معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۰۷:۵۹

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در نیمۀ دوم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش تولید خوروهای برقی نروژ در اروپا

2 سپتامبر  2024

در ماه آگوست، خودروهای الکتریکی 94.3 درصد از بازار خودروی نروژ را به خود اختصاص دادند و رکورد جهانی جدیدی را به نام خود ثبت کردند. در صدر جدول افزایش تسلا مدل Y قرار داشت که 18.8 درصد از فروش را به خود اختصاص داد. مشوق‌های مالیاتی سخاوتمندانه نروژ و تعهد به فروش تنها خودروهای بدون آلایندگی تا سال 2025، با فروش 10480 خودروی برقی جدید در ماه آگوست، این رقم را افزایش داده است که مجموع سالانه آن را به 68435 رسانده است. در مقابل، بقیه اروپا با قیمت‌های بالا و زیرساخت‌های ناکافی دست و پنجه نرم می‌کنند که منجر به پذیرش کندتر خودروهای برقی شده است. در ماه ژوئیه، خودروهای برقی تنها 12.1 درصد از فروش خودروهای جدید در اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دادند که در فاصله زیاد پس از خودروهای بنزینی و هیبریدی قرار داشت.

https://www.tuko.co.ke/business-economy/560723-norways-electric-car-sales-set-world-record/

 

نروژ بدنبال لغو احکام دادگاه در مورد ممنوعیت توسعه نفت و گاز

4 سپتامبر 2024

دولت نروژ در حال اعتراض به حکم دادگاهی است که توسعه سه میدان نفت و گاز - Yggdrasil، Tyrving و Breidablikk - را به دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی متوقف کرده بود. شکایتی که توسط Greenpeace و سازمان جوانان Nature and Youth ارائه شده است، استدلال می‌کند که وزارت انرژی نروژ نتوانسته است تأثیرات آب و هوایی این عملیات را به اندازه کافی ارزیابی کند. در ژانویه، دادگاه منطقه ای اسلو در کنار شاکیان قرار گرفت واحکام موقت را صادر کرد. با این حال، دولت، در کنار اپراتورهای Aker BP و Equinor، پس از تاخیر در ماه مارس فعالیت خود را از سر گرفت. نروژ، تولیدکننده بزرگ نفت و گاز جهانی، نگران است که محدود کردن پیشرفت‌های جدید منجر به از دست دادن درآمد قابل توجهی شود، اگرچه ادعا می‌کند که طبق دستورالعمل‌های توافق آب و هوایی پاریس برای انتشار خالص صفر تا سال 2050 عمل می‌کند.

https://finance.yahoo.com/news/norway-seeks-lift-injunctions-against-105716694.html?guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAACYLThvwWA8ZdXVzKPxxe4xcQduUnhztFn6dous9mQmszltvMtduTVN7IiP09bzV2eVTtJ8AKg5ZIIxzNMt4VzqVFwFUSP34QdbdLsmlZskcZ4R2pSbVWGGuTsU_AUP-YLs8618bavybwvSjJb2oiXwoqXtDADzPHfKH1FQEtomn

 

پس رفت تولید صنعتی نروژ در ماه جولای

6 سپتامبر 2024

در ماه ژوئیه، تولید صنعتی نروژ 3.8 درصد (ماه به ماه) در شرایط فصلی کاهش یافت که در مقایسه با افزایش 7.7 درصدی در ماه ژوئن، تفاوت شدیدی داشت. این کاهش بدترین عملکرد را از سپتامبر 2023 نشان می دهد. این کاهش عمدتاً ناشی از انقباض قابل توجه در استخراج و خدمات مرتبط است که بیش از 80 درصد از تولید صنعتی نروژ را تشکیل می دهد. عملکرد این بخش نسبت به رشد آن در ژوئن به شدت بدتر شد. با این حال، با افزایش سرعت تولید تولید و کاهش تولید برق، گاز و بخار در مقایسه با ماه‌های گذشته، تحولات مثبتی رخ داد.

به طور سالانه، تولید صنعتی در جولای 10.1 درصد رشد کرد که نسبت به رشد سالانه 14.9 درصدی ژوئن کمتر است. علیرغم کاهش ماهانه، میانگین سالانه نرخ رشد تولید صنعتی اندکی به 3.3 درصد در ماه جولای افزایش یافت که از 3.0 درصد در ژوئن افزایش یافت که نشان دهنده بهبود درازمدت در بخش صنعتی نروژ است.

https://www.focus-economics.com/countries/norway/news/industrial-production/norway-industrial-production-06-09-2024-industrial-output-deteriorates-in-july/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما