معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۵- ۱۶:۴۹ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی بوسنی و هرزگوین

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بوسنی و هرزگوین در نیمۀ اول مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 https://www.biznisinfo.ba/turski-div-pegasus-stize-na-jos-jedan-aerodrom-u-bih/

افزایش مقاصد پگاسوس در بوسنی و هرزگوین

شرکت هواپیمایی ارزان قیمت پگاسوس ترکیه در حال مذاکره برای راه اندازی سومین مقصد خود در بوسنی و هرزگوین و هشتمین مقصد در یوگسلاوی سابق است.

به گزارش  Ex-Yu Aviation News، مارکو جوزل مدیر فرودگاه موستار تایید کرد که این شرکت در حال مذاکره برای برقراری پروازهای بین فرودگاه سابیها گوکچن استانبول و موستار است.وی انتظار دارد در هفته‌های آینده نتیجه مثبتی حاصل شود.

در حال حاضر خطوط هوایی پگاسوس در بوسنی و هرزگوین شامل پروازها در مسیر استانبول - سارایوو و یک پرواز هفتگی جدید از استانبول به توزلا که 24 آگوست امسال راه اندازی می‌شود و همچنین پروازها بین آنتالیا و پایتخت بوسنی و هرزگوین است.

مدیر فرودگاه موستار اظهار داشت: " این فرودگاه در حال حاضر دارای شش خط منظم است و خطوط به مقصد زاگرب و بلگراد در تمام طول سال برقرار هستند. من معتقدم در یک ماه آینده چهار خط جدید دیگر را تایید خواهیم کرد تا در سال آینده در مجموع ده خط داشته باشیم."

وی افزود: " امسال انتظار داریم حدود 40 هزار مسافر داشته باشند، در حالی که این رقم قرار است در سال آینده به 60 هزار نفر افزایش یابد که نزدیک به رکورد سال 2012 است که 80 هزار مسافر جابجا شدند."  (وبسایت کلیکس، وبسایت biznisinfo.ba)

https://faktor.ba/ekonomija/ekonomija/vanjskotrgovinski-deficit-bih-premasio-sest-milijardi-km/193556

آمار صادرات و واردات بوسنی و هرزگوین در شش ماه نخست سال جاری

ارزش صادرات بوسنی و هرزگوین در شش ماه نخست سال 2024 به 7 میلیارد و 964 میلیون مارک رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال 2023 8.3 درصد کاهش یافت.

بنا به داده‌های آژانس آمار بوسنی و هرزگوین، میزان واردات این کشور در شش ماه نخست سال جاری 14 میلیارد و 51 میلیون مارک بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 3.1 درصدی داشت.

بدین ترتیب در این مدت کسری تجارت خارجی بوسنی و هرزگوین به 6 میلیارد و 87 میلیون مارک رسید. (اسلوبوجنیه، وبسایت فاکتور)

https://www.biznisinfo.ba/u-bih-nice-industrijski-kompleks-o-kojem-ce-se-pricati-u-cijeloj-eu/

یک مجتمع صنعتی در بوسنی و هرزگوین در حال ظهور است که در سراسر اتحادیه اروپا درباره آن صحبت خواهد شد

شرکت  منیزیم و مینرال ها BH( BH Magnezij & Minerali)   در نظر دارد کارخانه تولید منیزیم را در منطقه عثمانلیه از توابع شهر کوپرس احداث و به بهره برداری برساند. این شرکت متعلق به شرکت "Magnesium For Europe''  از آلمان است. دولومیت به عنوان ماده اولیه برای تولید منیزیم استفاده خواهد شد. این مجتمع شامل 14 ساختمان خواهد بود که بیشتر آنها به شکل تاسیسات تولیدی و بقیه در نقش ادارات، آزمایشگاه‌ها و غیره خواهد بود. ساخت مجتمع مذکور در محل کارخانه جداسازی دولومیت موجود متعلق به شرکت Dolomit d.o.o برنامه ریزی شده است.

در مرحله اول استخدام 250 تا 300 کارگر و در مرحله دوم 600 کارگر در نظر گرفته شده است.

با توجه به اینکه تولید منیزیم در اروپا بسیار نادر است و نیازها در حال افزایش است، انتظار می ‌رود که این امر در خارج از مرزهای بوسنی و هرزگوین نیز بازتاب داشته باشد. مساحت کل مجتمع یاد شده 20432 متر مربع خواهد بود.

منیزیم یکی از مواد خام حیاتی و محصولات استراتژیک برای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

تولید منیزیم اولیه یا خالص برای صنایع تولید آلومینیوم، فولاد ریخته ‌گری شده، ذخیره ‌سازی هیدروژن برای حمل و نقل (خودروها، هواپیماها، کشتی‌ها)، ابزار الکتریکی و قطعات کامپیوتری اهمیت زیادی دارد. چین بیش از 90 درصد منیزیم اولیه مورد نیاز اتحادیه اروپا را تامین می‌کند. تولید منیزیم چین عمدتا بر اساس زغال سنگ به عنوان منبع اصلی انرژی است.

(وبسایت biznisinfo.ba)

https://faktor.ba/ekonomija/ekonomija/sarajevski-aerodrom-u-jednom-danu-imao-cak-10404-putnika/193659

فرودگاه سارایوو در یک روز 10404 مسافر داشت

فرودگاه سارایوو روز گذشته اعلام کرد: " روز دوشنبه  22 جولای 2024  10404 مسافر داشتیم و 79 عملیات هوایی را با موفقیت انجام دادیم. این تعداد رکوردشکن مسافرانی است که در طول یک روز از خدمات فرودگاه سارایوو استفاده کردند در مقایسه با سال 2022 که بیشترین آمار روزانه مسافران آن 7714 نفر ثبت شده بود." (وبسایت فاکتور)

https://www.capital.ba/smanjen-izvoz-struje-iz-bih/

کاهش صادرات برق بوسنی و هرزگوین

بر اساس داده‌های رسمی آژانس آمار بوسنی و هرزگوین، صادرات برق بوسنی و هرزگوین در سال جاری بیش از دو برابر کاهش یافته است.

برق پرتقاضاترین محصول بوسنی و هرزگوین در سال گذشته بود و درآمدی بیش از یک میلیارد مارک از صادرات برق به دست آمد.

اما میزان صادرات برق بوسنی و هرزگوین در شش ماه نخست سال جاری به 289 میلیون و 309 هزار و 305 مارک رسید در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 671 میلیون و 284 هزار و 530 مارک بود.

این بدان معناست که ارزش صادرات برق بوسنی و هرزگوین در شش ماه نخست سال جاری قریب به 390 میلیون مارک کاهش یافته است.

ادهم بیچاکچیچ، رئیس شعبه منطقه ای شورای بین المللی سیستم های برق بزرگ (SEERC) در این باره گفت: "بزرگترین دلیل کاهش صادرات برق کاهش تولید نیروگاه‌های حرارتی وابسته به شرکت برق "Elektroprivreda BiH " سارایوو به دلیل کمبود زغال سنگ است. تولید زغال سنگ در معادن متعلق به شرکت "Elektroprivreda BiH" در چهار سال گذشته از شش میلیون به سه میلیون تن یعنی دو برابر کاهش یافته است. اکنون تلاش ‌هایی برای احیای تولید انجام شده و مقادیر اضافی زغال سنگ به قیمت‌ بالا خریداری می ‌شود. دلیل دیگر، وضعیت کمی نامطلوب تر هیدرولوژی نسبت به سال گذشته است." (وبسایت capital.ba)

https://faktor.ba/ekonomija/ekonomija/tajne-zaduzivanja-republike-srpske/193681

 https://poslovnenovine.ba/2024/07/29/uvoz-u-bih-i-dalje-veci-od-izvoza/

واردات بیشتر از صادرات است

حجم مبادلات تجاری بخش صنایع فلزی و صنعت برق بوسنی و هرزگوین طی شش ماهه اول سال جاری به بیش از 8.8 میلیارد مارک (4 میلیارد و 512 میلیون یورو) رسیده که از این مبلغ 3.4 میلیارد (یک میلیارد و 743 میلیون یورو) مربوط به صادرات است که نسبت به شش ماهه اول سال قبل کاهش پیدا کرد. واردات کشور در دو بخش مذکور افزایش پیدا کرد و بالغ بر 5.4 میلیارد مارک (دو میلیارد و 769 میلیون یورو) ثبت شده است.

طبق تحلیلات اتاق بازرگانی بوسنی و هرزگوین کاهش درآمد صادرات به دلیل کاهش صادرات فلز، فولاد و محصولات ان به ارزش حدود 200 میلیون مارک (102 میلیون و 564 هزار یورو) بوده است. همزمان ورادات صنعت نظامی و خودروسازی افزایش پیدا کرد.

اکثر صادرات کشورمان به بازار اتحادیه اروپا به ویژه کشور آلمان است.

(روزنامه دنونی آواز، وب سایت پوسلونه نوینه)

https://www.fokus.ba/vijesti/bih/rast-doznaka-iz-inostranstva-koliko-se-novca-slilo-u-bih-za-tri-mjeseca/3311853/

بانک مرکزی بوسنی و هرزگوین: 1.2 میلیارد مارک از خارج سرازیر شد

طبق اطلاعات بانک مرکزی بوسنی و هرزگوین کلیه نقل و انتقالات در سه ماهه اول 2024 بالغ بر 1.2 میلیارد مارک (615 میلیون و 384 هزار یورو) بوده که از این رقم 857.6 میلیون مارک (439 میلیون و 794 هزار یورو) مربوط به نقل و انتقالات شخصی، به قول دیگر واریزهای پولی از خارج از کشور است.

نسبت به سه ماهه اول سال 2022  که واریزهای نقدی به مبلغ 742.18 میلیون مارک (280 میلیون و 605 هزار یورو) و سال 2023 که این مبلغ 793.58 میلیون مارک (406 میلیون و 964 هزار یورو) ثبت شده است، واضح است که دیاسپورا – جوامع دور از وطن پول بیشتری در سال 2024 به بوسنی و هرزگوین ارسال کرده است.

از بانک مرکزی بوسنی و هرزگوین اعلام شد که این واریزهای بیشتر از کشورهای غرب اروپا، اسکاندیناوی و آمریکا شمالی صورت گرفته است.

(روزنامه دنونی آواز، وب سایت فوکوس)

https://www.oslobodjenje.ba/vijesti/ekonomija/zivinari-cekaju-odobrenje-za-izvoz-konzumnih-jaja-973288

مرغداران منتظر صدور مجوز برای صادرات تخم مرغ هستند

اداره دامپزشکی بوسنی و هرزگوین حداکثر تا 15 اکتبر سال جاری تمامی مدارک لازم را در خصوص تحقق شرایط صادرات از مرغداری‌های بوسنی و هرزگوین به کمیسیون اروپا ارسال خواهد کرد. این امر پس از نشست امروز نمایندگان وزارتخانه‌های کشاورزی نهاد ها (فدراسیون بوسنی و هرزگوین و جمهوری صربسکا)، کمیته هماهنگی مرغداران  بوسنی و هرزگوین و اداره دامپزشکی بوسنی و هرزگوین اعلام شد. این نشست در محل وزارت کشاورزی جمهوری صربسکا در بانیا لوکا برگزار شد. پس از این نشست اعلام شد که ادامه صادرات به بازار اتحادیه اروپا در سال آینده پیش بینی می‌شود.

پردراگ میلیچیچ، معاون رئیس هیئت هماهنگی مرغداران بوسنی و هرزگوین یادآور شد که گوشت مرغ و فرآورده‌های گوشت مرغ و تخم مرغ های مصرفی درجه بی، یعنی تخم مرغ برای فرآوری صنعتی، از بوسنی و هرزگوین صادر می‌شود. وی گفت: "چند سالی است که برای ایجاد شرایط برای صادرات تخم مرغ های پرورشی، مصرفی و جوجه یکروزه به کشورهای اتحادیه اروپا تلاش می‌کنیم. اکنون ما بالاخره آن را حل کرده ایم و انتظار داریم که کمیسیون اروپا واکنش مثبتی نشان دهد." به گفته وی، طبق اخرین اطلاعات، کمتر از 1000 مرغداری بزرگ در بوسنی و هرزگوین وجود دارد. به گزارش خبرگزاری فنا، میلیچیچ تاکید کرد: "مطمئنا ما در مورد تخم مرغ بیش از 20 درصد مازاد بر نیازها تولید کرده ایم. از ابتدای سال تاکنون حدود 11 میلیون تخم مرغ مصرفی به بازار اتحادیه اروپا صادر کردیم."

نگوسلاو لوکیچ، دستیار وزیر کشاورزی در امور دامپزشکی جمهوری صربسکا، گفت که اکنون تولید کنندگان ما عملا تخم مرغ های درجه آی را به عنوان تخم مرغ صنعتی به بازار اتحادیه اروپا صادر می‌کنند.

لوکیچ توضیح داد: "نتیجه کنترل مثبت از بازرسی دامپزشکی اتحادیه اروپا را دریافت کردیم و این امر خوبی است. ما فعالانه در تلاش هستیم تا پیش‌ شرایط را فراهم کنیم و از این طریق درخواست رسمی‌به بروکسل در ماه اکتبر برای ورود بازرسی دامپزشکی ارسال کنیم، که تحقق شرایط صادرات تخم‌ مرغ‌های درجه آی را تایید کند.

(روزنامه اوسلوبوجنیه، روزنامه نزاویسنه نووینه، وب سایت اوسلوبوجنیه)

https://fmeri.gov.ba/vijesti/posts/2024/july/federalno-ministarstvo-dalo-pozitivno-misljenje-za-smanjenje-cijena-gasa/

کاهش قیمت گاز

وزارت انرژی، معدن و صنعت فدراسیون بوسنی و هرزگوین اعلام کرد که نسبت به اصلاح، یعنی کاهش قیمت فروش گاز طبیعی برای سه ماهه سوم سال 2024 که از اول ماه جولای آغاز خواهد شد، نظر مثبت داده که تصمیم آن را دولت فدراسیون بوسنی و هرزگوین تصویب خواهد کرد. کاهش تدریجی قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی در ماه‌های اخیر بر کاهش قیمت گاز طبیعی تاثیر گذاشته است.

از وزارت انرژی، معدن و صنعت فدراسیون بوسنی و هرزگوین اعلام شد که قیمت فروش گاز برای مشتریان گاز انرگو انوست سارایوو برای سه ماهه سوم سال 2024 به میزان 3.69 درصد کاهش می یابد.

(روزنامه اوسبلوبوجنیه، روزنامه دنونی آواز)

https://www.oslobodjenje.ba/vijesti/bih/prodaja-porasla-za-trecinu-bosnalijek-ostvario-finansijski-rast-od-30-posto-973752

بوسنالیک به رشد مالی 30 درصدی دست یافت

شرکت بوسنالیک علاوه بر چالش های زیادی در بازارهای خارجی، موفق شده موقعیت پایداری خود را حفظ کند. علیرغم چالش های فراوان در بازار جهانی، بوسنالیک در نیمه اول سال جاری رشد مالی 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. فروش بسته‌های این شرکت 32 درصد افزایش داشت. فروش بوسنالیک، بزرگترین شرکت دارویی بوسنی و هرزگووین با 18.5 میلیون بسته به 73.7 میلیون مارک (37 میلیون و 794 هزار یورو) رسید. در بازار داخلی، شامل 7.9 میلیون بسته به درآمد 30 میلیون مارک (15 میلیون 384 هزار یورو) دست یافت که نسبت به نیمه اول سال گذشته رشد  13 درصدی را نشان می دهد.

امسال چالش های زیادی در بازارهای خارجی بوده ولی بوسنالیک موفق شد موقعیت ثابت خود را حفظ کند. مجموع فروش واقعی در بازارهای جهانی بالغ بر 43.7 میلیون مارک (22 میلیون و 410 هزار یورو) شامل 10.6 میلیون بسته می‌باشد. در این دوره، صادرات به 17 کشور انجام شده است.

بوسنالیک در مجموع 2.3 میلیون بسته به منطقه آدریاتیک صادر کرد که رشد فروش 20 درصدی را نشان می دهد. شرکت داروسازی بوسنیایی در منطقه اوراسیا بیش از 6.6 میلیون بسته فروخت که بالغ بر 30.3 میلیون مارک (15 میلیون 538 هزار یورو) است. به همین اندازه رشد خوبی در بازارهای مهم خاورمیانه، آفریقا و ترکیه حاصل شد.

از شرکت بوسنالیک در این خصوص اعلام کردند: "این نتایج بسیار عالی است و ما از کسب و کار در نیمه اول امسال بیش از حد راضی هستیم. چالش های زیادی در بازار داخلی و به خصوص در بازار خارجی وجود دارد. علاوه بر این، ما به نتایج تجاری خود افتخار می‌کنیم. این نتیجه یک رویکرد متمرکز، با مشارکت بزرگ همه کارکنان است. ما معتقدیم که این روندهای مثبت حفظ و طرح تجاری امسال با موفقیت اجرا شود.

(وب سایت اوسلوبوجنیه)

https://mondo.ba/info/Ekonomija/a1314863/UIO-prihodi-od-poreza-veci-od-milijardu-KM.html

- برای نخستین بار درآمد اداره اخذ مالیات در یک ماه بیشتر از یک میلیارد مارک شد

اداره اخذ مالیات غیر مستقیم بوسنی و هرزگوین در ماه جولای یک میلیارد و 73 میلیون مارک (550 میلیون و 256 هزار یورو) مالیات غیر مستقیم دریافت کرده است که نسبت به ماه جولای سال 2023 به مبلغ 122 میلیون مارک (62 میلیون و 564 هزار یورو) بیشتر است.

از اداره اخذ مالیات غیر مستقیم بوسنی و هرزگوین اعلام کردند: "این نخستین بار از تاسیس اداره است که درآمد از محل اخذ مالیات غیر مستقیم در یک ماه بیش از یک میلیارد مارک است."

در بیانیه اداره مذکور نیز آمده است که درآمد از محل اخذ مالیات غیر مستقیم کشورمان طی هفت ماه اول سال 2024 بالغ بر 6 میلیارد و 495 میلیون مارک (سه میلیارد و 330 میلیون یورو) است که نسبت به همین دوره سال 2023 به میزان 543 میلیون مارک (27 میلیون و 692 هزار یورو) یا 9.12 درصد افزایش داشته است.

(روزنامه دنونی آواز، روزنامه اوسلوبوجنیه، روزنامه نزاویسنه نووینه)

برای نخستین بار درآمد اداره اخذ مالیات در یک ماه بیشتر از یک میلیارد مارک شد

اداره اخذ مالیات غیر مستقیم بوسنی و هرزگوین در ماه جولای یک میلیارد و 73 میلیون مارک (550 میلیون و 256 هزار یورو) مالیات غیر مستقیم دریافت کرده است.

بر اساس اعلام اداره مذکور، این نخستین بار از تاسیس این اداره است که درآمد آن از محل اخذ مالیات غیر مستقیم در یک ماه بیش از یک میلیارد مارک است. همچنین گفته می‌شود

 (روزنامه دنونی آواز، روزنامه اوسلوبوجنیه، روزنامه نزاویسنه نووینه)

 

ظهور یک مجتمع صنعتی مهم در بوسنی و هرزگوین

شرکت منیزیم و مینرال بوسنی و هرزگووین (BH Magnezij & Minerali) در نظر دارد کارخانه تولید منیزیم را در منطقه عثمانلیه از توابع شهر کوپرس در زمینی به مساحت 20432 متر مربع احداث و به بهره برداری برساند. دولومیت به عنوان ماده اولیه برای تولید منیزیم استفاده خواهد شد. این مجتمع شامل 14 ساختمان خواهد بود که بیشتر آنها به شکل تاسیسات تولیدی و بقیه در نقش ادارات، آزمایشگاه‌ها و غیره خواهد بود. ساخت مجتمع مذکور در محل کارخانه جداسازی دولومیت موجود متعلق به شرکت Dolomit d.o.o برنامه ریزی شده است. در مرحله اول استخدام 250 تا 300 کارگر و در مرحله دوم 600 کارگر در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه تولید منیزیم در اروپا بسیار نادر است و نیازها در حال افزایش است، انتظار می ‌رود که این امر در خارج از مرزهای بوسنی و هرزگوین نیز بازتاب داشته باشد. تولید منیزیم اولیه یا خالص برای صنایع تولید آلومینیوم، فولاد ریخته ‌گری شده، ذخیره ‌سازی هیدروژن برای حمل و نقل (خودروها، هواپیماها، کشتی‌ها)، ابزار الکتریکی و قطعات کامپیوتری اهمیت زیادی دارد. (biznisinfo.ba)

کاهش صادرات برق بوسنی و هرزگوین

بر اساس داده‌های رسمی آژانس آمار بوسنی و هرزگوین، صادرات برق بوسنی و هرزگوین در سال جاری بیش از دو برابر کاهش یافته است. این بدان معناست که ارزش صادرات برق بوسنی و هرزگوین در شش ماه نخست سال جاری قریب به 390 میلیون مارک (200 میلیون یورو) کاهش یافته است. ادهم بیچاکچیچ، رئیس شعبه منطقه ای شورای بین المللی سیستم های برق بزرگ (SEERC) در این باره گفت: بزرگترین دلیل کاهش صادرات برق کاهش تولید نیروگاه‌های حرارتی وابسته به شرکت برق Elektroprivreda BiH سارایوو به دلیل کمبود زغال سنگ است. تولید زغال سنگ در معادن متعلق به این شرکت در چهار سال گذشته از شش میلیون به سه میلیون تن یعنی به نصف کاهش یافته است. اکنون تلاش ‌هایی برای احیای تولید انجام شده و مقادیر اضافی زغال سنگ به قیمت‌ بالا خریداری می ‌شود. دلیل دیگر، وضعیت کمی نا مطلوب تر هیدرولوژی نسبت به سال گذشته است.

آمار صادرات و واردات بوسنی و هرزگوین در شش ماه نخست سال جاری

بر اساس داده‌های آژانس آمار بوسنی و هرزگوین، ارزش صادرات این کشور در شش ماه نخست سال 2024 به 7 میلیارد و 964 میلیون مارک (4 میلیارد و 84 میلیون یورو) رسید، بر همین اساس میزان واردات این کشور در شش ماه نخست سال جاری 14 میلیارد و 51 میلیون مارک (7 میلیارد و 205 میلیون یورو) بود. میزان صادرات بوسنی در این مدت 8.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش را نشان می دهد و میزان واردات بوسنی نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 3.1 درصدی داشت. بدین ترتیب در این مدت کسری تجارت خارجی بوسنی و هرزگوین به 6 میلیارد و 87 میلیون مارک (3 میلیارد و 121 میلیون یورو) رسید. بیشترین مبادلات تجاری بوسنی در نیمه اول 2024 با کشورهای اتحادیه اروپا انجام شده و اتحادیه اروپا بیش از 57 درصد از واردات و 74 درصد از صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است. کشورهای آلمان، کرواسی و صربستان همانند سال 2023، مهمترین شرکای بوسنی در 6 ماه نخست 2024 بوده اند. (اسلوبوجنیه)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما