معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۶:۳۱

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته چهارم مرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

راه اندازی پلت فرم جدید دولت دیجیتال در کوبا

پلت فرم جدید دولت دیجیتال Cubagob بدون ارائه زمانی مشخص در حال راه اندازی است و راه حل های فناوری اطلاعات «موجود و جدید» را علاوه بر تسهیل مدیریت رویه‌ها و خدمات دولتی آنلاین ارائه می‌کند. این پلتفرم جدید، پرداخت و امضای دیجیتال را پیاده سازی و در عین حال امکان ایجاد هویت دیجیتالی شهروندان را فراهم می‌کند. برای این پلتفرم، «رویه‌های ثبت وضعیت و شناسائی ملی » و همچنین موارد مربوط به «شناسنامه» افراد ، علاوه بر فعال کردن درخواست «خدمات حمایت اجتماعی و پیشنهادهای شغلی» در آن تعبیه شده است. 41 رویه در قانون مالیات که مستلزم پرداخت مالیات بر اسناد عمومی (تمبر) است، می‌تواند به صورت دیجیتالی پرداخت شود. تا ماه می‌گذشته، بازدید از پورتال های وب ادارات مرکزی ایالتی 10 درصد رشد داشته و تعداد بازدیدکنندگان پورتال های استانی نسبت به پنج ماه آخر سال 2023 میزان 52.8 درصد افزایش داشته است.

https://oncubanews.com/en/cuba/cubas-new-digital-government-platform-almost-up-and-running/

هشدار جمعیتی: جمعیت کوبا در حال پیر شدن است

مدیر مرکز مطالعات جمعیتی در دانشگاه‌هاوانا، آنتونیو آجا، نسبت به وضعیت پیچیده جمعیتی کوبا با توجه به روند پیری هشدار داد چرا که 24.4 درصد از کل جمعیت در پایان سال 2023 سن 60 سال به بالا دارند. با توجه به مراقبت و توجه مورد نیاز جمعیت رو به رشد سالمندان، افزایش هزینه برنامه‌های امنیتی و کمک‌های اجتماعی و مشکلات، چراغ‌های قرمز با داده‌های جمعیتی چشمک می‌زنند که بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد و هزینه بالایی را برای جامعه و خانواده رقم خواهند زد . مدیر مرکز مطالعات جمعیتی در دانشگاه‌هاوانا خواستار ارتقای هر چه بیشتر نرخ زاد و ولد، رعایت حقوق جنسی و باروری زنان و ایجاد شرایط برای کار تمام جمعیت کشور اعم از پیر و غیر مسن شد.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/363149-demographic-alert-cubas-population-is-aging

نرخ ارز قابل تبدیل آزاد در بازار غیررسمی‌کوبا کاهش یافت

پس از دو روز بدون تغییر در ارزش سه ارز مرجع در بازار غیررسمی‌کوبا، ارز آزاد قابل تبدیل (MLC) کاهش اندکی از خود نشان داد و به قیمت ۲۷۸ CUP یا پزوی کوبائی رسید. این ارز پس از باقی ماندن در ارزش 280 CUP از 29 جولای، نشانه‌هایی از ثبات را نشان داده بود. در مورد دلار و یورو، هر دو ارز برای سومین روز متوالی بدون تغییر باقی می مانند: دلار 320 پزو و یورو 330  پزو ارزش گذاری شد. ثبات نسبی بازار غیررسمی در روزهای اخیر پس از آن اتفاق می افتد که هفته گذشته مقاله ای در گرانما منتشر شد که کوبایی‌هایی را که به خرید و فروش ارز خارجی در خیابان متوسل می‌شوند تا پنج سال زندان تهدید کرد. مجازات این اقدامات حبس از دو تا پنج سال یا جزای نقدی از پانصد تا هزار پزو است. هرگونه معامله فروش، انتقال یا تحصیل ارز غیرقانونی و جرم است.

https://www.cibercuba.com/noticias/2024-08-07-u1-e129488-s27061-nid286518-retrocede-moneda-libremente-convertible-mercado

کارخانه جدید تولید موم و واکس امکان افزایش تولید محصولات جانبی از جمله الکل را فراهم می‌کند

سرمایه گذاری در کارخانه تولید موم و واکس خام در واحد تجاری پایه (UEB) در کارخانه متعلق به شرکت کشت و صنعت شکر ماجیباکوآ با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و قرار است به زودی به اتمام برسد. این سرمایه گذاری با هدف تضمین مواد خام برای تولید موم تصفیه شده، محصول پیشرو این کارخانه، که کاربرد اصلی آن استخراج الکل با وزن مولکولی بالا برای تولید در مرکز ملی تحقیقات علمی (CNIC)، پلیکوسانول یا PPG است. آرنالدو هچاواریا آلونسو، مدیر UEB برای مطبوعات توضیح داد که راه اندازی این کارخانه بین ماه‌های سپتامبر و اکتبر برنامه ریزی شده است و از جمله وظایف فوری برای اجرای آن، تکمیل نیروی کار شاغل در آن است. در حال حاضر، به عنوان بخشی از این پروژه، برنامه‌هایی برای توسعه داروی جدید برای درمان هموروئید و همچنین تولید روان‌کننده‌هایی که در صنعت قند مورد نیاز هستند وجود دارد.

https://cubasi.cu/es/noticia/nueva-planta-de-cera-permitira-ampliar-producciones

مقامات کوبا در مورد گردش تجاری داروهای تقلبی هشدار دادند

مقامات بهداشتی کوبا در مورد گردش داروهای تقلبی که به طور غیرقانونی در کشورهای مختلف آمریکای لاتین فروخته می‌شوند، هشدار داده اند. در چندین بولتن منتشر شده توسط مرکز کنترل دولتی داروها و تجهیزات پزشکی (CECMED)، آنها در مورد داروهای تقلبی که ممکن است در مناطق آمریکای لاتین، از جمله کوبا در گردش باشند، هشدار دادند که می‌توانند بر افراد بیمار تأثیر بگذارند. دوبوتامین، اربیتوکس، رامیون، استامینوفن، دولو نوروبیون فورته (در محلول تزریقی) و یوتیروکس در مکزیک و السالوادور داروهای تقلبی هستند که به طور غیرقانونی در بازار داخلی کوبا در گردش هستند. به گفته نهاد نظارتی محصولات دارویی، تجهیزات و تجهیزات پزشکی کوبا، اگرچه هیچ سابقه ای مبنی بر وجود داروهای تقلبی در این جزیره وجود ندارد، مسافران بین المللی می‌توانند آنها را خریداری کرده و به کشور بیاورند.

https://www.cubanet.org/autoridades-cubanas-alertan-sobre-circulacion-de-medicamentos-falsos/

هند برای تولید آنتی بیوتیک به کوبا کمک مالی ارسال کرد

دولت هند کمک مالی 10 میلیون یورویی به گروه تجاری Biocubafarma برای خرید مواد اولیه دارویی و مواد فعال برای تولید آنتی بیوتیک های خوراکی و تزریقی برای مصارف بیمارستانی و مصارف شخصی ارسال کرده است. این کمک مالی به تولید داروهای مورد نیاز مردم جزیره مانند آموکسی سیلین، سفالکسین، سفیکسیم در کپسول و سوسپانسیون، داروهای تزریقی مانند سفتریاکسون، سفوروکسیم و سفتازیدیم با پوشش شش تا دوازده ماهه کمک خواهد کرد. مراسم اهدای این کمک با حضور آرمسترانگ چانگ، سفیر هند در کوبا برگزار شد . اهدای حدود 80000 تن مواد اولیه به این شرکت امکان می دهد ظرفیت تولید خود را افزایش دهد، کارخانه کپسول آن یک سال پیش به دلیل کمبود مواد خام تعطیل شد. بر اساس داده‌های وزارت بازرگانی هند، این کشور آسیایی یکی از 20 شریک تجاری برتر کوبا است و در بین 32 میلیون دلار صادرات به این جزیره در دوره 2024-2023، محصولات دارویی و شیمیایی غالب است. فراتر از توافق دوجانبه، دهلی نو خطوط اعتباری مهمی را برای اجرای پروژه‌ها در بخش‌های کشاورزی و دامپروری و انرژی‌های تجدیدپذیر به کوبا اعطا کرده است.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/362367-india-sends-donation-to-cuba-for-production-of-antibiotics

چین  برای آزمایشات بالینی داروهای بیوتکنولوژی کوبا آماده می‌شود

سرمایه گذاری مشترک بیوتکنولوژی دارویی کوبا و چین (BPL) در حال آماده شدن برای شروع آزمایشات بالینی آنتی بادی مونوکلونال Itolizumab و حق ثبت این اختراع کوبایی است که در برابر بیماری‌های خودا یمنی استفاده می‌شود. یانت بوررگو، معاون مدیر کل و نماینده معاونت ریاست BPL کوبا گفت که این کارآزمایی‌ها بر روی درماتومیوزیت و پیوند استخوان متمرکز خواهند بود. وی گفت ما همچنین در حال انتقال فناوری فرآیند تولید سیماواکس، واکسن ضد سرطان ریه هستیم که در حال حاضر بیش از 30 مطالعه بالینی در سطح بین المللی دارد. به عقیده این دانشمند، سرمایه گذاری مشترک باید آماده آغاز تولید و آزمایش های بالینی این داروی دوم در چین بین سال های 2025 تا 2026 باشد. وی افزود این شرکت همچنین در حال کار بر روی توسعه 9 محصول نوآورانه با همکاری طرف کوبایی است که در مرحله تحقیق و توسعه هستند و تا 10 سال دیگر باید به بازار عرضه شوند.

https://www.plenglish.com/news/2024/08/13/china-prepares-clinical-trials-for-cuban-biotech-drugs/

کوبا جمعیت خود را در برابر بیماری‌های ویروسی پنوموکوک، آنفولانزا و ویروس پاپیلومای انسانی واکسینه می‌کند

خوزه آنجل پورتال میراندا، وزیر بهداشت عمومی‌کوبا در جریان افتتاحیه دوره هجدهم  همایش بین المللی دنگی و دیگر آربوویروس های نوظهور در هاوانا اعلام داشت که کوبا از 9 سپتامبر سالجاری شروع به تزریق واکسن ضد  ویروس پنوموکوک موسوم به پنوموسیل-10 ( Pneumosil-10 ) می‌کند که هدف آن محافظت از کودکان زیر یک سال و متولد در سال 2024 در برابر ده  گونه ویروس  پنوموکوک است. وی افزود که به عنوان بخشی از طرح ملی ایمن سازی برای واکسیناسیون کودکان دو ساله یعنی فرزندان متولد 2022 نیز آغاز خواهد شد، زمانی که واکسن پنوموکوک Quimi-Vio -  توسط موسسه کوبائی واکسن سازی Finlay ساخته شود. در حال حاضر این واکسن در مرکز ملی آماده سازی زیستی کوبا موسوم به (National Center for Biopreparations ) تولید می‌شود . در مورد کمپین‌های ایمن سازی در کشور، دکتر فرانسیسکو دوران گارسیا، مدیر ملی اپیدمیولوژی در وزارت بهداشت عمومی‌توضیح  می دهد که استفاده از واکسن آنفولانزا، که از ویروس آنفولانزا که باعث بیماری‌های تنفسی می‌شود، جلوگیری می‌کند، در ماه اوت سالجاری در کوبا آغاز شده است . وی تصریح کرد واکسیناسیون بر علیه آنفولانزا برای جمعیت کودکان دو ساله اعمال می‌شود و برای بزرگسالان باید از سپتامبر  یا اوایل ماه اکتبر با تاکید بر گروه‌های پرخطر یعنی افراد بالای 60 سال، افراد مبتلا به بیماری‌های انسداد مزمن ریوی و مبتلایان به آسم و دیابت و غیره انجام گردد. مدیر ملی اپیدمیولوژی در وزارت بهداشت عمومی در ادامه افزوده است که در ابتدای سال 2025،  کوبا باید شروع به استفاده از واکسن علیه ویروس پاپیلومای انسانی ( human papillomavirus ) کند،  این بیماری یک عفونت مقاربتی است که باعث ایجاد عوارض اساسی، سرطان دهانه رحم در زنان ( cervical cancer ) و سرطان آنورکتال ( anctal cancer  ) می‌شود. وی تاکید نمود این واکسن برای اولین بار در کشور کوبا برای دختران 9 ساله تزریق می‌شود و پس از دریافت دوزهای بیشتر، به جمعیت زنان تا 14 سال نیز تعمیم می یابد. کاربرد آن بر کاهش این انواع سرطان تاثیر خواهد داشت. وی در خصوص واکسن کووید 19 گفت: تزریق تقویتی برای گروه‌های در معرض خطر ادامه دارد که باید در سال جاری تکمیل شود.

http://mesaredonda.cubadebate.cu/noticias/2024/08/20/cuba-vacunara-a-su-poblacion-contra-el-neumococo-la-influenza-y-el-papiloma-humano/

کوبا کمک های بین المللی برای تحقیقات در زمینه شیلات دریافت می‌کند

فائو تأیید کرد که کوبا دریافت تجهیزات برای تحقیقات دریایی به منظور حفاظت از تنوع زیستی و اطمینان از بهره برداری پایدار ماهیگیری را از آن نهاد وابسته به سازمان ملل آغاز کرده است. یک هدف کلیدی تقویت ظرفیت های مرکز تحقیقات شیلات (CIP) و بخش های فنی شرکت های ماهیگیری واقع در خلیج گواکانایابو است. وزارت صنایع غذایی کوبا این ابتکار را با کمک فنی فائو و تامین مالی تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) به عنوان بخشی از پروژه Conpescas Guacanayabo ترویج می‌کند. آژانس سازمان ملل متحد اعلام کرد که برای مطالعه در حال انجام، این جزیره در حال حاضر تجهیزات مکان یابی، موقعیت یابی و مشاهده، اندازه گیری پارامترهای فیزیکی-شیمیایی و اقیانوس شناسی و همچنین ابزار کار و تجهیزات غواصی را دریافت می‌کند. او افزود که این منابع به اطمینان از ارزیابی منظم زیستگاه و جمعیت های مورد بهره برداری ماهیگیری در این منطقه کمک می‌کند.

https://cubasi.cu/es/noticia/cuba-recibe-ayuda-internacional-para-investigaciones-pesqueras

دفتر UNDP کوبا پروژه جدید زیست محیطی را اعلام کرد

دفتر UNDP کوبا مستقر در هاوانا با حمایت مالی ائتلاف زیرساخت مقاوم در برابر بلایا (CDRI) پروژه ظرفیت سازی چند ملیتی برای بهبود ایمنی و انعطاف پذیری در برابر رویدادهای آب و هوایی زیرساخت های حیاتی در کوبا، جمهوری دومینیکن و هائیتی را راه اندازی خواهد کرد. به گفته وزارت علوم، فناوری و محیط زیست، برنامه اقدام شامل ارزیابی ایمنی در تاسیسات کلیدی آب و آموزشی از منظر جنسیتی در جمهوری دومینیکن و هائیتی است، در حالی که بازیگران جدید مدیریت ریسک کوبا ، از دانش و ابزارهای جدید بهره مند خواهند شد. این پروژه بر طراحی و بهبود روش‌های استاندارد مرتبط متناسب با وضعیت خاص در سه کشور از طریق برنامه‌های آموزشی و صدور گواهینامه و همچنین بر بهبود مکانیسم‌های هماهنگی هشدار زودهنگام منطقه‌ای برای تسهیل واکنش‌های سریع و کارآمد متمرکز خواهد بود. به همین ترتیب، گام هایی برای تقویت همکاری جنوب-جنوب برای تسهیل تبادل اطلاعات علمی و بهترین شیوه‌ها به منظور کاهش آسیب پذیری‌ها و ارتقای آمادگی برداشته خواهد شد.

https://cubasi.cu/en/news/undp-cuba-office-announces-new-environmental-project

کوبا میزبان همایش بین المللی بیماری تب دنگی و سایر آربوویروس ها است

دانشمندان سراسر جهان در هجدهمین دوره بین المللی دنگی و دیگر آربوویروس های نوظهور، که توسط موسسه پزشکی گرمسیری پدرو کوری (IPK)، که موسسه پیشرو بیماری‌های واگیر است، در هاوانا شرکت می‌کنند. متخصصانی از آرژانتین، برزیل، نیکاراگوئه، کاستاریکا، پاراگوئه، پورتوریکو، ایالات متحده و کوبا به عنوان میزبان، علاوه بر 12 کارشناس از سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان بهداشت پان امریکایی، در این دوره حضور دارند که در زمینه مدیریت شیوع بیماری آربوویروسی کمک های فنی و مشاوره ارائه خواهند کرد. در میان کارشناسان، دکتر ماریا ون کرخوف، سرپرست اداره پیشگیری و آمادگی همه گیر و همه گیر سازمان جهانی بهداشت و دکتر آندریا ویکاری، رئیس واحد مدیریت تهدیدات عفونی در بخش فوریت های بهداشتی PAHO حضور دارند. یکی از اهداف به روز رسانی و بحث در مورد وضعیت اپیدمیولوژیک و پیشرفت در دانش، پیشگیری و کنترل دنگی و سایر آربوویروس ها با اشاره ویژه به چیکونگونیا، زیکا، تب زرد، مایارو و اوروپوچه است. ارقام رسمی نشان می دهد که سال 2023 با بالاترین رکوردهای تاریخی موارد دنگی در سراسر جهان همراه بوده است. بیش از 4.5 میلیون مورد شامل 7665 مورد شدید و 2363 مرگ تنها در قاره آمریکا گزارش شده است.

https://www.plenglish.com/news/2024/08/19/cuba-hosts-international-course-on-dengue-and-other-arboviruses/

کوبا در نمایشگاه بین المللی بهداشت و فناوری نیکاراگوئه شرکت کرد

کوبا در دومین نمایشگاه بین المللی بهداشت و فناوری که در نیکاراگوئه برگزار شد، با مشارکت بیش از 120 توزیع کننده فناوری و شرکت دارویی از سراسر جهان شرکت کرد. این کشور کارائیب، به نمایندگی از خدمات پزشکی نیروهای مسلح انقلاب با وسایل تولید شده توسط اتحادیه صنایع نظامی، دو قطعه جالب از تجهیزات توسعه یافته در سال های اخیر را به نمایش گذاشت. این تجهیزات برای بهبود بررسی کیفی و کمی خلبانان، غواصان و زیردریایی‌ها در زمینه هوانوردی و پزشکی زیر آب طراحی شده است. باربارو سوکاراس، هماهنگ کننده تحقیق و توسعه شرکت Grito de Baire از اتحادیه صنایع نظامی‌توضیح داد که اولین تجهیزات یک صندلی چرخان کامپیوتری برای بررسی اختلالات سیستم دهلیزی است. وی گفت این امر به ارزیابی تشخیصی اختلالات عملکرد دهلیزی که یکی از مهم ترین اندام ها در تعادل فضایی است، مربوط می‌شود. وی افزود که تجهیزات دیگر یک تخت کج است که وظیفه آن اکتشاف تشخیصی سیستم عصبی خودمختار از طریق گروهی از آزمایشات است که در سطح بین المللی طراحی شده اند. سوکاراس بر اهمیت شرکت در این نمایشگاه تاکید کرد و اظهار داشت که تجهیزات به نمایش گذاشته شده در کوبا باعث نفوذ در تشخیص پزشکی ارجاع شده با نتایج عالی می‌شود. دومین نمایشگاه بین المللی بهداشت و فناوری به عنوان بخشی از جشن چهل و پنجمین سالگرد سپاه پزشکی نظامی نیکاراگوئه و ارتش نیکاراگوئه برگزار شد.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/363100-cuba-participates-in-nicaraguas-international-health-and-technology-fair

مجله MERCOSUR رویداد گردشگری TURNAT در کوبا را تبلیغ می‌کند

مجله مسافرتی و گردشگری بازار مشترک جنوب (MERCOSUR) در آخرین شماره خود، چهاردهمین دوره رویداد بین المللی طبیعت گردی کوبا، TURNAT 2024 را که در ماه سپتامبر برگزار می‌شود تبلیغ کرده است. این مجله در اروگوئه ویرایش می‌شود. این انتشارات با برجسته کردن قدرت و فرصت‌هایی که کوبا برای توسعه طبیعت، ماجراجویی و گردشگری روستایی دارد، مشارکت در TURNAT را تشویق می‌کند. چهاردهمین دوره TURNAT در تاریخ 24 تا 29 سپتامبر 2024 در کوبا برگزار خواهد شد تا با استفاده از ارزش های میراثی، فرهنگی و طبیعی از دیدگاه زیست محیطی پایدار، تفریح، آموزش و فرهنگ زیست محیطی را ارتقاء دهد.

https://www.plenglish.com/news/2024/08/07/mercosur-magazine-promotes-cubas-upcoming-turnat-event/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما