معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۸- ۰۸:۰۰

توسعه زیمبابوه در زمینه تولید بذرهای پرورش یافته

شرکت های دولتی و نیمه دولتی زیمبابوه در زمینه توسعه بذرهای گیاهی به ویژه بذرهای استراتژیک مانند تنباکو، ذرت و پنبه پیشرفت های چشمگیری به دست آورده اند. این پیشرفت ها حاصل تجربه سال های طولانی و همکاری‌های بین المللی گسترده با سایر کشورها مثل هند و کره جنوبی است. همکاری در زمینه بذرهای گیاهی می‌تواند یکی از حوزه‌های اصلی در زمینه کشاورزی باشد.

در طی چند ساله اخیر زیمبابوه تمرکز قابل ملاحظه ای در زمینه توسعه بذرهای مقاوم در برابر خشکسالی و بذرهای با کیفیت بالاتر به ویژه در خصوص محصولات زراعی استراتژیک در این کشور مانند تنباکو، پنبه و ذرت داشته است. تحقیق و مطالعه در این زمینه از طریق چندین شرکت دولتی و نیمه دولتی در حال انجام است که می‌توان به شرکت های SIRDC  و Kutsaga اشاره کرد. همچنان که در مکاتبات پیشین ذکر شده است در زمینه هر سه بذر مذکور مطالعات گسترده ای با مشارکت برخی کشورها مانند کره جنوبی و هند در این کشور انجام شده است که منجر به تولید بذرهای با بهره وری بالا شده است. کیفیت پنبه زیمبابوه با توجه به همین بذرهای پرورش یافته، جز بهترین پنبه‌ها در سطح جهان به شمار می رود. البته با توجه به مشکلات خشکسالی این کشور مجبور به واردات بذر پنبه است. اما بذر وارد شده در جریان یک فرآیند چند ساله به تأیید مقامات این کشور رسیده و دارای کیفیت مورد تأیید زیمبابوه است. در زمینه بذر تنباکو، شرکت کوتساگای زیمبابوه به بیش از 15 کشور جهان صادرات بذر دارد و بخش عمده نیاز داخلی توسط این شرکت تأمین می‌شود.

این مورد توسط نماینده روآندا در نمایشگاه کشاورزی زیمبابوه آقای کامانا دبیر دائمی وزارت کشاورزی روآندا که به زیمبابوه سفر کرده است نیز مورد اشاره قرار گرفته است. وی بیان می‌کند پیشرفت های زیمبابوه در زمینه تولید بذر خیره کننده است. البته اضافه می‌کند سایر بخش های کشاورزی زیمبابوه در کنار توسعه بذرها توسعه نیافته اند و نیاز به همکاری‌های بین المللی در آن مشهود است. برای مثال، در خصوص سیستم مکانیزه توزیع بذر روآندا توسعه یافته تر است و همین مسأله موجب می‌شود زیمبابوه با وجود بذرهای پرورش یافته کارآمد از آسیب های خشکسالی آسیب بیشتری ببیند.

 شرکت های فعال در زمینه مطالعات و تحقیقات کشاورزی در زیمبابوه دارای سوابق طولانی هستند. برای مثال، شرکت کوتساگا بیش از هفتاد و پنج سال در این زمینه فعالیت دارد. به این ترتیب یکی از مزیت های زیمبابوه توسعه یافته بودن در زمینه مطالعات کشاورزی به ویژه در حوزه پرورش بذرهای گیاهی است. این مورد می‌تواند به عنوان یکی از زمینه‌های همکاری در زمینه کشاورزی میان ایران و زیمبابوه بیشتر از پیش مطمح نظر قرار گیرد.

خشکسالی در کنار عدم توسعه روستایی و فقدان تجهیزات کافی در زمینه آبیاری در قسمت های مختلف زندگی مردم زیمبابوه را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین توسعه در یک حوزه به کنترل وضعیت در سایر حوزه‌ها کمک نمی‌کند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما