معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۰۹:۵۷

اخبار اقتصادی تاجیکستان - دوشنبه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور تاجیکستان در هفته سوم خردادماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

احداث و بازسازی 287 نیروگاه برق آبی کوچک و بزرگ در در دوران استقلال تاجیکستان

خبرگزاری خاور: امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان طی سخنرانی خود در دیدار با فعالان حوزه آموزش و پرورش کشور، خاطرنشان کرد که در سال 1991 تعداد مشتریان خط تلفن همراه تنها 277 هزار نفر بوده است. در حال که در سال 2024 تعداد مشتریان خط تلفن همراه به بیش از 6.7 میلیون نفر رسیده است.

امامعلی در ادامه افزود: تنها در سال 2023، 3.8 میلیارد سامانی (350 میلیون دلار) صرف استفاده از ارتباطات سیار توسط جمعیت کشور شده است. در حال حاضر تعداد کاربران اینترنت در کشور بیش از 4.2 میلیون نفر است. در سال 91 تعداد 53 هتل در کشور فعال بود که در حال حاضر این رقم به 227 هتل یا 4.2 برابر افزایش یافته است. همچنین طی سال‌های استقلال، اجرای طرح‌ها و برنامه‌های توسعه بخش صنعت، امکان ساخت و راه‌اندازی بیش از 3 هزار و 500 بنگاه صنعتی با 88 هزار شغل را فراهم کرده است.

در راستای تحقق خودکفایی انرژی و استفاده بهینه از برق در دوران استقلال، 287 نیروگاه برق آبی کوچک و بزرگ، 1.5 هزار کیلومتر خطوط برق فشار قوی، 50 پست برق فشار قوی با مجموع هزینه 86 میلیارد سامانی (8 میلیارد دلار) اجرا شده است. در نتیجه این اقدامات، 75 درصد زیرساخت‌های انرژی کشور احداث و بازسازی شده از جمله، ساخت و راه اندازی ایستگاه‌های برق آبی سنگ توده -1، سنگ توده-2،  پامیر-1 ، تاجیکستان و نیروگاه حرارتی در دوشنبه و همچنین نیروگاه برق آبی سربند به طور کامل بازسازی شد.

علاوه بر این، کار روی بازسازی و مرمت نیروگاه‌های برق آبی نارک و قایراقوم با موفقیت در حال انجام است و ساخت نیروگاه برق آبی سیب زار نیز به طور سیستماتیک ادامه دارد. در این مدت بیش از 2000 مگاوات ظرفیت انرژی اضافی راه اندازی شده است.

امامعلی رحمان گفت: تولید برق از 17.6 میلیارد کیلووات در ساعت در سال 1991 به 21.860 میلیارد کیلووات در ساعت در سال 2023 یا 24.2 درصد افزایش یافته است.

https://khovar.tj/rus/2024/05/v-tadzhikistane-postroeny-i-rekonstruirovany-287-malyh-i-bolshih-gidroelektrostantsij/

 امضا یادداشت تفاهم بین وزارت انرژی و ذخایر آب و شرکت مالی بین المللی

 خبرگزاری خاور: یادداشت تفاهم در مورد توسعه انرژی حرارتی (زمین گرمایی) بین وزارت انرژی و ذخایر آب جمهوری تاجیکستان و شرکت مالی بین المللی (International Finance Corporation) به امضا رسید.

در دیدار وزیر انرژی وذخائر آب تاجیکستان با نماینده این شرکت مالی بین المللی در مورد گسترش همکاری‌های وزارت انرژی و ذخایر آب جمهوری تاجیکستان و شرکت مالی بین المللی تبادل نظر شد.

دلیر جمعه وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان گفت: در شرایط تغییرات اقلیمی، روی آوردن به انرژی گرمایشی و سرمایشی زمین گرمایی یک انرژی جایگزین سودآور برای توسعه پایدار صنعت انرژی است. در این فرآیند، انتقال انرژی حرارتی تولید شده از گاز و زغال سنگ به سیستم زمین گرمایی، یعنی انرژی تجدیدپذیر، مهم تلقی می‌شود.

وزیر انرژی تاکید کرد: اجرای پروژه توسعه انرژی حرارتی (انرژی زمین گرمایی) در شهر دوشنبه به ابتکار رستمی امامعلی، رئیس شهر دوشنبه، سال به سال در زیرساخت‌های پایتخت توسعه می‌یابد.

خانم الهام سلامان نماینده شرکت مالی بین المللی خاطرنشان کرد: با استفاده از منابع زمین گرمایی تاجیکستان ما می‌توانیم آینده‌ای پایدار و سبز ایجاد کنیم. اجرای این طرح می‌تواند وابستگی به برق را کاهش دهد. انرژی زمین گرمایی نیز به عنوان انرژی «سبز» در نظر گرفته می‌شود، و برای توسعه پایدار سیاره مفید خواهد بود.

لازم به ذکر است که با مهار گرمای هسته زمین، انرژی زمین گرمایی می‌تواند وابستگی به استخراج محصولات سوختی و منابع برق را کاهش داده و همچنین محیط زیست را بهبود بخشد.

https://khovar.tj/rus/2024/06/mezhdu-ministerstvom-energetiki-i-vodnyh-resursov-i-mezhdunarodnoj-finansovoj-korporatsiej-podpisan-memorandum/

 تولید پارچه‌های اطلسی و ادرسی به ارزش 340 هزار سامانی در مدت 4 ماه (در شرکت «اطلسی خجند»)

خبرگزاری خاور: طی ماه‌های ژانویه تا آوریل سال جاری در شرکت خصوصی «اطلسی خجند» محصولاتی به ارزش 340 هزار سامانی تولید شده است.

در این کارخانه 32 دستگاه نساجی اتوماتیک نصب شده است که از آنها برای تولید اطلس و آدرس استفاده می‌شود که امروزه این دو نوع پارچه ملی، چه در داخل و چه در بازار منطقه‌ای تقاضای آنها گسترش یافته است. شایان ذکر است که با در نظر گرفتن صرفاً تقاضای داخلی، شرکت می‌تواند حجم تولید را افزایش دهد.

در کارخانه اطلسی خجند هم اکنون بیش از 100 نفر مشغول به کار هستند، و بیش از 60 نوع اطلس و 30 نوع آدرس تولید می‌شود که از نظر کیفیت و طراحی مطابق با استانداردهای بین المللی می‌باشند.

https://khovar.tj/2024/05/dar-korhonai-atlasi-hu-and-davomi-4-mo-ba-mabla-i-340-azor-somon-ma-sulot-iste-sol-shudaast/

صادرات سه هزار تن رزدآلو به روسیه و قزاقستان

خبرگزاری خاور: کشاورزان ناحیه اشت استان سغد، تصمیم دارند سه هزار تن زردآلو زودرس را به روسیه و قزاقستان صادر کنند. رجب بای احمدزاده رئیس منطقه سغد با روند جمع آوری و صادرات زردآلو در ناحیه اشت آشنا شد. گفته شد قیمت هر کیلو زردآلو در مزارع 8 سامانی است.

در ناحیه اشت 20 هزار هکتار باغ زردآلو وجود دارد که بزرگترین بخش کشاورزی محسوب می‌شود. از این میزان 570 هکتار زردآلو زودرس است و هم اکنون جمع‌آوری و صادرات محصول در حال انجام است.

با حمایت دولت تاجیکستان و مقامات اجرایی منطقه سغد، پنجره واحدی برای عملیات صادرات، کنترل و ترخیص محصولات صادراتی به منظور تسهیل فرآیند صادرات ایجاد شده است.

https://khovar.tj/2024/05/az-no-iyai-asht-3000-tonna-zardolui-peshpazak-sodirot-meshavad/

بررسی موضوع معرفی یکی از شهرهای تاجیکستان به عنوان پایتخت گردشگری سازمان همکاری‌های اقتصادی

خبرگزاری خاور: در حاشیه دوازدهمین کنفرانس وزرای گردشگری سازمان همکاری اسلامی تحت عنوان «خیوه - پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2024»، کامل‌الدین مؤمن‌زاده، رئیس کمیته توسعه گردشگری وابسته جمهوری تاجیکستان به صورت جداگانه با خسرو ناظری دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی، عزیز عبدالحکیم‌اف وزیر اکولوژی، حفاظت از محیط زیست و تغییرات اقلیمی جمهوری ازبکستان و بسمه المیمن مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی گردشگری در خلیج و خاورمیانه دیدار و گفتگو کرد.

در دیدار با خسرو ناظری دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی، طرفین در خصوص وضعیت کنونی و چشم انداز همکاری‌های دوجانبه، برگزاری رویدادهای این سازمان در جمهوری تاجیکستان و اعلام یکی از شهرهای تاجیکستان به عنوان پایتخت گردشگری سازمان همکاری اقتصادی در سالهای آتی کشور تبادل نظر کردند.

همچنین نشست رئیس کمیته توسعه گردشگری با عزیز عبدالحکیم‌اف وزیر اکولوژی، حفاظت از محیط زیست و تغییرات اقلیمی جمهوری ازبکستان برگزار شد و طرفین وضعیت و چشم انداز روابط دوجانبه در حوزه گردشگری را مورد بررسی قرار دادند.

موضوعات مربوط به جذب سرمایه، راه اندازی مسیرهای مشترک گردشگری چند مسیره، آموزش پرسنل مجرب و راه اندازی سفرهای آموزشی مشترک بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی همزمان با بسمه المیمن مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی گردشگری در خلیج فارس و خاورمیانه دیدار و طرفین در خصوص همکاری‌های تاجیکستان و سازمان جهانی گردشگری به بحث و بررسی پرداختند و در زمینه آماده سازی پرسنل مجرب در حوزه گردشگری و اعزام دانشجویان رشته گردشگری برای تحصیل در دانشگاه‌های خارجی بر اساس برنامه‌های این سازمان تبادل نظر کردند.

https://khovar.tj/2024/06/dar-hiva-masalai-dar-oyanda-elon-namudani-yake-az-sha-r-oi-to-ikiston-amchun-pojtahti-sajyo-ii-sozmoni- amkorii-i-tisod-barras-shud/

 بهره برداری از 2 هزار و 762 تاسیسات در استان ختلان به مناسبت سی و پنجمین سالگرد استقلال جمهوری تاجیکستان

 خبرگزاری خاور: دولتعلی سعید رئیس استان ختلان با روند کار ساختمانی ناحیه خاولینگ آشنا شد.

این تاسیسات به عنوان بخشی از کارهای ساخت و ساز و رفاه به مناسبت جشن بزرگ ملی - سی و پنجمین سالگرد استقلال دولتی جمهوری تاجیکستان و توسعه زیرساخت‌های منطقه با روش‌های مدرن معماری، با کیفیت عالی و بر اساس استانداردهای مدرن ساخته می‌شوند.

یادآور می‌شویم به منظور استقبال از سی و پنجمین سالگرد استقلال جمهوری تاجیکستان در اول آوریل سال جاری، طبق داده‌های آماری، 2 هزار 762 تاسیسات با مجموع بیش از ۲ میلیارد سامانی (حدود 185 میلیون دلار) در این استان مورد استفاده قرار گرفت.

همچنین رئیس استان از نزدیک با روند کشت در مزارع ناحیه خاولینگ آشنا شد.

https://khovar.tj/2024/06/to-1-aprel-dar-viloyati-hatlon-bahshida-ba-35-solagii-isti-loli-davlat-2762-inshoot-ba-istifoda-doda-shudaast/

 

افتتاح شرکت فرآوری گیاهان دارویی (ایرانی – تاجیکی) در ناحیه شهرنو

خبرگزاری اوستا: در تاریخ 31 می (11 خرداد 1403)، در ناحیه شهرنو شهر حصار شرکت فرآوری گیاهان دارویی توسط شرکت خصوصی «تاجیکستان طبیب دارو رز» با حمایت مالی سرمایه گذار داخلی و سرمایه گذار ایرانی افتتاح شد.

مراسم افتتاحیه این شرکت با حضور جمال‌الدین عبدالله‌زاده، وزیر تندرستی و حفظ اجتماعی اهالی جمهوری تاجیکستان، علی‌رضا حقیقیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، عبدالقادر ولی‍زاده، رئیس ناحیه شهرنو، مدیران و کارمندان این شرکت برگزار شد.

شایان ذکر است که 8 میلیون سامانی (حدود 750 هزار دلار) برای ساخت این شرکت و خرید تجهیزات آن هزینه شده است. این شرکت 6 نوع عرقیجات (از نعناع، به، زعفران، گل ترخون و غیره) را فرآوری می‌کند و از گل محمدی روغنهای اسانس تهیه می‌کند. در حال حاضر این شرکت 30 هزار بطری عرقیجات دارویی در حجم 500 میلی لیتر و 40 تن گل رز قرمز را فرآوری کرده است.

در عین حال در شرکت «تاجیکستان طبیب دارو رز» 15 نفر به صورت دائمی مشغول به کار هستند و بیش از 320 نفر برای کار فصلی مشغول خواهند بود. در قلمرو شرکت و زمین اجاره‌ای در ناحیه شهرنو، اسطوخودوس آسیایی و اروپایی در 3 هکتار زمین و گل محمدی در 24 هکتار کاشته و پرورش می‌یابد. همچنین در قلمرو این شرکت، گیاهان دارویی نعناع، بومادران و زعفران به عنوان نمونه کاشته شد که در آینده فرآوری خواهند شد.

لازم به ذکر است که هزاران گیاه دارویی در تاجیکستان رشد می‌کند. پس از به دست آوردن استقلال دولتی، چندین شرکت کوچک و بزرگ در تاجیکستان ایجاد شد که گیاهان دارویی فراوری می‌کنند.

وزارت تندرستی و حفظ اجتماعی اهالی جمهوری تاجیکستان برای به دست آوردن نتایج بیشتر فرآوری داروهای گیاهی تلاش خواهد کرد.

 https://avesta.tj/2024/06/04/v-shahrinave-.otkrylos-predpriyatie-po-pererabotke-lekarstvennyh- trav/ Avesta.tj -

 اعلام آمادگی هماهنگ کننده دائمی سازمان ملل متحد جهت کمک به توسعه اقتصاد پایدار تاجیکستان

خبرگزاری خاور: ذوقی ذوفی‌زاده، وزیر توسعه اقتصادی و تجارت در 4 ژوئن سال جاری با پرواتی راماسوامی، هماهنگ کننده دائمی سازمان ملل متحد در تاجیکستان دیدار و طی آن طرفین در مورد موضوع جذب کمک‌های بلاعوض مربوط به پروژه‌های اولویت دار جدید بر اساس اهداف توسعه کشور گفتگو کردند.

همچنین موضوعات گسترش همکاری‌های جمهوری تاجیکستان و سازمان ملل، چشم‌انداز چارچوب همکاری‌های میان‌مدت و آمادگی‌ها برای نشست آتی شورای توسعه ملی وابسته جمهوری تاجیکستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پرواتی راماسوامی آمادگی خود را سرمایه گذاری به توسعه اقتصادی پایدار کشور و کمک به آماده سازی و برگزاری نشست بعدی شورای توسعه ملی وابسته جمهوری تاجیکستان اعلام کرد.

https://khovar.tj/2024/06/amo-angsozi-doimii-sozmoni-milali-mutta-id-baroi-sa-m-guzoshtan-dar-rushdi-ustuvori-i-tisodii-to-ikiston-iz- ori-omodag-namud/

مشخص شدن زمان کسب مقام ناظر ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا

خبرگزاری اسپوتنیک: روسیه از کشورهای اوراسیا خواست تا توافق منطقه آزاد تجاری با ایران را در اسرع وقت تصویب کنند زیرا تهران مایل به همکاری است. ایران می‌تواند تا پایان سال جاری به عنوان ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا دست یابد.

این نکته را الکسی اورچوک معاون نخست‌وزیر روسیه پس از نشست شورای بین دولتی اوراسیا در مینسک بیان کرد.

وی گفت: فرآیندهای خاصی وجود دارد که در صورت رعایت آن‌ها می‌توان در پایان دسامبر سال جاری درباره وضعیت عضویت ناظر ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا تصمیم گیری کرد.

گزارش شد که ایران درخواست خود را برای کسب مقام ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در پایان ماه می ارائه کرد.

میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه نیز در چارچوب نشست مینسک از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواست تا توافقنامه منطقه آزاد تجاری با ایران را در اسرع وقت به تصویب برسانند، زیرا که تهران خود تمایل به تقویت همکاری دارد.

میشوستین نسبت به تقویت همکاری بین کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در زمینه حمل و نقل ابراز امیدواری کرد و افزود: این اتحادیه بر سر سیستم یکپارچه ترانزیت گمرکی توافق خواهد کرد.

در شورای بین دولتی اوراسیا، طرف بلاروس پیشنهاد کرد که موضوع به رسمیت شناختن امضای الکترونیکی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در نهایت حل شود. طرف قزاقستان بر توسعه دیجیتالی سازی در فضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید کرده است.

شایان ذکر است که اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک سازمان ادغام منطقه‌ای است که در حال حاضر شامل روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است.

https://sputnik.tj/20240604/zamoni-giriftan-maqomi-noziri-eron-iiao-1063088690.html

 حضور نماینده تاجیکستان در دومین مجمع آسیای مرکزی در مورد سیاست تجاری

خبرگزاری خاور: اهل‌الدین نورالدین‌زاده، معاون وزیر توسعه اقتصادی و تجارت جمهوری تاجیکستان، در دومین مجمع آسیای مرکزی در مورد سیاست تجاری با موضوع «یکپارچگی اقتصادی از طریق عضویت در سازمان تجارت جهانی» که 3 ژوئن سال جاری در شهر آلماتی جمهوری قزاقستان برگزار شد، شرکت و سخنرانی کرد.

وی تاکید کرد که امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، به گسترش همکاری‌های چندجانبه کشورهای آسیای مرکزی به ویژه در چارچوب سازمان تجارت جهانی اهمیت زیادی می‌دهد.

در این مجمع، موضوع تسهیل ادغام آسیای مرکزی در نظام تجاری چندجانبه از طریق عضویت در سازمان تجارت جهانی و به اشتراک گذاری تجربیات کشورها در روند پیوستن به سازمان تجارت جهانی مورد بررسی قرار گرفت و در رابطه با این مسائل پیشنهادات مشخصی از سوی شرکت کنندگان ارائه گردید.

https://khovar.tj/2024/06/namoyandai-to-ikiston-dar-forumi-duyumi-osiyoi-markaz-oid-ba-siyosati-savdo-suhan-guft/

افزایش حجم صادرات قالی توسط کارخانه قالی قیراقوم در استان سغد

خبرگزاری اسپوتنیک: کارخانه معروف قالی‌بافی قیراقوم در نظر دارد حجم صادرات خود را افزایش دهد. بیش از 100 نوع قالی در این شرکت تولید می‌شود که هدف از تولید آنها جایگزینی واردات است.

در این زمینه دفتر مطبوعاتی استان سغد در پی بازدید رجب بای احمدزاده، رئیس استان سغد از این کارخانه گزارش داده است که کارخانه «قالی قایراقوم» تاکنون 950 هزار دلار محصول به خارج صادر کرده است.

شایان ذکر است که این شرکت در راستای تحقق هدف و افزایش صادرات محصولات، قراردادی به ارزش 10 میلیون دلار با شرکای خارجی منعقد کرد.

در حال حاضر بیش از 100 نوع فرش در ابعاد و کیفیت‌های مختلف در این کارخانه تولید می‌شود. ظرفیت اسمی‌ تولید این کارخانه بیش از 2 میلیون متر مربع است. باید گفت: فعالیت این شرکت کاملاً بر روی تولید محصولات جایگزین وارداتی متمرکز است.

یادآوری می‌شویم که بزرگترین کارخانه تولیدی فرش تاجیکستان در گلستان واقع شده است. این کارخانه در سال 1957 در زمان شوروی ساخته شد و اولین فرش‌های خود را در مارس سال 1960 تولید کرد.

https://sputnik.tj/20240603/korkhona-qolinbofi-qayroqqum-niyat-sodirotro-afzoish-1063073450.html

شرکت تاجیکستان در مجمع اقتصاد بین المللی سن پترزبورگ 2024

خبرگزاری هلوا: مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ از 5 تا 8 ژوئن سال جای میلادی برگزار می‌شود.  نمایندگان 136 کشور و منطقه از جمله تاجیکستان مشارکت خود را در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ St. Petersburg International Economic Forum 2024)) تأیید کردند. به گفته آنتون کوبیاک‌وف، مشاور رئیس جمهور روسیه، دبیر اجرایی کمیته سازماندهی SPIEF-2024 ، این رویداد با حضور 17 هزار و 100 مهمان و 3 هزار و 400 نماینده رسانه برگزار خواهد شد.

آنتون کوبیاکووف خاطرنشان کرد که مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ به یک موسسه تمام عیار برای توسعه ملی تبدیل شده است. مجمع به عنوان یک ابزار ارتباطی مورد تقاضای جامعه تجاری جهانی است و علاقه به آن همچنان در حال افزایش است.

وی افزود این مجمع به عنوان یکی از مراکز مستقل توسعه جهانی عمل می‌کند و یک مأموریت تاریخی منحصر به فرد را برای حفظ توازن جهانی قدرت و ایجاد یک سیستم بین المللی چند قطبی و شرایطی را برای توسعه بر اساس دستور کار وحدت بخش و سازنده دیکته شده توسط منافع ملی روسیه را انجام می‌دهد.

علاوه بر این، در چارچوب این رویداد هشتمین همایش کسب و کار خلاق توسط پلت‌فرم اجتماعی صندوق Roscongress، و بنیاد Innosocium سازماندهی شده است. موضوع بحث آن، صنایع خلاق در کشورهای عضو BRICS با تمرکز بر حفظ و توسعه تنوع فرهنگی خواهد بود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در SPIEF شرکت خواهد کرد و با کابینه وزیران دیدار خواهد کرد.

https://halva.tj/news/tadzhikistan_primet_uchastie_v_pmef_2024_/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

 

بازسازی بزرگراه گلیستون-فرخور- پنج در تاجیکستان

آسیا پلاس: موسسه طراحی سازه‌های حمل و نقل وزارت حمل و نقل تاجیکستان در رقابت بین 20 شرکت خارجی برای انتخاب یک شرکت مشاوره برای کار ساخت و ساز در پروژه «بازسازی بزرگراه گلستان-فرخار-پنج-دوستی» برنده شد.

وزارت حمل و نقل جمهوری تاجیکستان و موسسه طراحی سازه‌های حمل و نقل قراردادی را برای نظارت بر کار ساختمانی به مبلغ 2 میلیون دلار امضا کردند.

شایان ذکر است که علاوه بر شرکت تاجیکستانی، 20 شرکت خارجی از کشورهای مختلف از جمله ازبکستان، قزاقستان، ترکیه، آلمان، ایتالیا، مصر، کره جنوبی، لبنان، امارات، مالزی، کویت و هند در این رقابت‌ها شرکت کردند، حداقل امتیاز فنی مقدماتی این رقابت 75 امتیاز بود.

این پروژه یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها در صنعت حمل و نقل جاده‌ای است برای تأمین مالی بازسازی 29.6 کیلومتری جاده گلستان-فرخار، هیاتی از بانک توسعه اسلامی سال گذشته از تاجیکستان بازدید کرد و جلساتی در وزارتخانه‌های توسعه اقتصادی و تجارت، حمل و نقل و دارایی برگزار شد که در نتیجه پروتکل اجرای این پروژه به امضا رسید.

باید یاداور شد که پیش از این در نیمه دوم دسامبر سال گذشته، وزارت دارایی تاجیکستان و صندوق توسعه بین المللی اوپک قرارداد وامی را برای اجرای فاز اول پروژه «بازسازی بزرگراه گلستان- فرخار- پنج- دوستی» امضا کردند.

 گفته شد هدف این پروژه بهبود کیفیت و کارایی شبکه جاده‌ای تاجیکستان و همچنین کمک به توسعه پتانسیل ترانزیت بین‌المللی این کشور است. این قرارداد به طور کامل از طریق وام امتیازی از صندوق اوپک تأمین می‌شود.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240605/kto-budet-konsultantom-proekta-rekonstruktsii-avtodorogi-guliston-farhor-v-tadzhikistane

صادرات محصولات کشاورزی تاجیکستان به 18 کشور جهان

خبرگزاری خاور: وزارت کشاورزی تاجکستان اعلام کرد: در سه ماهه نخست سال جاری بالغ بر 84.3 هزار تن محصولات کشاورزی از تاجیکستان به 18 کشور جهان صادر شده است.

بیش از 74.2 درصد محصولات صادراتی به کشورهای مشترک المنافع و 25.8 درصد به کشورهای دوردست خارجی می‌باشد. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، محصولات صادراتی 26.2 هزار تن معادل 45 درصد بیشتر است.

تقریباً 8 هزار تن محصولات سبزیجات (شامل 6.8 هزار تن پیاز)، 1.1 هزار تن میوه (ازجمله 510 تن انگور)، 29.1 هزار تن میوه خشک، 120 تن حبوبات، لبنیات، تخم پرنده و عسل طبیعی 1.5 هزار تن و دانه‌های روغنی وگیاهان داروی به میزان 2 هزار تن صادر شده است.

در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، حجم صادرات سبزیجات 7.3 هزار تن (از جمله پیاز 6.8 هزار تن)، میوه خشک 10.8 هزار تن، حبوبات 120 تن، محصولات لبنی، تخم پرنده و عسل طبیعی 1.5 هزار تن و دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی 1 هزار تن بیشتر شده است.

https://khovar.tj/2024/06/to-ikiston-ba-18-davlati-a-on-ma-suloti-kishovarz-sodirot-menamoyad/

 اجرایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد خدمات در کشورهای مستقل مشترک المنافع

 خبرگزاری‌هالوا: موافقتنامه تجارت آزاد خدمات، تأسیس، فعالیت‌ها و سرمایه گذاری‌ها که سال گذشته در چارچوب کشورهای مشترک المنافع CIS امضا شد، لازم الاجرا شد.

بر اساس این سند، این توافقنامه از پنجم ژوئن سال جاری میلادی برای کشورهای بلاروس، قرقیزستان و تاجیکستان لازم الاجرا شد. شرکت‌کنندگان باقی‌مانده، از جمله ارمنستان، قزاقستان، روسیه و ازبکستان، با تکمیل مراحل داخلی شروع به اعمال آن خواهند کرد.

این سند مبتنی بر رویه‌های معاهدات بین‌المللی است و با هدف ایجاد شرایط شفاف و باثبات برای دسترسی به بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی کشورهای امضاکننده و همچنین تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین کشورهای مشترک المنافع است. علاوه بر این کمیته اجرایی کشورهای مستقل مشترک المنافع بر این باور است که اجرای این توافقنامه باعث افزایش ۲۵ درصدی حجم تجارت خدمات در کشورها خواهد شد.

شایان ذکر است که این سند در تاریخ 8 ژوئن 2023 در سوچی به عنوان بخشی از جلسه شورای سران دولت کشورهای مستقل مشترک المنافع امضا شد. شرکت کنندگان آن روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان هستند.

https://halva.tj/news/soglashenie_o_svobodnoy_torgovle_uslugami_v_sng_vstupilo_v_silu/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

 امضا سند انتقال کل شرکت‌های تاکسی رانی به سیستم حمل و نقل الکتریکی تا سال 2025

خبرگزاری‌ هالوا: رستم امامعلی، رئیس شهر دوشنبه، سندی مبنی بر انتقال کامل تاکسی‌ها به سیستم حمل و نقل برقی تا سال 2025 را امضا کرد.

بر اساس این مصوبه، شرکت‌های ارائه‌دهنده حمل‌ونقل مسافر (تاکسی) در شهر دوشنبه، در حد نصاب‌های تعیین‌شده، باید تا اول سبتامبر سال 2025 برای انتقال کامل به سیستم حمل‌ونقل برقی اقداماتی را انجام دهند.

 یادآور می‌شویم که تاجیکستان برنامه‌ای برای توسعه حمل و نقل الکتریکی برای سال‌های 2028-2023 دارد. بر اساس آن، تاجیکستان خدمات شرکت‌های کرایه تاکسی را بهبود می‌بخشد، زمینه انتقال کامل ناوگان حمل و نقل این شرکت‌ها به سیستم الکتریکی فراهم می‌کند و همچنین تعداد ایستگاه‌های شارژ را افزایش خواهد داد

پیش از این گزارش شده بود که مقامات تاجیکستان قصد دارند واردات خودروهای برقی به این کشور را افزایش دهند. به گفته وزارت حمل و نقل، در سال 2023 حدود 3.3 هزار خودروهای برقی خریداری شده است. امسال قرار است سهم آنها به تا 30 درصد افزایش یابد.

علاوه بر این، در سال 2022 اصلاحاتی در قانون مالیات جمهوری اعمال شد تا واردات خودروهای برقی بدون عوارض گمرکی در 10 سال آینده به کشور و همچنین معافیت آنها از مالیات و مالیات غیر مستقیم پیش بینی شود.

https://halva.tj/news/taksi_v_dushanbe_pereydet_na_sistemu_elektrotransporta_do_2025_goda/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

شناخته شدن محصولات کشاورزی به عنوان پیشرو در کشاورزی ارگانیک در میان کشورهای مشترک المنافع

خبرگزاری‌هالوا: به گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) جمهوری تاجیکستان به عنوان کشور پیشرو در کشاورزی ارگانیک در میان کشورهای CIS شناخته شده است.

به گفته این سازمان، 1.4 درصد از سطح زیر کشت در جمهوری به کشاورزی ارگانیک اختصاص دارد. در حالی که در سایر کشورهای CIS این رقم کمتر از 1 در صد است، به استثنای مولداوی (1.3 در صد). در سایر کشورها از جمله آذربایجان 0.8 درصد، اوکراین 0.6 در صد، قرقیزستان 0.3 در صد، گرجستان 2/0 درصد روسیه و بلاروس 0.1 درصد، قزاقستان 0.05 در صد، ارمنستان 0.04 در صد، و ازبکستان 0.01 در صد از کشت ارگانیک استفاده می‌کنند.

شایان ذکر است که کشاورزی ارگانیک به معنای کنار گذاشتن مواد شیمیایی به نفع محصولات طبیعی هنگام رشد محصولات کشاورزی است. محصولاتی که به این روش رشد می‌کنند ارگانیک نامیده می‌شوند. عمده محصولات ارگانیک کشت شده در تاجیکستان پنبه، یونجه، زردآلو، بادام زمینی، ذرت، گندم و گوجه فرنگی می‌باشد.

در مجموع، کشاورزی ارگانیک در حال حاضر در 188 کشور جهان انجام می‌شود و بیش از 96 میلیون هکتار زمین توسط حداقل 4.5 میلیون کشاورز به صورت ارگانیک مدیریت می‌شود.

https://halva.tj/news/selkhozproduktsiya_iz_tadzhikistana_priznana_samoy_ekologicheski_chistoy_v_sng_/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما