معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۶:۲۳

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفتۀ دوم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد قیمت تولید در کرواسی

بر اساس گزارش آژانس آمار اتحادیه اروپا (Eurostat)، قیمت تولید محصولات در منطقه یورو و اتحادیه اروپا در ماه جولای برای دومین ماه متوالی افزایش یافت و در کرواسی رشد آنها دو برابر میانگین اروپا بود. قیمت تولیدی محصولات صنعتی در منطقه یورو و اتحادیه اروپا در ماه جولای 0.8 درصد افزایش داشت، در حالی که این رشد در ماه ژوئن 0.6 درصد بود. افزایش قیمت در حوزه انرژی نیز، 2.8 درصد در منطقه یورو و 2.5 درصد در اتحادیه اروپا بود. در کرواسی، قیمت تولید محصولات صنعتی در ماه جولای نسبت به ژوئن 1.7 درصد افزایش داشت. با این حال در سطح سالانه، قیمت تولید محصولات صنعتی در کرواسی 4.5 درصد کاهش داشته است.

https://lidermedia.hr/biznis-i-politika/rast-proizvodackih-cijena-u-hrvatskoj-dvostruko-snazniji-od-europskog-prosjeka-158812

https://www.nacional.hr/novo-izvjesce-rast-proizvodackih-cijena-u-hrvatskoj-dvostruko-snazniji-od-europskog-prosjeka/#google_vignette

 کرواسی تامین گاز آذربایجان را تضمین می‌کند

شرکت گاز کرواسی PPD و MET Group اعلام کردند که از اول سپتامبر با شرکت آذربایجانی سوکار به منظور تامین گاز برای بازار کرواسی همکاری خواهند کرد. اگرچه PPD در حال حاضر LNG کرواسی را از طریق ترمینال در جزیره Krk تامین می‌کند، اما از این فرصت برای تنوع بیشتر سبد خود با شرکای قابل اعتماد استفاده می‌کند. گروه MET که مقر آن در سوئیس است، اعلام کرده است که با افزودن کرواسی به فهرست چندین کشور اروپایی که دسترسی به گاز آذربایجان را برای بازارهای داخلی خود تضمین کرده‌اند، به همکاری با سوکار ادامه داده و دامنه فعالیت خود را گسترش خواهد داد. گروه MET در 15 کشور شرکت‌های زیر مجموعه دارد، در 30 بازار گاز ملی حضور دارد و در 39 مرکز تجارت بین‌المللی فعال است. شرکت تابعه MET در کرواسی، Croatia Energy Trade است که در سال قبل، 1.24 میلیارد یورو درآمد داشت.

https://www.seebiz.eu/energetika/ppd-zapoceo-suradnju-sa-socar-om/309388

https://www.nacional.hr/stize-plin-iz-azerbajdzana-ppd-zapoceo-suradnju-s-energetskim-divom-iz-bakua-socar-om/

https://www.energetika-net.com/plin/opskrba-hrvatskog-trzista-prirodnim-plinom-iz-azerbajdzana

https://forbes.n1info.hr/aktualno/ppd-i-met-grupa-dobavljat-ce-plin-za-hrvatsku-iz-azerbajdzana

https://hr.bloombergadria.com/biznis/kompanije/65749/met-i-ppd-dopremaju-azerbajdzanski-plin-u-hrvatsku/news/

کرواسی در صدر منطقه یورو با رشد خرده فروشی در ماه جولای

گردش مالی در خرده فروشی اروپا در ماه جولای تثبیت شد و طبق اولین برآوردهای اداره آمار اروپا، کرواسی قوی‌ترین رشد را ثبت کرد. بر اساس این گزارش، در سطح منطقه یورو، گردش مالی خرده فروشی در ماه جولای نسبت به ماه قبل 0.1 درصد افزایش داشت که گردش مالی در خرده فروشی مواد غذایی، نوشیدنی و تنباکو بیشترین افزایش یعنی 0.4 درصد در منطقه یورو و 0.5 درصد در اتحادیه اروپا را داشته است. در فروشگاه‌های بزرگ دارنده مواد غیرخوراکی، افزایش جزئی و در حدود 0.1 درصد در منطقه یورو و 0.2 درصد در سطح اتحادیه بوده است. کاهش محسوس تنها در پمپ بنزین‌ها، 1 درصد در منطقه یورو و 1.4 درصد در اتحادیه اروپا ثبت شده است. کرواسی در ماه جولای با رقم 2.9 درصد، در مقایسه با ژوئن بیشترین رشد را در خرده فروشی ثبت کرد. بر اساس داده‌های یورواستات، نرخ رشد در ماه جولای بالاترین میزان از ماه می 2021 بوده است. بیشترین رشد فروش در ماه جولای (نسبت به جولای سال قبل) مربوط به لوکزامبورگ با 10.3 درصد بوده است و کرواسی با رشد 7.9 درصدی خرده فروشی در ماه جولای نسبت به ماه مشابه سال گذشته، در رتبه بعدی قرار دارد.

https://www.poslovni.hr/hrvatska/u-srpnju-hrvatski-rast-maloprodaje-najveci-u-cijeloj-eu-29-4454036

https://hr.bloombergadria.com/ekonomija/europa/66005/hrvatska-u-samom-vrhu-eurozone-rastom-maloprodaje-u-srpnju/news/

اکتشاف جدید نفت و گاز در کرواسی

اکتشاف نفت و گاز در منطقه اسلاوونیای شرقی در سال 2016 آغاز شد، اما پس از ژوئیه امسال با آغاز اکتشاف آزمایشی در میادین گازی Berak و Cerić، عموم مردم در مورد ذخیره نسبتاً بزرگ نفت و گاز در نزدیکی شهر Kutina مطلع شدند. مجموع تولید روزانه در اسلاوونیای شرقی 400 تا 500 هزار متر مکعب در روز است. کشف نفت و گاز در منطقه کوتینا، ذخایر 4.4 میلیون بشکه معادل نفت است که این میدان را به یکی از پنج ذخایر بزرگ کرواسی تبدیل می‌کند. شرکت کانادایی Vermilion در حال حاضر یک دهه است که در اکتشاف نفت و گاز در کرواسی سرمایه گذاری کرده است. از طریق قرارداد امضا شده با Vermilion، جمهوری کرواسی حق دریافت بیش از 50 درصد از درآمد پروژه را برای 20 سال بهره برداری مورد انتظار دارد.

https://forbes.n1info.hr/aktualno/kolike-ce-prihode-imati-drzava-od-nafte-i-plina-koje-su-kanadani-pronasli-kod-kutine/

https://www.poslovni.hr/financije/vermilionovo-komercijalno-otkrice-ugljikovodika-kod-kutine-4453473

رشد ضعیف تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم در منطقه یورو

بر اساس گزارش یورواستات، در سه ماهه دوم سال جاری، تولید ناخالص داخلی (GDP) تعدیل شده فصلی در هر دو منطقه یورو و اتحادیه اروپا (EU) در کل نسبت به سه ماهه قبل 0.2 درصد رشد داشته است. در مقایسه با سه ماهه مشابه سال گذشته، تولید ناخالص داخلی در منطقه یورو 0.6 درصد و در اتحادیه اروپا 0.8 درصد رشد داشته است. بر اساس آمار فصلی، لهستان با 1.5 درصد بالاترین رشد را در اتحادیه اروپا داشته است، در حالی که در منطقه یورو بالاترین رقم را یونان با 1.1 درصد و پس از آن هلند با 1 درصد به دست آورده است. اسپانیا و کرواسی با رشد سه ماهه تولید ناخالص داخلی 0.8 درصدی هر کدام فاصله چندانی ندارند. در سطح سالانه، کرواسی به رشد سه درصدی دست یافته است. در سه ماهه اول، رشد سالانه کرواسی 3.9 درصد بود و عوامل اصلی این رشد تقاضای داخلی و خارجی و گردشگری بودند.

https://hr.bloombergadria.com/ekonomija/europa/66077/mrsav-rast-bdp-a-u-drugom-kvartalu-u-eurozoni/news/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما