معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۰:۳۴ - مشاهده: ۶۶

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ارمنستان در هفته چهارم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

امضای بزرگترین قرارداد ایران و ارمنستان در دولت سیزدهم (دولت شهید رئیسی)

مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان اذعان داشت: ارمنستان یک همسایه بلا واسطه است؛ با این‌ که طول این مرز کمترین مقدار را در بین همسایگان دارد اما امن ترین مرز ماست و مرز امید نام دارد.  با ارامنه و ارمنستان یک ارتباط خوب داشتیم و این روند رو به رشد است.

سال گذشته موفق شدیم بزرگترین قرارداد شرکت های ایران با ارمنستان بعد از استقلال این کشور را به امضا برسانیم.  این قرارداد مربوط به ساخت جاده آگاراک به کاجاران در بخش جنوبی ارمنستان در مسیر کریدور شمال به جنوب است.

 حجم این پروژه ۲۱۲ میلیون دلار است که گام بزرگی در مسیر صدور خدمات فنی-مهندسی به ارمنستان به شمار می‌رود. با این پروژه مسیر جاده‌ای ایران-ارمنستان از یک ساعت و بیست دقیقه به بیست دقیقه کاهش می‌یابد.

عرض جاده کنونی ۶ متر است که با اجرای این پروژه به ۱۷ متر افزایش می‌یابد. پروژه‌های کوچک و بزرگ دیگری نیز به ارزش ۳۶ میلیون دلار نهایی شده است. از جمله این پروژه‌ها، پروژه توسعه گمرک مقری است که توسط بانک های اروپایی تامین مالی می‌شود و شرکت های ایرانی برنده مناقصه شدند.

https://t.me/IR_AZARIHA

 

دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان با رئیس کمیته شهرسازی این کشور

مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری ارمنستان با یغیازار واردانیان، رئیس کمیته شهرسازی ارمنستان دیدار نمود.

طی این ملاقات و با تفاهم نامه در دست تهیه بین کمیته شهرسازی و وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، مسیرهای کلیدی همکاری در حوزه شهرسازی مشخص شده است.

طرفین با اشاره به اقدامات عمرانی گسترده در ارمنستان تحت برنامه دولت جمهوری ارمنستان بر مشارکت شرکت های ایرانی در پروژه‌های عمران شهری تاکید کردند. در این زمینه، روش ساده برای اعطای مجوز به سازمان‌های خارجی برای انجام فعالیت در زمینه توسعه شهری ارمنستان یک انگیزه بزرگ است. یغیازار وارطانیان مجددا بر آمادگی کمیته برای حمایت از شرکای ایرانی در ارائه اطلاعات در مورد استانداردهای شهرسازی، مناقصه‌های آتی و برنامه‌های آزمایشی تاکید کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری ارمنستان تاکید کرد که با توجه به همکاری‌های حوزه ای با ارمنستان در درازمدت، و با تاکید بر حفظ خوشنامی و اعتبار، آمادگی تضمین ورود شرکت های پیشرو ایرانی به بازار ارمنستان را دارد.

تبادل اطلاعات و مشارکت بخش خصوصی در خصوص نمایشگاه‌های تخصصی که در ایران و ارمنستان برگزار می‌شود به عنوان یکی از جهت های همکاری مورد توجه قرار گرفت.

طرفین توافق نمودند که سند را در آینده نزدیک نهایی نموده و امضای یادداشت را تنظیم نمایند.

https://minurban.am

 

صادرات ایران به ارمنستان از 700 میلیون دلار گذشت

یاری‌جانیان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان  در برنامه رادیو اقتصاد گفت: کشورمان برای اولین بار به صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری به خاک ارمنستان رسید به طور کلی اگر با همین رویه پیش برویم می‌توانیم از چین نیز عبور کنیم و به صادر کننده دوم به ارمنستان برسیم.

او افزود: متاسفانه در گذشته بنا به دلایلی در صادرات به این کشور موفق نبوده ایم و به دلیل صادرات کالای کم کیفیت بود ولی در سالهای اخیر کالاهای بسیار خوبی در زمینه کالاهای صنعتی در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی و صنعتی و گرمایشی و سرمایشی بخصوص در حوزه گلخانه‌ای به این کشور صادر شده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان افزود: وقتی ارمنی‌ها مشاهده می‌کنند که قیمت کالاها و گلخانه‌های ایرانی ارزان تر از کشورهای دیگر است قطعا به سمت ما سوق پیدا خواهند کرد.

او اضافه کرد: در بین کشورهای این منطقه، ارمنستان عملکرد بسیار خوبی در حوزه تجاری و همکاری‌های مشترک با ایران دارد و این کشور می‌تواند که به ویترینی برای فعالیت های صادرات ایران باشد.

https://tosebrand.ir

 

ارزش تجاری گمرکات مازندران با اوراسیا از مرز 162 میلیون دلار گذشت؛ روسیه در رتبه اول و ارمنستان سوم

ناظر گمرکات مازندران گفت: طی سه ماهه نخست امسال با افزایش 40 درصدی، ارزش تجارت خارجی گمرکات مازندران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بالغ بر 162 میلیون و 789 هزار دلار بوده است.

امیر جمشیدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سه ماهه نخست امسال صادرات از گمرکات مازندران به کشورهای فدراسیون روسیه با 26 میلیون دلار، قزاقستان با 5 میلیون دلار، ارمنستان با 472 هزار دلار، قرقیزستان با 368 هزار دلار و بلاروس را با 13 هزار دلار اعلام کرد و گفت: کالاهای صادراتی گمرکات مازندران به این کشورها عمدتاً شامل سیمان و مواد معدنی، محصولات لبنی، مرکبات، فراورده‌های خوراکی، مواد پلاستیکی، گل، کیوی و غیره هستند.

وی ارزش کل صادرات گمرکات مازندران را 88 میلیون و 577 هزار دلار بیان کرد و افزود: سهم این کشورها از کل صادرات گمرکات مازندران 67 درصد وزنی و 93 درصد ارزشی است.

جمشیدی اظهار کرد: در همین مدت واردات گمرکات مازندران از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به 131 میلیون و 573 هزار دلار رسیده است که نسبت به سال 1402 از نظر ارزشی 31 درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، ارزش کل واردات گمرکات مازندران طی سه ماهه نخست امسال 557 میلیون و 580 هزار دلار بوده و سهم واردات کالا از کشورهای اوراسیا از کل واردات گمرکات مازندران از نظر وزنی 56 درصد و ارزشی 31 درصد بوده است.

https://t.me/iranarmeniachamber

 

افتتاح کارخانه جدید RTN Technologies برای تولید سیستم‌های مکانیکی خودکار پیچیده در آینده نزدیک در ارمنستان

کارخانه جدید RTN Technologies برای تولید سیستم های مکانیکی خودکار پیچیده در آینده نزدیک در ارمنستان افتتاح می‌شود. در این مرحله، اولین دسته از تجهیزات در محل نصب می‌شود.

https://t.me/economyofarmenia.html

 

 به گزارش وزارت اقتصاد ارمنستان، این کشور در حال مذاکره به منظور جذب سرمایه گذاری و انتخاب اپراتور برای ساخت بندر خشک و هاب صنعتی در گیومری است

وزارت اقتصاد ارمنستان گزارش داد که ارمنستان در حال حاضر در حال مذاکره با تعدادی از شرکت ها و سازمان‌های بین المللی به منظور جذب سرمایه گذاری و انتخاب اپراتور برای ساخت « بندر خشک » و هاب صنعتی در گیومری است.

شرکای بالقوه شامل بانک توسعه آسیایی و همچنین ساختارهایی است که پروژه‌های مشابهی را در کشورهای خاورمیانه (امارات متحده عربی، عراق و قطر) اجرا می‌کنند.

https://t.me/economyofarmenia.html

 

درخواست ارمنستان از بانک توسعه آسیایی برای ساخت بخش دوم جاده سیسیان-کاجاران پروژه شمال جنوب

به گفته هوانیسیان، وزیر دارایی ارمنستان، این کشور رسماً از بانک توسعه آسیایی (ADB) برای ساخت بخش دوم جاده سیسیان-کاجاران پروژه شمال-جنوب درخواست کمک مالی به مبلغ 236 میلیون یورو کرده است.

https://t.me/economyofarmenia.html

 

مذاکره ارمنستان و جمهوری چک درخصوص نوسازی و ساخت ایستگاه‌های جدید متروی ایروان

سفیر جمهوری چک در ارمنستان، در خصوص موضوعات مربوط به نوسازی راه آهن شهری ایروان و ساخت ایستگاه‌های جدید برای آن با مدیر کل متروی ایروان گفتگو کرد.

جمهوری چک که تجربه موفقی در نوسازی خطوط و سیستم مترو پراگ دارد، برای اجرای پروژه‌های مشترک با ارمنستان اعلام آمادگی کرده است.

https://t.me/araxnews

 

درخواست ارمنستان درخصوص عضویت ناظر در سازمان همکاری شانگهای

هماهنگ کننده ملی ایران در دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای در این باره گفت: حداقل پنج کشور برای عضویت ناظر در سازمان همکاری شانگهای درخواست داده اند.

به گفته وی، این کشورها ارمنستان، آذربایجان، بنگلادش، کامبوج و سریلانکا هستند.

وی گفت: چندین کشور از جمله کامبوج، سریلانکا، ارمنستان، بنگلادش، آذربایجان و سایر کشورها برای پیوستن درخواست کرده اند. این کشورها(به جز بنگلادش) می خواهند وضعیت خود را از شریک گفتگو به وضعیت ناظر تغییر دهند. در اصل آمادگی داریم این موضوع را بررسی کنیم و با توافق با متقاضیان مربوطه و کشورهای عضو سازمان به نتیجه برسیم.

https://fa.armradio.am

 

رئیس هیات مدیره بانک اقتصاد اوراسیا: ارمنستان یکی از بازیگران کلیدی در چارچوب حمل و نقل اوراسیا است

ارمنستان یکی از بازیگران کلیدی از نقطه نظر مشارکت در چارچوب حمل و نقل اوراسیا است. این را نیکلای پودگوزوف، رئیس هیئت مدیره بانک توسعه اوراسیا طی مصاحبه مطبوعاتی در چارچوب نشست سالانه بانک توسعه اوراسیا و مجمع تجاری که در آلماتی برگزار شد، اعلام کرد.

پودگوزوف گفت: ما می‌گوییم مسیرها نه تنها از غرب به شرق، بلکه از شمال به جنوب نیز لازم است. و تعدادی از مسیرهای شمال به جنوب از خاک ارمنستان می‌گذرند. و در اینجا ما پروژه‌های جداگانه ای را توسعه خواهیم داد.

چارچوب حمل و نقل اوراسیا شبکه ای از کریدورها و مسیرهای حمل و نقل بین المللی عرضی و نصف النهاری است که اتصال داخلی و بین پایتختی کشورهای اوراسیا را فراهم می‌کند. اساس چارچوب حمل‌ونقل اوراسیا، کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی در جهت‌های شرق-غرب و شمال-جنوب به طول بیش از 50 هزار کیلومتر است که آسیا، اروپا و خاورمیانه را به هم متصل می‌کند. اتصال راهروها یک اثر هم افزایی ایجاد می‌کند که با افزایش حمل و نقل بار تا 40٪ نمایان می‌شود.

https://arka.am/am/news/economy/Hayastany_Evrasiakan_transportayin

 

بازدید هیات بانک توسعه آسیایی از مسیر کریدور شمال-جنوب در سیسیان

به گزارش Lurer،  لیوله رابرتز معاون اجرایی بانک توسعه آسیایی به همراهی مسئولین بخش سرمایه‌گذاری راه سازی ارمنستان، از بخش شمالی  قطعه سیسیان به کاجاران استان سیونیک، در مسیر کریدور شمال به جنوب بازدید نمودند.

براساس طرح پیشنهادی از شهر سیسیان تا تونل بارگوشات، حدود ۲۷کیلومتر  جاده، با سرمایه‌گذاری مشترک بانک توسعه آسیایی، بانک سرمایه‌گذاری اروپایی و دولت ارمنستان ساخته خواهد شد.

هیات بانک توسعه آسیایی و همراهان طی این بازدید، با شرایط منطقه، مسیر پیش بینی شده جاده، همچنین راه‌های موجود آشنا شدند.

https://t.me/iranarmeniachamber

 

 نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه در ارمنستان: مسکو همچنان شریک تجاری اصلی ایروان است

آنا دونچنکو، نماینده بازرگانی روسیه در ارمنستان به "ایزوستیا" گفت: در شرایط سخت روابط  روسیه و ارمنستان، ایروان همچنان از مشارکت در پروژه‌های همگرایی که مسکو در آنها حضور دارد، سود می‌برد و روسیه همچنان شریک تجاری اصلی ارمنستان است.

ارمنستان بیشترین سود را از همگرایی اوراسیا در میان کشورهای عضو اتحادیه می‌برد. به گفته آنا دونچنکو، بر اساس کمیته‌های آماری کمیسیون اقتصادی ارمنستان و اوراسیا، 35 درصد از اقتصاد جمهوری ارمنستان با هزینه اتحادیه اوراسیا اجرا می‌شود.

وی افزود که روسیه، علیرغم اختلافات سیاسی، همچنان بزرگترین شریک تجاری خارجی ارمنستان است. در سال 2023 گردش مالی بین کشورها بیش از 7 میلیارد دلار بوده است. امارات و چین همچنین شریک تجاری بزرگ ایروان هستند. عملیات تجاری با تمام کشورهای اتحادیه اروپا در سال 2023 به 7.6 میلیارد دلار رسید که به اندازه عملیات صادرات و واردات با روسیه می‌باشد.

https://news.am/arm/news/834237.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما