معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۷- ۱۱:۳۴

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته اول مرداد ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد.

سفر رئیس جمهورشیلی به امارات متحده عربی

آقای بوریچ رئیس جمهور شیلی برای یک دیدار رسمی از امارات متحده عربی در روز دوشنبه 29 ژوئیه وارد فرودگاه ابوظبی شد و از سوی خانم هاشمی وزیر دولت در امور همکاریهای بین المللی مورد استقبال قرار گرفت. هدف این سفر جذب سرمایه از امارات و توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری است. این اولین دیدار یک رئیس جمهور شیلی از امارات پس از برقراری روابط در سال 1978 است. آقای بوریچ در این سفر با همتای اماراتی محمد بن زاید آل نهیان و سایر مقامات سیاسی و تجاری امارات پیرامون همکاری‌های دوجانبه با تمرکز بر اقتصاد، تجارت و توسعه دیدار و گفتگو نمود. در جریان این سفر موافقتنامه مشارکت جامع اقتصادی بین دو کشور امضا شد. هدف این موافقتنامه تقویت مبادلات تجاری دوجانبه در حوزه‌های حمل‌ونقل، کشاورزی، انرژی پاک، علوم، زیرساخت‌های تجاری است. در این زمینه آقای بوریچ گفت  این توافق به ما این امکان را می دهد که به سمت تنوع بخشیدن به اقتصاد، توسعه انرژی‌های سبز و فرصت های جدید برای صادرات خود در خلیج فارس حرکت کنیم.

امضای موافقتنامه مشارکت اقتصادی جامع

آلبرتو ون کلاورن وزیر امور خارجه و ثانی بن احمد آل زیودی وزیر امور خارجه امارات در امور تجارت خارجی در چارچوب سفر رسمی‌گابریل بوریچ رئیس جمهور شیلی به امارات متحده عربی، موافقتنامه مشارکت جامع اقتصادی امضا کردند. این موافقتنامه فرصت‌های ملموسی را برای دسترسی بهتر به بازار امارات، کاهش و حذف تعرفه‌ها برای حدود 97 درصد از محصولات صادراتی شیلی به امارات از جمله مس، سلولز، غذا، میوه و شراب و غیره فراهم می‌کند. سه سال پس از اجرایی شدن موافقتنامه فوق، 86 محصول صادراتی شیلی به امارات از تعرفه صفر برخوردار خواهند شد. این بدین معنی است که 98 درصد محصولات صادراتی شیلی به امارات از بازار آزاد برخوردار خواهند شد. این اولین قرارداد تجاری شیلی با کشوری در خاورمیانه و به ویژه حوزه خلیج فارس است.

سفر وزیر صنعت و منابع طبیعی عربستان سعودی به شیلی

 آقای بندر بن ابراهیم الخرایف وزیر صنعت و منابع طبیعی عربستان سعودی که به همراه هیئتی به شیلی سفر کرده بود با  وزیر معدن، مدیر عامل شرکت ملی مس شیلی، مدیر عامل شرکت ملی معدن شیلی ملاقات و در خصوص توسعه روابط اقتصادی دوجانبه مذاکره نمود. در این دیدارها وزیر عربستان سعودی بر نیاز کشور خود به لیتیوم و مس شیلی تاکید  و آمادگی کشورش برای تامین نفت مورد نیاز شیلی را اعلام نمود. توضیح اینکه در در 21 مارس سالجاری وزیر امور خارجه شیلی اعلام نمود که سفارت شیلی در عربستان پس از بسته شدن در سال 1996، در پایان سال 2024 بازگشایی خواهد شد. به گفته وزارت امور خارجه شیلی، سرمایه گذاران سعودی برای سرمایه گذاری در شیلی در بخش های معدن، زیرساخت های عمومی و تجارت کشاورزی و همچنین در پروژه‌ها و فناوری در بخش انرژی‌های تجدید پذیر ابراز علاقه کرده اند.

افزایش صدور ویزای کار شیلی

صدور روادید کار شیلی در نیمه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31 درصد و نسبت به مدت مشابه سال 2022 حدود 47 درصد افزایش یافته است. در شش ماه اول سال 2024 در شیلی، 44333 روادید کار صادر شده است. از این تعداد 11435 روادید که حدود 26 درصد از کل روادید صادر را شامل می‌شود برای اتباع ونزوئلا صادر شده است. در ردیف دوم اتباع بولیوی با 11081 روادید کار قرار می‌گیرند که حدود 25 درصد کل روادید صادره را شامل می‌شود. اتباع هایئتی با 5178 (حدود 12 درصد کل روادید) ، اتباع کلمبیا با 5013 روادید ( حدود 15 درصد کل روادید)، اتباع پرو با 3207 روادید ( حدود 7 درصد روادید ) در ردیف های بعدی قرار می‌گیرند. این در حالی است که بر اساس آخرین گزارش موسسه ملی آمار شیلی،  نرخ بیکاری اتباع خارجی در شیلی در سه ماهه مارس تا مه 2024 به 6 ممیز 4 درصد رسید.

رشد اندک فعالیت اقتصادی در ماه ژوئن

به گزارش بانک مرکزی شیلی شاخص ماهانه فعالیت اقتصادی در ژوئن 2024 نسبت به ماه مشابه سال قبل یک دهم درصد رشد داشته است. این در حالی است که طبق پیش بینی‌های قبلی این رقم می‌بایست بین نیم تا دو درصد می‌بود. لذا رشد اقتصادی در ماه ژوئن بسیارکمتر از رقم پیش بینی شده است. این رقم نشان می دهد که تداوم رشد اقتصادی شیلی همچنان با چالش مواجه است. در این چارچوب بانک مرکزی با توجه به رشد اندک شاخص فعالیت اقتصادی تصمیم گرفت که نرخ سود را در سطح 5 ممیز 75 درصد حفظ کرده و از کاهش بیشتر نرخ بهره خودداری کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما