معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۰:۴۷

اخبار اقتصادی گرجستان - تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته سوم شهریورماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

در سه ماهه دوم 2024 بریتانیا بزرگترین سرمایه گذار در گرجستان بود

در سه ماهه دوم سال 2024،  بریتانیا بیشترین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ( 266.7 میلیون دلار) را در مقایسه با سایر کشورها انجام داده است. بر اساس داده‌های اولیه سازمان ملی آمار، بریتانیا 46.4 درصد از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در گرجستان را به تنهایی انجام داده است. سهم بزرگترین کشورهای سرمایه گذار در سه ماهه دوم سال 2024 به شرح زیر است:

بریتانیا – 46.4 در صد

ژاپن – 10.3 در صد

مالت – 6.6 در صد

آذربایجان – 4.1 در صد

چک – 3.6 در صد

هلند -  3.6 در صد

ایلات متحده آمریکا – 3.3. در صد

رژیم صهیونستی – 2.4 در صد

اتریش – 2.2 در صد

جزایر ویرجینیا ( بریتانیا) 2 در صد

سایر کشور ها – 15.4 در صد

طبق گزارش سازمان ملی آمار ،  حجم سرمایه گذاری خارجی در سه ماه دوم در قیاس با دوره مشابه سال گذشته با 10.3 درصد افزایش یافت و  به 574.3 میلیون دلار رسید. گرجستان در نیمه اول سال 768.6 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده است.

https://bm.ge/news/ii-kvartalshi-saqartvelos-umskhvilesi-investori-gaertianebuli-samefo-iyo-qveynebis-reitingi

نخست وزیر گرجستان: سازمان‌های مردم نهادی که از سوی دولت تامین مالی می‌شوند، به دولت برای رفع فساد کمک خواهند کرد

دولت برخلاف کمک های خارجی، با پول مالیات دهندگان برنامه کمک مالی برای سازمان‌های مردم نهاد ایجاد می‌کند. نخست وزیر طی یک کنفرانس خبری در این باره اعلام کرد. ایراکلی کوباخیدزه مدعی است که سازمان‌های مورد حمایت مالی دولت، فرصت افشای فساد دولت را خواهند داشت، زیرا آزادی سنگ بنایی فعالیت این برنامه کمک مالی خواهد بود. نخست وزیر می‌گوید: در 8 فوریه، طی ارائه برنامه عملیاتی دولت، من به اهمیت مبارزه با فساد و سایر موضوعات پرداختم. من خاطر نشان ساختم که در راستای فساد هدف بسیار بلندپروازانه ای داریم. هذف ما این است که جزو سه کشور اروپایی با کمترین میزان فساد باشیم. در این راستا هم اکنون گام های استوار بر داشته شد. عزل و نصب کارکنان در این حوزه کاری، در جاهایی که ریسک فاکتورها و خطرات مشخص را مشاهده می‌کردیم، اتفاق افتاده است.

نخست وزیر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سازمان‌هایی که توسط دولت تامین مالی می‌شوند، فساد دولت را افشا می‌کنند، گفت: بله، چنین سازمان‌هایی به دولت برای مبارزه با فساد کمک خواهند کرد. من به عنوان رئیس دولت علاقه مندم که در نهاد های رسمی فساد از بین برود.

https://bm.ge/news/premieris-mtkitsebit-khelisuflebis-dafinansebuli-arasamtavroboebi-mtavrobas-koruftsiis-aghmofkhvrashi-daekhmarebian

صادرات نرم تنان از گرجستان 154.5 درصد افزایش یافت

در 7 ماهه سال 2024، صادرات داخلی نرم تنان از گرجستان 154.5 درصد افزایش یافته است. بر اساس داده‌های سازمان ملی آمار کشور ، گرجستان در 7 ماه سال جاری 172.1 تن نرم تنان به ارزش 937.4 هزار دلار فروخته است. در مدت مشابه سال گذشته 40.6 تن به ارزش 368.3 هزار دلار آمریکا فروخته شده است.

فهرست کشورهای مقصد صادرات به شرح زیر است:

فرانسه - 79.3 تن به ارزش 748.9 هزار دلار؛

ترکیه - 88.1 تن به ارزش 109.5 هزار دلار;

روسیه - 820 کیلوگرم با ارزش 63.5 هزار دلار،

ایتالیا - 3.8 تن به ارزش 15.3 هزار دلار

https://bm.ge/news/saqartvelodan-moluskebis-eqsporti-1545-it-gaizarda

ساخت و ساز در گرجستان در ماه جولای گران شد

بر اساس داده‌های سازمان ملی آمار کشور در ماه جولای 2024 شاخص هزینه ساخت و ساز در قیاس با ماه گذشته، ۰.۹ درصد افزایش یافته است. این تغییر عمدتاً ناشی از افزایش 5.4 درصدی میانگین حقوق ماهانه کارگران ساختمانی بوده که 1.06 واحد درصد در تغییر شاخص کل سهم داشته است. در قیاس با دوره مشابه سال گذشته، شاخص هزینه ساخت 7.8 درصد افزایش یافت. افزایش این شاخص بیشتر ناشی از افزایش 24.5 درصدی میانگین حقوق اسمی ماهانه کارگران ساختمانی و افزایش 3.3 درصدی قیمت مصالح ساختمانی بوده است. علاوه بر این، در مقایسه با فوریه 2022، شاخص هزینه ساخت 18.3 درصد افزایش یافته است.

https://1tv.ge/news/saqstati-ivlisshi-saqartveloshi-mshenebloba-gadzvirda-2

ده مقصد محبوب برای گردشگران گرجی

تئا زاکارادزه مدیر کل TAV Georgia می‌گوید، در سال جاری Georgian Airways شرکت هوایی بیشترین مسافر را در جابجا کرده است. به گفته او، 12 در صد از مسافران از Georgian Airways و 10 در صد از مسافران از Turkish Airlines استفاده  کردند. Pegasus  شرکت هوایی ترکی جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. Georgian Airways تقریباً به 338 هزار مسافر و  Turkish Airlines به 317 هزار  مسافر خدمات رسانی کرده است. در مورد 10 محبوب ترین مقصد، طبق گفته تئا زاکارادزه بیشتر گرجی‌ها به مقاصد زیر پرواز می‌کنند: استانبول، مسکو، باکو، تل آویو، دبی، شارجه، مونیخ، دوحه، تهران و کویت.

خانم زاکارادزه افزود: فرودگاه بین المللی تفلیس همیشه با حمل و نقل محموله‌ها و تعداد مسافران متمایز بوده است. تعداد مسافران در دوره پس از کوید خیلی زیاد نبوده، با این حال، امسال تعدادشان واقعا زیاد است. در ماه آگوست به 524 هزار مسافر خدمت رسانی کردیم. ما دارای 52 شرکت هوایی و 64 مقصد هوایی هستیم. شاهد افزایش جریان مسافر هستیم. می خواهیم تا پایان سال، به 4.6 میلیون مسافر خدمت رسانی کنیم. در ماه‌های ژوئن- جولای – آگوست، در قیاس با دوره مشابه سال گذشته، شاهد افزایش چشمگیر بودیم. ما 125 فرودگاه را اداره می‌کنیم و تنها چند فرودگاه شاهد چنین افزایشی بوده اند. China Southern شرکت هوایی چینی سال هاست به گرجستان پرواز می‌کند. قرار است Air china یک شرکت دیگر چیتی از پاییز سال جاری اضافه شود. این امر مبین این واقعیت است که گرجستان برای گردشگران چینی به یک کشور جالب تبدیل شده است. همچنین پروازهای چارتری از کره انجام شده است.

https://bm.ge/news/top-10-mimartuleba-sad-dafrinaven-yvelaze-khshirad-qartvelebi-tbilisis-saertashoriso-aeroportidan

 ایراکلی ناداریشویلی اعلام کرد: در سه ماهه دوم سال 2024، سرمایه گذاری مستقیم خارجی 10.3 درصد افزایش یافته که در میان داده‌های سه ماهه دوم از سال 2008 بی سابقه است.

معاون وزیر اقتصاد و توسعه پایدار می‌گوید: طبق داده‌های اولیه سازمان ملی آمار، در سه ماهه دوم سال 2024، سرمایه گذاری مستقیم خارجی 10.3 درصد افزایش یافته و به 574.3 میلیون دلار رسیده، که در میان داده‌های سه ماهه دوم از سال 2008 بی سابقه است. سرمایه گذاری‌ها عمدتاً در بخش هایی مانند بخش مالی و بیمه (حدود 255 میلیون دلار) و همچنین در بخش انرژی و تجارت انجام شده است. بر اساس ارزیابی معاون وزیر طی سالیان گذشته در میان سرمایه گذاران در مورد گرجستان تصویب مثبت شکل گرفته است. دلیل این امر، سیاست اقتصادی بسیار منسجمی‌بوده که توسط دولت گرجستان، به ویژه در دوره پس از همه گیری، اجرا شده است. همه شاخص‌های کلان اقتصادی نقش چشمگیری در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری ایفا می‌کنند. همچنین مایلم توجه شایانی به پیشنهادهای ویژه و ابزارهای خاصی که وزارت اقتصاد و توسعه پایدار به سرمایه گذاران در جهت سرمایه گذاری در زمینه‌های مختلف ارائه می دهد، از خود نشان دهم. روند بهبود سرمایه گذاری مستقیم خارجی به مبین اعتماد سرمایه گذاران و انتظارات مثبت نسبت به محیط تجاری گرجستان است. یکی از اولویت های مهم دولت گرجستان، جذب سرمایه گذاری با کیفیت و انتقال دانش و فناوری است.

https://kvira.ge/954730

تورم پایین و گردشگری بر رشد اقتصادی تاثیر می‌گذارد

بر اساس ارزیابی اوا بوچوریشویلی رئیس بخش تحقیقات Galt & Taggart، تورم پایین و گردشگری بر رشد اقتصاد تاثیر می‌گذارد. بر اساس اطلاعات Galt & Taggartبانک سرمایه گذاری، در  آگوست 2024، درآمد حاصل از گردشگری با افزایش 23.5 درصدی به 670 میلیون دلار رسید. خانم بوچوریشویلی می‌گوید: همان طورکه مستحضر هستید، در ماه جولای شاهد رشد اقتصادی 13 درصدی بودیم. به طور کلی، در مدت 7 ماه رشد 9.7 درصدی بالاتر از حد انتظار داریم. به نظر ما، تورم پایین و گردشگری بر رشد اقتصاد تاثیر می‌گذارد. درآمدهای گردشگری در ماه‌های جولای و آگوست افزایش قابل توجهی داشته است. درآمدهای گردشگری در آگوست با رشد 23.5 در صدی به 670 میلیون دلار رسید. ما 3.2 میلیارد دلار درآمد گردشگری در 8 ماه دریافت کردیم. رشد سالانه بیش از 10 درصد است.

علاوه بر این، Galt & Taggart پیش بینی می‌کند که که درآمد گردشگری در سال 2024 به 4.3 میلیارد دلار برسد - 0.2 میلیارد دلار بیشتر از سال 2023.

https://bm.ge/news/ekonomikur-zrdaze-gavlena-dabal-inflatsiur-garemos-da-aseve-turizms-aqvs-galt-taggart

 در ماه آگوست، فروش آپارتمان‌های نوساز در تفلیس اندکی افزایش یافته، در حالی که فروش آپارتمان‌های قدیمی‌کاهش یافته است

در ماه آگوست، 3230 آپارتمان در تفلیس فروخته شد. این شاخص در قیاس با آگوست سال قبل 5 درصد کاهش یافته است. در آخرین ماه تابستان، معاملات پروژه‌های جدید در تفلیس 0.4 درصد افزایش یافت. در پروژه‌های آپارتمان‌های قدیمی، شاخص نسبت به آگوست 2023، 17 درصد کاهش یافته است. لازم به ذکر است که در این مدت وسعت بازار با 7 درصد افزایش به 230 میلیون دلار رسیده که دلیل آن افزایش ارزش آپارتمان‌ها بوده است. بر اساس بررسی، در آگوست میانگین قیمت فروش آپارتمان‌های قدیمی در پایتخت در حومه شهر 10 درصد و در مرکز شهر 9 درصد افزایش یافته است. میانگین قیمت آپارتمان‌های نوساز در حومه شهر ۸ درصد و در مرکز شهر ۷ درصد افزایش یافته است.

https://bm.ge/news/agvistoshi-tbilisshi-akhali-binebis-gayidvebi-mtsired-gaizarda-dzvelis-ki-shemtsirda-rogor-sheitsvala-fasi

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما