معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۳- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۶۱

برگزاری نشست وزرای مجمع گفتگوی همکاری آسیایی در تهران

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در کنفرانس مطبوعاتی خود با رسانه‌ها با موضوع « برگزاری نشست وزرای مجمع گفتگوی همکاری آسیایی در تهران» ، در خصوص اهمیت این مجمع و اهداف و برنامه‌های در نظر گرفته شده در این دور از اجلاس که به میزبانی کشورمان برگزار می‌شود توضیحاتی ارائه نمود.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه بعدازظهر شنبه دوم تیرماه در نشست مطبوعاتی خود با رسانه‌ها با موضوع «برگزاری نشست وزرای مجمع گفتگوی همکاری آسیایی در تهران»، اظهار داشت: روزهای سوم و چهارم تیرماه، نوزدهمین اجلاس وزاری خارجه مجمع گفتگوهای همکاری آسیایی برگزار خواهد شد که ریاست این جلسه از ماه سپتامبر 2023 برعهده کشورمان است.

وی در همین زمینه افزود: اولین جلسه این مجمع با حضور شهید امیرعبداللهیان در نیویورک برگزار شده بود و این دومین جلسه اجلاس وزاری خارجه است که بر عهده جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. تعداد 35 کشور از کشورهای آسیایی که شامل تمام کشورهای قدرتمند آسیایی میشود، عضو این مجمع هستند و هدف آن هم افزایی بین کشورهای آسیایی در ابعاد مختلف به صورت صلح آمیز است.



معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: روز یکشنبه این اجلاس در سطح معاونین وزاری خارجه‌ برگزار خواهد شد و دستور کار آن اعلامیه‌ای است که برای تصویب در جلسه روز بعد و برای اجلاس وزرا آماده خواهد شد. بررسی طرح پیشنهادی ایران در خصوص تشکیل شش کمیته‌ تخصصی شامل کمیته‌های علم و فناوری و نوآوری، کمیته فرهنگ و گردشگری، کمیته آموزش و توسعه منابع انسانی، کمیته ترانزیت و ارتباطات، کمیته ارتباطات متقابل و امنیت غذایی و انرژی و کمیته توسعه فراگیر و پایدار یکی از دستورکارهای این اجلاس است. لازم به ذکر است ایران ریاست کمیته‌های فرهنگ و گردشگری و آموزش و توسعه منابع انسانی را برعهده دارد.

صفری همچنین افزود: هم افزایی بین کشورهای آسیایی در ابعاد مختلف یکی از اهداف این اجلاس است که بزرگترین سازمان اقتصادی در آسیا محسوب می‌شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بیان کرد: این اجلاس بستر و فرصت مناسبی است که این ۳۵ کشور بتوانند همکاری‌ها و هم افزایی‌هایی با اعضای شانگهای یا بریکس داشته باشند.

صفری تاکید کرد: حدود ۴۱ هیات خارجی برای این اجلاس وارد کشورمان می‌شوند که ۲۵ هیات آن در سطح وزیر خارجه، قائم مقام وزیر یا وزیر مشاور و معاون وزیر خارجه هستند. از جمله ابتکاراتی که کشورمان در این اجلاس به خرج داده است دعوت از دبیران کل 8 سازمان‌ اقتصادی آسیایی دیگر از جمله اکو است.

وی در توضیح بیشتر در خصوص این اجلاس تصریح کرد: این اجلاس در سال 2002 شکل گرفته است و دبیر خانه این اجلاس در کویت مستقر است البته دبیر کل آن همواره از کشور تایلند بوده است و ایران در سال ۲۰۰۴ به این سازوکار پیوسته است. این مجمع شامل دوبخش گفتگو و اجرای پروژه‌هاست که بخش گفتگو شامل همین اجلاس وزرا و معاونین وزراست و در بخش اجرای پروژه‌ها ما تلاش نمودیم تعدادی پروژه در کمیته‌های مختلف تعریف شود تا زمینه ساز همکاری‌ میان کشورمان و سایر کشورهای عضو باشد. وی افزود: بستر همکاری‌های چندجانبه می‌تواند ظرفیت های همکاری‌ها را در عرصه‌های مختلف تقویت نماید.

 معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بیان داشت: در بیانیه پایانی این نشست یک بند هم در خصوص مساله فلسطین آورده شده است و امیدواریم ‌به توافق لازم با ۳۵ کشور عضو دست یابیم.

معاون وزیر خارجه با بیان این‌که در بیانیه پایانی این اجلاس در مورد موضوعاتی چون گمرک و ترانزیت نیز مواردی مطرح شده است، اظهار کرد: «در روزهای اخیر برخی عنوان نموده اند که جمهوری اسلامی ایران ترانزیت منطقه را از دست داده است در حالی که ترانزیت ما در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۵۸ درصد افزایش یافته و در سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 87 درصد افزایش داشته است و ما سال گذشته ۱.۲ میلیارد دلار حق گمرکی ترانزیت داشتیم».

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما