در سال‌های 24-2023 افزایش یافت، برخلاف ایالت های شرق هند که شاهد کاهش سهم آن از 21.2 درصد به تنها 12.7 درصد بوده است. علاوه بر این، ایالت های جنوبی شاهد افزایش قابل توجه درآمد سرانه بوده اند، به طوری که درآمد سرانه تلانگانا تا سال 2024-2023 به 193.6 درصد از میانگین ملی افزایش یافته است. نکته جالب این است که ایالت های تازه تشکیل شده مانند تلانگانا و جارکند اغلب از نظر عملکرد اقتصادی از ایالت های مادر خود پیشی گرفته اند.

https://www.indiatoday.in/diu/story/share-national-economy-north-east-west-south-zones-gdp-60-years-2602293-2024-09-18

 

شرکت آر.ای.سی، توافقنامه‌هایی را برای پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر

شرکت آر.ای.سی) (REC، وام دهنده زیرساخت هند، از امضای یادداشت های تفاهم  به مبلغ چشمگیر 1.12 تریلیون روپیه (تقریباً 13.37 میلیارد دلار) با توسعه دهندگان برجسته انرژی‌های تجدیدپذیر خبر داده است. این توافقات مهم که در طی یک کنفرانس صنعتی برجسته در ایالت گجرات رسمیت یافت، در پیشبرد هدف  هند برای افزایش ظرفیت انرژی تجدیدپذیر خود به میزان قابل توجه 500 گیگاوات تا سال 2030 مؤثر است. پروژه‌های تحت پوشش یادداشت های تفاهم  بخش های مختلفی از جمله انرژی خورشیدی، باد، برق آبی، انرژی باتری و آمونیاک سبز را شامل می‌شود. ار.اس.سی  اسم شرکت های دخیل در این یادداشت های تفاهم  را فاش نکرده است.

https://m.economictimes.com/news/economy/policy/infrastructure-lender-rec-inks-renewable-energy-pacts-worth-13-4-bln/amp_articleshow/113434830.cms

 

 

 سرمایه گذاری 25 میلیارد روپیه ای برای ارتقای فناوری در تاسیسات تولیدی  در ایالت تامیل نادو

به گفته سوجوی گوش، معاون رئیس شرکت First Solar Inc، این شرکت قصد دارد در طی 2 تا 3 سال آینده برای ارتقای فناوری در تأسیسات تولید ماژول خورشیدی خود در ایالت تامیل نادو، حدود 25 میلیارد روپیه (301 میلیون دلار) سرمایه گذاری کند. هدف از این ارتقا، افزایش ظرفیت تولید سالانه کارخانه از 3.3 گیگاوات به 3.5 گیگاوات و ایجاد 300 شغل اضافی است. شرکت  First Solar که اولین تأسیسات تولید خورشیدی کاملاً عمودی یکپارچه هند را اداره می‌کند، در حال حاضر حدود 56 میلیارد روپیه (674 میلیون دلار) در توسعه این نیروگاه سرمایه گذاری کرده است.

https://economictimes.indiatimes.com/industry/renewables/first-solar-inc-may-invest-rs-2500-cr-for-tech-upgrade-in-tamil-nadu-mfg-units/articleshow/113436588.cms?from=mdr

 

 

افتتاح یک مرکز تولید خودرو در تامیل نادو

در 28 سپتامبر، سر وزیر ایالت تامیل نادو، ام.ک. استالین، ریاست مراسم افتتاحیه تاسیسات جدید تولید جگوار لندرور را بر عهده خواهد داشت. این تاسیسات تاتا موتورز به مساحت 470 جریب در یک سایت بزرگتر 1213 جریب خواهد بود و قرار است سرمایه گذاری قابل توجهی به مبلغ 90 میلیارد روپیه (1.08 میلیارد دلار) باشد. این شرکت در تولید خودروهای لوکس جگوار لندرور و همچنین مدل های الکتریکی تخصص خواهد داشت و تقریباً 5000 شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند. علاوه بر این، ایجاد یک پارک کفش به ارزش 4 میلیارد روپیه (48 میلیون دلار) برای 20 هزار نفر شغل ایجاد می‌کند که در درجه اول به نفع زنان است. این طرح نویدبخش تقویت صنایع محلی چرم، کاهش وابستگی به واردات و کاهش موانع لجستیکی است.

 

https://www.thehindu.com/news/national/tamil-nadu/chief-minister-to-lay-foundation-for-car-manufacturing-plant-footwear-park-in-ranipet-on-september-28/article68645296.ece

 

سرمایه گذاری  شرکت کاترپیلار در ایالت تامیل نادو

شرکت کاترپیلار، تولید کننده پیشرو جهانی تجهیزات ساخت و ساز و معدن، سرمایه گذاری 5 میلیارد روپیه ای (60.2 میلیون دلار) را با هدف گسترش قابلیت های تولید خود در ایالت تامیل نادو اعلام کرده است. این اقدام بخشی از استراتژی افزایش ظرفیت تولید و تقویت حضور خود در بازار هند است. این توسعه، تولید و کارایی را در تاسیسات فعلی خود برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده هم در سطح محلی و هم در سطح جهانی بهبود می‌بخشد. پیش بینی می‌شود این سرمایه گذاری فرصت های شغلی قابل توجهی ایجاد کند و بر اقتصاد محلی تأثیر مثبت بگذارد.

https://www.constructionworld.in/policy-updates-and-economic-news/caterpillar-to-invest-rs-500-crore-to-expand-tamil-nadu-operations/62407

 

کارناتاکا 17 میلیارد دلار درآمد فناوری فضایی را هدف قرار داده است.

دکتر اکروپ کاور، دبیر وزارت فناوری اطلاعات و بیوتکنولوژی ایالت کارناتاکا بیان کرد، کارناتاکا آماده است تا بیش از 17 میلیارد دلار ارزش اقتصادی از طریق پیشرفت در فناوری فضایی ایجاد کند. او در طول سخنرانی خود در نمایشگاه فضایی بنگلور 2024، تأکید کرد که این ایالت سهم چشمگیر 40 در صد از بازار فضایی هند را در اختیار دارد و به طور فعال محیطی را برای رشد استارت آپ های فضایی ایجاد می‌کند. دولت قرار است یک مرکز پیشرفته ویژه فناوری‌های فضایی ایجاد کند و در عین حال برای تقویت تولیدات هوافضا و دفاعی نیز تلاش کند. علاوه بر این، دستاورد اخیر استارت‌آپ  پیکسل (Pixxel)مستقر در شهر بنگلور، که قرارداد مهمی‌با ناسا منعقد کرد بر قابلیت‌های رو به رشد این ایالت در بخش فضایی تأکید بیشتری دارد.

https://businessworld.in/article/karnataka-aims-to-generate-17-bn-in-space-tech-value-state-it-bt-secy-533478

 

توجه شرکت اپسیلون به ایالت کارناتاکا

شرکت اپسیلون «Epsilon Advanced Materials» قرار است 90 میلیارد روپیه (1.08 میلیارد دلار) در ساخت کارخانه آند در ایالت کارناتاکا سرمایه گذاری کند که ظرفیت تولید سالانه 90 هزار تن خواهد داشت. این سرمایه گذاری در دو مرحله اجرا می‌شود. فاز اول شامل 40 میلیارد روپیه برای ایجاد یک کارخانه 30000 تنی تا سه ماهه چهارم سال 2026 است و مرحله دوم به 50 میلیارد روپیه اضافی برای افزایش تولید تا سال 2031 نیاز دارد. به دلیل تقاضا برای وسایل نقلیه الکتریکی در هند، اپسیلون قصد دارد ارائه‌دهنده پایدار مواد آند و کاتد باشد و نیازهای تولید باتری داخلی و بین‌المللی را تامین کند. پیش‌بینی می‌شود که مراسم کلنگ زنی این تأسیسات ظرف شش تا هشت ماه آینده انجام شود و انتظار می‌رود ساخت آن حدود یک سال و نیم به طول انجامد.

https://economictimes.indiatimes.com/news/india/epsilon-advanced-materials-plans-rs-9000-crore-anode-facility-in-karnataka-md/printarticle/113361992.cms

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما