معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۳:۰۰ - مشاهده: ۶۱

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته چهارم تیر ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد.

شرکت ملی نفت شیلی 600 میلیون دلار اوراق قرضه در بازار بین المللی به فروش رساند

شرکت ملی نفت شیلی با مشارکت بانک  جی پی مورگان امریکا و بانک های بین المللی مانند ایتااو ، سانتاندر و اسکوتیا اقدام به فروش 600 میلیون دلار اوراق قرضه در بازار مالی نیویورک نمود. این در حالی است که تقاضا برای این اوراق به بیش از 8 برابر اوراق موجود یعنی 4 ممیز 8 میلیارد دلار رسید. این امر نشاندهنده اطمینان بازار مالی جهانی به ثبات و مدیریت مالی شرکت ملی نفت شیلی است. درآمد خالص حاصل از انتشار این اوراق برای بازخرید اوراق قرضه بین‌المللی شرکت ملی نفت شیلی که در سال‌های 2026 و 2031 سررسید می‌شوند، استفاده خواهد شد . این استراتژی به دنبال تضمین ثبات مالی بلندمدت است. نرخ این اوراق 5 ممیز 95 درصد با مدت 10 ساله و پرداخت سود شش ماهه است. در پایان دوره، اصل سرمایه پرداخت می‌شود که شرایط جذابی را هم برای شرکت و هم برای سرمایه گذاران تضمین می‌کند.

سرمایه گذاری هفت و نیم میلیارد دلاری در معدن مس شیلی

شرکت آمریکایی فری پورت مک موران اعلام نمود که برای افزایش عمر مفید استخراج از معدن ال ابرا در منطقه آنتوفاگاستای شیلی 7 و نیم میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد نمود. اکنون مک موران 51 درصد سهام  این معدن را در اختیار دارد و مابقی متعلق به شرکت ملی مس شیلی است. مطالعات زیست محیطی این پروژه تا پایان سالجاری به طول خواهد کشید. عملیات ساخت و ساز بین هفت تا هشت سال به طول خواهد انجامید و عملیات در سال 2033 آغاز خواهد شد. این سرمایه گذاری شامل یک کارخانه غلظت، یک کارخانه نمک زدایی آب دریا و یک سیستم پمپاژ آب شیرین است. با این سرمایه گذاری سالیانه حدود 750 میلیون پوند مس استخراج خواهد شد. ذخایر این معدن حدود  20 میلیارد پوند تخمین زده می‌شود.

جلوگیری از فرار مالیاتی بجای افزایش نرخ مالیات

مدیر سرویس درآمد داخلی شیلی ( مسئول مالیاتی) طی اظهاراتی به دولت پیشنهاد کرد که به جای افزایش نرخ مالیات بر کسانی که مالیات خود را پرداخت می‌کنند، مبارزه با فرار مالیاتی تشدید شود. توضیح اینکه در سال گذشته با تشدید کنترل های حسابرسی و جلوگیری از فرار مالیاتی در چارچوب حساب عمومی حدود 40 درصد افزایش درآمد مالیاتی ثبت شد. این اظهارات مورد استقبال جامعه تجاری و صاحبان سرمایه قرار گرفت. این در حالی است که دولت در نظر دارد که نرخ مالیات را بویژه برای شرکتهای بزرگ و درآمدهای بالا اافزایش دهد. به گفته مدیر سرویس مالیاتی اگر هدف از افزایش مالیات، تامین مالی رشد اقتصادی است این نمی‌بایست با افزایش بار مالیاتی برای افراد حقیقی و حقوقی که مالیات خود را پرداخت می‌کنند، همراه باشد بلکه می‌توان راه بهتری را برگزید و آن جلوگیری از فرار مالیاتی است. این اظهارات در تضاد با سیاست دولت است.

تلاش دولت شیلی برای پر کردن شکاف در دستمزدها

بر اساس گزارش موسسه ملی آمار شیلی ، شکاف در دستمزد مردان و زنان شاغل در شیلی حدود 25 ممیز 5 درصد به ضرر بانوان است. شکاف بر حسب مشارکت در بازار کار نیز حدود 19 درصد به ضرر بانوان است. طبق این گزارش هرچه سطح تحصیلات بالاتر باشد، شکاف دستمزد بین مردان و زنان بیشتر است. به عنوان مثال، با مدرک تحصیلی دانشگاهی میانگین تفاوت دستمزد در هر ساعت کار22 درصد، با تحصیلات فنی 19 درصد،  با تحصیلات متوسطه 14 درصد وبا تحصیلات ابتدایی 12  درصد است. در این چارچوب،  وزیر کار شیلی اعلام نمود که دولت در نظر دارد با ارایه لایحه ای به کنگره اصلاحاتی را در دستمزد با شعار " کار برابر، دستمزد برابر"  با هدف برطرف کردن شکاف دستمزدها بعمل آورد. در صورت تصویب لایحه مذکور از شرکتهایی که بیش از 200 پرسنل دارند درخواست خواهد شد که جزئیات پرداخت دستمزدها را اعلام کنند تا مطابق با استانداردهای بین المللی، مانند کنوانسیون 100 سازمان بین المللی کار در مورد دستمزد برابر اقدام لازم بعمل آید. برای شرکتهای کوچک و متوسط نیز برای برابری دستمزدها مشوق هایی در نظر گرفته خواهد شد.

وام سبز بانک فرانسوی به شرکت ملی مس شیلی

بانک فرانسوی کردی آکریکول با تامین مالی 532 میلیون دلاری طرح کربن زدایی شرکت ملی مس شیلی موافقت کرده است. شرکت ملی مس شیلی حدود 9 درصد از مصرف انرژی کشور را به خود اختصاص داده و تلاش دارد که با طرح کربن زدایی چهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030 آنرا به صفر برساند. این طرح از سال 2018 شروع شده و شرکت ملی مس شیلی تاکنون چندین طرح کربن زدایی را توسط با استفاده از منابع خارجی اجرا کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما