معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۹

گزارش ظرفیت‌های اقتصادی استان سیونیک

استان سیونیک (Syunik) در ارمنستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، معادن متعدد و همچنین تاریخ و فرهنگ غنی، جایگاه ویژه‌ای دارد. برخی از پتانسیل‌های اقتصادی این استان به شرح زیر ارائه می گردد.

معادن       

استان سیونیک منابع غنی معدنی مانند مس[1]، طلا[2] و روی دارد که در زمینه استخراج و فرآوری این مواد می‌تواند سرمایه گذار جذب نماید. لازم به ذکر است معدن آرمنیا کوپر و معدن زنگزور که از بزرگترین معادن مس در منطقه قفقاز به شمار می‌رود، در این استان واقع شده است. این منطقه همچنین به دلیل وجود مواد معدنی دیگر مانند اورانیوم، آلومینیم، باریت، دولومیت و کائولن معروف است.

با توجه به غنای منابع معدنی، منطقه سیونیک نقش مهمی در صنعت معدن ارمنستان ایفا می‌کند. میتوان گفت به همین جهت است که آذربایجان در مناقشات اخیر با ارمنستان قصد تصرف این منطقه را داشت.

کشاورزی و دامداری

با توجه به آب و هوای مناسب در فصل بهار و تابستان و زمین‌های حاصل‌خیز، کشاورزی و دامداری از جمله فعالیت‌های اصلی اقتصادی استان سیونیک است. لذا در این زمینه‌ها نیز جهت تولید محصولات کشاورزی با کیفیت و عرضه به بازارهای داخلی و خارجی امکان سرمایه گذاری وجود دارد.

 

صنایع کوچک و متوسط

با توجه به تولید محصولات کشاورزی متنوع در این استان، توسعه صنایع کوچک و متوسط خصوصاً در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی، امری است که امکان پیشرفت زیادی دارد و مورد غفلت واقع شده است.

 

انرژی تجدیدپذیر

استان سیونیک با منابع طبیعی نظیر آب و باد، پتانسیل خوبی برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر دارد.

 

محصولات کشاورزی استان سیونیک

  1. غلات: شامل گندم، جو و ذرت
  2. میوه‌ها: شامل انگور،سیب، گلابی،هلو و آلو

لازم به ذکر است انگور استان سیونیک به عنوان یکی از محصولات کلیدی در سیونیک و بخش مهمی از فرهنگ محلی شناخته می‌شود.

  1. سبزیجات: شامل سیب‌زمینی، هویج، پیاز و فلفل
  2. محصولات دامی: پرورش دام‌های سبک و سنگین همچون گاو، گوسفند و بز در این منطقه رواج داشته و محصولات دامی مانند شیر، پنیر و گوشت در این استان به وفور یافت می‌شود. زنبورداری نیز به عنوان یک منبع مهم درآمد و تولید در این منطقه شناخته می‌شود چراکه عسل سیونیک به دلیل کیفیت بالا و طعم خاصش مورد توجه است.
  3. آجیل: شامل گردو، فندق و بادام
  4. گیاهان‌ دارویی و معطر: استان سیونیک همچنین به خاطر وجود گیاهان دارویی و معطر همچون زعتر، بابونه، مریم‌گلی، رازیانه، آویشن و نعناع مشهور است که در صنایع دارویی و آرایشی به کار می‌روند.

کشاورزی در استان سیونیک نه تنها به تأمین غذای محلی کمک می‌کند، بلکه منبع مهمی‌برای اقتصاد منطقه و ایجاد فرصت‌های شغلی نیز به شمار می‌رود.

در مجموع، استان سیونیک با دارا بودن ترکیبی از منابع طبیعی، فرهنگی و تاریخی، ظرفیت‌های زیادی برای توسعه و پیشرفت روابط دوجانبه در زمینه اقتصادی و گردشگری دارد که می‌تواند به رشد و شکوفایی این منطقه کمک کند.

[1] معدن مس کاجاران

[2] معدن کاپان

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما