معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۰:۱۴ - مشاهده: ۹۳

اخبار اقتصادی گرجستان - باتومی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور گرجستان در نیمه دوم تیرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

عبور اولین قطار باری چینی متشکل از 110 کانتینر از طریق گرجستان  

 خبرگزاری  Trend بر اساس اطلاعیه ای که توسط راه آهن آذربایجان منتشر شده، اولین قطار باری چین به ترکیه از مسیر جدید کریدور میانه عبور خواهد کرد. این قطار شامل 110 کانتینر و بارگیری شده با لوازم خانگی و مایحتاج اولیه می‌باشد. این قطار در تاریخ 28 ژوئن نانجینگ مرکز استان جیانگ سو چین را به سمت استانبول ترک کرد و از مسیر آسیای مرکزی - دریای خزر - آذربایجان - گرجستان عبور خواهد کرد.  شایان ذکر است، در حال حاضر حمل و نقل بار بین چین و اروپا در چند جهت انجام می‌شود، اما همه آنها از مسیر آسیای مرکزی - دریای خزر- آذربایجان - گرجستان - دریای سیاه عبور می‌کنند.

https://www.bpn.ge/article/126884-chinetidan-110-konteinerisgan-shemdgari-pirveli-satvirto-matarebeli-turketshi-sakartvlos-gavlit-chava/

 ساخت دومین نیروگاه خورشیدی روی آب در گرجستان

دومین نیروگاه خورشیدی روی آب در گرجستان ساخته می‌شود. شرکت" Georgian Dynamic Power  این پروژه را در مخزن "سیونی" اجرا خواهد کرد. ناتیا جاوشویلی مدیرعامل این شرکت در گفتگو با خبرنگاران گفت، که این پروژه در حال حاضر در آخرین مرحله طراحی قرار دارد و در آینده نزدیک عملیات ساخت آن آغاز خواهد شد. حدود 4 میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری می‌شود. وی افزود که نیروگاه خورشیدی روی آب در گرجستان  با حمایت برنامه دولتی "درگرجستان تولید کن " و مشارکت  بانک ( با تامین مالی مشترک) ساخته می‌شود. ظرفیت نصب شده نیروگاه خورشیدی 3 مگاوات و خروجی سالانه 4.61 گیگاوات خواهد بود.

شایان ذکر است، اولین نیروگاه خورشیدی روی آب در گرجستان  با 216 کیلووات در گرجستان در روستای لمشونیرا از توابع شهرستان گردبانی احداث گردید. این پروژه آزمایشی سالانه 300.000 کیلووات ساعت انرژی تولید می‌کند که هزینه‌ها را 32.400 دلار در سال کاهش می دهد.

https://www.bpn.ge/article/126870-sakartveloshi-meore-motivtive-mzis-elektrosadguri-ashendeba/ 

بازدید بیش از 100 روزنامه نگار و اینفلوئنسر از آجارا

اینفلوئنسرهای عرب و لهستانی به دعوت دپارتمان گردشگری آجارا از این منطقه دیدن کردند. شرکت کنندگان در تور رسانه ای از قلعه‌های پترا و گونیو، باغ گیاه شناسی باتومی، کوهستان آجارا و جاذبه‌های گردشگری اصلی باتومی‌بازدید کردند. دوستداران گردشگری ماجراجویی در دره "کاپنیستاوی" پیاده روی کردند و از کلبه‌های کوهستانی آجارا دیدن نمودند. مسافران برداشت خود از منطقه را با صدها هزار دنبال کننده در اینستاگرام، تیک تاک، فیس بوک و لینکدین به اشتراک گذاشتند.

 در سال جاری ، با سازمان دهی دپارتمان گردشگری آجارا، بیش از 100 اینفلوئنسر و روزنامه نگار از 15 کشور هدف از این منطقه بازدید کردند. از جمله کشورهای بریتانیا، دانمارک، ایتالیا، رژیم اشغالگر صهیونیستی، امارات متحده عربی، هند، چین، قزاقستان، استونی، لتونی و لیتوانی بودند. این آژانس به طور فعال تا پایان سال به تبلیغ منطقه از طریق خبرنگاران خارجی ادامه خواهد داد.

https://imedinews.ge/ge/regioni/344188/acharas-100ze-meti-jurnalisti-da-inpluenseri-stumrobda

dasrulda

قانون جدید استخدام دریانوردان در گرجستان

  نخست وزیر گرجستان آقای ایراکلی کوباخیدزه در روز ملوانان اظهار داشت که درحال حاضر تعداد ملوانان گرجستانی در کشتی‌هایی که با پرچم  گرجستان و 74 کشور دیگر در جهان حرکت می‌کنند از 18 هزار نفر گذشته و این تعداد هر ساله در حال افزایش است. به گفته وی  قانون به روز شده "در مورد کار دریانوردان" که مسائل استخدامی دریانوردان از جمله دستمزد و برنامه کاری را تنظیم می‌کند، در 1 ژوئیه 2024 در گرجستان لازم الاجرا شد. با این حال، این قانون در مورد کشتی‌هایی که در آب‌های داخلی، در مناطق عملیاتی سیستم بندری حرکت می‌کنند و همچنین کشتی‌های ماهیگیری، کشتی‌های چوبی و کشتی‌های دولتی که برای مقاصد تجاری استفاده نمی‌شوند، اعمال نمی‌شود. بر اساس قانون فعلی، کشتی‌ها ملزم به انعقاد قرارداد کاری هستند که شامل مقرراتی برای استراحت و مرخصی دریانوردان و همچنین مسئولیت مراقبت های پزشکی، پرداخت دستمزد و سایر جنبه‌های شغلی است. طبق قانون، دریانوردان بالای 16 سال می‌توانند در کشتی‌های تحت پرچم گرجستان به کار گرفته شوند، اما دریانوردان زیر 18 سال نمی‌توانند در شیفت شب یا اضافه کاری کار کنند. علاوه بر این، دریانوردان هر دو سال یک بار ملزم به انجام معاینات پزشکی معمول هستند که بدون آن اجازه سوار شدن به کشتی را نخواهند داشت.

https://sputnik-georgia.com/20240701/saqartvloshi-mezgvaurta-dasaqmebis-axali-wesi-amoqmedda-288750920.html/

ارتباط کاهش سرعت توسعه بندر پوتی به ورود سرمایه گذاری چینی به آناکلیا

اقای پااتا تساگاریشویلی،رئیس"مرکز تحقیقات کریدور حمل و نقل" ابراز عقیده کرد که دولت مانع توسعه بندر پوتی می‌شود که احتمالاً به دلیل هجوم سرمایه گذارهای چینی در آناکلیا است . او در مورد جنبه‌هایی صحبت کرد که این ظن را ایجاد می‌کند که توسعه پایانه‌های APM به طور مصنوعی کند می‌شود.

مشارالیه گفت: از سال2003 دولت وقت در مورد توسعه شمالی بندر پوتی صحبت می‌کند،  اما  به این نکته نیز اشاره کرد که یکی از روسای بندر در آن زمان گفته که در صورت افزایش 3 تا 5 درصدی بارهای کانتینری،  موضوع گسترش بندر در دستور کار نخواهد بود. همانطور که می دانیم کریدور حمل و نقل و زیرساخت یک موجود زنده است و این واقعیت تغییر کرده است. در سال 2023، 593 هزار واحد کانتینرجابجا شده است. در سال 2022،  این جریان 67 درصد افزایش یافت. یعنی این یک جهت رو به رشد است. بنابراین جهت گیری تجارت بندری باید با این واقعیت سازگاری داشته باشد. بنابراین یک سوال قابل تامل وجود دارد که آیا ترمز توسعه بندر پوتی مربوط به ورود سرمایه گذاری چینی به آناکلیا است؟! چرا که به سرمایه گذاری‌های چینی و ورود محموله‌های چینی به بندر آناکلیا روی خوش تری نشان داده می‌شود و این موضوع تا حدودی گسترش بندر پوتی را متوقف می نماید.

تسگاریشویلی گفت: در اینجا (پوتی)در مورد سرمایه گذاری 200 تا 320 میلیون دلاری و تعمیق عمق دریا تا 13.5 متر و همچنین در مورد چیدمان دستگاه‌های بالابر (جرثقیل) و دیوارکانال ورودی جدید صحبت می‌شود. در عین حال می‌بینیم که زمین به قیمت نمادین در کنار «ترمینال APM پوتی» در اختیار سرمایه گذار قرار می‌گیرد که در موضوع محموله‌های کانتینری چنین افزایشی داشته باشیم و ظرفیت از قبل به این میزان رسیده باشد. لازم است این موضوع حل شود تا فرصت توسعه بندر پوتی فراهم شود.

https://commersant.ge/news/economic/fotis-portis-gafartoebis-damukhrucheba-anakliashi-chinuri-investitsiis-shemosvlas-khom-ar-ukavshirdeba-mosazreba#

افزایش تولید نفت و فرآورده‌های نفتی در گرجستان   

براساس داده‌های اداره ملی آمار گرجستان، در ماه‌های ژانویه تا پایان آوریل سال جاری (در این مرحله تنها 4 ماه از داده‌ها مشخص است) 19.5 هزار تن فرآورده‌های نفتی در گرجستان تولید شده است که 8.2 هزار تن بیشتر از رقم تولید شده در مدت مشابه سال قبل است. براین اساس، در ژانویه تا پایان آوریل 2023، استخراج نفت و فرآورده‌های نفتی بالغ بر 11.3 هزار تن بوده است. در مورد شاخص‌های دوره‌های مشابه سال‌های گذشته، در ۴ ماهه ۲۰۲۲، مقدار ۱۰.۷ هزار تن، در مدت مشابه سال ۲۰۲۱، مقدار ۱۲.۴ هزار تن، در ۴ ماهه اول سال ۲۰۲۰، مقدار ۶.۸ هزار تن، در ژانویه تا پایان آوریل ۲۰۱۹، مقدار ۳ هزار تن و در 4 ماه اول سال 2018 ، مقدار 6.6 هزار تن محصولات نغتی تولید شده است. همچنین لازم به ذکر است که طی دوره گزارش سال جاری، نفت و فرآورده‌های نفتی داخلی به 11 کشور جهان صادر شده است:

یونان - 12650 تن (4.495 میلیون دلار)

ترکیه - 2731 تن (1.330 میلیون دلار)

سوئیس - 2266 تن (1.143 میلیون دلار)

امارات متحده عربی - 2015 تن (1.080 میلیون دلار)

آذربایجان - 33.5 تن (118.5 هزار دلار آمریکا)

علاوه بر این، مقادیر کمی نفت از گرجستان به کشورهای اوکراین، ارمنستان، ایران، صربستان، ترکمنستان و آلمان صادر شده است.

 https://www.bpn.ge/article/127131-sakartveloshi-navtobisa-da-navtobproduktebis-mopoveba-73-it-gaizarda-sad-gadis-shavi-okro/

افتتاح شعبه Global Auto Import در باتومی

15 تیرماه ساعت 16 شعبه شرکت واردات خودرو جهانی در باتومی، خیابان چاوچاوادزه، شماره 55 به صورت تشریفاتی افتتاح شد.

 لاشا خورتسیدزه، مدیر توسعه بازار واردات خودرو جهانی به خبرنگاران گفت: این فضایی است که هرکسی که بخواهد خودرو بخرد این امکان را دارد که با دریافت مشاوره‌های سطح بالا، خودروی مورد نظر خود را در بزرگترین حراجی‌های خودروی جهان انتخاب و خریداری کند.افتتاح شعبه در باتومی‌برای ما افتخار بزرگی است و امیدواریم فضای جدید ما را دوست داشته باشید، اغلب از آن بازدید کنید و از خدمات ما استفاده کنید. از طریق لجستیک ساده، روان و بهینه واردات خودرو جهانی، هیچ پیوند واسطه ای اضافی بین مصرف کنندگان و بازارهای خارجی وجود ندارد که منجر به قیمت نهایی بسیار کمتر از حداقل ارزش بازار می‌شود.امکان بازرسی از راه دور خودرو توسط کارکنان واجد شرایط شرکت، عملاً انواع عوامل خطر را حذف می‌کند.

– کتی اینساریدزه، مدیر شعبه باتومی Global Auto Import نیز در مصاحبه با خبرنگاران گفت: من این افتخار را دارم که نمایندگی واردات خودرو جهانی در باتومی را داشته باشم. من و تیمم آماده ارائه خدمات صادقانه و شایسته به هر علاقه مند هستیم. بیایید خودروی لازم را انتخاب کنیم، محصولات مختلفی مانند لیزینگ، بیمه خودرو، خدمات خودرو و ... را ارائه دهیم.

Global Auto Import در نوامبر 2017 تاسیس شد و خرید و حمل و نقل خودرو، موتور سیکلت، تجهیزات ویژه را از 9 بندر ایالات متحده آمریکا و همچنین از بنادر آلاسکا، کانادا و هانولولو انجام می دهد.شرکت گلوبال اتو ایمپورت از بدو تاسیس تاکنون خدمات با کیفیت و صادقانه ای را به تمامی افرادی که قصد خرید خودرو دارند ارائه می دهد. هر یک از اعضای تیم رو به رشد شرکت، فردی قابل اعتماد و مسئولیت پذیر است که انتخاب، خرید و حمل و نقل وسیله نقلیه را به او محول می‌کنید.

https:// HYPERLINK "https://georgiatoday.ge/opening-of-global-auto-import-branch-in-batumi/

سرمایه گذاری 53 میلیون دلاری بانک توسعه آسیایی در بخش خصوصی گرجستان

نماینده بانک توسعه آسیایی در گرجستان اعلام کرد که بانک مذکور53 میلیون دلار در بخش خصوصی گرجستان سرمایه گذاری و از توسعه بازار سرمایه محلی حمایت کرده است. شرح تفصیلی این خبر در گزارش عملیاتی بخش خصوصی ADB در سال 2023 قابل مشاهده است.

این گزارش کمک های متنوع پروژه‌ها و برنامه‌های بخش خصوصی بانک توسعه آسیایی را در زمینه‌هایی از جمله ترویج برابری جنسیتی، تقویت امنیت غذایی و حمایت از کسب و کارهای کوچک برجسته می‌کند. این گزارش نشان می‌دهد که چگونه بانک، سرمایه‌گذاری مشترک را تسریع ، ساختارهای نوآورانه تامین مالی پروژه را ایجاد و مشارکت‌ها را برای تقویت اثربخشی عملیات و مشارکت در توسعه پایدار تقویت کرده است.

https:// HYPERLINK "https://georgiatoday.ge/adb-invested-53-million-in-georgias-private-sector/

امکان ساخت نیروگاه‌های خورشیدی براساس پیشرفت تکنولوژی حتی بر روی سنگ ها

مایا ملیکیدزه، مدیر اجرایی انجمن توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر گرجستان (GREDA) در کومرسانت گفت: براساس پیشرفت تکنولوژی، امکان ساخت نیروگاه‌های خورشیدی بر روی سنگ وجود دارد. به گفته وی، انجمن بیشترین فعالیت را جهت معرفی انرژی خورشیدی در نمایشگاه انرژی که در 4 تا 5 ژوئیه در تفلیس برگزار شد، مصروف نمود.

وی افزود: "در حال حاضر یک نیروگاه خورشیدی داریم که ۲۱۶ کیلووات برق تولید می‌کند. ساخت نیروگاه دوم را نیز در دستور کار داریم که به زودی به شبکه متصل می‌شود و برق تولید خواهد نمود. در مورد پروژه‌های جدید، دومین مزایده CFD به پایان رسیده است، برندگان مشخص شده اند و چندین شرکت برنده، دقیقاً از این نوع پروژه برخوردار هستند." مایا ملیکیدزه می‌گوید: اگرچه آنها کوچک هستند، اما جاه طلبی بسیار مهمی در مورد نیروگاه‌های خورشیدی دارند و من عمیقاً متقاعد هستم که در آینده در مورد بیش از یک پروژه موفق با نتایج ملموس صحبت خواهیم کرد.

https://commersant.ge/news/economic/teqnologiuri-progresis-safudzvelze-shesadzlebelia-mzis-eleqtrosadgurebi-kldeebzets-ashendes-maia-meliqidze

آمار گردشگران ورودی به گرجستان

بر اساس داده‌های اداره ملی گردشگری، در ژانویه تا ژوئن 2024، تعداد 3,021,067 اتباع خارجی به گرجستان  وارد شده اند که نسبت به مدت مشابه در سال 2023 ، به میزان 5.6 درصد افزایش داشته است. بر اساس گزارش منتشر شده، از تعداد مذکور بین ژانویه تا ژوئن 2,123,816 گردشگر بین المللی از کشور گرجستان بازدید کرده اند،  که نسبت به دوره مشابه سال 2023 ، 10 درصد افزایش داشته است.

بیشترین بازدیدهای انجام شده توسط اتباع خارجی در ژانویه تا ژوئن 2024، به شرح زیر است:

ترکیه - 623,972 بازدید کننده;

روسیه - 527519 بازدید کننده;

ارمنستان - 387,691 بازدید کننده;

رژیم صهیونیستی - 126213 بازدید کننده;

آذربایجان - 99,472 بازدید کننده;

قزاقستان - 70298 بازدید کننده;

ایران - 61,961 بازدید کننده;

هند - 57747 بازدید کننده;

اوکراین - 51,393 بازدید کننده;

بلاروس - 43668 بازدید کننده;

چین - 32,853 بازدید کننده;

آلمان - 31096 بازدید کننده;

لهستان - 27615 بازدید کننده;

ازبکستان - 25661 بازدید کننده;

عربستان سعودی - 22271 بازدید کننده.

https://www.bpn.ge/article/127466-turketi-ruseti-somxeti-romeli-15-kveqnidan-stumrobs-sakartvelos-qvelaze-meti-turisti

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما