معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۱- ۱۰:۰۹ - مشاهده: ۶۴

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ارمنستان در هفته دوم و سوم مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

رهبر انقلاب: ما جداً معتقد به توسعه روابط با ارمنستان هستیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و هیأت همراه، سیاست قطعی و ثابت جمهوری اسلامی ایران را گسترش روابط با همسایگان به‌ویژه ارمنستان دانستند و تاکید کردند: ما جداً معتقد به توسعه روابط با ارمنستان هستیم و همکاری‌ها میان دو کشور بر اساس منافع تعریف شده و بدون در نظر گرفتن سیاست‌های دیگران، با قوت ادامه خواهد داشت.

رهبر انقلاب اسلامی ضمن تشکر از حضور آقای پاشینیان در مراسم تحلیف آقای پزشکیان و همچنین مراسم تشییع شهید رئیسی، بر حفظ تمامیت ارضی ارمنستان تاکید کردند و گفتند: جمهوری اسلامی ایران مسیر زنگزور را به ضرر ارمنستان می‌داند و همچنان بر این موضع خود ایستادگی دارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه بیگانگان نباید برای روابط کشورها با همسایگان خود محدودیت ایجاد کنند، افزودند: آن چیزی که امنیت و صلاح کشورها را تامین می‌کند، اتکاء به خود و نزدیکان خود است و اقدامات برخی‌ها که از راه دور می‌آیند و در امور دیگر کشورها دخالت می‌کنند به ضرر آن‌ها تمام می‌شود.

در این دیدار که آقای عارف معاون اول رئیس جمهور نیز حضور داشت، آقای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با ابراز خرسندی از روابط رو به گسترش دو کشور، گفتگوهای خود با آقای پزشکیان رئیس جمهور را سازنده و مثبت خواند و گفت: ارمنستان بارها اعلام کرده است که هیچ مسیر فرامنطقه‌ای را در داخل کشور خود نمی‌پذیرد.

پاشینیان روابط ایران و ارمنستان را راهبردی خواند و از گسترش روابط دو کشور و متنوع شدن آن ابراز خرسندی و استمرار این روند را مهم ارزیابی کرد.

https://t.me/iranarmeniachamber

 

پزشکیان: تقویت روابط با همسایگان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

در دیدار نخست وزیر ارمنستان با رئیس‌جمهور کشورمان، رئیس جمهور گفت: ما به مسیرهای مواصلاتی از جمله کریدور شمال – جنوب به عنوان فرصتی برای توسعه و پیشرفت همه کشورهای منطقه می‌نگریم از همین رو تکمیل طرح‌های این بخش از اولویت‌های کاری در دوره جدید خواهد بود.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان در دیدار آقای «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان که به منظور شرکت در آیین تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است، روابط دو کشور را دیرینه، تاریخی، دوستانه و برپایه حسن همجواری و همسایگی توصیف کرد و با بیان اینکه توسعه و تقویت روابط با همسایگان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: با اراده مسئولان عالی دو کشور در دوره جدید نیز برای مستحکم‌تر شدن و تقویت هرچه بیشتر روابط با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود تلاش خواهیم کرد.

رئیس جمهور در ادامه، همکاری‌های خوب دو کشور را بستر مناسبی برای توسعه ارتباطات در بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی، فرهنگی و علمی و فناوری عنوان کرد و افزود:

 ما به مسیرهای مواصلاتی از جمله کریدور شمال – جنوب به عنوان فرصتی برای توسعه و پیشرفت همه کشورهای منطقه می‌نگریم، از همین رو تکمیل طرح‌های این بخش از اولویت‌های کاری در دوره جدید خواهد بود.

آقای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز ضمن تبریک مجدد انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ملت ایران، روابط جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان را استراتژیک، راهبردی و ریشه‌دار توصیف کرد و با تأکید بر علاقمندی کشورش برای توسعه و تقویت هر چه بیشتر روابط در بخش‌‌های مختلف از جمله توسعه مراودات تجاری و اقتصادی در چارچوب توسعه تجارت بین‌الملل با جمهوری اسلامی ایران، افزود:

 تفاهم‌نامه‌های متعدد همکاری میان ایران و ارمنستان به ویژه در بخش حمل و نقل، ترانزیت، پایانه‌های مرزی و انرژی جلوه‌ای از روابط بسیار خوب دو کشور در دوره ریاست جمهوری رئیس جمهور فقید دکتر سیدابراهیم رئیسی بوده است و ما علاقمندیم در دوره جدید نیز این همکاری‌ها با قدرت و قوت ادامه یابد.

https://t.me/iranarmeniachamber

razmakan-paymanagri-masin-teghekoutyouny/33051561.html

 

نشست سه جانبه راه اندازی مسیر تجاری با حضور ارمنستان، ایران و هند

ارمنستان برای ایجاد یک مسیر پرسرعت، بدون مانع و همچنین راه‌اندازی مسیرها و هاب‌های لجستیکی جدید کار می‌کند.

در همین ارتباط به زودی نشست سه جانبه‌ای با حضور نمایندگان ارمنستان، ایران و هند در خصوص راه‌اندازی مسیر تجاری برگزار خواهد شد.

این دیدار در ایران برگزار خواهد شد و نمایندگان بخش‌های حمل‌ونقل سه کشور با زیرساخت‌های بندر چابهار از نزدیک آشنا شده، فعالیت‌های عملیاتی ارمنستان در این بندر را مورد بررسی قرار داده و در خصوص مسائل مربوط به راه‌اندازی زودهنگام این مسیر گفت‌وگو و تبادل نظر خواهند کرد.

گزارش شده نمایندگان بخش‌های حمل‌ونقل سه کشور با زیرساخت‌های بندر چابهار آشنا خواهند شد و فعالیت‌های عملیاتی ارمنستان در این بندر و مسائل مربوط به راه‌اندازی زودهنگام این مسیر را بررسی خواهند نمود.

این مسیر برای حمل کالا از کشورهای حوزه خلیج فارس و هند به اتحادیه اروپا و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در نظر گرفته شده است. از بندر بمبئی در هند، محموله را می‌توان به بندر چابهار (جنوب شرقی ایران)، سپس از طریق زمینی به ارمنستان (از طریق جاده یا راه آهن)، سپس به گرجستان، از آن‌جا به بنادر بلغارستان یا یونان و یا به روسیه از طریق بنادر دریایی یا پایانه لارس علیا، منتقل کرد.

https://armenpress.am/hy/article/1197197

 

پیش بینی رتبه بندی فیچ درخصوص رشد اقتصادی ارمنستان

رتبه بندی فیچ پیش بینی می‌کند که رشد اقتصادی ارمنستان در سال 2024 به 6 درصد، در سال 2025 به 5.5 درصد و در سال 2026 به 5.1 درصد برسد.

این آژانس رتبه‌بندی خاطرنشان می‌کند که رشد اقتصادی ارمنستان همچنان توسط مهاجران روسیه، بلاروس و اوکراین و همچنین آوارگان داخلی از قره‌باغ کوهستانی تسهیل می‌شود که به‌عنوان مصرف‌کننده، کارگر و تاجر فعالانه در اقتصاد این کشور مشارکت می‌کنند. فیچ همچنین اشاره می‌کند که افتتاح معدن آملسر از سال 2025 عامل مهمی در رشد اقتصادی و صادرات خواهد بود.

https://t.me/economyofarmenia

 

 کمک بزرگترین مالیات دهندگان در ارمنستان به بودجه دولتی در نیمه اول سال 2024

در نیمه اول سال 2024، 1000 بزرگترین مالیات دهندگان در ارمنستان 900.4 میلیارد درام (حدود 2.34 میلیارد دلار) به بودجه دولتی کمک کردند.

در مقایسه با ارقام سال گذشته نزدیک به 26 میلیارد تومان بیشتر اما درآمدهای گمرکی 72 میلیارد کاهش داشته است.

در صدر این فهرست، شرکت مس و مولیبدن زنگزور 64 میلیارد تومان (45 درصد بیشتر از یک سال قبل) به خزانه دولت واریز کرده است.

۲۷۴ شرکت جدید که قبلاً در این فهرست قرار نداشتند نیز در فهرست بزرگ‌ترین مودیان مالیات قرار گرفتند.

https://t.me/economyofarmenia

 

 صادرات 62 هزار تن میوه و سبزیجات تازه و همچنین گل‌های گلخانه‌ای از ارمنستان به دیگر کشورها در نیمه اول سال جاری میلادی

به گفته آرمان خوجویان، معاون وزیر اقتصاد ارمنستان، در نیمه اول سال جاری میلادی 62 هزار تن میوه و سبزیجات تازه و همچنین گل‌های گلخانه‌ای از ارمنستان به دیگر کشورها صادر شده است که مقدار آن نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته 10 هزار تن بیشتر است.

https://telegram.me/araxnews

 

ورود سرمایه گذاران کشورهای مختلف به ارمنستان به عنوان بخشی از کنگره جهانی فناوری اطلاعات (WCIT 2024) و نمایشگاه دیجی تک

سرمایه گذاران کشورهای مختلف به عنوان بخشی از کنگره جهانی فناوری اطلاعات (WCIT 2024) و نمایشگاه دیجی تک وارد ارمنستان خواهند شد.

شرکت کنندگان، در طول رویداد تور سرمایه گذاری که توسط شرکت سرمایه گذاری BANA Angels برگزار می‌شود، اکوسیستم استارتاپی ارمنستان را کشف خواهند کرد. وزیریان، مدیر BANA Angels می‌گوید: ما مطمئن هستیم که به لطف این رویداد، جریان بزرگی از سرمایه‌گذاری را به ارمنستان و استارت‌آپ‌های ارمنی وارد خواهیم کرد.

https://t.me/economyofarmenia

 

 جذب وام 40 میلیون دلاری از بانک جهانی برای بازسازی سه پست برق در ارمنستان

بر اساس تصمیم دولت، ارمنستان 40 میلیون دلار وام از بانک جهانی برای بازسازی سه پست برق جذب می‌کند.

به عنوان بخشی از این پروژه، قرار است پست‌های Shaumyan-2، Marash و Yeghegnadzor که در دهه 70-60 قرن گذشته ساخته شده اند، بازسازی شود.

اکثر تجهیزات این پست‌های برق بیش از 40 سال است که کار می‌کنند، بسیاری از آن‌ها از نظر فیزیکی فرسوده شده و منجر به بروز حوادث می‌شوند.

https://t.me/economyofarmenia

ارمنستان در بین 5 کشور برتر جهان از نظر میزان افزایش سالانه بهره وری نیروی کار

بر اساس داده‌های بانک جهانی، ارمنستان از نظر میزان افزایش سالانه بهره وری نیروی کار در بین 5 کشور برتر جهان قرار دارد .

گرجستان، گویان، کاستاریکا و چین از جمله کشورهای برتر هستند.

https://t.me/economyofarmenia

 

 تاسیس شرکت دولتی در ارمنستان برای مدیریت ساخت نیروگاه جدید هسته‌ای

به گزارش 1in.am، دولت ارمنستان تصمیم گرفت تا شرکتی را جهت مدیریت بررسی و مدیریت عملیات برای ساخت نیروگاه جدید هسته‌ای تاسیس نماید.

در جلسه دولت، گنل سانوسیان، وزیر مناطق و زیرساخت‌های ارمنستان طی گزارشی با اشاره به برنامه بلند مدت دولت تا سال۲۰۴۰، گفت با توجه به اینکه نیروگاه هسته‌ای فعلی فعالیتش در سال۲۰۳۶ به پایان خواهد رسید، طبق برنامه بلندمدت فوق، دولت تصمیم به ساخت نیروگاه جدید هسته‌ای با همان قدرت و در همان محل را دارد.

در ادامه این نشست، دولت ارمنستان با تاسیس شرکتی برای مدیریت این برنامه موافقت نمود.

قرار است این شرکت تمامی‌پیشنهادات برای ساخت نیروگاه جدید هسته‌ای را بررسی و بهترین پیشنهاد را مشخص و به دولت ارائه نماید.

قابل ذکر است که فعالیت نیروگاه هسته‌ای فعلی که حدود یک سوم برق مصرفی ارمنستان را تولید می‌کند، بعلت فرسودگی، در سال ۲۰۳۶ متوقف شود.

https://t.me/iranarmeniachamber

  

ده شریک برتر ارمنستان در نیمه اول سال 2024 میلادی

طبق داده‌های موجود در گزارش شش ماهه کمیته آمار ارمنستان: میزان تجارت خارجی این کشور در نیمه اول سال 2024 تقریباً دو برابر افزایش یافته و از 9 میلیارد دلار به 18.4 میلیارد دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش روسیه همچنان بزرگترین شریک تجاری ارمنستان محسوب می‌شود. داده‌های موجود نشان می‌دهد، گردش مالی با روسیه طی شش ماهه اول سال جاری میلادی 2.6 برابر افزایش داشته و به 8 میلیارد و 365 میلیون دلار رسیده است. گردش مالی با امارات 7.5 برابر افزایش یافته و به حدود 3.7 میلیارد دلار و حجم مبادلات تجاری با چین نیز با رشدی 40 درصدی به 1.4 میلیارد دلار رسیده است.

کشورهای ایران، آمریکا، آلمان، ایتالیا، گرجستان، عراق و بلاروس در فهرست ده شریک برتر ارمنستان قرار دارند.

https://telegram.me/araxnews

 

  تورم سالانه در ارمنستان در ماه جولای

تورم سالانه در ارمنستان در ماه جولای به 1.4 درصد افزایش یافت. با این حال، برای دوره ژانویه تا ژوئیه کاهش 0.3 درصدی ثبت شد. تغییر قیمت‌ها به شرح ذیل است.

 

https://t.me/economyofarmenia

 

 ایجاد مرکز مشترک فنی‌حرفه‌ای ایران و‌ارمنستان در شهر کاپان

به گزارش ایرنا‌، علی مشایخی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی، در نشست خبری به مناسبت هفته مهارت اذعان داشت: در این راستا اقدامات اولیه با همکاری مسئولان ارمنستان انجام شده و زمین مورد نیاز برای ایجاد این مرکز در شهر «کاپان» در مرکز استان «سیونیک» فراهم شده است.

وی اظهار کرد: ارمنستان در سه رشته مهارتی شامل انرژی‌های نو و تنظیم و راه اندازی پنل‌های خورشیدی، معدن و فناوری اطلاعات خواستار آموزش از سوی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای این استان است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: در این راستا با همکاری شهرداری کاپان یک طبقه از ساختمانی در این شهر برای ارائه آموزش‌های مهارتی لازم از سوی مربیان این اداره کل تعیین شده است و در صورت فراهم شدن فرصت لازم و زمینه همکاری، در سال جاری آموزش‌های فنی و مهارتی در این کشور ارائه می‌شود.

https://t.me/iranarmeniachamber

  

دولت جمهوری ارمنستان حداکثر حجم کالاهای بدون عوارض گمرکی وارداتی از طریق مرز زمینی و پستی را کاهش داد.

پیش از این امکان واردات کالا تا سقف 500 یورو و تا وزن 25 کیلوگرم بدون عوارض گمرکی وجود داشت.

در خصوص مرسولات پستی، آستانه ورود بدون گمرک نیز به ارزش 200 هزار درام (512 دلار) و وزن 31 کیلوگرم کاهش یافته است. این آستانه قبلا طبق قوانین اتحادیه اقتصادی اوراسیا هزار یورو و 31 کیلوگرم بود. 

https://telegram.me/araxnews

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما