معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۱- ۱۲:۳۴

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته سوم مرداد ماه 1403مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

نرخ تورم در اروگوئه در جولای 2024 

به گزارش موسسه ملی آمار اروگوئه، نرخ بهای مصرف در ماه جولای سال جاری به میزان یازده صدم درصد (0.11%) افزایش یافت و در دوازده ماه منتهی به جولای بر روی 5.45 درصد قرار گرفت. از جمله عوامل مهم تاثیرگذار بر تورم طی این مدت، افزایش بهای حمل و نقل (8.1 درصد) بوده است که از دلایل اصلی آن می‌توان به افزایش بهای بنزین به میزان 11 درصد و همچنین افزایش نرخ دلار اشاره کرد. (معاملات خرید و فروش خودرو در اروگوئه با ارز دلار انجام می‌گیرد) افزایش بهای رستوران‌ها و هتل ها به میزان 6.7 درصد؛ افزایش بهای مواد غذایی و خوراکی‌ها به میزان 5.3 درصد (بویژه میوه و سبزیجات) از جمله دیگر عوامل رشد بهای مصرف تا ماه جولای بوده اند. به گزارش بانک مرکزی اروگوئه نرخ تورم با این وجود همچنان در محدوده هدف گذاری شده ی دولت بین 3 تا 6 درصد قرار دارد.

https://www.subrayado.com.uy/la-inflacion-sube-al-55-anual-aunque-se-mantiene-dentro-del-rango-meta-del-gobierno-n953572

تاکید وزیر دامداری اروگوئه بر رونق بخش صنایع گوسفندی

فرناندو ماتوس وزیر دامداری، کشاورزی و شیلات اروگوئه در مراسم پشم زنی سال جاری در استان غربی پایساندو حضور یافت و به تشریح دستاوردهای اروگوئه در بخش گوسفندی و صنایع وابسته به آن پرداخت. ماتوس با اشاره به اینکه در شش ماه ابتدای سال جاری (ژانویه تا ژوئن 2024) صادرات پشم ضخیم قابل ملاحظه بوده است، افزود، با این وجود بهای فروش پشم چندان مورد انتظار تولید کنندگان نیست. وی با اشاره به تجارت خوب اروگوئه در عرصه گوشت گوسفندی با استخوان به ویژه به مقاصدی چون برزیل، آمریکا و چین، تاکید کرد که شرایط بهداشتی برای صادرات گوشت به اتحادیه اروپا احراز شده و مجوزهای لازم اخذ شده اند، لیکن به دلیل مسائل سیاسی این تجارت تحقق نیافته است. وی در ارتباط با صنعت پشم توضیح داد که تولید سالانه پشم در اروگوئه حدود 25 میلیون کیلوگرم بوده و 7 میلیون کیلوگرم آن به بازارهای جهانی صادر می‌شود.

https://www.gub.uy/presidencia/comunicacion/noticias/mattos-participo-lanzamiento-zafra-ovina-2024-2025

تداوم روند توسعه بازار گوشت اروگوئه بسوی جنوب شرق آسیا 

به گفته مسئولان وزارت دامداری، کشاورزی و شیلات اروگوئه، بررسی بازار گوشت اروگوئه از سوی هیات فیلیپینی با بازدید از کشتارگاه‌ها و مزارع دامداری به پایان رسید. بازخورد ارزیابی‌های مذکور به مقامات اروگوئه ای مثبت بوده و انتظارها درخصوص بهبود سریع شرایط جهت توسعه صادرات گوشت و محصولات گوشتی به آن کشور آسیایی را افزایش می دهد. بررسی بازار گوشت اروگوئه، پس از سفر فرناندو ماتوس وزیر دامداری، کشاورزی و شیلات اروگوئه به فیلیپین انجام گرفت. طی هفته‌های گذشته همچنین بررسی بازار از سوی مالزی نیز نتایج مثبتی به همراه داشت. از جمله دیگر فرصت های جدید برای فعالیت در بازار کشورهای جنوب شرق آسیا می‌توان به اخذ مجوزهای لازم برای صادرات امعاء و احشای گوشتی به بازارهای چین و ژاپن اشاره کرد که بطور مشخص از مزایای گشایش فرصت‌های تجاری جدید حکایت دارند. چین در ماه ژوئیه سال جاری برای اولین بار به مقصد اصلی برای محصول سیراب شیردان اروگوئه تبدیل شد. چین در این رابطه حدود سه برابر قیمت‌ بازارهای دیگر پرداخت می‌کند. 286 تن سیرابی (37 درصد از کل صادرات این محصول) به چین صادر می‌شود که بطور قابل توجهی بالاتر از کشورهای غنا (110 تن) و هنگ کنگ (107 تن)- که در رده‌های بعدی قرار دارند- می‌باشد. متوسط ارزش صادراتی این محصول به چین 5,248 دلار به ازای هر تن است که تقریباً سه برابر بیشتر از 1,861 دلاری است که به سایر بازارهای مقصد ارسال می‌شود. صادرات زبان به ژاپن نیز به همین صورت است. صادرات زبان به ژاپن حدودا دو سال پیش مجوزهای لازم را دریافت کرد و هم اکنون آن کشور آسیایی مقصد اصلی صادرات این محصول است.

https://rurales.elpais.com.uy/la-semana-ganadera/dos-puertas-mas-que-se-abren-al-pais-filipinas-y-malasia

مشارکت آژانس دولتی ژاپن در بزرگترین پروژه سرمایه گذاری در اروگوئه 

شرکت شیلیایی HIF Global که در حال بررسی امکان ساخت یک کارخانه تولید سوخت‌های مصنوعی (e-Fuels) در اروگوئه با استفاده از فناوری استخراج CO2 و تولید هیدروژن سبز است، به جذب سرمایه‌گذاران جدید ادامه می‌دهد. شرکت مذکور به تازگی اعلام کرد یک آژانس دولتی در ژاپن برای توسعه پروژه‌های خود، از جمله پروژه اروگوئه، سرمایه‌گذاری خواهد کرد که در صورت تحقق این موضوع، بزرگترین سرمایه‌گذاری تاریخ اروگوئه رقم خواهد خورد. میزان سرمایه گذاری مذکور [در صورت تحقق] از سرمایه‌گذاری در احداث دومین کارخانه تولید سلولز (موسوم به کارخانه یو.پی.ام 2) نیز بیشتر خواهد بود. پروژه شرکت شیلیایی در استان پایساندو در غرب اروگوئه، ظرفیت تولید سالانه 180 هزار تن سوخت های مصنوعی را دارد. پروسه تولید مبتنی بر جذب 710 هزار تن دی ‌اکسید کربن و تولید 100 هزار تن هیدروژن سبز می‌باشد. شایان ذکر است، پروژه یاد شده نیازمند مشارکت بخش خصوصی است تا نسبت به احداث پارک‌های بادی جهت تأمین برق مورد نیاز برای تولید هیدروژن سبز اقدام نمایند. لذا برآورد می‌شود که اجرای پروژه مذکور نیازمند سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلاری خواهد بود که البته درصورت نهایی شدن، بزرگترین سرمایه‌گذاری در نوع خود در تاریخ اروگوئه لقب خواهد گرفت.

https://www.elpais.com.uy/negocios/noticias/gobierno-de-japon-pone-dinero-en-lo-que-sera-el-proyecto-de-inversion-mas-grande-de-la-historia-de-uruguay

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما