معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۵- ۱۲:۴۹ - مشاهده: ۶۸

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در نیمۀ اول مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وضعیت نامناسب کرون نروژ

ارزش کرون نروژ به میزان قابل توجهی در برابر سایر ارزها مانند یورو و دلار کاهش یافته است که نشان دهنده تاثیر منفی آن بر وضعیت اقتصادی این کشور است. در نتیجه این وضعیت، قدرت خرید نروژی‌ها در خارج از کشور کاهش یافته است و به‌رغم افزایش حقوق اسمی، عملاً آنها را فقیرتر کرده است. هارالد مورئوس هانسن (تامین کنندۀ مالی) خاطرنشان می‌کند که اگرچه این وضعیت به نفع برخی از سرمایه‌دارانی است که دارایی‌ها را به ارزهای خارجی دارند، اما به دلیل هزینه‌های بالاتر برای کالاهای وارداتی، بر جمعیت عمومی تأثیر منفی می‌گذارد. وی پیشنهاد می‌کند که آنها طرفدار سرمایه‌گذاری‌های ارزش‌آفرین نیستند و هشدار می‌دهند که بخش عمومی‌گسترده و مالیات‌های بالا ممکن است مانع رشد اقتصادی شود. علی‌رغم نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی بالقوه، مورئوس هانسن نسبت به صنایع خاصی مانند خدمات نفتی و کشتیرانی که هنوز حجم سفارشات معوقه معمول بازارهای پررونق را مشاهده نکرده‌اند، محتاطانه خوشبین است.

https://www.finansavisen.no/finans/2024/07/23/8158021/voldsomt-fall-i-nordmenns-formuer

شرکت نخست وزیر نروژ در COP 29 در باکو

یوناس گهر استور، نخست وزیر نروژ، بر نیاز به پایبندی و اجرای تعهدات آب و هوایی اعلام شده و ادامه گذار به سمت فناوری و انرژی پایدار با مشارکت فعال نروژ تاکید کرد. پس از تصمیمی‌که در COP28 در دبی گرفته شد، آذربایجان در ماه نوامبر میزبان COP29 خواهد بود. انتظار می‌رود این رویداد 70 تا 80 هزار مهمان را به باکو جذب کند. کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییر آب و هوا که در سال 1992 تأسیس شد، بر تلاش‌های جهانی برای کاهش تغییرات آب و هوایی نظارت می‌کند و COP کنفرانس سالانه آن است.

https://en.trend.az/business/3924767.html

گسترش بانکداری با افزایش مشتریان ثروتمند

بانک DNB نروژ به طور قابل توجهی بخش بانکداری خصوصی خود را مانند سایر بانک‌های شمال اروپا، با رشد سرمایه فعال 11 درصدی از سال گذشته و بیش از 80 درصدی از سال 2018، گسترش داده و به 426 میلیارد کرون رسانده است. معاون اجرایی، هاکون‌هانسن، این موفقیت را به استفاده از تخصص و دامنه گسترده محصولات بانکی نسبت می‌دهد. خدمات بانکداری خصوصی این بانک با اقدامات اخیر توانسته است رشد قابل توجهی را به ویژه در میان افراد و دفاتر خانوادگی با ارزش خالص مشاهده کند. بخش بانکداری خصوصی DNB در سال 2023 حدود 2 میلیارد کرون (200 میلیون دلار) درآمد کسب کرد و بازده بالایی از سهام بین 20 تا 25 درصد را در مقایسه با هدف کلی DNB نشان داده است. سودآوری این بخش ناشی از درآمد کم سرمایه از محصولات سرمایه‌گذاری و وام است. در این راستا این بانک اخیرا دفتری را در سوئیس افتتاح کرده است تا از مشتریان صاحب ثروت که به آنجا نقل مکان کرده‌اند حمایت کند و آن را منعکس کننده توجه این بانک چشم‌انداز بازار رقابتی و شفاف در حوزه بانکداری دانسته است

https://www.finansavisen.no/finans/2024/07/11/8152805/dnb-skuffer-inn-milliarder-pa-private-banking

جایزه به هوواوی برای حفاظت از ماهی سالمون نروژ

شرکت هوآوی جایزه GeSI Digital with Purpose (DWP) 2024 و جایزه تنوع زیستی DWP 2024 برای سیستم فیلتر خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی را دریافت کرد. در این روش با استفاده از روش جدید فیلتر کردن از ماهی قزل آلای اقیانوس اطلس وحشی نروژ در برابر ماهی قزل آلای صورتی مهاجم محافظت می‌شود. این راه حل نوآورانه که تحت ابتکار TECH4ALL هواوی با شرکای محلی توسعه یافته است، می‌تواند گونه‌های مختلف ماهی را شناسایی کند که نتایج قابل توجهی را در مدت زمان کوتاهی نشان داده است. این سیستم که در سال 2023 در رودخانه‌های Kongsfjord و Storelva نروژ مستقر شد، بیش از 6 هزار ماهی آزاد صورتی مهاجم را با موفقیت منحرف کرد و به حفاظت از جمعیت ماهی قزل آلای بومی‌کمک کرد. تعهد هواوی به پایداری و تنوع زیستی از طریق راه‌حل‌های فن‌آوری، با تأکید بر تأثیر مثبت هم بر محیط‌زیست و هم بر جوامع محلی برجسته شد. ماهی قزل آلا صورتی مهاجم، که در دهه 1960 معرفی شد، به سرعت تکثیر می‌شود و با سبقت گرفتن از ماهی قزل آلای بومی نروژ در تصاحب غذا، بیماری بیشتر ایجاد کرده و به میزان بیشتری سطح نیتروژن در رودخانه‌ها را افزایش می‌دهد. راه حل هوآوی به نرخ شناسایی 99.98 درصد دست یافت و 100 درصد ماهی قزل آلا صورتی شناسایی شده در پروژه‌های آزمایشی را گرفت.

https://finance.yahoo.com/news/huawei-wins-digital-purpose-award-082100506.html

جهش صنعت الوار نروژ با رشد بی‌سابقه صادرات

صنعت الوار نروژ افزایش قابل توجهی را در صادرات چوب تجربه کرده است که با رشد 33 درصدی سال به سال به 397.8 هزار مترمکعب رسیده است. این رشد به شرایط مطلوب بازار، ابتکارات استراتژیک و شیوه‌های جنگلداری پایدار نسبت داده می‌شود. این افزایش اقتصاد نروژ را تقویت کرده و موقعیت آن را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی چوب تقویت کرده است. کارشناسان صنعت نسبت به آینده خوشبین هستند و از افزایش سرمایه‌گذاری، پیشرفت‌های تکنولوژیکی و تعهد به پایداری به عنوان عواملی که به حفظ جایگاه صادرکننده پیشرو در نروژ کمک می‌کند، یاد می‌کنند.

https://www.jomfruland.net/uncategorized-en/norways-timber-industry-surges-with-record-export-growth/972/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما