معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۱۴- ۱۱:۳۸ - مشاهده: ۵۲

اخبار اقتصادی زیمبابوه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور زیمبابوه در هفته دوم تیر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

زیمبابوه

نوآوری برای توسعه اقتصادی حیاتی است

وزیر آموزش عالی، علم و توسعه فناوری و نوآوری زیمبابوه یکی از برنامه‌های استراتژیک دولت برای دستیابی به یک اقتصاد با درآمد متوسط بالا تا سال 2030 توسعه فناوری و آموزش اعلام کرد. وی تاکید کرد دولت می‌خواهد شکاف بین فناوری و آموزش را برای ایجاد شغل و کاهش فقر کاهش دهد. آمون مورویرا، وزیر آموزش عالی، علم و توسعه فناوری در مراسم رونمایی از مرکز نوآوری ZB Financial Holdings Limited (ZBFH) از شهروندان خواست که نوآور باشند.

 وی عنوان کرد نباید بین فناوری و آموزش شکافی وجود داشته باشد. فناوری مورد استفاده شما نباید خیلی بالاتر از سطح تحصیلات شما باشد. هرچه تحصیلات شما پایین‌تر باشد، فناوری بالاتر و فقر بیشتر می‌شود. وی افزود دلیل اینکه مردم به واردات کالا از کشورهای دیگر ادامه می‌دهند این است که آنها نوآور نیستند. نوآوری را نمی‌توان به طور کامل در یک روز به انجام رساند، اما جهتی است که باید در پیش گرفت. بیایید با ایجاد تسلط بر آموزش و پرورش خود بر مسیر فناوری به گونه‌ای که بتوانیم چیزهای خودمان را اختراع کنیم، با فقر مبارزه کنیم. طرح‌های مورد استفاده از هاب ها برای ترویج توسعه فناوری‌های جدید، فین تک‌ها، محصولات مالی و راه حل‌ها برای کشور به عنوان بخشی از برنامه ZBFH برای توسعه تجارت ضروری است.

 در همین رابطه شپرد فونگورا، مدیر اجرایی ZBFH گفت "به عنوان هلدینگ ZB در راه اندازی مرکز نوآوری معتقدیم که این تغییری که روی آن کار کرده‌ایم، مشارکتی را ایجاد می‌کند که فکر می‌کنیم برای آینده بسیار مفید است و باید ادامه یابد. فونگورا گفت ما معتقدیم که این به خودی خود به ما یک مشارکت آینده خواهد داد که ارزشی برای ملت ما و توسعه آن خواهد داشت. وی همچنین اذعان داشت که تسریع در تحقیق و توسعه در این مراکز به مبارزه با فرار مغزها کمک می‌کند زیرا از فرصت‌های بیشتری برای کار محلی برای بهره گیری نیاز است.

Newsday

 

بانوی اول، هنرمندان و طراحان مد را برای ترویج لباس ملی درگیر و تشویق می‌کند

تعداد زیادی از نوازندگان و طراحان مد به دعوت بانوی اول، آکزیلیا منانگاگوا، در خانه زیمبابوه گرد هم آمدند تا پیش از برنامه مهم او فرهنگ زیمبابوه را از طریق لباس ملی، غذاهای سنتی و موسیقی تقویت کند.

از زمان معرفی پارچه ملی، به طور کامل جای خود را در بازار باز نکرده است، بنابراین تلاش‌های وی برای ترویج آن و اطمینان از در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن آن در سراسر کشور در حال انجام است. این برنامه با موضوع "فرهنگ من، غرور من " برگزار شد.

توافق بر موضوع و نام برنامه، حاصل بحث و گفتگو بین بانوی اول و مشارکت هنرمندان بود. این برنامه جشن قرار است در تمام استان‌ها برگزار شود. هر استان مکان‌های میراث خود را شناسایی می‌کند و روزی را برای جشن گرفتن فرهنگ، غذاها و نوشیدنی‌های سنتی خود، در حالی که لباس ملی پوشیده‌اند اختصاص می‌دهد.

Sun daymail

 

بوتسوانا

رئیس جمهور بوتسوانا معتقد است گردانندگان تحریم زیمبابوه بوتسوانا را نیز متضرر کرده‌اند

 موکگویتسی ماسیسی، رئیس جمهور بوتسوانا بیان داشت تحریم‌های هدفمند اعمال شده توسط غرب علیه مقامات حاکم Zanu PF زیمبابوه، از جمله رئیس جمهور این کشور، زیمبابوه‌ای‌های مستأصل را مجبور به ارتکاب جرم و جنایت در کشور همسایه می‌کند. ماسیسی این اظهارات را در رویدادی برای جبران خسارت دام‌های مرزی در مابولوه، روستایی در نزدیکی مرز زیمبابوه بیان کرد. وی عنوان داشت کسانی که برای ارتکاب جرم وارد بوتسوانا می‌شوند بیشتر به دلیل اثرات نامطلوب تحریم‌های موجود در این کشور این کارها را انجام می‌دهند.

این در حالی است که اخیراً خساراتی به کشاورزان و دامداران بوتسوانا بین مرزهای مشترک دو کشور وارد آمد و دولت ماسیسی با بیش از 2800 دام و اراضی خسارت دیده به ارزش 35 میلیون دلار مجبور به پرداخت 3 میلیون دلار به روستاییان بعنوان غرامت گردید. وی تاکید کرد ما با زیمبابوه دوست هستیم، اما برخی، از جمله در پارلمان خودمان، نمی‌دانند چرا ما باید با زیمبابوه دوست باشیم. ماسیسی گفت: در زیمبابوه بستگان ما حضور دارند.

Africantime

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما