معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۰:۲۱

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ارمنستان در هفته چهارم مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران: ایران طرفدار رفع انسداد از راه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل منطقه‌ای است

مهدی سبحانی، سفیر  جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن تاکید بر اینکه موضع تهران در خصوص رفع محاصره از راه‌های مواصلاتی کاملاً روشن است، گفت: ایران طرفدار رفع انسداد از راه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل منطقه‌ای است، اما این امر باید تحت حاکمیت ارمنستان اتفاق بیفتد.

سفیر ایران در ارمنستان گفت: اگر رفع انسداد صورت گیرد، طبیعی است که ترافیک افزایش پیدا کند و تشدید شود، اما باید در این زمینه توافقی دوجانبه صورت گیرد. وقتی توافق حاصل شود این بدان معناست که به صلح نزدیک می‌شویم و این به نفع همه کشورهای منطقه است. ما از هر آنچه در راستای برقراری صلح پایدار انجام می‌شود حمایت می‌کنیم.

https://telegram.me/araxnews

 

بازدید نخست وزیر ارمنستان  از مرکز کشاورزی فان فروت

به گزارش آرمن پرس، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، از مرکز کشاورزی فان فروت که یکی از شرکت‌های مجموعه برادران بادالیان واقع در روستای آراگاتساوان است بازدید نمود.

در این بازدید که هر سه برادر بادالیان نخست‌وزیر را همراهی می‌کردند، پاشینیان از بخش‌های مختلف مجموعه بازدید نموده و با برنامه‌های آینده آن آشنا شد.

بر اساس اعلام مدیران مجموعه، این مرکز کشاورزی در سال۲۰۲۱ و در زمینی به مساحت ۲۷۰هکتار بنا شده و در بخش‌های مختلف فعالیت دارد.

بیش از ۱۷۰هکتار از این مجموعه به باغ گلابی و یکصد هکتار نیز به درخت‌های هلوانجیری اختصاص یافته، و تاکنون مجموعا ۶۵۰ هزار درخت کاشته شده و پیش بینی می‌شود در زمانی که این درخت‌ها به باردهی برسند، سالانه در مجموع حدود 500.11 تن محصول خواهند داشت.

براساس این گزارش، برادران بادالیان تاکنون در این پروژه بیش از ۱۲میلیارد درام ارمنستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند (یک دلار=۳۸۶درام).

این مجموعه همچنین درنظر دارد تا در آینده نزدیک سردخانه‌ای با حجم ۸۰۰۰تن ظرفیت، با تجهیزات فوق مدرن از ایتالیا و هلند نیز در این مرکز تاسیس نماید.

https://t.me/iranarmeniachamber

 

بازدید وزیر اقتصاد ارمنستان از کارخانه متالورژی فولاد  GTB

گئورگ پاپویان وزیر اقتصاد از کارخانه متالورژی فولاد GTB در حال ساخت روستای آرارات بازدید کرد. این کارخانه در تولید فلزات آهنی از جمله اتصالات و لوله‌ها تخصص خواهد داشت که با راه‌اندازی آن، حدود 300 شغل جدید ایجاد خواهد شد.

شرکت ارمنی-آمریکایی GTB Steel قصد دارد در مرحله اول 30 میلیون دلار و در مرحله دوم 40 میلیون دلار برای راه اندازی کارخانه متالورژی سرمایه گذاری کند.

https://t.me/economyofarmenia

 

گرجستان در حال ساخت بزرگراهی جدید به سوی ارمنستان

گرجستان در حال ساخت یک بزرگراه جدید به سوی ارمنستان است. این طرح توسط بانک سرمایه‌گذاری اروپا در چارچوب پروژه جاده بین‌المللی شرق به غرب تامین اعتبار می‌شود. مسیر جدید به موازات جاده قدیمی ساخته می‌شود و دارای چهار خط تردد بوده و طول آن حدود 30 کیلومتر است که از شهر روستاوی تا گمرک صدخلو امتداد خواهد داشت و شامل 11 پل و گذرگاه خواهد بود. هزینه ساخت این جاده 250 میلیون یورو برآورد شده که توسط بانک سرمایه گذاری اروپا تامین می‌شود.

مناقصه این پروژه به زودی اعلام خواهد شد. انتظار می رود که مسیر جدید نه تنها در جهت ارمنستان جریان بار را افزایش دهد، بلکه ترانزیت کالا به سمت فدراسیون روسیه، ایران و حتی هند دوردست را نیز تضمین کند.

https://t.me/economyofarmenia

 

مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه در ۴ ماه ابتدای سال جاری

مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه در ۴ ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6 درصد رشد داشته است. در چهار ماهه یاد شده ایران بیشترین حجم تجارت را در بین کشورهای همسایه با امارات متحده عربی،‌ ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان داشته است.

بعد از آن نیز بیشترین حجم مبادلات تجاری به ترتیب با فدراسیون روسیه، عمان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، قزاقستان، کویت، قطر، بحرین و عربستان سعودی بوده است.

https://telegram.me/araxnews

 

 گردشگری جمهوری ارمنستان، در هفت ماهه اول سال

در طول ماه جولای (11 تیر لغایت 11 مرداد) 237 هزار و 603 گردشگر از ارمنستان بازدید کرده‌اند. تعداد گردشگران در همین بازه زمانی در سال گذشته 255 هزار و 706 نفر بوده است.

بر اساس گزارش کمیته گردشگری جمهوری ارمنستان، در هفت ماهه اول سال 2024 (ژانویه تا ژوئیه) بیشترین گردشگرانی که از ارمنستان بازدید کرده‌اند به ترتیب از کشورهای روسیه (42%)، گرجستان (13%)، ایران (8%)، ایالات متحده (2.5%)، هند (2.3%) بوده‌اند.

https://telegram.me/araxnews

 

 بانک توسعه اوراسیا: افزایش قیمت مواد غذایی در ارمنستان برای اولین بار پس از 14 ماه

بانک توسعه اوراسیا: قیمت مواد غذایی در ارمنستان برای اولین بار پس از 14 ماه افزایش یافت.

بر اساس گزارش کلان هفتگی بانک توسعه اوراسیا، تورم در ارمنستان شتاب گرفته و در ماه جولای به 1.4 درصد رسیده است. با این حال و علی‌رغم وجود شتاب، تورم در سطحی کمتر از پیش‌بینی بانک مرکزی ارمنستان باقی مانده است.

این بانک تورم 1.5 درصدی را نیز برای ارمنستان تا پایان سال پیش بینی کرده بود.

https://t.me/iranarmeniachamber

 

روند رو به رشد ساخت‌وساز در ارمنستان

به گزارش کمیته آمار جمهوری ارمنستان، در شش ماهه اول سال 2024 (اول ژانویه تا پایان ژوئن) ساخت‌وساز در ارمنستان نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته 15.7 درصد رشد داشته است.

https://telegram.me/araxnews

 

 راه اندازی پروازهای مستقیم و ایجاد رژیم بدون روادید بین ارمنستان و ویتنام

ارمنستان و ویتنام قصد راه اندازی پروازهای مستقیم و ایجاد رژیم بدون روادید را دارند. این موضوع توسط سورن باغداساریان، سفیر ارمنستان در دیدار با بوی تان سون، وزیر امور خارجه ویتنام مورد بحث قرار گرفت.

https://t.me/economyofarmenia

 

 تقویت همکاری بین بورس‌های ارمنستان (AMX) و ابوظبی (ADX)

بورس‌های ارمنستان (AMX) و ابوظبی (ADX) همکاری و مشارکت استراتژیک را تقویت خواهند کرد: طرفین یادداشتی امضا کردند.

از طریق این مشارکت، بورس اوراق بهادار ارمنستان قصد دارد به پل مهمی تبدیل شود که بازارهای پویا خاورمیانه و اروپا را به هم متصل می‌کند و اجرای برنامه‌های مالی سودمند دوجانبه را تسهیل می‌کند.

https://t.me/economyofarmenia

 

 افزایش میزان صادرات میوه و سبزی ارمنستان به روسیه

وزارت اقتصاد اعلام کرد تا 14 آگوست، 88.2 هزار تن میوه و سبزیجات تازه از ارمنستان صادر شده است که 7.2 هزار تن بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. حدود 85.7 درصد از صادرات به روسیه بوده است.

https://t.me/economyofarmenia

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما