معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۵:۲۹

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته چهارم مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

صندوق بین‌المللی پول از برنامه‌های دولت اوکراین برای افزایش مالیات‌ها حمایت کرده است.

صندوق بین‌المللی پول (IMF) از برنامه‌های دولت اوکراین برای افزایش مالیات‌ها در این کشور حمایت کرده است. گَوین گِرِی، رئیس نمایندگی این صندوق در اوکراین، در یک نشست آنلاین که توسط «مرکز راهبردهای اقتصادی» برگزار شده، این موضوع را اعلام کرد. او اظهار داشت: افزایش نرخ‌های مالیاتی لازم است. دولت اوکراین به‌درستی سیاست داخلی خود را تغییر می‌دهد. وی افزود: واضح است که جنگ طول خواهد کشید و در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. این امر پیامدهایی نیز خواهد داشت و هزینه‌های بودجه‌ افزایش خواهد یافت. همچنین بازساری اقتصاد اوکراین به تأخیر خواهد افتاد»

یادآوری می‌شود که در میان برنامه‌های دولت اوکراین، افزایش مالیات بر ارزش افزوده به میزان 4-3 درصد که در بهای بیشتر کالاها و خدمات قرار دارد در نظر گرفته شده است. مجله فوربس گزارش داده است که وزارت دارایی اوکراین قصد دارد مالیات بر ارزش افزوده و عوارض مربوط به جنگ را افزایش دهد. دلیل اصلی این تصمیم، افزایش نیازهای نظامی است. یکی از مقامات کمیسیون امور مالی پارلمان اوکراین نیازهای افزایش یافته بودجه را 500-400 میلیارد گریونا تخمین زده است. 400 میلیارد گریونا تنها برای خرید و تعمیر تجهیزات نظامی مورد نیاز است.

سایت خبری «استرانا نیوز»

https://ctrana.news/news/470694-hlava-missii-mvf-v-ukraine-podderzhal-ideju-kabmina-o-povyshenii-nalohov.html

 نخست وزیر: در طول یک سال بهره برداری از کریدور دریایی اوکراین، بیش از 2300 کشتی در بنادر ما تردد کردند، مقدار حمل کالا به بیش از 64 میلیون تن رسیده است.

دنیس شمیهال نخست وزیر اوکراین در نشست اخیر هیئت دولت گفت: در طول یک سال از بهره برداری کریدور دریایی اوکراین بیش از 2300 کشتی وارد بنادر  اوکراین در دریای سیاه شدند. حجم معاملات کالا به بیش از 64 میلیون تن رسیده و تقریبا 44 میلیون تن غلات از اوکراین صادر شده است.

شمیهال تاکید کرد: «این موضوع تأثیر مثبتی بر بخش های مختلف اقتصاد ما و به طور کلی بر اقتصاد اوکراین داشته است. صادرکنندگان اوکراینی حجم فیزیکی فروش کالاهای خود را در نیمه اول سال 2024، 35 درصد افزایش داده اند و ما به ارقام صادرات قبل از جنگ رسیده ایم».

رئیس هیئت دولت خاطرنشان کرد: «این نتیجه در پرتو سه چیز ممکن شد. اولین مورد، اقدامات موفقیت آمیز نیروهای امنیتی و دفاعی اوکراین در دریای سیاه است. مورد دوم یک ابتکار منحصر به فرد برای بیمه کردن ریسک های جنگ برای کشتی‌های تجاری است که دولت همراه با شرکت های بین المللی بیمه انجام می دهد. مورد سوم بازسازی زیرساخت بندری اوکراین و سرمایه گذاری در توسعه آن است».

سایت هیئت دولت اوکراین

https://www.kmu.gov.ua/news/v-ukraini-vzhe-namolocheno-ponad-319-mln-tonn-zernovykh-ta-oliinykh

دنیس شمیهال: اوکراین در حال پایان دادن به سومین برداشت محصولات کشاورزی در طول جنگ تمام عیار است، در مجموع 28.5 میلیون تن غلات برداشته شده است.

دنیس شمیهال نخست وزیر اوکراین در جریان نشست هیئت دولت در روز 16 اوت درباره حمایت دولت از کشاورزان اوکراینی گفت: «200 میلیون گریونا از بودجه دولتی برای حمایت از عمران اراضی کشاورزی و بازسازی سیستم های عمران اراضی اختصاص یافته است. اگر یک کشاورز سرمایه خود را سرمایه گذاری کند، دولت با پوشش حداکثر 50 درصد از هزینه‌های بازسازی یا ساخت سیستم های آبیاری جدید از او حمایت می‌کند.»  به گفته وی، امکان افزایش مساحت زمین‌های آبیاری شونده، بهبود بهره وری انرژی در سیستم های مربوطه و افزایش مقدار حاصلخیزی بخش کشاورزی را فراهم می‌کند. دولت همچنین مصوبه ‌ای در مورد راه‌اندازی یک برنامه ارائه یارانه‌های ویژه برای کشاورزانی که در مناطق خط مقدم کار می‌کنند را تصویب کرد.

شمیهال گفت: «اگر یک کشاورز در منطقه عملیات جنگی احتمالی کار کند، دولت بابت 1 هکتار زمین یک هزار گریونا و اگر در منطقه عملیات جنگی واقعی مشغول به کار باشد، 2 هزار گریونا را بابت یک هکتار به وی پرداخت می‌کند. ما درک می‌کنیم که کاشت و برداشت در این زمین‌ها و در این مناطق چقدر دشوار است، بنابراین از افرادی که در آنجا کار می‌کنند حمایت خواهیم کرد.» همچنین نخست وزیر گزارش داد، اوکراین در حال خاتمه دادن به سومین برداشت محصولات کشاورزی در طول  جنگ  است. در مجموع 28.5 میلیون تن غلات جمع آوری شد: 21.7 میلیون تن گندم و 5.5 میلیون تن جو.

سایت خبری هیئت دولت اوکراین

https://www.kmu.gov.ua/news/denys-shmyhal-ukraina-zavershuie-treti-zhnyva-pid-chas-povnomasshtabnoi-viiny-zibrano-zahalom-285-mln-tonn-zernovykh

فایننشال تایمز: اوکراین نیمی از ظرفیت های تولید انرژی مورد نیاز برای زمستان را از دست داده است

اوکراین 9 گیگاوات ظرفیت تولید انرژی را از دست داده که نیمی از حجم مورد نیاز برای فصل زمستان است. این مطلب را فایننشال تایمز با اشاره به بیانیه کادری سیمسون، کمیسر انرژی اروپا گزارش داده است. به گفته وی، برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی در اوکراین، کشورهای غربی باید به کی یف کمک کنند تا تاسیسات آسیب دیده را تعمیر کند، ژنراتورهای کوچک غیرمتمرکز را منتقل کند، سیستم های فتوولکتریک را بر پشت بام بیمارستان‌ها و مدارس مستقر کند و همچنین صادرات برق به اوکراین را به تدریج افزایش دهد.

سایت خبری «استرانا نیوز»

https://ctrana.news/news/470577-v-es-zajavili-o-vozmozhnoj-humkatastrofe-v-ukraine-zimoj-iz-za-situatsii-v-enerhetike.html

 

درآمد بزرگ‌ترین شرکت‌های اوکراین نزدیک به 20 درصد افزایش یافته است.

هزار شرکت بزرگ اوکراینی در سال گذشته درآمد خالصی نزدیک به 7.2 تریلیون گریونا داشته‌اند که 19.4 درصد نسبت به سال 2022  بیشتر است، در آن سال این رقم معادل 6 تریلیون گریونا بود. این اطلاعات از سوی تحلیل‌گر مالی رومان کُرنیوک و مرکز تحقیقاتی  YouControl منتشر شده است. بیشتر این شرکت‌ها متعلق به بخش‌های انرژی و کشاورزی بوده و در حومه کی یف متمرکز هستند. بزرگ‌ترین و پردرآمدترین بخش‌ها عبارتند از: صنایع غذایی (139 شرکت)، بخش نفت و گاز (115 شرکت)، انرژی برق (104 شرکت) و کشاورزی (97 شرکت). همچنین، بخش‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی و مهندسی ماشین سازی نیز  در مجموع بیش از 50 شرکت در میان این 1000 شرکت برتر می‌باشند. بخش نفت و گاز دارای درآمدی معادل 1.2 تریلیون گریونا (16.8 درصد از کل درآمد مجموع شرکت های برتر) کماکان پیشتاز است، در حالی که صنایع انرژی برق با 15.9 درصد در رتبه دوم قرار دارد. اما هر دو بخش نسبت به سال گذشته کاهش سهم در کل درآمد را تجربه کرده‌اند.

سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»

https://www.epravda.com.ua/news/2024/08/20/718233/

 

بانک مرکزی نرخ ارز را به‌روزرسانی کرد: دلار ارزان‌تر شد و نرخ یورو به ۴۶ گریونا نزدیک شده است.

در روز ۲۳ اوت، بانک مرکزی اوکراین نرخ گریونا نسبت به دلار را ۱ کوپیک کاهش داده است، در حالی که یورو ۹ کوپیک گران‌تر شده است. نرخ رسمی دلار ۴۱.۲۸ گریونا و نرخ یورو ۴۵.۹۸ گریونا تعیین شده است.(در روز ۲۲ اوت، نرخ دلار ۴۱.۲۹ گریونا و نرخ یورو ۴۵.۸۹ گریونیا بود).

همزمان نرخ دلار در بازار «سیاه» برابر 41.45 – 41.35 گریونا  و نرخ یوور در بازار «سیاه» یورو 45.85-46.05 یورو گریونیا بوده است.

 میانگین نرخ ارز در صرافی‌های بانکی به شرح زیر بود:

نرخ دلار 41.10-41.55 گریونا (در روز ۲۲ اوت 41.15-41.59  گریونیا بود).

نرخ یورو 45.65-46.20 گریونیا (در روز ۲۲ اوت 45.65-46.24 گریونا بود).

سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»

https://www.epravda.com.ua/news/2024/08/23/718371/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما