معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۱۱:۵۸ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته اول شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

تکمیل کریدور «واخان» افغانستان به چین در سال جاری

«محمد یونس آخوندزاده» وزیر احیاء و توسعه روستایی حکومت طالبان اظهار داشت کار ساخت‌ کریدور 50 کیلومتری واخان به چین ادامه دارد. وی افزود کار ساخت کریدور واخان به چین با قرارداد 360 میلیون افغانی پس از تحولات اخیر در افغانستان بار دیگر از سرگرفته شده است. کار ساخت 50 کیلومتر جاده در منطقه واخان استان بدخشان که افغانستان را به چین وصل می‌کند در حکومت سابق آغاز شده بود، اما ناتمام متوقف شد. حکومت طالبان پس از به قدرت رسیدن، کار ساخت این جاده را از سرگرفته است. آخوندزاده همچنین گفت بانک جهانی نیز متعهد شده است که پروژه‌های نیمه‌کاره این نهاد را در افغانستان از سر بگیرد. وزیر احیاء و توسعه روستایی حکومت طالبان خاطرنشان کرد خارجی‌ها نزدیک به 20 هزار پروژه نیمه کاره را در افغانستان رها کردند. مقامات این وزارتخانه در گزارش یکساله خود تاکید کردند وزارت احیاء و توسعه روستایی افغانستان، بودجه داخلی و کمک‌های نهادهای امدادرسان را با درنظرداشت توازن در تمامی نقاط این کشور به مصرف می‌رساند. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/06/04/3147924/تکمیل-کریدور-واخان-افغانستان-به-چین-در-سال-جاری

 

امضای ۵ قرارداد استخراج معادن با ازبکستان

دفتر مطبوعاتی معاون اقتصادی ریاست الوزراء طالبان اعلام کرد که در پی سفر نخست وزیر ازبکستان و برگزاری نمایشگاه سه روزه آن کشور در کابل با هزینه بیش از ۲ میلیارد دلار چندین قرارداد همکاری بین افغانستان و ازبکستان به امضا رسیده است. گفتنی است که ازبکستان روابط نزدیک اقتصادی، سیاسی و امنیتی با امارت اسلامی دارد. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/295888/امضای-۵-قرارداد-استخراج-معادن-کشور-ازبکستان-ارزش-۱-۱۵-میلیارد-دالر

 

ثبت بیش از ۴۰ هزار پرواز عبوری از حریم هوایی افغانستان در یک سال گذشته

مسئولان وزارت هوانوردی حکومت طالبان، می‌گویند که در یک سال گذشته بیش از یک میلیون و ۸۹۷ هزار تن در ۱۲ هزار و ۵۰۳ پرواز از فرودگاه‌های افغانستان منتقل شده‌اند و در این مدت ۴۰ هزار و ۱۶ پرواز عبوری از حریم‌‍ هوایی افغانستان انجام شده که در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است. در یک سال گذشته ۵۴۷ هزار و ۳۸ کامیون باربری از افغانستان به ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ایران و پاکستان و ۴۳۴ هزار و ۷۰۹ کامیون باربری دیگر از کشورهای همسایه و منطقه در افغانستان تردد داشته است. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/last-year-more-than-40000-flights-crossed-afghanistans-airspace/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما