معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۱۱:۵۰ - مشاهده: ۷۳

اخبار اقتصادی جنوب افغانستان – قندهار

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جنوب افغانستان در شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 افزایش مرغداری‌ها در استان قندهار

مدیریت دامداری ریاست زراعت، آبیاری و مالداری استان قندهار اعلام کرد: در حال حاضر روند پرورش مرغ در این استان افزایش یافته است.

به گفته این مسئول، امسال در قندهار 1250 مرغداری فعال بوده که نسبت به سال گذشته 60 درصد افزایش داشته است.

تعداد مرغداری‌ها در شهرستان‌های دامان، ژری، ارغنداب، دند، پنجوائی، میوند، ارغستان و برخی مناطق شهر قندهار افزایش یافته است.

منبع: سایت اطلاع رسانی استانداری قندهار

 کاهش برداشت انگور در استان قندهار

بارندگی‌های غیر فصلی در قندهار، بر محصول انگور این استان آسیب رسانده است. شماری از کشاورزان این استان می‌گویند: تغییر اقلیم و بارندگی‌های غیر فصلی به محصولات آنها آسیب وارد کرده و نسبت به سال گذشته برداشت انگور کاهش یافته است.

باغداران قندهار می‌گویند: باران‌های غیرفصلی به تولیدات آنان آسیب وارد کرده و عدم صادرات میوه تازه به کشورهای دیگر سبب شده تا انگور به قیمت ارزان در بازارهای داخلی به فروش برسد.

از سوی دیگر، مسئولین ریاست کشاورزی، آبیاری و دامداری قندهار مشکلات کشاورزان را می‌پذیرند و وعده همکاری می‌دهند.

به گفته مسئولین: امسال از ۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ انگور حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ تُن انگور بدست خواهد آمد که نسبت به سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش را نشان می دهد.

براساس آمارها، ۶۰ درصد مردم در قندهار سرگرم کشاورزی و دامداری هستند و از این طریق نیازهای زندگی شان را تأمین می‌کنند.

منبع: آریانا نیوز

 افزایش کشت ریحان و زنبورداری در استان قندهار

دکتر محمد فهیم عتیق مدیر سلامت و بهداشت ریاست کشاورزی، آبیاری و دامداری استان قندهار گفت: 40 درصد در تولید عسل این استان افزایش صورت گرفته و علت آن نیز کشت فراوان ریحان می‌باشد.

وی افزود: در حال حاضر 22 مزرعه زنبورداری در شهرستان‌های ژری، دامان، پنجوائی، ارغنداب و برخی از روستاهای استان قندهار فعال می‌باشد. به گفته وی، از این مزارع زنبورداری و مزارع سیار عبوری حدوداً 80 تا 100 تن عسل برداشت می‌شود.

منبع: خبرگزاری باختر

 احداث یک سد با هدف تولید برق در استان زابل

رسانه ‌های نزدیک به طالبان به نقل از مقامات این گروه گزارش داده اند که قرار است در زابل یک سد آب به منظور تولید برق احداث شود.

این منابع روز یکشنبه (۱۸ شهریور) به نقل از "عبداللطیف منصور" وزیر آب و انرژی طالبان در مراسم افتتاح یک ایستگاه تولید برق در کابل گزارش داده ‌اند که وی گفته است: بزودی یک سد بزرگ آب در استان زابل ساخته خواهد شد. در همین حال، "مولوی عبدالکبیر" معاون سیاسی رئیس‌الوزرای طالبان نیز در این مراسم گفت: ساخت سدهای آبی اولویت طالبان است و این اقدام به ضرر هیچ کشوری نیست.

آقای منصور این خبر را در مراسم افتتاح یک ایستگاه جدید برق با ظرفیت ۲۵۲ کیلووات در منطقه تره‌خیل و همچنین انتقال برق ۲۲۰ کیلووات از چمتله به تره‌خیل اعلام کرد.

منبع: خبرگزاری اطلس

 آغاز عملیات ساخت قطعه دوم جاده کابل – غزنی

مقامات طالبان کار ساخت قطعه دوم شاهراه کابل – غزنی به طول ۸۴ کیلومتر را طی مراسمی افتتاح و آغاز کردند. "عبدالغنی برادر" معاون اقتصادی ریاست ‌الوزرای طالبان در این مراسم تأکید کرد: با ساخت این شاهراه تجارت افغانستان رشد بیشتر خواهد کرد.

دفتر مطبوعاتی معاونت اقتصادی ریاست‌الوزرای طالبان در بیانیه‌ ای گفته ‌است: کار فاز دوم این شاهراه روز سه‌شنبه (۲۰ شهریور) با حضور ملا برادر و دیگر مقامات این گروه آغاز شده است.

عبدالغنی برادر در این مراسم گفته است: این شاهراه نه ‌تنها مرکز را به غزنی، قندهار و دیگر استان‌های جنوبی وصل می‌کند، بلکه می‌تواند بر تجارت افغانستان با ایران، پاکستان و سایر کشوهای منطقه تأثیر مثبت بگذارد.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری روی زیرساخت ‌های حمل و نقل از برنامه ‌های اساسی طالبان است، افزود: پروژه ساخت شاهراه کابل – غزنی در چارچوب تعهدات این گروه در زمینه حمل و نقل آغاز شده‌ است.

این مقام ارشد طالبان همچنین گفت: فاز دوم شاهراه کابل – غزنی پل اساسی میان مرکز و جنوب کشور است که پس از تکمیل آن فعالیت ‌های تجاری آسانتر و زمان و هزینه‌ های حمل و نقل کالا کاهش می‌یابد.

طالبان می‌گویند: فاز اول و دوم این شاهراه ۱۱۱ کیلومتر است و کابل را به شهرستان سیدآباد استان میدان وردک وصل می‌کند. کار ساخت فاز اول این شاهراه شامل ۲۷ کیلومتر در تیرماه سال گذشته آغاز شد و مسافران از روند کندی کار ساخت آن شکایت داشتند.

مقامات طالبان گفته‌اند: ساخت مجدد این شاهراه حدود یک میلیارد افغانی هزینه بر می‌دارد.

منبع: خبرگزاری اطلس

 آغاز کار احداث و بازسازی 14 کیلومتر از جاده دایکندی-ارزگان

وزارت فواید عامه طالبان روز سه‌شنبه (13 شهریور) اعلام کرد: کار احداث و بازسازی 14 کیلومتر جاده دایکندی به ارزگان در دو بخش از منطقه تپه لادوگگ تا روستای پلستو واقع در شهرستان پاتو استان دایکندی به ارزش 15 میلیون افغانی از سوی وزارت فواید عامه آغاز گردیده است که امتداد این جاده، استان دایکندی را به استان ارزگان و از آن طریق به استان قندهار وصل می‌کند.

این وزارتخانه افزود: فاز اول این پروژه به طول 7.2 کیلومتر به ارزش 8 میلیون و 328 هزار و 442 افغانی و فاز دوم آن به طول 6.7 کیلومتر به ارزش 6 میلیون و 671 هزار و 558 افغانی با دو شرکت ساختمانی و جاده سازی قرارداد منعقد گردیده است و کار عملی این پروژه رسماً از سوی شرکت های پیمانکار آغاز شده است.

 منبع: خبرگزاری جمهور

 فراهم شدن زمینه کار برای بیش از 130 هزار نفر در استان قندهار

مسئولین بخش کشاورزی ریاست کشاورزی، آبیاری و دامداری استان قندهار می‌گویند: امسال تقریباً برای 132000 نفر زمینه کار فراهم شده است.

به گفته این مسئولین، کارگران مذکور در جمع آوری انار، انگور و انجیر مشغول خواهند شد که از آن جمله 45000 نفر در چیدن انار، 45000 نفر در چیدن انگور و 42000 کارگر به جمع آوری انجیر اقدام خواهند کرد.

مسئولین اداره کشاورزی، آبیاری و دامداری استان قندهار همچنین می‌گویند: تولیدات کشاورزی در این استان نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش داشته است.

به گفته این مسئولین، علت کاهش تولیدات کشاورزی استان قندهار باران‌های غیر فصلی، سموم و کودهای بی کیفیت و راهنمایی افراد غیر حرفه ای به کشاورزان می‌باشد.

منبع: خبرگزاری باختر

 ساخت یک مرکز بزرگ پرورش ماهی در قندهار

پرورش دهندگان ماهی در استان قندهار می‌گویند که در صورت حمایت مسئولین، این استان می‌تواند به خودکفایی در تولید گوشت ماهی دست یابد.

وزارت کشاورزی، آبیاری و مالداری طالبان با هزینه ای بالغ بر ۱۵ میلیون افغانی یک مرکز بزرگ پرورش ماهی در استان قندهار احداث می‌کند.

مسئولین این وزارت می‌ گویند: این مرکز ظرفیت تولید روزانه ۶۰ هزار ماهی را خواهد داشت و با بهره ‌برداری از آن، قندهار به خودکفایی در تولید گوشت ماهی خواهد رسید.

"محمد حامد" مسئول دامداری ریاست کشاورزی و آبیاری قندهار گفت: ما قصد داریم یک مرکز بزرگ پرورش ماهی را در باغ پل واقع در غرب شهر قندهار ایجاد کنیم که برای آن ۱۵ میلیون افغانی هزینه در نظر گرفته شده است و این مبلغ از سوی وزارت کشاورزی، آبیاری و دامداری تأمین می‌شود. با این اقدام، علاوه بر قندهار، گوشت ماهی مورد نیاز استان ‌های نزدیک نیز تأمین خواهد شد.

به گفته مسئولان، هم‌ اکنون ۱۸۲ مزرعه پرورش ماهی در قندهار فعالیت دارند که بچه ماهی‌ها از کشورهای همسایه به این فارم‌ها وارد می‌شود.

محمد ابراهیم مسوول اتحادیه پرورش ماهی در قندهار بیان کرد: «ما در حال حاضر ۲۵ درصد از گوشت ماهی مورد نیاز قندهار را تولید می‌کنیم و بچه ماهی ‌ها را از پاکستان وارد می‌کنیم. اگر به ما کمک شود و آب‌ها مهار شوند، می‌توانیم این نیاز را به طور کامل برطرف کنیم.»

ریاست کشاورزی، آبیاری و دامداری قندهار اعلام کرده است: در حال حاضر 3 نوع ماهی به نام گراس، کامن و سیلور در مراکز پرورش ماهی این استان پرورش می‌یابد و در سال جاری بیش از 200 هزار کیلو گوشت ماهی تولید خواهد شد.

منبع: طلوع نیوز

 افزایش 33 درصدی صادرات ایران به افغانستان

"سید روح‌الله لطیفی" سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران می‌گوید: صادرات این کشور به افغانستان ۳۳ درصد افزایش یافته است.

این موضوع را خبرگزاری صدا و سیما روز شنبه (۳ شهریور) به نقل از لطیفی گزارش داده است. وی افزود: صادرات ایران به افغانستان در 3 ماهه نخست امسال به ۵۲۰ میلیون دلار رسیده و این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۳، صادرات ایران به افغانستان به بیش از 2 میلیارد دلار برسد.

در ۲۹ خرداد سال جاری نیز "حسین روستایی" مسئوول بخش تجارت ایران با افغانستان گفته بود: از ۲۸ اسفند سال ۱۴۰۲ تا ۳ اردیبهشت سال جاری، صادرات غیرنفتی این کشور به افغانستان نسبت به زمان مشابه یک سال قبل از آن ۴۱ درصد افزایش یافته است. گفتنی است، طالبان در سه سال گذشته با ایران روابط نزدیک تجاری داشته ‌اند.

منبع: خبرگزاری اطلس

 افتتاح مرکز جلوگیری از آفات قرنطینه ای در استان قندهار

با اختصاص مبلغ 50 میلیون افغانی مرکز جلوگیری از آفت های قرنطینه ای در شهر قندهار افتتاح گردید.

این مرکز ظرفیت فراوری روزانه 3 هزار تن خشکبار را دارد.

این مرکز در 9 استان شعبه و نمایندگی خواهد داشت و برای جلوگیری از بروز آفت خشکبار استان قندهار و استان‌های همجوار نقش مهمی ایفا خواهد کرد. 

به گفته مسئولین مرکز مذکور، باید به معیار و استاندارد های بین المللی توجه گردد، زیرا خشکبار استان قندهار، علاوه بر پاکستان و هندوستان به کشورهای آمریکا، اروپا و روسیه نیز صادر می‌گردد.

منبع: دفتر اطلاع رسانی استانداری قندهار

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما