معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۴:۳۲

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته چهارم مرداد ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد.

نمایشگاه پروچیله در هندوستان

سازمان پروچیله که زیر مجموعه وزارت خارجه شیلی است و وظیفه تبلیغ و ارتقای جایگاه کالاها و خدمات شیلی در بازارهای چهانی را دارد از 27 تا 30 اوت سالجاری نمایشگاه‌هایی را در دهلی نو و بمبئی برگزار خواهد کرد. در این رویداد بیش از 10 اتحادیه بخش خصوصی مانند انجمن ملی کشاورزی، اتاق بازرگانی سانتیاگو، انجمن میوه شیلی، اتحادیه آجیل شیلی، شورای ماهی قزل آلا و انجمن تهیه کنندگاه فیلم شرکت خواهند کرد. وزرای امورخارجه و کشاورزی شیلی طی مراسمی در سانتیاگو در روز 12 اوت این برنامه را راه اندازی نمودند. وزیر کشاورزی در این مراسم گفت که اولویت ما صدور آجیل، میوه‌های تازه و خشک به هندوستان است. شیلی به هند به عنوان یک بازار استراتژیک جهت توسعه بازارهای صادراتی میوه و خشکبار می نگرد. حجم روابط تجاری دو جانبه در سال 2023 بالغ بر 2 میلیارد و 847 میلیون دلار بود.

تلاش دولت شیلی برای اعطای قدرت بیشتر به سندیکاهای کارگری

پس از کاهش ساعات کاری در هفته به 40 ساعت اکنون دولت شیلی در حال تهیه لایحه ای جهت ارایه به کنگره در سه ماهه پایان سالجاری برای اعطای قدرت ببشتر به اتحادیه‌ها و سندیکاهای کارگری است. هدف این ابتکار اعطای استقلال و قدرت چانه زنی دستجمعی بیشتر به سازمان‌های کارگری است. اکنون اتحادیه‌ها به طور انحصاری در سطح شرکت خود توانایی چانه زنی جمعی هستند. اما در لایحه جدید آنها می‌توانند فراتر از شرکت یا موسسه خود در ابتکاراتی مانند "چشم انداز حقوق و توزیع بهتر ثروت "  مشارکت نمایند. به این معنا که اتحادیه‌ها در شاخه‌های همگن مانند مثلاً خرده‌فروشی، معدن و غیره که شرایط کاری مشترکی دارند، در تصمیم‌گیریهای ملی در سطح کشور مشارکت ‌خواهند نمود. در این زمینه دولت در حال رایزنی با اتحادیه‌های کارگری از جمله کنفدارسیون تولید و بازرگانی است. مدیر سازمان بین المللی کار برای امریکای جنوبی و لاتین نیز مورد مشورت قرار گرفته و وی توصیه‌هایی در این خصوص با هدف تحت پوشش قرار دادن کارگران بیشتر در چانه زنی‌ها ارایه داده است. برای تهیه لایحه فوق دولت شیلی خود را متعهد به یک فرآیند گفتگوی اجتماعی می داند.

بیست و پنجمین سالگرد موافقتنامه تجارت آزاد میان شیلی و مکزیک

طی سمیناری در 9 ماه اوت شیلی و مکزیک بیست و پنجمین سالگرد امضای موافقتنامه تجارت آزاد میان دو کشور را در سانتیاگو گرامی داشتند. آقای کلاورن وزیر امور خارجه شیلی در سخنرانی افتتاحیه موافقتنامه تجارت آزاد با مکزیک را ابزاری استراتژیک برای یکپارچگی منطقه ای، موتور توسعه و منبع فرصت برای شیلی خواند و تاکید کرد که با این موافقتنامه بازارهای دو کشور به روی هم باز شده است. خانم بارسنا وزیر امور خارجه مکزیک نیز این موافقتنامه را ابزار مهمی‌برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور محسوب نمود که با تکیه بر آن می‌توان آینده بهتری ساخت. توضیح اینکه مکزیک هشتمین شریک تجاری شیلی است، حجم تجارت دو کشور در سال 2023 به 3 میلیارد و 436 میلیون دلار رسید که از سال 1998 یعنی سال امضای موافقتنامه تجارت آزاد سالیانه بطور متوسط 3 ممیز 8 درصد رشد نشان می دهد. در پایان ژوئن سال جاری، شیلی و مکزیک از پایان موفقیت آمیز مذاکرات برای گنجاندن دو فصل جدید جنسیت و صنایع کوچک و متوسط جهت به روز رسانی موافقتنامه تجارت آزاد خود خبر دادند. با این دو بند دو کشور تلاش دارند که نقش بیشتری را به زنان و شرکتهای کوچک و متوسط در توسعه روابط تجاری دو جانبه فراهم کنند.

پیش بینی کمیسیون اقتصادی امریکای لاتین و کارائیب از رشد اقتصادی منطقه

کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب پیش بینی خود از رشد اقتصادی منطقه را تعدیل کرد. در حالیکه این کمیسیون برای سالجاری در منطقه رشد اقتصادی 2 ممیز 1 درصدی پیش بینی کرده بود در پیش بینی ماه اوت این رقم را تعدیل و به 1 ممیز 8 درصد کاهش داد که سه دهم درصد کمتر از رقم پیش بینی شده قبلی است. طبق آخرین ارزیابی این کمیسیون، منطقه امریکای لاتین و کارائیب از عملکرد ضعیف سرمایه‌گذاری، بهره‌وری پایین نیروی کار و محدودیت فضای سیاسی داخلی برای اجرای سیاست‌های بهبود اقتصاد کلان در رنج است. طبق آخرین ارزیابی کمیسیون اقتصادی امریکای لاتین و کارائیب، در سالجاری دومینیکن و ونزوئلا به ترتیب 5 ممیز 2 و 5 درصد رشد خواهند داشت. رشد اقتصادی شیلی 2 ممیز 6 درصد ، برزیل 2 ممیز 3 درصد، مکزیک 1 ممیز 9 درصد خواهد بود. هائیتی و آرژانتین با رشد منفی به ترتیب 3 و 3 ممیز 6 درصد مواجه خواهند بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما