معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ دوم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بدهی مجارستان به چین 

 بهار امسال، دولت مجارستان مخفیانه یک وام 1 میلیارد یورویی از چین وام گرفت که مبلغ آن در 19 آوریل برداشت شد، واقعیتی که تنها در پایان جولای فاش شد. این وام حدود یک میلیارد یورو بدهی دارد و وقتی با سایر وام ها ترکیب شود، کل بدهی مجارستان به چین می‌تواند به طور قابل توجهی بالاتر باشد. مجارستان در بدهی قابل توجهی به چین فهرستی از بدهی‌های معوق را با استفاده از داده‌های مرکز مدیریت بدهی عمومی تهیه کرده است. یافته‌های آنها نشان می دهد که تنها در سه سال، دولت مجارستان بدهی قابل توجهی به چین انباشته کرده است. در مجموع، تخمین می زنند که بدهی مجارستان به چین اکنون از 1000 میلیارد HUF (2.536 میلیارد یورو) فراتر رفته است، اگرچه آنها هشدار می دهند که این بدهی می‌تواند حتی بیشتر باشد. مجارستان روابط استراتژیک با چین را در بحبوحه نگرانی‌های شی جین پینگ اتحادیه اروپا تعمیق می دهد. در حالی که اتحادیه اروپا سیاست اقتصادی خارجی چین را به طور فزاینده ای چالش برانگیز می‌بیند، به نظر می رسد دولت مجارستان از آسیب پذیری فزاینده در برابر چین نگران نیست.

https://dailynewshungary.com/hungary-debt-china-grow

تولید برق خورشیدی مجارستان رکورد زد 

وزارت انرژی مجارستان با استناد به داده‌های اپراتور سیستم انتقال دولتی Mavir، گفت که با احتساب پنل‌های خورشیدی خانگی، تولید برق خورشیدی مجارستان در اوایل فوریه سال جاری از 6000 مگاوات هدف 2030 فراتر رفت و اکنون به 6800 مگاوات نزدیک شده است. این وزارتخانه گفت که تا پایان ماه اوت، 1134 ربع ساعت تولید برق خورشیدی از بالاترین میزان تولید سال گذشته یعنی 2731 مگاوات فراتر رفته است. پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان، گفت: ساخت و ساز نیروگاه اتمی‌پاکش به نقطه عطف جدیدی رسیده است با تکمیل کارهای خاکی زیر بلوک 5 نیروگاه هسته ای پاکس، و کارهای مشابه زیر بلوک 6 در حال انجام است. او افزود که مجارستان قصد دارد ساخت دو بلوک جدید نیروگاه را تسریع بخشد. امروز سیارتو تلفنی با الکسی لیخاکسوف، مدیر اجرایی Rosatom صحبت کرد و آنها وظایف کلیدی را برای چند هفته آینده با هدف تسریع پروژه بررسی کردند. وی گفت که بیش از 1000 نفر در این سایت مشغول به کار هستند و این تعداد به زودی افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

https://dailynewshungary.com/hungary-solar-power-output-hits-record-high-paks-construction-reaches-new-milestone

بخش گردشگری با افزایش ماه جولای به رکوردهای بالاتری رسید

گردشگری مجارستان در ماه جولای با موفقیت بی‌سابقه‌ای روبرو شد و نزدیک به 2.4 میلیون بازدیدکننده از خدمات اقامتی استفاده کردند که نسبت به سال گذشته 4.1 درصد افزایش نشان می‌دهد. وزارت اقتصاد ملی  مجارستان با اشاره به افزایش 12.4 درصدی درآمد مسکن، این افزایش را به عنوان گواهی بر قدرت گرفتن این بخش مطرح کرد. این وزارتخانه تاکید کرد که توریسم داخلی و بین‌المللی قوی برای اقتصاد مجارستان بسیار مهم است.

از سوی دیگر اداره مرکزی آمار مجارستان از افزایش 2 درصدی در شب های مهمان خبر داد و اعلام کرد این تعداد به 6.6 میلیون نفر رسید. بنا به اعلام این اداره گردشگران داخلی 1.3 میلیون بازدید کننده و 3.9 میلیون شب مهمان را به خود اختصاص داده اند. این در حالی است که مناطق روستایی 77.2 درصد از ترافیک اقامتی را به خود اختصاص داده اند و منطقه بالاتون و بوداپست به عنوان مقاصد کلیدی هستند. این داده‌ها تأیید می‌کند که مجارستان همچنان یک مقصد جذاب است و سرمایه گذاری مستمر برای افزایش چشم انداز گردشگری آن بیشتر است.

https://hungarytoday.hu/tourism-sector-hits-record-highs-with-july-surge

دولت اقداماتی را برای حمایت از بهبود اقتصادی آغاز می‌کند

وزارت اقتصاد ملی اعلام کرد، کابینه اقتصادی دولت بسته ای از اقدامات، از جمله معافیت های مالیاتی خانواده و حمایت از خرید مسکن را با هدف حمایت از بهبود اقتصادی مورد بحث قرار داده است. این اقدامات همچنین شامل اعتبار آموزش حرفه‌ای برای جوانان 17 تا 22 ساله مجارستانی، امکان پس‌انداز خانوارها برای خرید خانه بدون مالیات، و یارانه‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های کوچک و متوسط است. آنها توافق کردند که افزایش حمایت از خانواده‌ها، مشاغل کوچک و جوانانی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند باعث رشد سریع خواهد شد. پیش نویس اقدامات در جلسه کامل کابینه در ماه سپتامبر ارائه خواهد شد.

https://abouthungary.hu/news-in-brief/government-launches-steps-to-support-economic-recovery

وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان: تعداد افراد جویای کار ثبت نام شده در این ماه کاهش یافت

تعداد جویندگان کار ثبت شده در مجارستان در این ماه به 224598 نفر کاهش یافت که پایین ترین رقم در ماه آگوست است. این وزارتخانه با استناد به داده‌های سرویس ملی اشتغال گفت که تعداد جویندگان کار ثبت شده نسبت به ماه مشابه سال قبل 1.7 درصد کاهش یافته است. تعداد کارگران در بازار کار اولیه داخلی در مردادماه 26000 نفر افزایش یافت. دولت مجارستان اعلام کرده در تلاش برای بسیج نیروی کار داخلی حدود 300,000 نفر بوده و قصد دارد اطمینان حاصل کند که هر کسی که مایل و قادر به کار است بتواند در مجارستان شغل بیابد.

https://abouthungary.hu/news-in-brief/state-secretary-number-of-registered-jobseekers-fell-to-224-598-this-month

دستمزد ناخالص مجارستان در ماه ژوئن سالانه 13.3 درصد افزایش یافت

اداره مرکزی آمار مجارستان اعلام کرد، متوسط دستمزد ناخالص در مجارستان با 13.3 درصد افزایش سالانه به 642,000 فورینت (1,630 یورو) در ماه ژوئن رسیده است. دستمزد خالص با همان سرعت به 27000 فورینت رسید. دستمزدهای واقعی به لطف تورم پایین و «پویایی دستمزد برجسته» با نرخ قابل توجهی افزایش یافت. معاون امور تجاری وزارت خارجه و تجارت مجارستان در بیانیه ای گفت: «با افزایش 9.3 درصدی دستمزد واقعی در ژوئن، قدرت خرید درآمد خانواده برای دهمین ماه متوالی از سپتامبر 2023 افزایش یافته است. وی با بیان اینکه اشتغال و دستمزدها به طور پیوسته در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک میلیون نفر در مقایسه با دوره دولت قبل شغل بیشتری دارند. وی افزود که میانگین دستمزد صاحبان شغل سه برابر شده است. وزیر امور خارجه گفت که دولت متعهد به ادامه افزایش دستمزدها با تمرکز ویژه بر حداقل دستمزدها است. او متعهد شد تا سال 2027 حداقل دستمزد را تا 140000 فورینت افزایش دهد.

https://abouthungary.hu/news-in-brief/ksh-hungary-s-gross-wage-increased-by-an-annual-13-3-in-june

افزایش قیمت مواد غذایی در مجارستان

وزارت اقتصاد ملی مجارستان اعلام کرد: مقامات مسئول در خصوص افزایش قیمت محصولات غذایی به ویژه در فروشگاههای زنجیره ای (عمده فروش) تحقیقات آغاز کرده است. این وزارتخانه بر افزایش سرسام آور قیمتها به ویژه قیمت مواد غذایی با وجود طرح های کنترل قیمت و اقتصادی دولت (برای جلوگیری از این مسئله) انتقاد کرده است. در اعلامیه وزارتخانه به افزایش غیراصولی شماری از محصولات نظیر شیر 45 درصد ، شکر 25 درصد نیز ذکر شده است. در این گزارش به جریمه نقدی 3000 فروشگاه به ارزش کلی 650 میلیون فورینت برای جلوگیری از روند روزافزون قیمتها ، بعنوان اقدام دولتی نیز اشاره شده است

https://dailynewshungary.com/investigation-food-price-increase-hungary

کمیسیون اروپایی دلیلی برای نگرانی در مورد محاصره نفتی اوکراین نمی‌بیند

کمیسیون اروپایی درخواست مطرح شده مبنی بر مداخله در خصوص ممنوعیت ترانزیت نفت روسیه از خاک اکراین از جانب مجارستان و اسلواکی را رد کرده است. سخنگوی کمیسیون تاکید کرد: کمیسیون به نتیجه اولیه رسیده که دلیلی برای آغاز مشورت فوری در این زمینه وجود ندارد. چراکه بنا به بررسی‌ها تحریم اکراین(علیه روسیه) امنیت تامین انرژی اروپا را به خطر نمی اندازد. پیش تر وزیر امورخارجه عدم اقدام بروکسل را به احتمال  دست داشتن آن در مسئله ممنوعیت ترانزیت نفت مرتبط دانسته بود.

 https://hungarytoday.hu/european-commission-sees-no-reason-for-concern-over-ukrainian-oil-

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما