معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۱- ۱۰:۱۶

اخبار اقتصادی زیمبابوه، بوتسوانا و زامبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور زیمبابوه، بوتسوانا و زامبیا در هفته چهارم شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 

 زیمبابوه

تزریق 64 میلیون دلار در بازار ارز خارجی زیمبابوه توسط بانک مرکزی

بانک مرکزی زیمبابوه 64 میلیون دلار به بازار ارز خارجی کشور تزریق کرد تا به این ترتیب بتواند تقاضا برای ارز را تأمین و توازن قیمتی را تضمین کند. بانک مرکزی در بیانیه رسمی خود در این زمینه اعلام کرد با توجه به افزایش تقاضای اخیر در بازار ارز خارجی که منجر به کمبود موقت ارز شده است نیاز به تزریق پول بیشتر به بازار را حس می‌کند. این در حالی است که پیشتر بانک مرکزی در ماه ژوئیه نیز 50 میلیون دلار به بازار ارز تزریق کرده بود. با توجه به عدم موازنه عرضه و تقاضای ارز در ماه گذشته و این ماه، بانک مرکزی در وهله اول و در دو هفته ابتدایی سپتامبر 24 میلیون دلار به بازار ارز بین بانکی تزریق کرده بود. حالا بانک مرکزی مجبور شده است 40 میلیون دلار دیگر به این مبلغ اضافه کند.

بنابر بیانیه صادره توسط بانک مرکزی این مداخله سازگار با سیاست تضمین ارزی است. بنابراین بانک مرکزی اعلام می‌کند که به ویژه این سیاست را در پرداخت های خارجی در بازار تبادل ارز بین بانکی ادامه خواهد داد. آقای موشاوایانو در این رابطه اعلام نموده است که دریافت ارز خارجی در هشت ماهه گذشته 13.4 درصد نسبت به سال گذشته در همین زمان افزایش یافته است. این افزایش دریافتی به ما کمک می‌کند که در پرداخت های ارزی عملکرد بهتری داشته باشیم. به علاوه با توجه به انتظار به روند افزایش دریافت ارز وضعیت به سمت ثبات و اطمینان بیشتر در حال حرکت است. وی افزود که این مسأله با توجه به حفظ موازنه ارزی با زیگ به حفظ و ارتقای ارزش پول ملی نیز کمک خواهد کرد.

انعکاس تصمیم زیمبابوه برای کشتن 200 فیل برای مبارزه با خشکسالی

دولت زیمبابوه اعلام کرد در واکنش به خشکسالی و جهت تأمین گوشت مورد نیاز برای مردم برنامه دارد مجوز صدور کشتن 200 فیل در این کشور را صادر کند. این تصمیم در حالی گرفته شد که مشابه این تصمیم در نامیبا نیز در همین هفته گرفته شده است. البته این مجوز تنها جهت تأمین گوشت مورد نیاز جوامع روستایی است. بنا بر اظهارات سخنگوی پارک ملی زیمبابوه این اقدام علاوه بر مردم روستایی توسط این نهاد انجام خواهد شد. این اقدام به محض صدور مجوزهای رسمی دولتی آغاز خواهد شد. کشتار فیل ها در همه مناطق انجام نمی‌شود و تنها در مناطقی مجوز صادر می‌شود که جمعیت آن‌ها به صورت ناپایدار افزایش یافته است. انتظار می رود شکار فیل ها در پارک ملی هوانگ انجام شود که در منطقه خشک کشور قرار دارد جایی که حیات وحش و حیات انسانی به دلیل خشکسالی و کمبود غذا در تعارض با یکدیگر قرار گرفته اند. به گفته این مقام زیمبابوه ای بیش از 45000 فیل در این منطقه وجود دارد، در حالی که ظرفیت آن تنها 15000 فیل است. کل جمعیت فیل های زیمبابوه 10000 است. این خبر در بیشتر رسانه‌های بین المللی مثل رویترز، بی بی سی و یورونیوز بازتاب گسترده ای یافته و با واکنش های منفی و مثبتی نیز روبرو شده است.

  بوتسوانا

اولین مجوز پروژه تحصیل منگنز در بوتسوانا

دولت بوتسوانا به شرکت کانادایی جیانی متالز مجوز 15 ساله معدن منگنز را اعطا کرد. این مجوز راه را برای تبدیل شدن به اولین تولید کننده منگنز با درجه باتری در کشور هموار می‌کند. منگنز یک جزء کلیدی در باتری‌ها است و انتظار می‌رود که تقاضای آن به دلیل رشد خودروهای الکتریکی، در میان دیگر کاربردهای انرژی پاک به شدت افزایش یافته است. بر اساس پروژه Giyani's Kgwakwe Hill (K.Hill)  مواد اکسید منگنز در محل برای تولید سولفات منگنز با خلوص بالا پردازش می‌شود و آن را به یکی از معدود پروژه‌های منگنز درجه باتری در خارج از چین تبدیل می‌کند. این کشور آسیایی 90 درصد عرضه جهانی منگنز با خلوص بالا را در اختیار دارد. نکته قابل ملاحظه در این خصوص این است که در میان کشورهای جنوب و شرق آفریقا بوتسوانا تقریبا اولین کشوری است که با وجود منابع منگنز فعالیت برای ارتقای خلوص این مواد را آغاز کرده است.

بر اساس ارزیابی اقتصادی اولیه در سال 2023، معدن K. Hill تولید سالانه اولیه 80000 تن منگنز مونوهیدرات سولفات با خلوص بالا در طول عمر 57 ساله خواهد داشت. این شرکت کانادایی در بیانیه ای گفت: «گام بعدی تولید منگنز با درجه باتری از کارخانه نمایشگاهی ما است که در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی در حال ساخت است.»

زامبیا

اعتراض نهادهای داخلی زامبیا به قانون پیشنهادی جدید در زمینه فروش مواد معدنی

اتاق معادن زامبیا گفت که اصلاحات قانونی و سیاست پیشنهادی «تهدیدی بی‌سابقه» برای حقوق سرمایه‌گذاران است و جاه‌طلبی این کشور برای چهار برابر کردن تولید مس را تضعیف خواهد کرد. این گروه صنعتی با پیش نویس قانون و برنامه‌های مرتبط برای افزایش کنترل دولتی بر برخی مواد معدنی مخالف است. اتاق روز سه شنبه در بیانیه ای ایمیلی گفت که دولت رئیس جمهور هاکاینده هیکیلما نشان داده است که عدم تمایل زنجیره ای به مشورت معنادار با شرکت های معدنی را نشان داده است. به گفته این سازمان، دولت «خطر خنثی کردن همه کارهای خوب انجام شده» از زمان روی کار آمدن در سال 2021 برای جذب سرمایه‌گذاری در این کشور را دارد که حدود 70 درصد از درآمد صادراتی آن به مس متکی است. پس از اینکه روابط صنعت با سلف خود به دلیل تغییر مکرر سیاست ها تیره شد، هیکیلما بیشتر دوره خود را در دفتر خود صرف تعمیر روابط با معدنچیان مس کرده است. دومین تولیدکننده بزرگ مس آفریقا، تولید خود را به 3 میلیون تن تا اوایل دهه آینده هدف گذاری کرده است.

دولت اخیراً اعلام کرد که قصد دارد یک شرکت دولتی برای کنترل حداقل 30 درصد از تولید معادن آینده از مواد معدنی حیاتی از جمله مس ایجاد کند. اتاق گفت، این یکی از ابتکاراتی است که«بدون شک سرمایه گذاران بالقوه را از کاوش در زامبیا باز می دارد.» دولت قرار است "بدون هیچ هزینه ای" حداقل سهام را بگیرد.

پروژه مطالعات اورانیوم موتانگا در زامبیا توسط شرکت کانادایی

شرکت کانادایی GoviEx در حال گسترش حضور خود در زامبیا با گزینه ای برای مجوز اکتشاف اورانیوم در استان شرقی است. شرکت سرمایه گذاری معدنی مذکور در سمپوزیوم انجمن هسته ای جهانی (WNA) در لندن در اوایل سپتامبر اظهار داشت که انتظار دارد مطالعه امکان سنجی پروژه مونتانگا خود در استان جنوبی زامبیا در سال جاری تکمیل شود. هنوز اطلاعات کامل تری در این زمینه وجود ندارد. شرکت های کانادایی در چند ماهه گذشته دامنه فعالیت های خود در کشور زیمبابوه را تا حد بسیار زیادی ارتقا داده اند. شرکت GoviEx  یکی از شرکت های برجسته معدنی کانادیایی به شمار می رود.

 

تلاش زامبیا برای استفاده از انرژی هسته ای برای کاهش آثار خشکسالی

برلیانت هابینزو، دبیر دائمی فناوری و علم، اظهار داشت که ادغام علم و فناوری هسته‌ای در برنامه‌های توسعه ملی برای رسیدگی به برخی از چالش‌های اصلی جهان بسیار مهم است.  وی در سخنرانی در شصت و هشتمین مجمع عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، پایتخت اتریش، گفت که ناامنی غذایی و شیوع بیماری‌های نوظهور می‌تواند با استفاده از علم و فناوری هسته ای حل شود.  به گفته‌ هابینزو، تغییرات اقلیمی‌ بسیاری از چالش‌های پیش روی کشورها را تشدید کرده و در نتیجه حوادث آب و هوایی فاجعه‌باری مانند خشکسالی‌های طولانی‌مدت و سیل‌های شدید رخ می‌دهد و او استفاده از فناوری را برای رفع این مسائل توصیه می‌کند. او اظهار داشت: ما آژانس را به خاطر تلاش‌های مداومش برای ترویج کاربردهای صلح‌آمیز فناوری هسته‌ای در سراسر جهان ستایش می‌کنیم. در این راستا، دولت زامبیا بر تعهد خود برای همکاری با آژانس تاکید می‌کند.

وی پیش از عزیمت به این اجلاس در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرده بود زامبیا آماده است از دانش و فناوری صلح آمیز هسته ای استفاده کند تا مشکلات جدی خود به ویژه خشکسالی را حل کند. با توجه به کشف اورانیوم در زامبیا این کشور از سال 2020 درصدد از برنامه هسته ای خود را آغاز کند. البته مقامات این کشور بارها اعلام کرده اند که با توجه به هزینه‌های بالای انرژی هسته ای این کشور بدون کمک های خارجی چنین امکانی را ندارد. به همین ترتیب، تا کنون خبری از تحولات یا فرآیندهای لازم برای آغاز ساخت تأسیسات هسته ای در این کشور منتشر نشده است.

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما