معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۴- ۱۱:۵۲

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته دوم مرداد ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد.

توافق روسای جمهور شیلی و برزیل در خصوص کریدور جاده ای اقیانوسی

آقای بوریچ رئیس جمهور شیلی و آقای لولا رئیس جمهور برزیل در همایش تجاری شیلی – برزیل که در روز دوشنبه 5 اوت در سانتیاگو برگزار گردید در خصوص تسریع در اجرای کریدور جاده زیست اقیانوسی، که اقیانوس‌های اطلس و اقیانوس آرام را بهم وصل می‌کند توافق کردند. طرفین توافق نمودند که این کریدور در نیمه اول سال 2025 آماده بهره برداری گردد. کریدور جاده ای زیست اقیانوسی، پروژه ای که در سال 2015 متولد شد، یک مسیر زمینی است که از طریق جاده‌های جدید و جاده‌های موجود از  برزیل، پاراگوئه و آرژانتین عبور کرده و به بنادر  شیلی در شمال این کشور می رسد. آقای لولا گفت که شیلی می‌تواند دروازه محصولات برزیلی به اقیانوس آرام باشد و برزیل نیز می‌تواند همین نقش را در دسترسی صادرات شیلی به قاره آفریقا و آسیا ایفا کند.

افزایش سرمایه گذاری نستله سرمایه در شیلی

شرکت نستله اعلام نمود که با توجه به ثبات اقتصادی شیلی در این کشور سرمایه گذاری‌های بیشتری بعمل خواهد آورد. شیلی پس از برزیل و مکزیک مهمترین بازار امریکای لاتین برای نستله است. مدیر عامل نستله شیلی اعلام نمود که طی چند سال آینده این شرکت 300 میلیون دلار دیگر در این کشور سرمایه گذاری خواهد کرد. این سرمایه گذاری‌ها برای نصب خط اضافی تولیدات محصولات لبنی با طعم قهوه، تولید انواع شیر خشک کودکان و اتوماسیون تمامی خطوط تولید در شیلی خواهد بود. 80 درصد محصولات نستله که در شیلی فروش می رود در این کشور تولید می‌شود.

بزرگترین ریزش بورس سانتیاگو از سال 2021

بدنبال ریزش بازار بورس جهانی و کاهش ارزش سهام شرکتها در بازارهای جهانی در روز دوشنبه 5 اوت، بورس سانتیاگو با کاهش 217 واحدی برابر با 3 ممیز 34 درصدی مواجه شده به 6099 واحد بسته شد. بدین ترتیب بازار بورس سانتیاگو با شاخص های قرمز بسته شد که بیشترین ریزش از سال 2021 تاکنون می‌باشد. توضیح اینکه با توجه به نگرانی از احتمال رکود اقتصادی امریکا، دوشنبه 5 اوت شاهد سقوط بازار بورس در امریکا، اروپا و آسیا بود. بازار بورس امریکا با کاهش حدود 3 درصدی و بازار بورس توکیو با کاهش 12 درصدی مواجه شد که در سطحی مشابه سقوط بازار بورس در سال 2020 زمان شروع شیوع جهانی کرونا است. در واکنش آقای مارس وزیر خزانه داری شیلی ابراز امیدواری کرد که سقوط بازار بورس جهانی موقتی باشد و طی چند هفته بازار به شرایط عادی بازگردد.

کنسرسیوم اسپانیایی برنده مناقصه دو فرودگاه شیلی

یک کنسرسیوم اسپانیایی برنده مناقصه بهره برداری و توسعه دو فرودگاه آتاکاما و آنتوفاگاستا در شمال شیلی شد.  این کنسرسیوم برای توسعه این دو فرودگاه 266 میلیون یورو سرمایه گذاری خواهد کرد و از امتیاز بهره برداری به مدت 26 سال برخوردار خواهد شد. ساخت و ساز و توسعه این دو فرودگاه از سال  2027 آغاز شود و تاسیسات جدید در سال 2030 به بهره برداری خواهد رسید. فرودگاه آنتوفاگاستا آندرس سابلا، دومین فرودگاه پرتردد شیلی با 2 ممیز 3 میلیون مسافر در سال 2023 بود. با سرمایه گذاری جدید کنسرسیوم اسپانیایی ، ظرفیت این فرودگاه  سه برابر افزایش خواهد یافت. تعداد محل پارک خودروها از  572 قطعه به 853 قطعه و تعداد فضاهای پارکینگ هواپیماهای تجاری از 8 به 10 افزایش خواهد داشت. فرودگاه آتاکاما که در سال 2023 حدود 723000 مسافر را جابه‌جا نمود با سرمایه گذاری جدید ، ظرفیت ترمینال مسافری خود را 5 برابر افزایش می‌دهد. با ساخت 161 قطعه پارکینگ جدید، ظرفیت پارکینگ خودروها به  343 قطعه می رسد. تعداد فضاهای پارک هواپیماهای تجاری نیز از 3 به 5 افزایش می یابد.

افزایش 100 درصدی مازاد تجاری شیلی در ماه جولای

طبق گزارش بانک مرکزی شیلی در ماه جولای مازاد تجاری کشور به 1 میلیارد و 295 میلیون دلار رسید. این رقم نسبت به جولای سال گذشته 125 درصد افزایش نشان می دهد. صادرات شیلی در این ماه به 8 میلیارد و 344 میلیون دلار رسید که 16 درصد نسبت به جولای سال گذشته افزایش دارد. صادرات محصولات معدنی به 4 میلیارد و 722 میلیون دلار بالغ گردید که نسبت به جولای گذشته 21 درصد رشد داشته است. در این ماه  صادرات مس با رشد 30 ممیز 8 درصدی و لیتیوم با کاهش  47 درصدی مواجه بود. در همین حال واردات در ماه جولای 2024 به 7 میلیارد و 49 میلیون دلار بالغ گردید که 7 ممیز 7 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می دهد.

حمایت ژاپن از سرمایه گذاری در سوخت الکترونیکی در شیلی

دولت ژاپن حمایت خود را از توسعه و سرمایه گذاری در سوخت های الکترونیکی (  سوخت های الکترونیکی تولید شده از ترکیب هیدروژن با کربن دی اکسید، یا سوخت های الکترونیکی معمولی  (  در استرالیا، شیلی، ایالات متحده و اروگوئه اعلام نمود. شرکت اچ آی اف گلوبال ژاپن طی بیانیه ای اعلام نمود که هدف اصلی این سرمایه گذاری‌ها، وارد کردن سوخت الکترونیکی به زنجیره تامین این کشور جهت حمایت از کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا 46 درصد تا سال 2030 است. این شرکت ژاپنی اکنون در شیلی در حال تولید سوختهای الکترونیکی است. این شرکت در نظر دارد که در چهار کشور امریکا، استرالیا، شیلی و اروگوئه با تولید متانول الکترونیکی با استفاده از  منابع انرژی تولید کرده و به کشور خود وارد کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما