معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۰

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته سوم مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بانک مرکزی در طول هفته 541 میلیون دلار را در بازار بین بانکی فروخت.

در طول هفته، از 5 تا 9 آگوست، بانک مرکزی اوکراین 541.2 میلیون دلار را در بازار بین بانکی فروخت. در مجموع بانک مرکزی اوکراین از ابتدای سال تاکنون 18.5 میلیارد دلار فروخته و 118.6 میلیون دلار خرید داشته است.

سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»

https://www.epravda.com.ua/news/2024/08/11/717855/

مقدار گاز درخواستی روسیه برای ترانزیت از طریق اوکراین افزایش یافته است.

شرکت «اپراتور سیستم انتقال گاز اوکراین» اعلام کرد حجم حمل و نقل گاز روسیه از طریق ایستگاه اندازه گیری گاز سوجا 7 درصد افزایش یافته است. بر اساس اطلاعات این شرکت در تاریخ 13 آگوست، حجم تایید شده از طریق ایستگاه فوق 42.4 میلیون متر مکعب در مقایسه با 39.6 میلیون متر مکعب در روز قبل بوده است. همچنین ایستگاه اندازه گیری گاز سوجا تنها مسیر تامین گاز روسیه به اروپا از طریق خاک اوکراین است. به گفته سرگئی ماکوگون، رئیس سابق شرکت «اپراتور سیستم توزیع گاز اوکراین»، شرکت «گازپروم» همچنان به تامین گاز ادامه می دهد، زیرا حفظ ترانزیت اوکراین به اروپا برای اپراتور فوق بسیار مهم است .

سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»

https://www.epravda.com.ua/news/2024/08/13/717918/

 

Fitch رتبه اوکراین را به سطح ورشکستگی جزئی (restricted default) کاهش داد.

آژانس بین‌المللی فیچ با اشاره به اتمام مهلت ۱۰ روزه اوکراین برای پرداخت بدهی اوراق قرضه یوروی ۷۵۰ میلیون دلاری خود که در اول اوت سررسید آن فرا رسیده بود، رتبه اعتباری این کشور را به "نکول محدود" کاهش داد. این آژانس رتبه‌بندی اعتباری مستقر در ایالات متحده اعلام کرد که رتبه اوراق قرضه یورو 2026 را از "C" به "D" کاهش داده و سایر اوراق بهادار ارز خارجی را در سطح "C" ثابت نگه داشته است.این کاهش رتبه پس از تصویب قانونی در اوکراین صورت گرفت که پرداخت بدهی خارجی تا 1 اکتبر را تعلیق می‌کرد. امسال 40 میلیارد دلار کسری بودجه دولتی اوکراین توسط شرکای غربی تامین می‌شود.

سایت خبری «استرانا نیوز»

https://ctrana.news/news/470358-fitch-ratings-ponizilo-rejtinh-ukrainy-do-rd.html

بانک مرکزی اوکراین گزارش داد که چه زمانی محدودیت هایی در انتقال وجوه از یک کارت به کارت دیگری اعمال می‌شود.

محدودیت‌هایی در انتقال وجوه در اوکراین از یک کارت بانکی به کارت دیگری از ماه سپتامبر اعمال می‌شود.این خبر توسط معاون بانک مرکزی اوکراین دیمیتری اولینیک اعلام شد. به گفته اولینیک، پرداخت های اولیه افراد مشمول محدودیت (100 هزار گریونا در ماه و حداکثر 30 مورد انتقال وجوه در ماه) است. این مقررات شامل عملیات انتقال وجوه توسط افرادی که کمک های داوطلبانه به ارتش و جنگ زدگان را انجام می دهند نمی‌شود.

سایت خبری «استرانا نیوز»

https://ctrana.news/news/470383-kohda-v-ukraine-vvedut-ohranichenija-na-perevody-s-karty-na-kartu-nbu.html

وزارت دارایی اوکراین از فوریه 2022 تاکنون 98.7 میلیارد دلار کمک مالی خارجی را جذب کرده است.

در مجموع، از فوریه 2022، اوکراین تقریباً 40 میلیارد دلار را از طریق اعمال مکانیسم های بانک جهانی دریافت کرده است. بزرگترین اهدا کنندگان کمک به اوکراین، آمریکا، ژاپن و بریتانیا هستند. از زمان آغاز جنگ، بانک جهانی 7 پروژه را برای حمایت از بخش های کلیدی اقتصاد اوکراین راه اندازی کرده است:

  • پروژه «حمایت از هزینه‌های عمومی‌برای تامین مدیریت دولتی پایدار در اوکراین» (PEACE in Ukraine) که شامل پرداخت حقوق بازنشستگی، بخشی از کمک های اجتماعی، حقوق پزشکان، معلمان، کارمندان ادارات دولت (به استثنای مراجع امنیتی و دفاعی) و کارکنان اداره دولتی در امور حوادث غیرمترقبه. برای این پروژه حداکثر 30 میلیارد دلار تخصیص یافته است.
  • پروژه «سرمایه گذاری در حمایت اجتماعی برای افزایش پوشش، پایداری و اثربخشی» (INSPIRE) شامل کمک های اجتماعی به مستمندان و افزایش تاثیرگذاری برنامه‌های حمایت اجتماعی (به ویژه از آوارگان داخلی). حدود 1.2 میلیارد دلار در چارچوب این پروژه دریافت شده است.
  • «پروژه اضطراری ارائه حمایت فراگیر برای احیای کشاورزی در اوکراین» (ARISE) شامل بازسازی و حمایت از بخش کشاورزی (به ویژه، گسترش دسترسی تولیدکنندگان کشاورزی به برنامه وام 5-7-9). برای اجرای این پروژه 500 میلیون دلار تخصیص یافته است.
  • «تقویت سیستم بهداشتی و نجات جان بیماران» (HEAL Ukraine) شامل بهبود دسترسی به خدمات پزشکی، رفع نیازهای فوری در زمینه خدمات بهداشتی، تامین حمایت مالی در شرایط اضطراری. در چارچوب این پروژه، تاکنون بیش از 124.5 میلیون دلار دریافت شده است.
  • «نوسازی مسکن برای احیای حقوق و فرصت های مردم» (HOPE) شامل تعمیرات کوچک و متوسط ساختمان‌های مسکونی خصوصی و مجتمع های مسکونی که بطور جزئی آسیب دیده. تابحال برای این پروژه حدود 150 میلیون دلار تخصیص یافته است.
  • دو وام تخصیص شده برای پیشبرد سیاست های توسعه ( DPL/DPO) شامل حمایت از تلاش های اوکراین برای اجرای دستور کار اصلاحات ساختاری و تامین مالی حیاتی. مبلغ کل تخصیص یافته برای این پروژه معادل 3 میلیارد دلار آمریکا است.

وجوه واصله از اتحادیه اروپا (38 میلیارد یورو)، صندوق بین المللی پول (10.2 میلیارد دلار) و همچنین حمایت های بودجه ای از دولت کانادا (بیش از 5 میلیارد دلار) برای هزینه‌های اولویت دار بودجه دولتی اوکراین تخصیص می یابد. 

سایت هیئت دولت اوکراین

https://www.kmu.gov.ua/news/minfin-zaluchyv-987-mlrd-zovnishnoho-finansuvannia-z-liutoho-2022-roku-na-shcho-spriamovuietsia-mizhnarodna-pidtrymka

تاکنون بیش از 31.9 میلیون تن غلات و دانه‌های روغنی در اوکراین برداشت شده است.

در مجموع 28.5 میلیون تن غلات و بیش از 3.4 میلیون تن دانه‌های روغنی در اوکراین برداشت شده است.محصولات جدید کشاورزی در قطعات زمین به مساحت کل بیش از 7945.8 هزار هکتار خرمنکوب شد و وزن کل محصولات خرمنکوب شده 31.821.3 هزار تن است. کشاورزان اودسا در برداشت غلات پیشرو هستند.

سایت هیات دولت اوکراین

https://www.kmu.gov.ua/news/v-ukraini-vzhe-namolocheno-ponad-319-mln-tonn-zernovykh-ta-oliinykh

پادشاهی بحرین بازار گوشت و طیور را برای تولیدکنندگان اوکراینی باز کرده است.

در گزارش منتشره در سایت وزارت امور خارجه اوکراین آمده است که پادشاهی بحرین دسترسی به بازار خود را برای تولیدکنندگان اوکراینی که در زمینه صادرات گوشت و طیور فعالیت دارند، باز کرده است. دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت: « این هفته وزارت امور خارجه به همراه اداره دولتی در امور ایمنی غذایی و حمایت از مصرف کنندگان، بازار جدیدی را برای تولیدکنندگان اوکراینی در پادشاهی بحرین باز می‌کند. در هفته گذشته بازار جدیدی را در بوسنی و هرزگوین افتتاح کردیم. افتتاح متوالی دو بازار در مناطق مختلف جهان گواه کار سیستماتیک با هدف حمایت از صادرکنندگان اوکراینی است».

سایت وزارت امور خارجه اوکراین

https://mfa.gov.ua/news/korolivstvo-bahrejn-vidkrilo-rinok-myasa-ptici-ta-produktiv-z-nogo-dlya-ukrayinskih-virobnikiv

اوکراین 4.2 میلیارد یورو از اتحادیه اروپا دریافت کرد.

به گزارش وزارت دارائی اوکراین، در 13 آگوست، بودجه دولتی اوکراین با 4.2 میلیارد یورو عرضه شده توسط اتحادیه اروپا تکمیل شده است. این وجوه شامل 2.7 میلیارد یورو تامین مالی ترجیحی و کمک بلاعوض به مبلغ 1.5 میلیارد یورو است. وجوه فوق بخشی از کمک های مالی کلان اتحادیه اروپا در چارچوب ابزار مالی Ukraine Facility است. بودجه با هدف تامین هزینه‌های اجتماعی و بشردوستانه اولویت دار تکمیل خواهد شد. از زمان آغاز جنگ ، حجم کل حمایت بودجه مستقیم اتحادیه اروپا به 38 میلیارد یورو رسیده که این بزرگترین کمک مالی در میان اهداکنندگان کمک ها به اوکراین است. حجم کل تامین بودجه اوکراین از سوی اتحادیه اروپا در سال 2024 بیش از 12 میلیارد یورو است.

سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»

https://www.epravda.com.ua/news/2024/08/13/717942/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما