معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۱- ۱۴:۵۹

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ چهارم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

احتمال کاهش مالیات بر املاک

شبکه خبری RTL به طور غیررسمی اعلام کرده است که دولت در پیشنهادی جدید برای قانون جدید مالیات بر املاک و مستغلات، برای هر مترمربع مبلغ صفر تا هشت یورو را در نظر گرفته است. قبلا این رقم صفر تا ده یورو اعلام شده بود. تعیین میزان مالیات به مسئولان محلی واگذار شده و ظاهراً مقامات محلی می‌توانند تصمیم بگیرند که مالیات را به هیچ وجه اعمال نکنند.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/nesluzbeno-porez-na-nekretnine-ipak-nece-biti-obvezan-4455088

رشد دستمزدها در کرواسی، بیشتر از سایر کشورهای اروپا

بر اساس گزارش یورواستات، کرواسی بالاترین رشد دستمزد ساعتی را در میان کشورهای اتحادیه اروپا در سه ماهه دوم سال جاری ثبت کرده است. در منطقه یورو، دستمزد ساعتی کارگر در سه ماهه دوم 4.7 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2023 افزایش یافته است. هزینه کل نیروی کار در بخش ساخت‌وساز در منطقه یورو و اتحادیه اروپا با 5.3 درصد و 5.8 درصد، بیشترین افزایش را داشته است. در کرواسی، حقوق و دستمزدها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 17.6 درصد جهش داشته است. تنها در سه ماهه اول سال، طبق داده‌ها، این امر افزایش 15.8 درصدی داشته است. پس از کرواسی، بلغارستان با افزایش 15.4 درصدی دستمزد نیروی کار و رومانی با افزایش 15 درصدی قرار دارند. دستمزد نیروی کار در بلژیک و فنلاند به ترتیب با 2.6 و 2.1 درصد، کمترین افزایش را داشته‌ است.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/hrvatska-u-2-kvartalu-imala-najveci-rast-troskova-rada-u-eu-4454969

آمار مالکیت خارجیان در مستغلات

بر اساس آمار، خارجی‌ها طی ده سال گذشته، هشتاد هزار ملک در کرواسی خریداری کرده‌اند. بیشترین سهم از املاک و مستغلات متعلق به خارجی‌ها، آپارتمان‌ها است و جالب اینجاست که 96 درصد از املاک مسکونی توسط خارجی‌ها در هفت استان کنار دریای آدریاتیک خریداری شده و تنها 4 درصد باقی مانده آن در شهرهای زاگرب و مناطق شرقی کرواسی، مثل منطقه سرسبز اسلوونیایی‌ها بوده است.

https://vecernjilist.pressreader.com/vecernji-list-hrvatska-vecernji-list-zagreb/20240916/281479281800421/textview

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما