معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۴- ۱۱:۱۹

اخبار اقتصادی نامیبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نامیبیا در هفته دوم مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 درآمد نفت نامیبیا به عنوان تضمین برای وام‌های تولید هیدروژن سبز استفاده خواهد شد

گفته می‌شود نامیبیا در حال برنامه ریزی برای استفاده از درآمد نفتی پیش بینی شده خود به عنوان وثیقه برای تضمین وام از بازار پول بین المللی برای تأمین مالی بخش خود از توسعه پروژه‌های هیدروژن سبز محلی جهت تولید انرژی تجدید پذیر می‌باشد.

این بر اساس گزارش موسسه تحقیقات سیاست عمومی (IPPR) است که خطرات مرتبط با این انتظار را که نامیبیا باید سطح نامشخصی از ضمانت‌های وام را برای پروژه ارائه دهد را بررسی می‌کند.

شرکت هایفن هیدروژن انرژی با نامیبیا برای فاز بعدی پروژه هیدروژن سبز 10 میلیارد دلاری (حدود 181 میلیارد دلار نامیبیا) که پس از تکمیل به اروپا صادر خواهد شد، موافقت نموده است. هزینه این پروژه، طبق گزارش موسسه تحقیقات سیاست عمومی IPPR، به یک مطالعه امکان سنجی قابل سرمایه گذاری بستگی دارد که تحت قفل و کلید نگه داشته می‌شود و شرکت مذکور و دولت اصرار دارند که محرمانه‌تر از آن است که عمومی‌شود.

تنها راهی که دولت می‌تواند از طریق آن وام‌های کلان از بازار پول بین‌المللی دریافت کند، استفاده از درآمدهای نفتی آینده خود است، همانطور که موزامبیک در بخش شیلات انجام داده است. در واقع، نشانه‌هایی از منابع دولتی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت دقیقاً قصد دارد ضمانت‌های وام مورد نیاز برای توسعه پروژه‌های هیدروژن سبز را تأمین کند.

منبع: روزنامه نامیبیان سان ص 1/2

 

تجارت نامیبیا و بوتسوانا به 20 میلیارد دلار نامیبیا رسید

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت نامیبیا گفت که بوتسوانا یکی از مهمترین شرکای تجاری نامیبیا است، زیرا ارزش تجارت بین دو کشور بالغ بر 20 میلیارد دلار نامیبیا است.

او در نمایشگاه بین المللی تجارت سواکوپموند (SWAITEX) که این آخر هفته به پایان رسید صحبت می‌کرد.

وی همچنین بر اهمیت روابط تجاری سالم میان دو کشور تاکید کرد و اشاره داشت که محصولات اصلی صادراتی ما به بوتسوانا شامل محصولات معدنی الماس، فرآورده‌های نفتی، دام، لبنیات، طیور و سایر محصولات کشاورزی و همچنین محصولات ماهی است. برعکس، ما زغال سنگ، داروهای دامپزشکی، مصالح ساختمانی و همچنین محصولات فلزات پایه را از بوتسوانا وارد می‌کنیم.»   

بوتسوانا، همچنین از طریق مشاغلی مانند بانک Letshego، فروشگاه‌های لوازم خانگی FurnMart، و فروشگاه‌های زنجیره‌ای Choppies، که اخیراً بیستمین فروشگاه خود را در نامیبیا افتتاح نموده است، با نامیبیا تجارت می‌کند.

حضور نامیبیا در بوتسوانا از طریق گروه Capricorn که مالک بانک ویندهوک است نیز قابل مشاهده است و از طریق بانک گابورون در بوتسوانا حضور پررنگی دارد.

وی گفت که فضای زیادی برای تعاملات تجاری بین جوامع تجاری دو کشور وجود دارد.

به عنوان یک کشور همسایه، تجارت با بوتسوانا مزایای بسیار زیادی را به همراه دارد، از جمله کاهش هزینه‌های حمل و نقل و تدارکات، حداقل هزینه‌های مبادله به دلیل اتصال سیستم‌های مالی ما و همچنین سهولت نسبی ورود به بازار در مقابل ورود به بازار جدید از مزایای همکاری‌های فیما بین می‌توان ذکر نمود.

این دو کشور دارای بازار جمعیتی 6 میلیون نفری و ارزش تولید ناخالص داخلی 400 میلیارد دلاری به صورت اسمی هستند.

تلاش‌های عمده‌ای برای افزایش تجارت دوجانبه، از جمله اجاره طولانی مدت بندر خشک بوتسوانا در بندر "والویس بی" در نامیبیا وجود دارد.

دولت‌های نامیبیا و بوتسوانا مصمم به افزایش تجارت با استفاده از بندر Walvis Bay و زیرساخت‌های اطراف هستند.

رئیس جمهور نانگولو امبوبا و رئیس جمهور بوتسوانا موکگویتسی ماسیسی اخیراً به عنوان بخشی از سفر کاری ماسیسی که جمعه گذشته به پایان رسید از بندر "والویس بی" بازدید کردند.

رئیس جمهور نامیبیا طی این دیدار اعلام داشت: "کل هدف... دقیقاً این است که اطمینان حاصل کنیم که هر گونه امکاناتی که داریم - جاده‌ها، بندرها و فرودگاه‌ها - برای تسهیل اقتصاد، می‌خواهیم از آنها به طور مشترک استفاده کنیم و حداکثر استفاده را از آنها به نفع شهروندان دو کشور خود داشته باشیم.

آقای مسیسی رئیس جمهور بوتسوانا گفت: «من قبلاً اینجا بوده‌ام و بازگشتم باعث خوشحالی است. برداشت‌های من، می دانید، مشابه بار اول، بسیار چشمگیر، قابل ستایش است و توضیح می‌دهد که چرا ما از این پورت به طور فزاینده‌ای استفاده می‌کنیم. هدف ما این است که تجارت خود را با استفاده از این بندر توسعه دهیم.

در همین حال، مدیر عامل Sea Rail Logistics، Derick Mokgatle، نیز اشاره کرد که برنامه‌هایی برای توسعه تأسیسات بندر خشک آنها ادامه دارد.

«ساخت انبارهای اضافی، در بندر خشک مورد نیاز است. او توضیح داد که ما در حال بررسی ساخت یک تأسیسات دیگر به مساحت 5000 متر مربع در اینجا هستیم که مس از بوتسوانا و همچنین سایر بازارهای منطقه را هدف قرار می‌دهد.

فرصت‌هایی که آنها به دنبال آن هستند شامل صادرات مس از بوتسوانا، گوشت گاو، ذخایر کوچک از منطقه تسابونگ و کشتارگاهی است که در شرف راه اندازی است.

اندرو کانیمه، مدیر عامل سازمان بنادر نامیبیا نیز گفت که از سال 2022 رشد قابل توجهی در حجم محموله‌های مقصد بوتسوانا وجود داشته است.

از نظر محموله‌ای که ما در بندر بوتسوانا به طور خاص جابجا می‌کنیم، وسایل نقلیه، پوشاک، قطعات یدکی، لاستیک‌ها و موارد مشابه از نظر کالاهای وارداتی است، اما از نظر کالاهای صادراتی، ما به طور خاص کنسانتره مس و همچنین مس و زغال سنگ را نیز انجام می‌دهیم. این‌ها کالاهایی هستند که به طور ویژه به رشد قابل توجهی که طی دو سال گذشته شاهد بوده‌ایم، کمک کرده‌اند.

او گفت: «به همین دلیل است که ما به عنوان یک بندر، برای ایفای نقش معنادار خود از نظر مشارکت در یکپارچگی منطقه‌ای، باید اطمینان حاصل کنیم که زیرساخت‌های حمل‌ونقل واقعاً ایجاد شده است.»

منبع: روزنامه نیو ارا- مجله اقتصادی ص 1

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما