معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۵- ۱۵:۱۷ - مشاهده: ۷۱

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ارمنستان در هفته دوم شهریورماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 ابتکار وزارت اقتصاد و مرکز حمایت از سرمایه گذاری اینترپرایز ارمنستان برای جذب شرکت های موجود در فهرست رتبه بندی فوربس

وزارت اقتصاد ارمنستان به همراه مرکز حمایت از سرمایه گذاری اینترپرایز ارمنستان ابتکاری را برای جذب شرکت های موجود در فهرست رتبه بندی فوربس از 100 برند ارزشمند به این کشور انجام می‌دهد .

این ابتکار با هدف توسعه اقتصاد ارمنستان با کمک به جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش واقعی اقتصاد این کشور و ایجاد فضای مطلوب و رقابتی‌تر انجام می‌شود و از تجار بزرگ محلی علاقه‌مند به همکاری با این شرکت‌ها در نمایندگی رسمی، فرانچایز، ایجاد تولید یا سایر فرمت‌ها دعوت شده است تا درخواست خود را تکمیل نمایند.

https://t.me/economyofarmenia

 

دلیل کاهش نرخ رشد اقتصاد ارمنستان از دیدگاه رئیس وزارت دارایی

رئیس وزارت دارایی، در گفتگو با آرمن‌پرس درخصوص دلیل کاهش نرخ رشد اقتصاد ارمنستان اذعان داشت:

طی 3-2 سال گذشته، یک شوک مثبت در اقتصاد ارمنستان ثبت شده است. ما هجوم زیادی از روسیه داشتیم، افزایش شدید صادرات، برخی از آنها نیز در قالب صادرات مجدد. این عوامل به تدریج ضعیف شدند. واهه هوانیسیان گفت : به اصطلاح در حال بازگشت به محدوده رشد بالقوه خود هستیم که قبلاً حدود 4 درصد بود، اما در نتیجه سیاست‌هایی که در سال‌های اخیر انجام داده‌ایم حدود 5.5 درصد برآورد شده است. وزارت دارایی انتظار دارد رشد اقتصادی در سال جاری حدود 6 درصد باشد.

https://t.me/economyofarmenia

 

واردات رو به رشد خودروهای برقی در ارمنستان

واردات خودروهای برقی رو به رشد است: در 7 ماهه نخست امسال بیش از 4800 خودروی برقی به ارمنستان وارد شده است.

به این ترتیب، حدود 65 درصد از سهمیه سالانه معاف از گمرک برای خودروهای برقی تمام شده است: کمیته درآمد دولتی گزارش می دهد که از 7400 خودرو، تنها 2563 دستگاه باقی مانده است. بر اساس سهمیه تعیین شده، که در داخل EAEU توافق شده است، امکان واردات خودروهای برقی از کشورهای ثالث بدون عوارض گمرکی وجود دارد.

https://t.me/economyofarmenia

 

 حضور هیئت تجاری ارمنستان در اتاق بازرگانی تبریز و برگزاری نشست B2B با فعالان اقتصادی

هیئت تجاری ارمنستان با حضور در اتاق بازرگانی تبریز و برگزاری نشست B2B با فعالان اقتصادی این استان دیدار کردند. یونس اکبرپور پایدار، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز در این نشست با اشاره به پتانسیل‌های صنعتی استان آذربایجان‌شرقی، بر لزوم توسعه روابط تجاری بین این استان و کشور ارمنستان تأکید کرد.

وی با بیان اینکه ارامنه از قدیم‌الایام صنعتگران خوبی بوده‌اند، گفت: فعالان اقتصادی استان، برای افزایش ارتباطات تجاری با این کشور آمادگی کامل دارند.

در ادامه این دیدار، اعضای حاضر در هیئت تجاری ارمنستان با جمعی از فعالان اقتصادی مرتبط با حوزه فعالیت صنعتی و تجاری خود، در قالب نشست B2B مذاکره و زمینه همکاری‌های مشترک را بررسی نمودند.

https://telegram.me/araxnews

 

 ثبت رشد قابل توجه فعالیت‌های اقتصادی در تمام بخش‌های اقتصاد ارمنستان

فعالیت‌های اقتصادی در تمام بخش‌های اقتصاد ارمنستان رشد قابل توجهی را به ثبت رسانده‌اند.

ارمنستان در طول ژانویه تا ژوئن 2024 نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجهی در فعالیت اقتصادی خود ثبت کرده است.

به گزارش وزارت اقتصاد جمهوری ارمنستان، شاخص فعالیت اقتصادی در بازه زمانی فوق، 10.4 درصد بوده است. بر اساس داده‌های منبع یاد شده، این رشد در تمام بخش‌های اقتصاد ارمنستان به ثبت رسیده که ناشی از رشد تقاضاهای داخلی و خارجی است.

https://telegram.me/araxnews

 

 افزایش یارانه اعتباری و اجاره ماشین آلات کشاورزی توسط دولت ارمنستان

دولت ارمنستان یارانه اعتباری و اجاره ماشین آلات کشاورزی را افزایش داده است. یارانه دولتی نرخ سود لیزینگ برای لیزینگ درام از 10 درصد به 12 درصد و برای لیزینگ دلاری از 6 درصد به 7 درصد افزایش می یابد. بنابراین، کشاورزان (یا شرکت ها) فقط باید 2-1٪ پرداخت کنند.

علاوه بر این، کابینه وزیران یارانه پرداخت اجاره اولیه برای کشتارگاه‌های سیار را تا 80 درصد افزایش می‌دهد (برای سایر انواع تجهیزات 40 درصد باقی می ماند). در نهایت سقف اجاره ترجیحی به ازای هر وام گیرنده از 1 به 2 میلیارد درام (بیش از 5 میلیون دلار) افزایش می‌یابد.

به عنوان بخشی از یارانه وام و لیزینگ، تاکنون حدود 3 هزار دستگاه ماشین آلات کوچک کشاورزی به مبلغ 45.5 میلیارد درام (کمی‌کمتر از 120 میلیون دلار) خریداری شده است. سبد ماشین آلات بزرگ کشاورزی بالغ بر 17 میلیارد درام (حدود 45 میلیون دلار) و حجم کمی‌بیش از 3.5 هزار تراکتور و 20 دستگاه کمباین است.

https://t.me/economyofarmenia

 

 برگزاری دوره آموزشی توسعه حرفه ای زنبورداران توسط سازمان UNDP

دوره آموزشی دو روزه توسعه حرفه ای زنبورداران برای ساکنان منطقه کاپان، شهرک‌های شیکاهوق، سراشن و چکاتن استان سیونیک برگزار می‌شود.

پس از اتمام دوره، تمام شرکت کنندگان گواهینامه دریافت می‌کنند و امتحانی را می‌گذرانند که بر اساس نتایج آن UNDP یک کندوی عسل باینری ساخته شده از مواد PP (پلی‌پروپیلن) را به برترین شرکت کننده ارائه می‌دهد.

https://t.me/ministryofeconomyRA

 

رشد اقتصاد ارمنستان در هفت ماه اول سال 2024

به گزارش آرمن پرس،  طی هفت ماه اول سال 2024، افزایش قابل توجهی در تمام بخش‌های اقتصاد ارمنستان ثبت شده است.

وزارت اقتصاد با تاکید بر اینکه شاخص فعالیت اقتصادی در دوره فوق 10.4 درصد بوده، اعلام کرد که  این رشد در بسیاری از  بخش‌های اقتصادی ارمنستان به ثبت رسیده که این امر ناشی از رشد تقاضای داخلی و خارجی بوده است.

 

 شاخص‌های اصلی اقتصاد ارمنستان طی ماه‌های ژانویه تا ژوئن 2024در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بدین شرح است:

 

تولیدات صنعتی _ 18,2 درصد افزایش

تجارت داخلی _22,9 درصد افزایش

کشاورزی  _4,3 درصد افزایش

ساخت وساز  _ 15,7 درصد افزایش

خدمات _ 4,4 درصد افزایش

گردشگری _ 6,1 درصد کاهش

حجم صادرات  _2,3برابر افزایش

حجم واردات _ 86,5 درصد افزایش

اشتغال _ 4,7 درصد افزایش

سطح حقوق _3 درصد افزایش

حوالجات بانکی از خارج _13,7درصد کاهش

میانگین نرخ تورم _ 0,8 درصد

https://t.me/iranarmeniachamber

 

 افتتاح هتل توسط بزرگترین اپراتور هتل بین المللی Accor در استان کوتایک ارمنستان

بزرگترین اپراتور هتل بین المللی Accor یک هتل درجه یک در تساغکادزور (Tsaghkadzor) افتتاح خواهد کرد.

گروه جهانی هتل‌داری Accor توافق‌نامه‌ای را با 4A Capital برای افتتاح یک هتل جدید تحت برند Movenpick در ارمنستان امضا کرده است. هتل جدید Movenpick Resort Tsaghkadzor با 198 اتاق، واقع در قلب تساغکادزور، در سال 2026 افتتاح می‌شود.

https://t.me/ministryofeconomyRA

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما