معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۰:۵۴ - مشاهده: ۸۰

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ چهارم تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

قیمت اجاره بها و قیمت آپارتمان‌های نوساز به طرز شگفت انگیزی در مجارستان بالا رفت!

در ماه جون روند افزایش قیمت اجاره مسکن در مجارستان کماکان سیر صعودی داشته است. بنا به احتساب به طور کلی در سطح کشور به طور میانگین اجاره مسکن از ماه جون شاهد افزایش 1.89 درصدی بوده است.بنا به خبر اداره مرکزی آمار کشور رشد اجاره مسکن از ابتدای سال جاری تا کنون به طور میانگین 10.3 درصد افزایش داشته است و این به معنای آنست که نسبت به سال 2015 قیمت اجاره خانه با طی کردن روند صعودی اکنون دو برابر سال 2015 میباشد.(لازم به ذکرا است قیمت خرید مسکن به ویژه مسکن نوساز در پایتخت و شهرهای بزرگ مجارستان شاهد رشد چشم گیر بوده که کارشناسان عدم کنترل بازار و تورم و عدم وجود سیاستهای اقتصادی صحیح را عوامل اصلی این موضوع میدانند)    

 https://dailynewshungary.com/rent-property-prices-grew-again-in-budapest

یانوش لازار به دلیل محتوای نارنجی فانتاک مجارستانی به کوکاکولا رفت

وزیر زیرساخت مجارستان آقای لازار از فروش کالاهای کم کیفیت شرکت کوکاکولا در شرق اروپا انتقاد کرده و از وجود مواد اولیه مرغوب تر و بیشتر در محصولات این کشور در کشور ایتالیا نسبت به مجارستان (در همان محصولات) گلایه کرده است. وی در نظر گرفتن سلامت و کیفیت محصولاتی که مردم مجارستان از آن استفاده میکنند را مسئله ای با الویت دانسته است. بنا به مقاله پنزسنتروم در نوشابه فانتا تولید ایتالیا دو برابر این محصول در مجارستان آب پرتغال استفاده شده است).

https://telex.hu/gazdasag/2024/07/16/coca-cola-lazar-janos-fanta-konfliktus-narancstartalom

مجارستان برای اتحادیه اروپایی که نیاز به حفاظت از مرزهای داخلی ندارد هزینه پرداخت می‌کند

وزیر دارایی مجارستان آقای وارگا در مصاحبه با روزنامه ایندکس گفت: مجارستان عضوی از اتحادیه اروپاست که با تقبل هزینه‌های حراست از مرزهای خارجی اتحادیه نیاز به حراست مرزی در میان کشورهای اتحادیه اروپا را تامین کرده است. آقای وارگا از نامه سال گذشته مجارستان به کمیسر بودجه اتحادیه در قبال افزایش بودجه تخصیص شده به این موضوع و نظر موافق وی نیز صحبت کرده است.  وی از دعوت کمیسر برای بازدید از مناطق مرزی، عدم تحقق این موضوع، تغییر مواضع حمایت مالی(توافق شده)  سخن گفته و مبارزه با مهاجرت غیرقانونی را یکی از محورهای اصلی ریاست دوره ای مجارستان خوانده است. وی ضمن اشاره به جریمه مجارستان 80 میلیارد فورینت، خواهان تخصیص بودجه 700 میلیارد فورینتی برای کمک به حراست مرزی از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا شد.   

https://dailynewshungary.com/hungary-paying-price-for-eu-not-needing-internal-border-protection

در بین ارزهای منطقه، فورینت مجارستان بیشترین ارزش را در 20 سال گذشته از دست داد

بنا به گزارشها از سال 2004 تا کنون پول رایج مجارستان، فورینت در مقابل یورو بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده (قیمت یورو دو برابر شده) درحالیکه  سایر ارزهای رایج منطقه نظیر زلاتی لهستان توانسته ارزش خود را حفظ نماید و حتی کرونای جمهوری چک توانسته در مقابل یورو نسبت به ده سال گذشته ارزشمند تر گردد. بنا به تحقیقات انجام شده سقوط ارزش فورینت در مقابل یورو با تورم مجارستان نسبت به یورو زون(منطقه ای که در آن یورو بعنوان پول رایج محسوب میگردد) مطابقت دارد. (فورینت در مقابل یورو 52 درصد ارزش خود را از دست داده درحالیکه زلاتی لهستان ارزش خود در بیست سال گذشته را حفظ کرده و کرونای چک حتی 24 درصد قدرتمندتر از گذشته شده است.)

 https://dailynewshungary.com/hungarian-forint-lost-the-most-value-euro

دولت مجارستان می‌گوید اقدامات زیست محیطی همچنین باید رقابت پذیری را تقویت کند

معاون وزیر در امور محیط زیست خانم ؤایس پس از نشست وزرای محیط زیست اتحادیه اروپا و ملاقات با همتاهای خود در بوداپست گفت: گامهای برداشته شده برای رسیدن به اهداف محیط زیست دوستانه باید به تقویت اقتصاد و همچنین حفاظت از رقابتی بودن اقتصاد اروپا (در مقابل سایر اقتصادهای جهان) کمک نماید. وی ضمن اشاره به چالشهای در پیش رو نظیر تغییرات اقلیمی و ... خواهان در نظر گرفتن رشد اقتصادی و بهزیستی عمومی در اتخاذ سیاستهای سبز و محیط زیست دوستانه شد.(دولت همواره بر اولویت بودن اقتصاد اروپا در سیاست گزاری‌های اقتصادی اروپا تاکید کرده و خواهان تحقق اهداف محیط زیست دوستانه به صورت مرحله ای و با درنظر گرفتن رشد اقتصادی بوده است.

https://dailynewshungary.com/environmental-measures-competitiveness

سازمان رقابت به خطوط هوایی ارزان قیمت در مورد تاخیر هشدار می دهد

اداره رقابت اقتصادی (حفاظت از اقتصاد) مجارستان در قالب پیام اخطار به خطوط هوایی ارزان قیمت مانند ویز ایر، رایان ایر و ایزی جت، نسبت به تاخیرهای مکرر پروازهای آن شرکتها و سرگردانی مسافرین و دردسرسازی در فرودگاههای کشور هشدار داد.پیش تر وزیر اقتصاد ملی مجارستان ضمن اشاره به افزایش تاخیرها و دردسر برای مسافرین خطوط هوایی خواهان اقدام فوری و مقتضی در این خصوص شد. بنا به قوانین تاخیرهای مکرر حقوق مصرف کنندگان را نقض نموده و مطابق با قانون میتواند با جریمه‌های نقدی و اقداماتی دیگری همراه باشد. 

      https://hungarytoday.hu/competition-authority-sends-warning-to-low-cost-airlines-about-delays

رشد داخلی خودروهای برقی (مجارستان) در سطح اروپا

وزارت نیرو در صفحه فیس بوک خود نوشت: ناوگان سبز داخلی در ماه ژوئن و نیمه اول سال با سومین نرخ بالاتر در اروپا رشد کرد. همانطور که از فوریه به طور پیوسته اتفاق افتاده است، رشد ناوگان خودروهای برقی خالص مجارستان یکی از بهترین‌های این قاره در ماه ژوئن بود. بر اساس گزارش انجمن خودروسازان اروپا (ACEA)، در ژوئن 2024، 123.8 درصد خودروهای سواری پاک بیشتری نسبت به سال گذشته در مجارستان ثبت شده است. این سومین افزایش بالاترین پس از کرواسی با 161.4 درصد و جمهوری چک با 140.8 درصد است و بسیار بهتر از میانگین اتحادیه اروپا با کاهش 1 درصدی است.

https://hungarytoday.hu/domestic-growth-of-electric-cars-in-the-european-top-league

بودجه 290 میلیون یورویی برای سرمایه گذاری راه آهن بوداپست اعلام شد

کمیسیون اروپا اخیراً فهرستی از سرمایه گذاری‌های حمایت شده توسط CEF (تسهیلات اتصال اروپا) را منتشر کرده است. از جمله این سرمایه گذاری‌های حمایت شده، حلقه راه آهن جنوبی بوداپست است. یانوش لازار در فیسبوک نوشت: «توسعه راه‌آهن نه تنها به متخصصانی با جاه‌طلبی‌های سیاسی، بلکه به دانش و پول نیز نیاز دارد. وزیر کشور اعلام کرد: علاوه بر بهبودهای جزئی، ما 290 میلیون یورو از بودجه اتحادیه اروپا برای نوسازی خط راه آهن بوداپست-کلنفولد-فرنسواروس به دست آورده ایم.

با فاز دوم توسعه رینگ راه آهن جنوبی، ما نه تنها حمل و نقل در بوداپست و تراکم را بهبود خواهیم بخشید، بلکه شبکه خطوط راه آهن را که کشورها و شهرهای قاره را به هم متصل می‌کند، تقویت خواهد شد.

https://hungarytoday.hu/eur-290-million-funding-announced-for-budapest-rail-investment

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما