معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۶

اخبار اقتصادی تاجیکستان-دوشنبه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته اول مردادماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

برقراری پروازی مستقیم بین دوشنبه و لندن

خبرگزاری خاور: حبیب الله نظرزاده، مدیر آژانس هواپیمایی کشوری جمهوری تاجیکستان در یک نشست خبری در پاسخ به این سوال خبرنگار خبرگزاری «خاور» گفت: موافقتنامه همکاری حمل ونقل هوایی و برقراری پرواز  بین دولت تاجیکستان و بریتانیا و ایرلند شمالی آماده امضا است. حبیب الله نظرزاده، افزود در تاریخ 12 تا 13 آگوست (22 تا 23 مرداد 1403) سال جاری، هیئت مقامات هوانوردی تاجیکستان - آژانس هواپیمایی کشوری تاجیکستان و شرکت هواپیمایی «سامان ایر» از لندن بازدید نموده، موضوع برقراری پروازهای مستقیم در مسیر دوشنبه - لندن را مورد بررسی بحث قرار خواهد داد و از نتیجه آن پروتکل امضا خواهد شد.

پیش بینی می‌شود پس از توافق طرفین، پروازها در مسیر دوشنبه - لندن توسط خطوط هوایی تاجیکستان - «سامان ایر» و توسط شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز «British Airways» انجام شود.

https://khovar.tj/2024/07/bajni-dushanbe-va-london-ro-i-avo-iftito-megardad/

 

 معرفی سیستم مدرن حسابداری جاده ای «ROMDAS» در تاجیکستان

خبرگزاری خاور: با حمایت بانک توسعه آسیا، از طرف شرکت نیوزلندی «Data Collection Limited (DCL)» سیستم مدرن حسابداری جاده ای«ROMDAS» به تاجیکستان معرفی شد که هدف آن جمع‌آوری اطلاعات در مورد تعیین وضعیت بزرگراه‌ها است. در همین راستا، عظیم ابراهیم وزیر نقلیات جمهوری تاجیکستان، در نشست خبری ۲۴ ژوئیه 2024 (3 مرداد1403)  به خبرنگاران داخلی و خارجی اطلاع داد.

وزیر نقلیات تاجیکستان افزود: در حال حاضر اطلاعات 3176.9 کیلومتر معادل 57.1 درصد از 5567.9 کیلومتر بزرگراه با اهمیت بین المللی در جمهوری تاجیکستان  جهت استفاده عمومی ‌که توسط وزارت نقلیات نظارت می‌شود، جمع آوری شده است. اطلاعات جمع آوری شده همراه با مشاوران بین المللی این شرکت برای تهیه نقشه الکترونیکی به ویژه برای تعیین خط تقسیم سطح بزرگراه‌ها بر اساس نوع، خط ترافیک و طبقات، وضعیت نقص در سطح جاده را تعیین خواهد کرد.

https://khovar.tj/2024/07/ba-to-ikiston-nizomi-muosiri-ba-isobgirii-doroi-oi-ro-o-romdas-vorid-karda-shudaast/

 

اختصاص 50.5 میلیون دلار توسط بانک توسعه آسیا برای اقتصاد سبز و دیجیتالی شدن تاجیکستان

خبرگزاری اوستا: بانک توسعه آسیا در نظر دارد 50.5 میلیون دلار کمک مالی به تاجیکستان اختصاص دهد که 50 میلیون دلار آن برای توسعه پروژه‌های تجاری که اهداف مبارزه با تغییرات آب و هوایی و همچنین حمایت از زنان کارآفرین است.  بودجه این برنامه برای حمایت از یک محیط تجاری مقاوم در برابر آب و هوا تخصیص داده شد. «این برنامه از اصلاحاتی حمایت می‌کند که تأمین مالی یارانه‌ای را برای شرکت ‌های کوچک و متوسط فراهم می‌کند و تأمین مالی برای زنان کارآفرین را در اولویت قرار می‌دهد.

https://avesta.tj/2024/07/25/abr-vydelit-tadzhikistanu-50-5-mln-na-zelenuyu-ekonomiku-i-tsifrovizatsiyu/

 

برگزاری همایش تجاری و سرمایه گذاری «پامیراینوست-2024» در ولایت بدخشان

خبرگزاری خاور: در تاریخ  25  و 26  ژوئیه  2024 (4 تا5 مرداد 1403) همایش بین‌المللی تجاری و سرمایه‌گذاری «پامیراینوست-2024» در شهر خاروغ استان بدخشان برگزار شد. در همین راستا، ستاد تدارک برگزاری همایش مذکور به ریاست مسئولین منطقه خودمختار کوهستانی بدخشان فعالیت خود را آغاز کرد.

این مجمع جهت توسعه اقتصادی منطقه بدخشان بسیار مهم است و یکی از اهداف آن جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و توسعه کارآفرینی در این مناطق کوهستانی جمهوری تاجیکستان است. از دیگر اهداف این کنفرانس بین المللی ایجاد شرایط مساعد برای گسترش همکاری‌های مشترک در عرصه‌های مختلف اقتصاد ملی است. کارکنان مسئول، شرایط کاری مطلوب را برای پذیرایی مهمانان و شرکت کنندگان فراهم کردند. همایش  بین المللی تجاری و سرمایه گذاری « پامیراینوست-2024»  با حضور نمایندگان مسئول وزارتخانه‌ها و کمیته‌ها، سرمایه گذاران داخلی و خارجی از جمله شرکت های تجاری و سرمایه گذاری بانفوذ شهر دوشنبه، مناطق سغد- ختلان، فدراسیون روسیه، چین، قرقیزستان و ازبکستان. برگزار می‌شود.

در همایش های قبلی کارآفرینی و سرمایه گذاری «پامیراینوست»، چندین قرارداد همکاری منعقد شد.

https://khovar.tj/2024/07/dar-sha-ri-horu-sitodi-mahsusi-forumi-so-ibkoriyu-sarmoyaguzorii-pomirinvest-2024-tasis-doda-shud/

 

صادرات بیش از 131 هزار تن محصولات کشاورزی تاجیکستان در شش ماه سال جاری

خبرگزاری خاور: در شش ماه سال جاری 131.6 هزار تن انواع محصولات کشاورزی تاجیکستان  به ارزش 124.4 میلیون دلار صادر شده که از نظر ارزش 25.5 میلیون دلار یا معادل 25.8 درصد بیشتر است. نگینه انوری، معاون وزیر کشاورزی جمهوری تاجیکستان با اعلام این مطلب در یک نشست خبری افزود:  محصولات کشاورزی به 18 کشور جهان، از جمله 74.2 درصد به کشورهای مشترک المنافع و 25.8 درصد به کشورهای دور خارجی صادر شده است. به گفته معاون وزیر کشاورزی تاجیکستان، در نتیجه همکاری و توافق با بانک جهانی، قرارداد احداث 5 مرکز توزیع عمده محصولات کشاورزی در ولایت های بدخشان، سغد، ختلان و شهر دوشنبه به امضا رسید.

عملکرد ارگانهای بیمه تاجیکستان در نیمه اول سال 2024

اوستا: در 23 ژوئیه سال جاری نشستی به ریاست فردوس طالب زاده رئیس بانک ملی(مرکزی) تاجیکستان با حضور نمایندگان سازمان‌های بیمه و انجمن ملی بیمه تاجیکستان در خصوص فعالیت های نظام بیمه در نیمه اول سال 2024 برگزاری شد.  طالب زاده خاطرنشان کرد: بانک ملی در راستای هماهنگ سازی فعالیت های نظام بیمه ای با استانداردهای بین المللی، در حال انجام اصلاحاتی دربخش می‌باشد.

در تاریخ 1 مارس 2024، تغییرات و اصلاحاتی در قانون جمهوری تاجیکستان "در مورد فعالیت های بیمه ای" صورت گرفت و بر اساس اصلاحات مذکور، قوانین نظارتی خاص در این صنعت تدوین و تصویب خواهد شد. بانک ملی تاجیکستان به همراه شرکای توسعه در حال رفع تمام کاستی‌های موجود می‌باشد. به عنوان بخشی از اصلاحات، پیش‌نویس «استراتژی توسعه بازار بیمه برای سال‌های 2027-2024» تدوین شد که با هدف توسعه این بخش در کوتاه‌مدت بوده و در مرحله بررسی و تصویب است. در این جلسه اطلاعات دقیقی از نتایج فعالیت های نظام بیمه جمهوری تاجیکستان در نیمه اول سال 2024، میزان پوشش بازار بیمه این کشور ارائه شد که شاخص های اصلی به دست آمده در این مدت مورد اشاره قرار گرفت و تکلیف سازمان‌های بیمه گر برای نیم سال آینده تعیین شد.

https://avesta.tj/2024/07/25/podvedeny-itogi-deyatelnosti-sistemy-strahovaniya-tadzhikistana-za-pervoe-polugodie-2024-goda/ Avesta.tj - Все права защищены.

 

برنامه تاجیکستان برای نیل به اقتصاد سبز تا سال 2037 

اوستا: تاجیکستان در نظر دارد تا سال 2037 به شرایط اقتصاد سبز برسد و صنعتی شدن را برای توسعه پایدار و ایجاد شغل تسریع بخشد. رحیم زاده سلطان، رئیس کمیته دولتی سرمایه گذاری و مدیریت اموال دولتی جمهوری تاجیکستان در مصاحبه با خبرنگار جمهوری کره این مطلب اعلام کرد. این مقام تاجیک  در مصاحبه با روزنامه کره هرالد از شرکت های کره جنوبی خواست در بخش انرژی سبز و معدن تاجیکستان سرمایه گذاری کنند. وی خاطرنشان کرد تاجیکستان قصد دارد تا سال 2037 اقتصاد سبز ایجاد کند و صنعتی شدن را برای توسعه پایدار و ایجاد شغل تسریع بخشد. تاجیکستان به شرکت های کره ای فرصت هایی را برای "سبز" کردن سرمایه گذاری‌های خود بر اساس این واقعیت ارائه می دهد که تقریباً 98 درصد برق تاجیکستان از طریق برق آبی تولید شود. وی با اشاره به نیاز استراتژیک برای سرمایه گذاری در انرژی سبز و معدن،افزود: 88 درصد ذخایر معدنی تاجیکستان بهره برداری نشده و حدود 800 کانسار شناسایی شده است. در حال حاضر تنها 100 ذخایر معدنی در حال استخراج است که حدود 12 درصد از پتانسیل معدنی تاجیکستان است. رئیس کمیته سرمایه گذاری خارجی تاجیکستان خاطرنشان کرد: این کشور از نظر مواد معدنی لازم برای گذار به اقتصاد سبز از جمله لیتیوم، آنتیموان و نقره غنی است و این کشور در تولید آنتیموان پس از چین و روسیه رتبه سوم را دارد. رحیم زاده به The Korea Herald گفت: «شرکت‌های کره‌ای هنوز در این بخش مشارکت ندارند، که فرصتی عالی برای آنها برای اکتشاف است. او همکاری اخیر با شرکت کره ای گلوبال سولار ویفر برای ساخت زیرساخت های انرژی خورشیدی را ستود و آن را همسویی امیدوارکننده از روندهای انرژی و فناوری آینده خواند. به گفته سفارت تاجیکستان در سئول، این پروژه در چهار مرحله با سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری و افزایش اشتغال محلی در تاجیکستان اجرا خواهد شد.

دولت تاجیکستان در تلاش برای جذب سرمایه گذاری خارجی به کشور، 22 هکتار از منطقه آزاد اقتصادی دنغره را برای اجرای این پروژه اختصاص داده است. ساخت فاز اول نیروگاه خورشیدی در جولای 2024 آغاز شد و در مارس 2025 تکمیل می‌شود که شامل تولید 5000 مگاوات تجهیزات پنل خورشیدی است. ایجاد این نیروگاه به عنوان کلیدی برای استراتژی اقتصاد سبز تاجیکستان تلقی می‌شود زیرا انتظار می رود زیرساخت های انرژی تجدیدپذیر این کشور را تقویت کند و هدف آن دستیابی به حداکثر 1000 مگاوات انرژی سبز تا سال 2030 باشد. او گفت: "این مشارکت فرصت بزرگی را برای شرکت های کره ای برای سرمایه گذاری در اقتصاد تاجیکستان و توسعه سرمایه گذاری‌های خود ایجاد می‌کند. دولت تاجیکستان بیش از 200 ضمانت و مزیت مختلف، بیش از 100 نوع مزایای مالیاتی و گمرکی و همچنین معافیت مالیاتی 5 ساله برای سرمایه گذاری‌های بیش از 5 میلیون دلار ارائه می‌کند. وی با تاکید بر همکاری رو به رشد بین کره و کشورهای آسیای مرکزی، تمایل خود را برای اعزام هیئت بعدی از کره و سفر احتمالی رئیس جمهور یون سوک یول به تاجیکستان ابراز کرد. رحیم زاده با اشاره به استقلال کشورهای آسیای مرکزی از جمله قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان پس از فروپاشی شوروی گفت: «این پنج کشور مستقل شده اند و فرصت های قابل توجهی را برای سرمایه گذاران به ویژه با توجه به پیشرفت سریع اقتصادی و فناوری در منطقه ارائه می دهند. بگفته وی توافق بین تاجیکستان و کره برای ارتقای همکاری اقتصادی از طریق اعطای وام های صندوق کره در سال 2023 و همچنین قرارداد 2 میلیارد دلاری امضا شده در ژانویه با گلوبال سولار ویفر برای ساخت زیرساخت های انرژی خورشیدی در تاجیکستان را به عنوان نقاط عطف روابط اقتصادی رو به رشد یادکرد. رحیم زاده ثبات و امنیت سرمایه گذاری در تاجیکستان را از طریق توافقنامه سرمایه گذاری که توسط پارلمان این کشور به تصویب رسیده است، تضمین کرد. وی همچنین تاکید کرد که این کشور با جمعیت جوان، تحصیلکرده و موقعیت جغرافیایی استراتژیک نزدیک به بازارهای بزرگ از جمله چین و هند یکی از امن ترین کشور های جهان است. تاجیکستان به خاطر کوهنوردی، اکوتوریسم و میراث فرهنگی غنی مشهور است. با این حال، شکاف قابل توجهی در زیرساخت های گردشگری مانند هتل ها وجود دارد که فرصت هایی را برای مشاغل کره ای باز می‌کند. رحیم زاده در پایان گفت و گو اذعان داشت که تاجیکستان ممکن است در مقایسه با سایر کشورهای آسیای مرکزی برای شهروندان کره ای کمتر شناخته شده باشد، اما بر پتانسیل عظیم این کشور تاکید کرد. او گفت: "ما باید آگاهی تاجیکستان را در میان سرمایه گذاران کره ای افزایش دهیم و فرصت های منحصر به فردی را که ارائه می دهیم، ارتقا دهیم.

 https://avesta.tj/2024/07/25/tadzhikistan-nameren-postroit-zelenuyu-ekonomiku-k-2037-godu/ Avesta.tj - Все права защищены.

اجرای 11 پروژه سرمایه گذاری دولتی در زمینه انرژی در تاجیکستان

خبرگزرای خاور: دلیر جمعه، وزیر انرژی و ذخایر آب جمهوری تاجیکستان در نشست خبری با خبرنگاران گفت: در حال حاضر 11 پروژه سرمایه گذاری دولتی در زمینه انرژی در تاجیکستان در حال اجراست. بمنظور اجرای این پروژه‌ها بالغ بر یک میلیارد و 431 میلیون دلار سرمایه جذب شده است.

این پروژه‌ها  عبارتند از «نوسازی نیروگاه برق آبی سربند»، «اجرا نمودن سامانه انتقال عمده‌فروشی برق و تعمیر و نگهداری شبکه‌های انتقال برق»، «نوسازی نیروگاه برق آبی قره قّوم»، «پروژه منطقه‌ای خط انتقال برق کاسا 1000»، «فاز اول نوسازی نیروگاه برق آبی نارک»، «برنامه بهبود وضعیت مالی شرکت انرژی»، «پروژه حمایت جامعه کاسا1000»، «برق‌رسانی روستاها»، «اتصال مجدد به سیستم یکپارچه انرژی آسیای مرکزی»، «کاهش تلفات برق در منطقه ختلان» (شهرهای کولاب و باختر)، «پروژه توسعه بخش انرژی» (کاهش تلفات برق در شهرهای دوشنبه، پنجکنت، ایستاروشن، اسفره) منطقه کانی‌بادام، بستان و دنغره می‌باشند.

وزیر انرژی تاجیکستان افزود: تطبیق 7 پروژه دیگر در ولایت کوهستانی بدخشان به سرعت جریان دارد. پروژه‌های ساختمانی نیروگاه برق آبی «سیبزار»، «برق‌رسانی روستاها»، (بخشی ولایت کوهستانی بدخشان)، «پروژه بین مرزی شغنان VI یا ساخت خط انتقال برق 110 کیلوولت خاروغ – شغنان» (مرحله 1) و (مرحله 2)،«پروژه بهره‌وری برق و انرژی‎های تجدیدپذیر یا احداث پست10/35/110 کیلوولت وامار، توجیه فنی نیروگاه چارسم و احداث 10 کیلومتر خط انتقال برق 35 کیلوولت نولوند - زیغر، پایه گذاری نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 3 مگاوات در منطقه شغنان، پروژه توسعه نیروگاه خورشیدی 800 کیلوولتی در مرغوب با ظرفیت اضافی و پروژه «انرژی خصوصی پامیر، فاز 3». شایان ذکر است که  مبلغ کل این پروژه‌ها 133 میلیون دلار می‌باشد.

https://khovar.tj/2024/07/dar-to-ikiston-dar-so-ai-energetika-11-loi-ai-davlatii-sarmoyaguzor-tatbi-meshavad/

 

بدهکاران اصلی برق تاجیک

خبرگزاری هلوا: بر اساس اطلاعات منتشره توسط وزارت انرژی تاجیکستان، میزان مطالبات برق در نیمه نخست سال با احتساب وام های سال های گذشته بالغ بر 3.8 میلیارد سامانی بوده است.

به طور خاص، خانوارها حدود 1.6 میلیارد سامانی، شرکت آلومینیوم تاجیکستان 492.5 میلیون سامانی، آژانس احیای اراضی و آبیاری 134.3 میلیون سامانی، سازمان‌ها و مؤسسات بودجه -بیش از 87.2 میلیون سامانی، شرکت دولتی واحد وادوکانال از جمهوری 113.3 میلیون سامانی و سایر شرکت ها  1.3 میلیارد سامانی بدهکار می‌باشند. در مجموع حدود 10.4 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023، 7.2 درصد کمتر است.

در طول دوره گزارش، هزینه‌های فناوری برق در نیروگاه‎های برق آبی و نیروگاه‌های حرارتی شرکت برق تاجیک مجموعا 35.3 میلیون کیلووات ساعت یا 0.44 درصد برق تولیدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 3.5 میلیون کیلووات در ساعت یا 9 درصد کمتر بوده است.

در عین حال میانگین هزینه هر کیلووات در مدت مشابه 36.2 درم بوده که نسبت به سال گذشته 5.9 افزایش داشته است.

https://halva.tj/news/nazvany_glavnye_dolzhniki_po_elektroenergii_v_tadzhikistane/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

 

تهیه 27 واگن برای به روز رسانی ناوگان راه آهن تاجیکستان از روسیه

تلگرام خبرگزاری آسیا پلاس: عظیم ابراهیم، وزیر حمل و نقل تاجیکستان، طی نشست خبری در سال جاری گفت: تاجیکستان 27 واگن مسافربری از روسیه خریداری کرده است که در حال حاضر در انتقال به تاجیکستان هستند. به گفته وی، در مجموع برای به روز رسانی ناوگان ریلی نیاز به خرید هزار واگن و 2 تا 3 دستگاه لکوموتیو است.

بر اساس داده‌های وزارت حمل و نقل، شرکت‎های تعمیر واگن شرکت دولتی واحد «راه آهن تاجیک» تعمیر اساسی 92 واگن را به پایان رسانده اند که از این تعداد 89 واگن باری و 3 واگن مسافری است.

24.1 درصد از واگن‎های باری، 76.6 درصد از واگن‎های مسافربری و 36.6 درصد از لکوموتیوها فعال هستند.

 پیش از این عظیم ابراهیم گزارش داده بود، بسیاری از لکوموتیوها، واگن‎های باری و مسافربری به دلیل فرسوده شدن آنها نیاز به تعویض دارند. در مجموع ناوگان راه آهن دارای هزار و 471 واگن باری، 300 واگن مسافربری و 44 لوکوموتیو است.

 

اجرای 12 پروژه سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل به ارزش 1.1 میلیارد دلار

خبرگزاری خاور: عظیم ابراهیم وزیر حمل و نقل جمهوری تاجیکستان در نشست خبری درباره نتایج فعالیت شش ماهه سال 2024 آن وزارتخانه بیان کرد که در حال حاضر از طریق وزارت حمل و نقل، 12 پروژه سرمایه گذاری به ارزش 1.1 میلیارد دلار تحت قراردادهای اعتباری و کمک بلاعوض در حال اجرا می‌باشد.

برنامه کاری این دوره در پروژه‌های بازسازی و احداث بزرگراه آبگرم- نورآباد قطعه 1، آبگرم- نورآباد قطعه 2، 46کیلومتر، دوشنبه - باختر قطعه قیزقلعه - باختر (9.2 کیلومتر)، " استحکام راه‌های شبکه (بازسازی بزرگراه حولبوک-تمورملیک-کنگورت (58.9 کیلومتر) و دنغره-لاله‎زار (28.9 کیلومتر)، ساخت تونل استقلال، مرحله 2، «بهبود جاده‌های منطقه‌ای آسیای مرکزی «BRAMOM-4»، ساخت بزرگراه دوشنبه - قولمه، بخش قلعه خمب - ونج، مرز ناحیه روشان (93 کیلومتر)، «توسعه ظرفیت برای مدیریت نگهداری پل در جمهوری تاجیکستان» کارهای ساختمانی طبق برنامه ادامه دارد.

در سال جاری بر اساس برنامه 5 پروژه به ارزش 436 میلیون دلار، 23 پل به طول 1.9 کیلومتر، 3 تونل به طول 5.2 کیلومتر و 156 کیلومتر جاده با اهمیت بین المللی و ملی به بهره برداری خواهد رسید، که آنها عبارتند از  جاده راغون - آبیگرم 76 کیلومتر، باختر - لواکند – لاله زار - دنغره 69 کیلومتر، از بزرگراه تا شهر راغون و مرحله دوم تونل استقلال  می‌باشد.

https://khovar.tj/2024/07/dar-so-ai-na-liyot-12-loi-ai-sarmoyaguzor-ba-mabla-i-1-1-milliard-dollari-amriko-tatbi-megardad/

 

50 میلیون دلار کمک مالی بانک توسعه آسیا برای حمایت از محیط تجاری سازگار با آب و هوا در تاجیکستان

خبرگزاری وچارک: بانک توسعه آسیا(ADB)  کمک مالی 50 میلیون دلاری را برای کمک به دولت تاجیکستان برای ایجاد  محیط تجاری مقاوم در برابر اقلیم و حمایت از شرکت‎های کوچک و متوسط در این کشور تصویب کرده است.

برنامه بهبود محیط کسب و کار مقاوم در برابر آب و هوا با هدف تغییر محیط کسب و کار در تاجیکستان، از جمله از طریق دیجیتالی سازی ، اصلاحات برای افزایش صادرات ، بهبود مدیریت زیرساخت ها ، شفافیت مالی و حمایت از شرکت های کوچک و متوسط مقاوم در برابر آب و هوا است.

اوگنی ژوکوف، مدیر کل (ADB) در امور آسیای مرکزی و غربی گفت: «این برنامه بر تعهد بانک توسعه آسیا جهت حمایت از تاجیکستان در گذر به اقتصاد سبز تأکید می‌کند. هدف ما با ترویج سرمایه‌گذاری‌های حساس به اقلیم و بهبود فضای کسب‌وکار کلی، تحریک رشد اقتصادی، ایجاد مشاغل سبز و تقویت انعطاف‌پذیری کشور در برابر تغییرات آب و هوایی است.»

این برنامه از اصلاحاتی حمایت می‌کند که کمک مالی یارانه‌ای را به شرکت‌های کوچک و متوسط از نظر زیست‌محیطی پایدار ارائه می‌کند و تامین مالی برای زنان کارآفرین را در اولویت قرار می‌دهد. این برنامه از دیجیتالی شدن و تجارت الکترونیک از طریق ایجاد آژانس نوآوری و دیجیتال سازی و تصویب برنامه تجارت الکترونیکی پشتیبانی می‌کند.

همچنین برنامه از بهبود مدیریت سرمایه گذاری عمومی از طریق ارزیابی برای اولویت بندی پروژه‌های آب و هوایی حمایت می‌کند. شفافیت مالی با افزایش ظرفیت وزارت امور مالی برای انتشار آمار مالی عمومی افزایش می یابد. این برنامه تجارت و سرمایه گذاری بین المللی را با بهینه سازی فرآیندهای مستند سازی تجارت و به روز رسانی چارچوب نظارتی برای انتشار اوراق قرضه محلی و سبز ترویج می دهد.

علاوه بر این برنامه از استراتژی توسعه ملی تاجیکستان تا سال 2030 و استراتژی توسعه اقتصاد سبز برای سال‎های 2037-2023 پشتیبانی می‌کند. همچنین با استراتژی مشارکت بانک توسعه آسیا با تاجیکستان برای سال‏های 2025-2021 مطابقت دارد که بر ایجاد محیطی فراگیر و پایدار برای رشد اقتصادی تمرکز دارد.

همچنین کمک بلاعوض 500 هزار دلار کمک فنی نیز برای حمایت از دولت تاجیکستان در اجرای اصلاحات بیشتر برای بهبود محیط تجاری حساس به اقلیم در کشور تصویب شد. این حمایت بر اصلاحات سیاسی، قانونی و نظارتی و همچنین تقویت ظرفیت نهادهای مختلف دولتی متمرکز خواهد بود.

این برنامه با همکاری نزدیک با شرکای توسعه، حصول اطمینان از هماهنگی و استفاده از تخصص مشترک برای دستیابی به اهداف توسعه اقلیمی و اقتصادی اجرا می‌شود.

https://vecherka.tj/archives/63140

 

احداث هفت نیروگاه جدید در رودخانه وخش

خبرگزاری اسپوتنیک: تاجیکستان 7 نیروگاه دیگر در سرچشمه رودخانه وخش خواهد ساخت تا ایمنی نیروگاه‎های بزرگ را تضمین کند. در حال حاضر 8 نیروگاه بر روی رودخانه وخش احداث شده است که بزرگترین آنها نیروگاه در حال ساخت «راغون» است.

صنعت رحیم‌اف، رئیس خدمات کنترل ایمنی در صنعت معدن تاجیکستان، طی نشست خبری در مورد هفت نیروگاه برق آبی جدید، زمانی که موضوع خطر گل آلود شدن نیروگاه برق آبی راغون مطرح شد، صحبت کرد. وی گفت: تمامی رودخانه‌ها که فصلی هستند به دلیل آب شدن یخچال‌ها، بارش باران و برف و سیل گل‌آلود می‌شوند.

طبق محاسبات، رودخانه وخش سالانه حدود 72 میلیون تن گل می آورد. این گل تاکنون در نیروگاه «نارک» در مخزن ته نشین می‌شد. صنعت رحیم اف افزود: اکنون می‌توان گفت که نیروگاه «راغون» خطر رسوبات را تقریبا به طور کامل برطرف کرده است. وی افزود: زمانی که آب برای فصل زمستان انباشته می‌شود، تمام رسوبات در مخزن رسوب می‌کند و با پر شدن مخزن، ظرفیت تولید برق کاهش می یابد.

 گلی که در نیروگاه نارک می‌باشد، اکنون در راغون جمع می‌شود رئیس خدمات کنترل ایمنی  در صنعت معدن این کشور گفت: تا حدی خوب است که آب کهنه ته مخزن هم بالا بیاید و استفاده شود، اما اگر سطح گل زیر مخزن از حد معینی بیشتر شود، مضر می‌شود. وی افزود: این رسوبات کود مرغوب هستند اما تجهیزات لایروبی نداریم و برای خروج این کود و فروش آن بودجه زیادی لازم است اما با این وجود خطر از نیروگاه‌ها رفع نمی‌شود.

بر این اساس ما تصمیم داریم هفت نیروگاه دیگر در بالادست نیروگاه راغون در سر رودخانه وخش بسازیم. وی در ادامه گفت: این به ما امکان می دهد خطر سیل را به حداقل برسانیم و به ویژه نیروگاه‌های «راغون» و «نارک» را به طور کامل ایمن سازیم. بر اساس اطلاعات رسمی در حال حاضر 8 نیروگاه متوسط و بزرگ در رودخانه وخش در حال فعالیت هستند که بزرگترین آنها نیروگاه «نارک» است و نیروگاه «راغون» با بهره برداری کامل جایگاه اول را به خود اختصاص می دهد.

https://sputnik.tj/20240724/obovard-tarhi-haft-nerugohi-jadid-dar-idomai-roghun-1063639110.html

 

افزایش 13.8 درصد حجم بار و 9 درصد تردد مسافر در نیمه اول سال جاری در تاجیکستان

خبرگزاری خاور: عظیم ابراهیم، وزیر حمل و نقل جمهوری تاجیکستان در نشست خبری در زمینه افزایش حجم تردد مسافر و بار در جمهوری تاجیکستان اطلاع داد که در 6 ماه سال جاری 61 میلیون تن بار و 483.1 میلیون مسافر در این کشور جابجا شده است. وزیر افزود: حجم بار 13.8 درصد، تردد بار 12.5 درصد، مسافر 9 درصد و جابجایی مسافر 18.1 درصد افزایش داشته است.

در این مدت از طریق جاده 57.2 میلیون تن (114.6 درصد)، از طریق ریل 3.2 میلیون تن (100.7 درصد) و از طریق هوایی 0.6 میلیون تن (110.9 درصد) بار جابجا شده است.

همچنین طی شش ماهه سال جاری از طریق حمل و نقل جاده‌ای 469.8 میلیون مسافر (109 درصد)، حمل و نقل برقی 12.6 میلیون مسافر (108.4 درصد)، حمل و نقل ریلی 214.1 هزار مسافر (100.6 درصد) و حمل و نقل هوایی 0.5 میلیون مسافر ( 133.4 درصد) جابجا شده اند.

https://khovar.tj/2024/07/soli-ravon-dar-to-ikiston-a-mi-borkashon-13-8-foiz-va-musofirbar-9-foiz-afzudaast/

  

تجارت 210 میلیون دلاری تاجیکستان و ترکیه در نیمه اول 2024

خبرگزاری هلوا: خدمات گمرک تاجیکستان حجم مبادلات تجاری بین این کشور و ترکیه در شش ماه امسال را اعلام کرد. بر اساس داده‌های این نهاد، در نیمه اول امسال مبادلات تجاری بین تاجیکستان و ترکیه 210 میلیون دلار برآورد شده است. این در حالی است که 111 میلیون دلار از این این مبلغ با صادرات محصولات تاجیکی به ترکیه مرتبط است. به گفته کارشناسان، پنبه و آلومینیوم تاجیکستان بیشترین تقاضا را در ترکیه دارند.

پیش از این «اوموت آجار» سفیر ترکیه در دوشنبه، اعلام کرده بود که تاجیکستان و ترکیه در آینده نزدیک مبادلات تجاری متقابل خود را افزایش و به یک میلیارد دلار خواهند رساند.

شایان ذکر است که چندی قبل نمایندگان تاجیکستان و ترکیه مسائل مربوط به توسعه زیرساخت‌ها در حوزه کار با جوانان و ورزش را بررسی کردند.

در چارچوب این رویداد، مسائل توسعه بازی‌های ملی، تبادل تجربیات بین وزرشکاران و گسترش فرصت‌ها برای جوانان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

https://halva.tj/news/tovarooborot_turtsii_i_tadzhikistana_za_polgoda_dostig_210_mln/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

 

افزایش 9.3 درصد درآمد خدمات ارتباطات تاجیکستان در نیمه اول سال 2024

خبرگزاری اوستا: در نیمه اول سال جاری، کل درآمد بر اساس شاخص‌های اصلی اقتصادی شرکت‌های زیربنای خدمات ارتباطی تاجیکستان به همراه اپراتورها و ارائه‌دهندگان خصوصی در زمینه ارتباطات الکتریکی بالغ بر 2 میلیارد و 77 میلیون و 773 هزار 788 سامانی بوده است.

این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال 2023 (1 میلیارد و 900 میلیون و 982 هزار و 423 سامانی) یعنی 9.3 درصد افزایش یافته است. این را اهل الدین مرتضی زاده، معاون رئیس خدمات ارتباطات تاجیکستان در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد. در حال حاضر 73 واحد تجاری دارای مجوز برای ارائه خدمات در حوزه ارتباطات الکتریکی را دارند که  بر اساس 208 نوع مجوز فعالیت می‌کنند. در مجموع 125 مجوز و 160 گواهی انطباق تاسیسات ارتباطی الکتریکی صادر شد. یکی از شرکت های مخابراتی مجوز دسترسی مستقیم به اینترنت پرسرعت را دریافت کرد که گام مهمی‌برای بهبود دسترسی به اینترنت برای شهروندان جمهوری تاجیکستان است.

در حال حاضر در جمهوری تاجیکستان تعداد کل کاربران متصل به شبکه‌های ارتباطی الکتریکی 7.8 میلیون نفر است که از این تعداد 4.8 میلیون مشترک فعال هستند

https://avesta.tj/2024/07/24/sluzhba -svyazi-tadzhikistana. -uvelichila-dohod-na-9-3-v-pervom-polugodii-2024-goda/ Avesta.tj –

  

افزایش تعداد زنان تاجر در تاجیکستان

خبرگزاری هلوا: بر اساس حکم جدید دولت تاجیکستان، طی سال جاری 120 کمک بلاعوض ریاست جمهوری برای حمایت از کارآفرینی زنان اختصاص داده میشود. مجموع اعتبارات دو برابر شده و به 5 میلیون سامانی رسیده است در سال‌های گذشته 80 کمک بلاعوض به ارزش 2.5 میلیون سامانی و در برخی موارد کمتر از آن بوده است.

شایان ذکر است که تغییرات مربوطه به دستور امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان «در مورد کمک‌های بلاعوض مالی برای حمایت از توسعه کارآفرینی زنان برای سال‌های 2021 تا 2025 ارائه شد.

بر اساس سند جدید، در سال 2024، 40 کمک بلاعوض اضافی برای حمایت از کارآفرینی زنان اختصاص داده شد. از این تعداد 20 کمک بلاعوض هر کدام 50 هزار سامانی و 20 کمک بلاعوض مابقی هر کدام 60 هزار سامانی اختصاص دارد.

علاوه بر این، 20 کمک هزینه دیگر به مبلغ 45 هزار سامانی، 20 کمک بلاعوض  هر کدام 35 هزار سامانی و مابقی  به مبلغ 25 هزار سامانی ارائه می‌شود. همچنین رئیس جمهور به وزارت مالیه دستور داد تا بودجه کارآفرینی زنان را از بودجه جمهوری افزایش دهد. دولت همچنین سهمیه 10 درصدی را برای کمک‌های بلاعوض مالی ریاست جمهوری که به زنان اعطا می‌شود، به ویژه برای پروژه‌های مربوط به سازگاری با تغییرات اقلیمی تعیین کرد. بر اساس گزارش کمیته سرمایه گذاری و مدیریت دارایی تاجیکستان، در ابتدای سال 2024، تقریباً 350.3 هزار واحد تجاری در این کشور ثبت شده است که شامل اشخاص حقوقی و کارآفرینان خصوصی می‌شود که حدود 25 درصد آنها را زنان تشکیل می دهند.

بر اساس آمار رسمی، استان سغد در میان مناطق تاجیکستان از نظر تعداد زنانی که به فعالیت‎های کارآفرینی می‌پردازند، جایگاه پیشرو دارد. بیش از 37 هزار زن کارآفرین در شمال تاجیکستان ثبت شده‌اند. در ولایت  ختلان این تعداد بیش از 24 هزار نفر، در شهر دوشنبه  بیش از 11 هزار نفر و در نواحی تابعه جمهوری تقریبا 15 هزار نفر و در ولایت کوهستانی بدخشان، تعداد زنان کارآفرین حدود 1.7 هزار نفر می‌باشند.

از 33 هزار شخصیت حقوقی ثبت شده در جمهوری تاجیکستان، حدود  3 هزار 700 زن در سمت‎های مدیریت در شرکت‎های تجاری قرار دارند.

https://halva.tj/articles/analytics/zhenshchina_kormilitsa_v_seme_pri_podderzhke_pravitelstva_v_tadzhikistane_uvelichivaetsya_kolichestv/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

 

کشف سه میدان طلا در تاجیکستان

خبرگزاری اسپوتنیک: رئیس زمین شناسی تاجیکستان گفت: جمهوری تاجیکستان دارای ذخایر غنی طلا، فلزات آهنی و غیرآهنی است. بر اساس اطلاعات اداره کل زمین شناسی تاجیکستان، طی شش ماه سال جاری، متخصصان زمین شناسی دوره‌های مطالعاتی را به پایان رسانده و به نتایج قابل توجهی دست یافته اند.

بر اساس نتایج بررسی‎ها، در میدان معدنی «سرمرد» یک بخش معدنی به ضخامت 4 متر با مقدار طلای 1.35 گرم در تن، دو بخش معدنی به ضخامت 12 متر و مقدار طلای 0.78 گرم در تن شناسایی شد.

همچنین در نتیجه انجام تحقیقات کلی و دقیق زمین شناسی در میدان آشابه، چشم انداز آن برای کانی‎های طلا و نقره معین شد.

شایان ذکر است که ذخایر طلای دسته بندی  C2 (423.0 کیلوگرم) ،P1 (1516.0 کیلوگرم)،   P2 (2139 کیلوگرم)-  (در مجموع - 4078.0 کیلوگرم) و ذخیره نقره احتمالی 55772 کیلوگرم محاسبه شد.

این در حالی است که تحقیقات و ارزیابی طلا در میدان معدنی «آبی سرخ»، تجزیه و تحلیل نمونه ‎ها درصد فلز را از 40 میلی گرم بر متر مکعب تا 556.3 میلی گرم بر متر مکعب نشان داد و مشخص شد که سه لایه‌های شبیه عدسی وجود دارد.

واحدهای ساختاری دفتر مرکزی همزمان با اجرای پروژه‌های برنامه ای، مطالعات زمین شناسی را بر اساس قرارداد با شرکت‎های  تی وا ی آی دوشنبه – صنعت معدن «TVEA-Dushanbe-Mining Industr» «شرکت معدنی- صنعتی تاجیکستان و چین»، «زرافشون»، «تالکو گلد»، انجام می دهند. «نگاه آینده»، «توسعه انرژی‌های نو» و غیره در تاسیسات دارای مجوز خود به اجرای برنامه پرداختند.

https://sputnik.tj/20240722/kashfi-se-maydoni-oyandadori-tillo-tojikiston-1063617834.html

 

احداث 40 کارخانه صنعتی در مدت 6 ماه در استان ختلان

تلگرام خبرگزاری اوستا: در نیمه اول سال جاری 40 کارخانه صنعتی جدید در شهرها و نواحی ولایت ختلان ایجاد شد و برای 343 نفر شغل جدید ایجاد کرد. در این مدت حجم تولیدات صنعتی استان به بیش از 5 میلیارد و 18.4 میلیون سامانی رسید.

در این مدت 841 واحد تولیدی در منطقه فعال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 55 واحد تولیدی افزایش یافته است.  در این استان 177 نوع محصول صنعتی تولید شد.طی این مدت 13 نوع محصول جدید تولید شده است که سال گذشته تولید نشده بود.

  

بهره بری ولایت  سغد از بخش کشاورزی

خبرگزاری اسپوتنیک: در سال جاری بر اساس برنامه مصوب، کشت بهاره در مزارع کشاورزی و مناطق روستایی استان سغد به مساحت 173.8 هزار هکتار برنامه ریزی شده است. در شش ماهه سال 2024، محصولاتی به ارزش 5.3 میلیارد سامانی در تمامی‌بخش‎های کشاورزی استان سغد تولید شده است.

به گزارش مطبوعاتی استان سغد : طی سال جاری نرخ رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که دو ماه پیش در ماه می در استان سغد تنها 1.7 میلیارد محصول سامانی تولید شد.

https://sputnik.tj/20240719/viloyati-sugd-kishovarzi-foida-1063596749.html

 

توسعه گردشگری « MICE » در جمهوری تاجیکستان

خبرگزاری خاور: سال گذشته یک میلیون و 358 هزار گردشگر از تاجیکستان دیدن کردند که 92.5 درصد از کشورهای مشترک المنافع و 7.5 درصد از کشورهای خارجی دور بوده اند. کمیته توسعه گردشگری وابسته دولت جمهوری تاجیکستان اعلام کرد که چه نوع گردشگری در کشور تاجیکستان محبوبیت بیشتری دارد.

گردشگری ماجراجویی در تاجیکستان بسیار محبوب است که این جهت ولایت بدخشان است. سپس اکوتوریسم، زیرا حدود 22٪ از کل قلمرو جمهوری را مناطق طبیعی حفاظت شده ویژه تشکیل می دهند. تنها یک پارک ملی تاجیکستان که در فهرست میراث فرهنگی طبیعی بشریت گنجانده شده است، 16 درصد از کل خاک تاجیکستان را تشکیل می دهد. در مرحله بعدی 4 ذخیره گاه طبیعی و 13 پناهگاه حیات وحش قرار می‌گیرند. گردشگری سلامت و تاریخی و فرهنگی نیز از موفقیت خاصی برخوردار است. مکان‎های زیادی در کشور تاجیکستان وجود دارد که می‌توان سلامت خود را بهبود بخشید و از مناظر آن دیدن کرد.

طی سال‎های اخیر انواع جدیدی از گردشگری پدید آمده است. به عنوان مثال، گردشگریMICE Meetings, incentives, conferences and exhibitions tourism (گردشگری تجمع‌ها، مشوق‌ها، نشست‌ها و نمایشگاه‌ها نوعی گردشگری است که گروه‌های بزرگی از افراد، طبق برنامه‌ریزی قبلی، گرد هم می‌آیند با به عبارت دیگر رویدادهای صنعت گردشگری) که در 10 سال گذشته بیشترین اهمیت را پیدا کرده است. این حوزه از صنعت گردشگری تجاری مرتبط با سازماندهی و برگزاری رویدادهای مختلف شرکتی است.

به گفته کارشناسان صنعت، این حوزه از صنعت گردشگری بسیار امیدوارکننده است، به طور فعال در سراسر جهان از جمله در تاجیکستان در حال توسعه است و درآمد حاصل از سفرهای تجاری به طور مداوم در حال رشد است. تفاوت اصلی بین گردشگری تجاری و سایر انواع، سطح قیمت بالاتر نسبت به گردشگری فردی است. هدف از چنین سفرهایی تحت تاثیر قرار دادن شرکا، مشتریان و سایر شرکت کنندگان است

در آینده نیز در نظر دارند سالن‎های کنگره در تاجیکستان بسازند که زیرساخت لازم برای توسعه گردشگری تجاری است. یعنی فعالیت‎های تجاری در حال رشد است و نیاز به زیرساخت‎ها نیز به همان نسبت در حال افزایش است.

https://khovar.tj/rus/2024/07/chto-takoe-mice-turizm-i-kak-on-razvivaetsya-v-tadzhikistane/

 

بررسی موضوع توسعه استانداردهای ملی زیست محیطی‌، اجتماعی وحاکمیت شرکتی در تاجیکستان

خبرگزرای خاور: وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان اطلاع داد: نشست کارگروه بین بخشی در مورد تهیه استانداردهای ملی محیط‌زیستی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی (ESG) در جمهوری تاجیکستان با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و ادارات، مدیریت، نمایندگان و کارشناسان شرکت مالی بین المللی برگزار گردید.

پیش نویس قطعنامه دولت جمهوری تاجیکستان «در مورد استانداردهای ملی محیط زیستی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی در جمهوری تاجیکستان» در این نشست ارائه شد.

گفته شد که پروژه استانداردهای ملی «در مورد استانداردهای ملی زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی در جمهوری تاجیکستان» با حمایت دفتر نمایندگی شرکت مالی بین المللی در جمهوری تاجیکستان با مشارکت کارشناسان بین المللی به همراه وزارت توسعه اقتصادی و تجارت این کشور تدوین شده است.

شرکت کنندگان در جلسه در خصوص تبیین دقیق استانداردهای موجود بین المللی ESG و تجربه کشورهای جهان در اجرای آنها، نحوه اجرا و رعایت استانداردهای ملی زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی توسط سازمان‎های دارای اهمیت عمومی‌بالا در تاجیکستان، با ارائه کمک های اطلاعاتی و روش‌شناختی به وزارتخانه‎ ها، ادارات و نهادهای اجرایی، سازمان‌هایی را که این استاندارد برای آنها اعمال می‌شود، بررسی نمودند.

نمایندگان شرکت مالی بین المللی و کارشناسان بر اساس تجربیات بین المللی در این زمینه اظهار داشتند که در دوره آتی مشاوره را برای سازمان‎ها و کارخانه‌های فعال در تاجیکستان که استانداردها برای آنها اعمال می‌شود، تسهیل خواهند کرد. نمایندگان وزارتخانه‌ها و ارگان‌های(اداره‌های) ذیربط پروژه استاندارد ESG را عموما قابل حمایت و به موقع دانستند و آمادگی خود را برای همکاری اعلام کردند.

https://khovar.tj/2024/07/masalai-ta-iyai-standart-oi-millii-ekolog-i-timo-va-idorakunii-korporativ-dar-to-ikiston-barras-gardid/

رشد محصولات فلزی در تاجیکستان

خبرگزاری استپوتنک: وزارت صنعت و فناوری‎های نوین جمهوری تاجیکستان گزارش داده است که شرکت‌های فرآوری فلزات و تولید محصولات فلزی در مدت 6 ماه در مجموع 49.3 هزار تن معادل 321 میلیون سامانی محصولات فلزی تولید کردند. این شرکت‎ها آرماتور ساختمانی، سیم فلزی، لوله و پروفیل فلزی، ریخته گری و غیره فولاد را تولید می‎کردند. فرآوری فلزات و تولید محصولات فلزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 هزار تن معادل 65.1 میلیون سامانی افزایش یافته است. نرخ رشد تولید انواع محصولات فلزی در این مدت 25.3 درصد بوده است.

مسئولان وزارت صنعت خاطرنشان کردند: قبلاً محصولات مذکور از خارج از کشور به صورت ارزی به تاجیکستان وارد می‌شد. در عین حال، مسئولان وزارت صنعت تاجیکستان اعلام کردند که اگر در سال 2019 شرکت‎های معدنی و صنایع فلزات گرانبهای کشور به میزان 3.3 میلیارد سامانی محصول تولید کرده باشند، این شاخص در سال 2023 معادل 5.8 میلیارد سامانی رسیده، و توسعه آن 75.5 در صد را در بر گرفته است.

https://sputnik.tj/20240722/afzoishi-mahsuloti-metalli-tojikiston-1063610158.html

 

پیش بینی بانک جهانی از کاهش جریان وجوه ارسالی به تاجیکستان

خبرگزاری آسیا پلاس: کارشناسان بانک جهانی پیش بینی می‌کنند که حواله‌های مهاجران که عامل مهمی در رشد اقتصاد تاجیکستان است، کاهش خواهد یافت. در گزارش جدید بانک جهانی در مورد اقتصاد تاجیکستان آمده است: «حمله تروریستی مورخ 22 مارس سال جاری در مسکو منجر به تشدید سیاست‎های مهاجرت در روسیه و همچنین یورش پلیس به کارگران مهاجر از تاجیکستان شد که خطر کاهش جریان حواله را افزایش می دهد.» کارشناسان بانک جهانی خاطرنشان می‌کنند که درآمد حاصل از حواله‌های مهاجران نقش مهمی در کاهش فقر در تاجیکستان داشته است. آنها همچنین تاکید می‌کنند که کمبود شغل و دستمزدهای پایین همچنان باعث مهاجرت نیروی کار می‌شود.در این گزارش آمده است: «دستمزدهایی که شهروندان تاجیکستان می‌توانند در روسیه به دست آورند، بسیار بیشتر از دستمزدهای داخلی هستند.

طبق گزارش بانک جهانی، محبوب ترین بخش اشتغال برای مهاجران تاجیک همچنان ساخت و ساز است، جایی که کارگران به طور متوسط 810 دلار در ماه در روسیه و تنها 277 دلار در تاجیکستان درآمد دارند.

یا به عنوان مثال، دستمزد در تجارت خرده فروشی به طور متوسط 608 دلار در ماه در روسیه و تنها 154 دلار در تاجیکستان است.

در سال 2023، این روند ادامه یافت و در پایان سال، تاجیکستان 5.7 میلیارد دلار دریافت کرد که 6.6 درصد بیشتر از سال 2022 است.

https://www.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240719/vsemirnii-bank-ozhidaet-snizhenie-pritoka-denezhnih-perevodov-v-tadzhikistan

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما