معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۱ - مشاهده: ۷۱

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ اول شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تسهیلات جدید ذخیره انرژی برای اطمینان از تامین برق بدون وقفه در بوداپست

شرکت برق E.ON در حال ساخت یک مرکز ذخیره انرژی باتری جدید در منطقه سوروکسار بوداپست است که امکان اتصال سیستم های خورشیدی جدید و افزایش امنیت عرضه را فراهم می‌کند. تاسیسات ذخیره انرژی باتری قادر است حدود 6 مگاوات ساعت انرژی تولید شده توسط 350 سیستم خورشیدی مسکونی را ذخیره کند. تاسیسات Soroksár مقدار زیادی انرژی تولید شده توسط سیستم های خورشیدی در این منطقه را ذخیره می‌کند و به مشتریان این امکان را می دهد تا از آن در مکان و زمان مورد نیاز استفاده کنند. نصب آن همچنین باعث بهبود پایداری شبکه و کاهش قطعی‌های احتمالی ناشی از نوسانات ولتاژ می‌شود.

این شرکت در سال‌های آتی حدود 400 میلیارد فورینت (1 میلیارد یورو) برای توسعه شبکه برق خود هزینه خواهد کرد. هدف از این سرمایه‌گذاری‌ها افزایش میزان انرژی سبز و توانمندسازی مشتریان برای اتصال بیشتر منابع انرژی تجدیدپذیر از جمله سیستم‌های خورشیدی به شبکه در سال‌های آینده است.

https://hungarytoday.hu/new-energy-storage-facility-to-ensure-uninterrupted-power-supply-in-soroksar

تولید انرژی خورشیدی صنعتی به رکورد بالایی رسید

 بر اساس آخرین داده‌های شرکت برق MAVIR، تا جولای سال 2024 در مجارستان 6712 مگاوات نیروگاه خورشیدی نصب شده است. به این معنی که تقریباً 90 درصد از سیستم‌های بالای 50 کیلووات عملاً در ربع ساعت اوج کار می‌کردند. براساس پیشرفت مرحله زمانی، انتظار می‌رود ظرفیت خورشیدی داخلی امسال با نرخ فوق‌العاده‌ای بیش از یک گیگاوات، مشابه دو سال گذشته، در مقایسه با سایر کشورها رشد کند. بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات انرژی و تاسیسات مجارستانی (MEKH)، ظرفیت نصب شده پنل های خورشیدی از 2 مگاوات در سال 2010 به 4235 مگاوات در سال 2022 افزایش یافته است. به دنبال رشد سریع در سال‌های اخیر، مجارستان تا بهار 2024 به 6 گیگاوات رسید که قبلاً برای سال 2030 هدف گذاری شده بود. بنابراین، برنامه ملی انرژی و اقلیم مورد بررسی، دو برابر شدن ظرفیت نصب شده به 12 گیگاوات را تا آغاز دهه آینده پیش بینی می‌کند. شرکت مزبور اعلام داشت، مجارستان می خواهد در خط مقدم تولید و ذخیره انرژی سبز در خانه‌ها، کارخانه‌ها و وسایل نقلیه باشد. این یک دستاورد مهم است که مجارستان در سال 2023 دارای سومین سهم انرژی خورشیدی در تولید برق در جهان و دومین در اروپا بود. دولت در حال حاضر برنامه‌هایی را برای تشویق استفاده بیشتر و کارآمدتر از انرژی سبز با 230 میلیارد فورینت (580 میلیون یورو) اجرا می‌کند.

https://hungarytoday.hu

MOL یک میلیارد دلار برای آینده ای پایدار سرمایه گذاری می‌کند

تمرکز فعلی MOL (شرکت چندملیتی نفت و گاز مجارستان) بر انتقال انرژی سبز به دلیل نیاز به همسویی با اهداف آب و هوایی اتحادیه اروپا و تغییر جهانی گسترده تر به سمت پایداری است. این شرکت در حال سرمایه گذاری هنگفتی در عملیات بالادستی و پایین دستی خود برای دستیابی به این اهداف است. بالادست در حال کاوش در انرژی زمین گرمایی، جذب و ذخیره کربن، و استخراج لیتیوم از آب تولید شده در کنار هیدروکربن‌ها است. در همین حال، Downstream  روی بازیافت پلاستیک و سایر زباله‌ها، توسعه سوخت های جایگزین و کاهش

انتشار کربن کار می‌کند.

MOL متعهد شده است که تا سال 2030 یک میلیارد دلار برای طرح هایی که به انتقال انرژی سبز کمک می‌کند، هزینه کند. این سرمایه گذاری بخشی از یک استراتژی گسترده تر برای ترکیب فناوری‌های جدید و کاهش ردپای کربن شرکت است. یکی از پروژه‌های مهمی‌که در دست اجرا است شامل توسعه یک کارخانه آزمایشی الکترولیز برای هیدروژن سبز است. این سرمایه گذاری 20 میلیون یورویی سالانه 1.6 کیلوتن هیدروژن تولید می‌کند که به طور بالقوه انتشار دی اکسید کربن از پالایشگاه Százhalombatta را تا 25 کیلوتن در سال کاهش می دهد که معادل حذف 5500 خودرو از جاده است.

https://hungarytoday.hu/mol-invests-usd-1b-for-a-sustainable-future

پروژه‌های جدید چین و مجارستان در ایجاد خط لوله (رشد همکاری‌های اقتصادی)

مارتون ناج، وزیر توسعه اقتصادی مجارستان، با رن شن‌جون، مدیر کل و معاون بانک صادرات و واردات چین دیدار کرد. گفت‌وگوها حول پروژه‌های مشترک مختلف بین دو کشور با تمرکز بر زیرساخت‌ها و همکاری‌های اقتصادی بود. پروژه‌های مشترک بین مجارستان و چین در طرح های خط راه آهن بوداپست-بلگراد در حال ساخت است. به نقل از وزارت توسعه اقتصادی مجارستان (NGM)، این مذاکرات بر روی زمینه‌های کلیدی روابط اقتصادی مجارستان و چین، از جمله پیشرفت توسعه راه آهن بوداپست-بلگراد، که توسط بانک صادرات و واردات تامین مالی می‌شود، متمرکز بوده است. چین، ایندکس گزارش داد. این گفتگو همچنین به بررسی همکاری‌های آینده، به ویژه در زیرساخت های حمل و نقل پرداخت. این پروژه‌ها می‌تواند شامل ساخت خط راه آهن V0 و اتصال ریلی به فرودگاه بین المللی بوداپست باشد. علاوه بر این، طرفین درباره ارتقای احتمالی گذرگاه مرزی مجارستان و صربستان و همچنین طرح‌هایی برای یک خط لوله جدید نفتی منتهی به صربستان و گسترش شبکه شارژ وسایل نقلیه الکتریکی مجارستان بحث کردند. توسعه زیرساخت های راه آهن نقش مهمی در دستیابی به اهداف انتشار خالص صفر ایفا می‌کند. همانطور که حمل و نقل وسایل نقلیه الکتریکی رشد می‌کند، اطمینان از رعایت الزامات صفر خالص به شدت به حمل و نقل ریلی بستگی دارد. شرکت های چینی در حال حاضر حدود 6400 میلیارد HUF (16 میلیارد یورو) در مجارستان سرمایه گذاری کرده اند و تقریباً 25000 شغل جدید ایجاد کرده اند. این وزارتخانه با استناد به داده‌های سال 2023 گفت که مجارستان نهمین شریک تجاری مهم چین، از جمله مهم‌ترین شریک خارج از اروپا است. مارتون ناج تاکید کرد که چین همچنان یک شریک اقتصادی اولویت دار برای مجارستان، به ویژه در بخش های مالی است. با وجود چندین بانک بزرگ چینی که در حال حاضر در این کشور فعالیت می‌کنند، پتانسیل همکاری‌های مالی حتی بیشتر وجود دارد. مجارستان قصد دارد نقش خود را به عنوان پل ارتباطی بین سرمایه و فناوری شرقی و غربی تقویت کند و از گفتگوهای منظم برای تقویت روابط مالی بین دو کشور اطمینان حاصل کند. این مشارکت مستمر بر تعهد مجارستان به تقویت همکاری اقتصادی با چین، ایجاد فرصت‌های جدید برای توسعه زیرساخت‌ها و همکاری‌های مالی تاکید می‌کند.

https://dailynewshungary.com/china-hungary-projects-economy-cooperation

افزایش قابل توجه مازاد تجاری مجارستان

اداره آمار مرکزی در اولین قرائت داده‌های منتشر شده اعلام کرد که مجارستان 1.1 میلیارد یورو مازاد تجاری در ماه ژوئن داشته است، صادرات سالانه 10 درصد کاهش یافت و به 12.2 میلیارد یورو (رسید. واردات با 7.8 درصد کاهش به 11.1 میلیارد یورو رسید. ماه به ماه، صادرات 1.9 درصد و واردات 1.3 درصد افزایش یافت. تجارت با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا 76 درصد از صادرات مجارستان و 72 درصد از واردات ماهانه آن را تشکیل می دهد. تراز تجارت خارجی کالا 1.1 میلیارد یورو (432 میلیارد HUF) بود.

https://dailynewshungary.com/significant-increase-in-hungarian-trade-surplus-latest-data-encourages-economic-growth

نرخ اشتغال فارغ التحصیلان در بین بهترین‌های اتحادیه اروپا

بر اساس داده‌های یورواستات، اشتغال فارغ التحصیلان اخیر در اتحادیه اروپا در سال 2023 به بالاترین حد خود رسیده است. طبق گزارش Index، در مقایسه کشور به کشور، مجارستان در رتبه پنجم از بین 22 کشور عضو قرار دارد. در سال 2023، 83.5 درصد از فارغ التحصیلان اخیر بین 20 تا 34 سال در اتحادیه اروپا کار می‌کردند که نسبت به سال 2013 بیش از 9 درصد بهبود یافته است. این یک رکورد برای اشتغال فارغ التحصیلان اخیر در اتحادیه اروپا است.

اخیراً کاردانشگاه کوروینوس بوداپست به دلیل مدرک با ارزش در بازار در رده «اشتغال‌پذیری – بهبود عملکرد» وبه دلیل چشم‌اندازهای برجسته اشتغال فارغ‌التحصیلانش به عنوان بهترین دانشگاه تشخیص داده شد. دو سوم فارغ التحصیلان کوروینوس در طول تحصیل شغل پیدا می‌کنند و فارغ التحصیلان اخیر می‌توانند در کمتر از یک ماه شغلی پیدا کنند.

با این حال، به جز کوروینوس، دانشگاه‌های دیگری نیز در مجارستان وجود دارند که برجسته به حساب می

آیند. امسال 15 دانشگاه مجارستان در فهرست بهترین دانشگاه‌های اروپایی می‌باشند. سه دانشگاه:

Eötvös Loránd (ELTE)، دانشگاه دبرسن و دانشگاه سگد جزء برترین‌ها قرار گرفتند.

https://hungarytoday.hu/employment-of-fresh-graduates-in-hungary-among-eu-best

با وجود کاهش قیمت عمده فروشی، بنزین هنوز در پمپ ها گران است

شیوه قیمت گذاری پمپ بنزین‌های داخلی عملا غیرقابل ردیابی شده است، به طوری که قیمت عمده فروشی بنزین و گازوئیل به طور مداوم طی ماه گذشته کاهش یافته است. اما اکنون همه چیز برای کاهش واقعی قیمت بنزین و گازوئیل آماده است. همانطور که مجارستان تودی دیروز گزارش داد، قیمت عمده فروشی بنزین و گازوئیل ممکن است به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

بر اساس گزارش وبلاگ نظارت بر قیمت سوخت Holtankoljak، داده‌های یک ماه گذشته نیز این را تأیید می‌کند: میانگین قیمت بنزین 95 در 10 ژوئیه 616 HUF و گازوئیل HUF 623 بوده است. بنابراین، اگر کاهش قیمت عمده فروشی تا آخرین پنی انجام شود، بنزین در حال حاضر 584 فورینت و گازوئیل 580 فورینت قیمت دارد. بنابراین بسیار جای سوال است که رانندگان از پنجشنبه به بعد چه خواهند دید.

با این حال، این هنوز توضیح نمی دهد که چرا MOL، یک بازیگر مسلط در بازارهای خرده فروشی و عمده فروشی، حرکت قیمت نفت برنت و فورینت را دنبال نمی‌کند. یک توضیح ممکن است این باشد که MOL باید قیمت‌ها را نه تنها در داخل بلکه در کشورهای همسایه نیز کنترل کند، جایی که قیمت‌ها در زمان‌های اخیر به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است و فشار دولت بر این بخش را کاهش داده است. در رومانی، اخیراً افزایش مالیات قابل توجهی صورت گرفته است، به طوری که قیمت بنزین در ماه ژوئیه به 600 HUF نزدیک شده است. این احتمالاً میانگین قیمت را در کشورهای همسایه افزایش می دهد.

https://hungarytoday.hu/despite-falling-wholesale-prices-petrol-still-expensive-at-the-pumps

برنامه اقدام جدید حمل و نقل برای تسهیل انتقال سبز

دولت اخیراً یک برنامه عملیاتی پنج ماده ای را با هدف تغییر، اصلاح و تغییر سیستم حمل و نقل مجارستان برای بهبود کیفیت خدمات اعلام کرده است. برنامه اقدام شامل تضمین حقوق مسافران، ساخت راه‌آهن، خرید قطار، بهبود آسایش مسافران و سازماندهی مجدد MÁV Zrt است. یانوش لازار، وزیر ساخت و ساز و حمل و نقل، مجاز است از طرف دولت درخواست دریافت وام یک میلیارد یورویی از بانک سرمایه گذاری اروپا نماید. دولت کل مبلغ مورد نیاز را با 1 میلیارد یورو از منابع خود تکمیل می‌کند و از آن برای راه اندازی یک برنامه پیچیده نوسازی و توسعه خطوط ریلی به ارزش بیش از 2 میلیارد یورو در سال 2025 استفاده می‌کند.

آقای لازار خاطرنشان کرد که قطارها با محدودیت سرعت در 50 درصد از 6500 کیلومتر مسیر راه آهن در مجارستان حرکت می‌کنند که یکی از دلایل عدم امکان رعایت جدول زمانی است. در 14 سال گذشته، 1200 کیلومتر مسیر نوسازی شده است و اکنون هدف این است که 500 کیلومتر مسیر جدید در چهار سال آینده احداث شود. همانطور که روزنامه Magyar Nemzet می نویسد، برنامه اقدام جدید می‌تواند به اصطلاح به معامله سبز اروپایی نیز خدمت کند. این توافق خواستار کاهش 90 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از حمل و نقل است تا به اتحادیه اروپا کمک کند تا سال 2050 به یک اقتصاد خنثی از آب و هوا تبدیل شود. راه آهن یکی از کم مصرف ترین گزینه‌های حمل و نقل است و گسترش خطوط ریلی برقی می‌تواند سهم عمده ای در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای داشته باشد.

کابینه اوربان می‌گوید که مجارستان در میان 8 کشور برتر رشد اقتصادی اتحادیه اروپا قرار دارد

وزارت اقتصاد ملی مجارستان اعلام کرد: با تحلیل آمار و داده‌های موسسه آماری یورواستات مجارستان در میان هشت کشور اول اتحادیه اروپا از لحاظ عملکرد رشد(اقتصادی ) بوده است. این وزارتخانه تاکید کرد با نرخ رشد میانگین 1.3 درصدی سالانه مجارستان پیش از بلژیک، فرانسه، ایتالیا، هلند، رومانی، لاتویا، آلمان دوبرابر میزان میانگین حوزه یورو در میان کشورهای صدر جدول قرار دارد. دراین اعلامیه از سیاستهای تحریم بروکسل علیه روسیه؛ جنگ اکراین و تاثیرات منفی این دو بر اقتصاد و سیاست های صحیح دولت و رشد اقتصادی کشور با این وجود نیز صحبت شده است.

 https://dailynewshungary.com/hungary-among-top-8-growth-eu-says-ministry

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما