معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۲

کاهش چشمگیر تولید پنبه در زیمبابوه بدلیل تغییرات اقلیمی

با توجه به کاهش بارندگی و پدیده آل نینو، تولید پنبه در زیمبابوه به شکل بی سابقه‌ای کاهش یافت.

تولید پنبه تنها 13000 تن بود که تا کنون چنین رقم پایینی در زیمبابوه سابقه نداشته است. این وضعیت چالش‌های بسیار زیادی در سال آینده ایجاد خواهد کرد. کاهش بذر و متعاقباً کاهش تولید سال آینده حتی در صورت افزایش بارندگی، کاهش اشتغال و بیکاری، نیاز مبرم بازار به کالاهایی که در زنجیره تولید پنبه قرار دارند مانند نخ و پارچه بخشی از آثار منفی کاهش پنبه در سال جاری است.

فصل پنبه زیمبابوه با تحویل 13000 تن پنبه از کشاورزان خاتمه پیدا کرد. این آمار رکورد کمترین برداشت پنبه در تاریخ زیمبابوه است که اصلی‌ترین عامل آن اثر مخرب پدیده آل نینو و خشکسالی پیش آمده در زیمبابوه است.

سال گذشته این آمار 82000 تن بود که همان هم 42000 تن کمتر از رقم پیش بینی شده توسط دولت به شمار می‌آمد. زیمبابوه خشکسالی بی سابقه‌ای را تجربه می‌کند که بنا بر آمار موجود در 4 دهه گذشته بی سابقه است. این خشکسالی به تمامی محصولات زراعی به شکل چشمگیری آسیب زده است. در حالی که پنبه معمولاً نسبت به خشکسالی واکنش منفی نشان نمی‌دهد، بسیاری از مناطق کشت پنبه چنان بی بارشی و کم بارشی را تجربه کرده‌اند که باعث تخریب یا عدم رشد محصول شده است. پنبه یک محصول مهم به ویژه برای جوامع حاشیه‌ای زیمبابوه است.

آقای تاپیوا موتوندا، رییس نهاد کشاورزی و بازاریابی زیمبابوه در این زمینه می‌گوید اثر خشکسالی بر کشت پنبه در زیمبابوه شدید است، این اثر به اندازه‌ای است که نه تنها به کاهش محصول منجر می‌شود بلکه کیفیت بذر گندم را نیز کاهش می‌دهد. برای مقابله با چالش‌های این چنینی نیاز به اقداماتی منسجم و هماهنگ داریم تا بتوانیم شرایط باثباتی را ایجاد کنیم. به ویژه این اقدامات باید در زمینه مدیریت منابع آب و حمایت از جوامع کشاورزی برای تقویت در مقابل تغییرات اقلیم انجام شود.

کشت پنبه منبع اصلی درآمد 1.3 میلیون نفر از مردم زیمبابوه است. به همین ترتیب، در این حوزه 75 درصد درآمد از خود پنبه حاصل می‌شود. چرخه تولید در حال حاضر شامل 60000 شغل در قسمت‌های مختلف می‌شود. این وضعیت به ویژه درر مناطق روستایی چالش بزرگی ایجاد می‌کند. بسیاری شغل خود را از دست می‌دهند. به علاوه دچار فقر مطلق و شدیدی می‌شوند. به این موضوع باید اضافه کرد که کاهش تولید، به کاهش بذر در سال آینده هم منجر می‌شود.

علاوه بر برنامه‌های کمکی دولتی، تحلیل گران معتقدند تنها راه برون رفت از وضعیت موجود مشارکت بخش خصوص است. اما با توجه به مداخله دولت در خصوص پنبه شرایط چندان رقابتی نیست و بخش خصوص تمایل چندانی به ورود به این حوزه ندارد. کوتکو به عنوان نهاد انحصاری دولتی از معافیت‌های قابل ملاحظه‌ای در زمینه خرید پنبه برخوردار است که فعالان بخش خصوص از آن برخوردار نیستند. با توجه به قیمت‌هایی که کوتکو به کشاورزان پیشنهاد می‌دهد، کشاورزان بیشتر تمایل به فروش به کوتکو دارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما