معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته سوم خرداد ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

افزایش تعرفه آب و برق از ابتدای ژوئیه 2024(1 ژوئن 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، کمیسیون تنظیم مقررات خدمات عمومی (PURC) در دومین بررسی سه ماهه خود برای سال 2024 در هفته گذشته، طی بیانیه ای اعلام کرد که از ابتدای ماه ژوئیه تا پایان سپتامبر سال جاری، کلیه مشترکین برق واحد های مسکونی و تجاری، شاهد افزایش نرخ تعرفه‌های آب و برق خواهند بود.

بر اساس بیانیه مذکور، افزایش تعرفه‌های مشترکین برق با 3.45 درصد افزایش برای مشترکین کم مصرف (30 کیلووات ساعت) و 5.84 درصد افزایش برای مشترکین با مصرف متوسط (31 کیلووات ساعت و بالاتر) و 4.92 درصد افزایش برای مشترکین برق واحد های تجاری اعمال خواهد شد و برای آب نیز، شاهد افزایش 5.16 درصدی برای تمامی مشتریان برای دوره مورد بررسی خواهند بود.

کمیسیون این افزایش را در راستای مکانیسم بررسی تعرفه‌ های سه ‌ماهه به دلیل عوامل کلیدی غیرقابل کنترل، مانند افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش سدی، نرخ تورم و هزینه تولید برق و قیمت سوخت عنوان کرده و افزوده است که رقابت پذیری صنایع و شرایط عمومی زندگی مردم غنا را در این بررسی در نظر گرفته است.

 

کاهش صادرات کاکائو غنا در سه ماهه اول سال 2024(31 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار غنا (GSS) نشان می دهد که ارزش صادرات کاکائو این کشور در سه ماهه اول سال 2024، از میانگین 825.8 میلیون دلار در دوره مشابه سال گذشته به شدت کاهش یافته است و به 592.2 میلیون دلار رسیده است که این مقدار برای دومین تولید کننده بزرگ کاکائو جهان به عنوان کمترین ارزش در یک دوره سه ماهه از سال 2021 تا به امروز ارزیابی گردیده است.

پیش ‌بینی ‌ها برای برداشت کاکائو غنا که از ابتدای ماه ژوئیه سال جاری آغاز می‌شود، در مقایسه با 150،000 تن در پیش‌ بینی قبلی به 25000 تن کاهش یافته است و نگرانی‌ها در مورد کاهش عرضه کاکائو در بازار جهانی را افزایش داده است.

این گزارش نشان می دهد که حجم تجارت خارجی غنا در سه ماهه اول 2024، با کاهش شدید 35 درصدی صادرات کاکائو نسبت به سال گذشته مواجه گردیده است و روند نزولی کاهش صادرات این کشور به دلیل کاهش محموله‌های سه ماهه کاکائو از حدود 895 میلیون دلار در دوره‌های افتتاحیه سه سال گذشته به 585 میلیون دلار در سال جاری افزایش خواهد یافت.

 

ارزیابی تجارت خارجی غنا در سال 2023(2 ژوئن 2024)

به گزارش تارنمای خبری graphic.com.gh، بر اساس گزارشی که اخیراً توسط مرکز آمار غنا (GSS) با عنوان "گزارش تجارت 2023" منتشر گردیده است، نشان می دهد که این کشور در سال 2023، بالغ بر 180.7 میلیارد سدی از درآمدهای خود را صرف واردات کالا کرده است که در این میان، سوخت در جایگاه اول این فهرست قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، سه کالا بیش از سه چهارم (77.3٪) از کل صادرات غنا را تشکیل می دهند آنها شامل: شمش طلا به ارزش 84.1 میلیارد سدی، نفت خام 43.9 میلیارد سدی و دانه‌های روغنی و کاکائو 15.7 میلیارد سدی هستند.

ده محصول بیش از یک سوم معادل (38.3 درصد) از کل واردات را به خود اختصاص دادند که شامل: گازوئیل - سوخت خودروهای دیزلی (AGO)، انواع روغن‌های صنعتی نوع سبک، کلینکرهای سیمانی، روغن‌های صنعتی نوع متوسط و سوخت جت(ATK)، انواع غلات، وسایل نقلیه دست دوم با حجم موتور 1500cc تا 3000cc، علف کش ها و کود های کشاورزی و غیره، انواع بولدوزر، برنج و سایر فرآورده‌های آن، دانه‌های درخت شیا می‌شود که در این میان، بیشترین ارزش واردات مربوط به سوخت گازوئیل به ارزش 27.1 میلیارد سدی و پس از آن انواع روغن‌های سبک به ارزش 22.3 میلیارد سدی است که هر کدام بیش از 10.0 درصد از کل واردات را شامل می‌شوند.

 

ثبت تراز تجاری مثبت 5.3 میلیاردی غنا در سال 2023(31 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaiantimes.com.gh، بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار غنا (GSS) در خصوص تجارت بین المللی این کشور در سال 2023، نشان می دهد که غنا در سال گذشته، 186.0 میلیارد سدی کالا صادر کرده است که نشان دهنده افزایش 29.6 درصدی (42.2 میلیارد سدی) نسبت به 143.8 میلیارد سدی در سال 2022 می‌باشد که این رشد عمدتاً به افزایش صادرات طلا (43.1 درصد از کل صادرات) که قیمت آن در سال گذشته افزایش یافته بود نسبت داده می‌شود. همچنین این کشور در مقابل، 180.7 میلیون سدی کالا نیز وارد کرده است که بر این اساس توانست مبلغ 5.3 میلیارد سدی را به عنوان تراز مثبت تجاری در سال گذشته به ثبت برساند.

بر اساس گزارش مذکور، ارزش کل تجارت بین المللی این کشور در سال 2023، به 366.7 میلیارد سدی رسید که معادل 43.6 درصد تولید ناخالص داخلی است.

همچنین با اشاره به گزارش تجاری سه ماهه اول سال 2024، غنا مازاد تجاری 11.4 میلیارد سدی با ارزش صادرات 59.5 میلیارد سدی ثبت کرده است، در حالی که ارزش واردات 48.1 میلیارد سدی بوده است. مازاد برای سه ماهه اول سال 2024 بیش از دو برابر ارزش ثبت شده 4.5 میلیارد سدی در مدت مشابه سال گذشته بود.

 

10 کشور برتر آفریقایی ثروتمند در سال 2024(2 ژوئن 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، بر اساس داده‌ های اقتصادی اخیر نشریه گلوبال فاینانس که در آخرین تحقیقات و بررسی‌های خود که با استفاده از اطلاعات صندوق بین‌المللی پول و بر اساس سرانه‌ تولید ناخالص داخلی صورت گرفته است، به معرفی کشورهای ثروتمند جهان در سال جاری پرداخته است و نشان می دهد که به طور متوسط میانگین سرانه قدرت خرید ماهانه در ده کشور ثروتمند جهان بیش از 110,000 دلار بوده در حالی که در ده کشور بدترین آنها کمتر از 1500 دلار است که در این میان کشور غنا با سرانه تولید ناخالص داخلی 7,156 دلاری در رتبه 138 جهان و رتبه 14 آفریقا قرار دارد.

براساس گزارش مذکور، کشور سیشل با سرانه تولید ناخالص داخلی 43,151 دلار در رتبه 54 جهان قرار دارد و ثروتمندترین کشور آفریقایی محسوب می‌گردد و پس از آن کشورهای موریس، لیبی، بوتسوانا، گابن، گینه استوایی، مصر، الجزایر، آفریقای جنوبی و تونس، به ترتیب رتبه‌های اول تا دهم ثروتمند ترین کشورهای آفریقایی را به خود اختصاص دادند.

 

زیان 10.5 میلیارد سدی بانک مرکزی غنا در سال 2023(1 ژوئن 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، بر اساس گزارش سالانه صورت های مالی بانک مرکزی غنا (BoG) در سال 2023، که هفته جاری طی یک کنفرانس مطبوعاتی توسط آقای ارنست آدیسون رئیس این بانک در اکرا منتشر گردید، نشان می دهد که بانک مرکزی این کشور در سال مالی منتهی به 2023، حدود 10.5 میلیارد سدی زیان به ثبت رسانده است.

آقای آدیسون در توضیح افزایش تصاعدی هزینه ‌های بانک، اعلام کرده است که به دلیل نیاز به مدیریت نقدینگی مازاد در اقتصاد و حمایت از فرآیند کاهش تورم به عنوان بخشی از برنامه تعدیل کلان اقتصادی، بانک مرکزی متحمل این زیان شده است

به گفته وی این اقدامات، نتایج مثبتی را نیز به همراه داشته است و به کاهش نرخ تورم به 23.2 درصد تا پایان سال 2023 کمک کرد که به میزان قابل توجهی نسبت به 54.1 درصد در پایان سال 2022 کاهش یافت.

 

 تجارت 107.6 میلیارد سدی غنا در سه ماهه اول سال 2024(2 ژوئن 2024)

به گزارش تارنمای خبری businessghana.com، بر اساس گزارش فصلی تجارت بین المللی 2024 (ژانویه تا مارس) غنا که توسط آقای پروفسور ساموئل کوبینا آنیم رئیس مرکز آمار غنا (GSS)، هفته جاری طی یک کنفرانس مطبوعاتی در اکرا ارائه گردید، اعلام کرد که کل ارزش تجارت بین المللی این کشور در سه ماهه اول سال 2024، بالغ بر 107 میلیارد سدی معادل 8.8 میلیارد دلار بوده است که از این مقدار، مبلغ 59.5 میلیارد سدی معادل (4.8 میلیارد دلار) برای صادرات و مبلغ 48.1 میلیارد سدی معادل (3.9 میلیارد دلار) برای واردات می‌باشد.

رئیس مرکز آمار غنا افزود، این گزارش به ما نشان می دهد که مازاد تجاری در سه ماهه اول سال 2024، به 11.4 میلیارد سدی رسیده است که بیش از دو برابر 4.5 میلیارد سدی ثبت شده در سه ماهه اول سال 2023 می‌باشد. همچنین کشورهای آسیایی به عنوان شریک تجاری پیشرو غنا، جایگزین اروپا گردیده اند، به طوری که سهم آسیا از واردات با 41.3 درصد از سهم 37.3 درصدی اروپا پیشی گرفته است و چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری غنا با واردات کالا به ارزش 33.9 میلیارد سدی معرفی گردید.

 

سرمایه گذاری ایالات متحده در تولید fonio در غنا(2 ژوئن 2024)

به گزارش تارنمای خبری businessghana.com، سفارت ایالات متحده در غنا طی بیانیه ای در هفته جاری اعلام کرد که این کشور از طریق آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID)، مبلغ 742,000 دلار معادل(10.8 میلیون سدی) در تولید فونیو برای افزایش امنیت غذایی و بهبود معیشت کشاورزان در شمال غنا سرمایه گذاری می‌کند.

بر اساس این بیانیه قرار است این بودجه از کارخانه فرآوری AMAATI، در شهر تاماله غنا حمایت کند تا ظرفیت پردازش فونیو خود را از 3 به 10 تن در روز افزایش دهد.

لازم به ذکر است که ایالات متحده، بزرگترین شریک توسعه دوجانبه غنا است به طوری که در سال 2023، کمک های توسعه ای دوجانبه آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده USAID، بالغ بر 140 میلیون دلار، به حمایت از کشاورزی، رشد اقتصادی، صحت، آموزش، و حکومت داری اختصاص یافت.

فونیو یک دانه مقاوم به خشکی، بدون گلوتن و از خانواده ارزن است. این دانه، خاک تخریب شده را احیا می‌کند و سرشار از مواد مغذی و فواید سلامتی فراوان است.

 

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

تقویت همکاری‌های توگو با کره جنوبی(06 ژوئن 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، آقای فوره ناسینگبه رئیس جمهور توگو، در جریان سفر خود به کشور کره جنوبی جهت شرکت در اجلاس آفریقا و کره که هفته جاری در سئول برگزار گردید، با رهبران تجاری کره جنوبی دیدار و بر فرصت های سرمایه گذاری در کشورش تأکید نمود.

در این اجلاس، رئیس جمهور توگو با آقای چو چاهو، رئیس سازمان توسعه ملی کشاورزی کره، جهت گفتگو در مورد همکاری‌های آینده در بخش کشاورزی با توگو در ابتکار همکاری غذا و کشاورزی کره و آفریقا (KAFACI) و ارائه پشتیبانی فنی به ویژه در بخش کشت برنج دیدار کرد که قرار است به همین منظور به زودی، هیئتی از مقامات KAFACI از توگو بازدید نمایند تا این همکاری را عملی کنند.

پروژه‌های مرتبط با مدیریت زیست محیطی پایدار نیز با نمایندگان صندوق آب و هوای سبز و شرکت کره ای SEJIN G&E  مورد بحث قرار گرفت که محور این گفتگوها، حمایت از سیاست های دولت در زمینه انعطاف پذیری در برابر تغییرات آب و هوایی، اصلاح محیط زیست و تبدیل زباله به بیوگاز بود.

هدف کره جنوبی از برگزاری این نشست، تقویت همکاری با کشورهای آفریقایی در زمینه ‌هایی مانند تجارت، سرمایه ‌گذاری، توسعه زیر ساخت، آموزش حرفه‌ ای، توسعه دیجیتال، علم، فناوری و امنیت عنوان گردیده است.

 

تعهد چین بر حفظ مشارکت و تقویت روابط با توگو(05 ژوئن 2024)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، مقامات دو کشور چین و توگو، هفته جاری طی نشستی در لومه که در خصوص ابتکارات و برنامه‌هایی که در سال 2021، پس از راه اندازی مجمع همکاری چین و آفریقا (FOCAC) و توافقاتی که در زمینه تولید انرژی، انتقال آب، کشاورزی و آبیاری، میان دو کشور به امضا رسیده بود را مورد ارزیابی قرار دادند و در این نشست بر تعهد خود به مشارکت با توگو تأکید کردند.

همچنین در این گفتگوها، زمینه‌های همکاری جدید نیز اعلام شد که شامل حوزه‌هایی مانند: امنیت، محیط زیست و اشتغال جوانان را برای بهبود شرایط زندگی مردم توگو، تحت پوشش قرار می دهد.

لازم به ذکر است که چین قبلاً در چندین پروژه زیرساختی از جمله توسعه فرودگاه، توسعه جاده و بازسازی استادیوم ورزشی در توگو مشارکت داشته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما