معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۰- ۱۷:۴۴

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه دوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

به بهره‌برداری رسیدن ۵ سد کوچک آبی در استان ننگرهار

ریاست زراعت، آب‌رسانی و دام‌پروری استان ننگرهار پنج سد کوچک آبی در شهرستان‌های دره نور، بهسود، دوربابا، کوز کنر و شینوار ننگرهار با هزینه مالی 10 میلیون افغانی ساخته است. مولوی عبدالستار محمد رئیس زراعت ننگرهار می‌گوید که در 22 شهرستان این استان بر اساس هدایت ویژه امیرالمؤمنین، ساخت سدهای کوچکی آبی جریان دارد که به‌زودی در بقیه شهرستان‌ها به بهره‌برداری نیز سپرده خواهد شد. به گفته نامبرده آب باران‌های اخیر در سدهای ساخته‌شده ذخیره‌شده است که صدها جریب زمین را آب‌رسانی کرده می‌تواند و همچنین در ساخت این سدهای کوچکی برای دویست نفر زمینه کار نیز فراهم‌شده است.

https://t.me/nmic96/111231

 سفر مسئولین موسسه NRC به استان نورستان

دفتر رسانه‌های استان نورستان در مطلبی نوشته، مسئولین موسسه NRC در سفر به استان نورستان با مولوی فیصل مختار، معاون استاندار نورستان ملاقات کرده‌اند. در ادامه این مطلب آمده که معاون استاندار نورستان ضمن خیرمقدم به مسئولین این موسسه NRC، مشکلات همه‌جانبه ‌این استان را با آن‌ها در میان گذاشت و افزود که نورستان در سال‌های گذشته ازنظر بازسازی، بهداشت و آموزشی نسبت به سایر استان‌های افغانستان عقب‌مانده است که نیاز به توجه بیشتری دارد. معاون استاندار نورستان از امنیت کامل در نورستان به مسئولین موسسه NRC اطمینان و در اجرای برنامه‌های آن‌ها قول همکاری نمود.

مسئولین NRC هدف از سفر به استان نورستان را آگاهی همه‌جانبه‌ای مشکلات مردم این استان، ارزیابی برخی از موارد در مناطق نورستان و بررسی وضعیت امنیتی عنوان کردند. مسئولین موسسه NRC از همکاری مقام ولایت نورستان قدردانی کرد و افزود که نورستان یکی از استان‌های است که در صدر لیست آن‌ها قرار دارد و می‌خواهند برنامه‌هایی را در بخش‌های تأمین آب پاک و سایر موارد اجرا کنند. آن‌ها گفتند که استان نورستان ازنظر امنیتی امن است و مسئولین عالی‌رتبه آن‌ها در مدت کوتاهی از استان نورستان دیدن خواهند کردند.

https://www.facebook.com/profile.php?id=100087100134577

بازگشایی بزرگراه پارون- اسعد آباد

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته است که بزرگ‌راه پارون- اسعد آباد به روی ترافیک بازگشایی شد. این بزرگ‌راه صبح روز گذشته در پی لغزش بخشی از کوه، به روی رفت‌وآمد بسته‌شده بود. مولوی احمد نبی عادل رئیس رفاه نورستان گفته است که این بزرگراه، درنتیجه تلاش‌های کارکنان خدماتی آنان، به روی کاروان‌های مسافربری و تجاری، بازگشایی شد. بارندگی‌ها، در برخی موارد، باعث فرود آمدن سنگ و سنگ‌ریزه از کوه شده راه‌های تردد را می‌بندد.

https://www.bakhtarnews.af/dr/بازگشایی-شاهراه-پارون-اسعد-آباد-به-روی-2/

تأمین آب آشامیدنی ده‌ها خانوار در استان کنر

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته با ساخت یک شبکه آب‌رسانی، آب نوشیدنی ده‌ها خانواده در استان کنر تأمین شد. این شبکه، به هزینه یک ونیم میلیون افغانی در شهرستان چپه دره، به کمک نهاد داکار ساخته‌شده است. مهندس عصمت الله شمس یک مسئول این نهاد گفته است که با ساخت این شبکه، آب نوشیدنی 188 خانواده در شهرستان چپه دره تأمین شد.

https://www.bakhtarnews.af/dr/تأمین-آب-نوشیدنی-ده-ها-خانواده-در کنر/

برداشت هلو در استان ننگرهار در سال جاری حدود 9000 تن تخمین زده‌ شده است

مولوی عبدالستار محمد رئیس زراعت ننگرهار می‌گوید که باغ‌ها هلو در 2582.5 جریب زمین در این استان احداث‌شده که محصولات آن در سال گذشته 7 هزار و 794 تن بوده ولی امسال به دلیل باردهی زیاد باغ‌های جدید، پرورش خوب و رسیدگی، افزایش‌یافته است. هلوهای شلیل، ارلی گرین، فیلا وایت و فیلا گلد در ننگرهار کاشته شده و هلوهای شلیل و ارلی گرین یک ماه زودتر از پاکستان و سایر کشورها تولید و به بازار عرضه می‌شود. در شهرستان‌های بهسود، کامه، کوز کنر، سرخ‌رود، شیرزاد، اچین، بتی کوت، لعل پور، خوگیانی، چپرهار، گوشته، رودات، دره نور، کوت و مومندره باغ‌های هلو جود دارد.

https://t.me/nmic96/111343

مرکز درمان رایگان بیماران تالاسمی در استان ننگرهار افتتاح شد

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته از سوی دکتر محمدحسن غیاثی، معاون برنامه‌های توسعه‌ای وزارت بهداشت یک مرکز درمان بیمارهای تالاسمی افتتاح شد که در مراسم افتتاح این مرکز درمانی مولوی امین‌الله شریف رئیس بهداشت استان ننگرهار و سایر مسئولین این استان حضور داشتند. در مراسم افتتاحیه این مرکز درمانی غیاثی گفت، مایه خوشحالی و خرسندی است که اکنون امنیت کامل کشور تأمین‌شده است و سرمایه‌گذاران بااحساس در کنار نظام برای مردم خود خدمات می‌کنند نامبرده از همکاری همه‌جانبه و توسعه بیشتر این مرکز درمانی به مسئولین آن اطمینان کامل داد.

مولوی امین‌الله شریف، رئیس بهداشت استان ننگرهار در مراسم افتتاح این مرکز، مقداری از خون خود را به بیماران تالاسمی اهدا کرد و از تمامی جوانان خواست تا در مواقع لزوم برای نجات جان بیماران تالاسمی خون اهدا نمایند و اظهار داشت که حال حاضر 1700 بیمار تالاسمی در ننگرهار وجود دارد. مولوی فاتح الله فاتح رئیس دادگستری ننگرهار از بنیاد خیریه دوستو خیل که این مرکز را برای نجات جان شهروندان خودساخته است تشکر کرد.

https://t.me/nmic96/111384

فعالیت خدمات مخابراتی برای اولین بار در شهرستان نورگل استان کنر

افغان بیسیم اولین، خدمات مخابراتی را در شهرستان نور گل استان کنر راه‌اندازی کرده است. نورگل یکی از شهرستان‌های محروم استان کنر است که ساکنین آن علاوه بر سایر تسهیلات از خدمات مخابراتی نیز محروم بودند. عطاءالله ساحل، رئیس شرکت مخابراتی افغان بیسیم در زون شرق می‌گوید برای اولین بار در اینجا خدمات تلفنی فعال‌شده است. نفوس اینجا بسیار زیاد است. مردم زیادی از این خدمات بهره‌مند خواهند شد. کوشش می‌کنیم تا در آینده نزدیک این سایت را که به ماهواره وصل است. مسئولین ریاست مخابرات استان کنر نیز از این اقدام مسئولین شرکت افغان بیسیم استقبال می‌کنند. عبدالولی مارشال، رئیس مخابرات کنر می‌گوید در اینجا تقریباً ۵۰۰ خانواده زند‌گی می‌کنند. جمعیت آن حدود ۱۰ هزار نفر است. خدمات تلفنی و تسهیلات‌ برای آنان فراهم می‌شود.

جلال‌الدین شمس، سخنگوی اداره اترا نیز تصریح می‌کند متأسفانه از روزی که خدمات مخابراتی در افغانستان آغازشده است، در بخش کیفیت توجه صورت نگرفته است. خوشبختانه اکنون روندی آغازشده است که با آن اداره اترا و وزارت مخابرات می‌توانند که در بخش کیفیت تغییرات زیادی را به میان بیاورند. ساکنین شهرستان نورگل که پیش‌ازاین به دلیل دسترسی نداشتن به خدمات مخابراتی با مشکلات زیادی مواجه بودند، اکنون از این اقدام شرکت مخابراتی افغان بیسیم ابراز خرسندی می‌کنند.

https://www.ariananews.af/fa/برای-اولین-بار-در-ولسوالی-نورگل-ولایت-ک/

آغاز کار یک پروژه آب‌رسانی با هزینه مالی 2.8 میلیون دلار در استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته است، حاجی ملا محمد نعیم آخند، استاندار ننگرهار، ملا عبداللطیف منصور و مسئولین مؤسسه PMS ژاپنی در شهرستان نازیان ننگرهار یک پروژه آب‌رسانی را به هزینه 1.8 میلیون دلار تهداب گذاری کردند. در ادامه این مطلب آمده است که پروژه مذکور به هزینه مالی و فنی مؤسسه PMS آغاز کردید که در مراسم افتتاح آن سید فضل احد پاچا، ‌رئیس رودخانه‌ای، مولوی غلام الرحمن کظیم، رئیس کانال، مولوی عبدالستار محمد، رئیس زراعت، مولوی امین‌الله شریف رئیس بهداشت، مولوی عطاء الرحمن فاتح، رئیس اقتصاد، قاضی ملا عادل سخنگوی استان ننگرهار و سایر مسئولین و ساکنین شهرستان نازیان حضور داشتند.

ملا عبداللطیف منصور، وزارت انرژی و آب از مسئولین مؤسسه پی‌ام‌اس تشکر کرد که به مردم شهرستان نازیان یک پروژه حیاتی را به راه انداخته است که با تکمیل آن هزاران جریب زمین آب‌رسانی خواهد شد نامبرده اظهار داشت که وزارت انرژی و آب در تمامی مناطق کشور برخی از پروژه‌ها را آغاز کرده است و این جریان ادامه خواهد داشت،‌ نامبرده اظهار داشت که با استفاده از رودخانه‌ای کنر 33 هزار هکتار زمین در منطقه گمبیری آب‌رسانی خواهد شد و همچنان اینکه ننگرهار یک استان صنعتی می‌باشد و نیاز به برق زیادی نیاز دارد وزارت آب و انرژی تلاش خواهد کرد تا پروژه‌های مهم را در زمینه تولید برق در این استان به اجرا برسانند. وزیر آب و انرژی تقویت منابع آبی، مدیریت آب،‌ هماهنگ میان ادارات در زمینه آب‌رسانی به زمین‌های زراعتی، تولید انرژی و اقدامات لازم در این زمینه‌ها اطمینان داد.

دیدار مشتاق، مهندس مؤسسه PMS ژاپن گفت با اجرا این پروژه چهار کانال آب‌رسانی به طول 9 کیلومتر و یک کارریز آبی، ۱۲ چشمه آبی (منبع تقویتی آب) به گونه اساسی با هزینه 1.8 میلیون دلار تعمیر خواهد شد که این پروژه ظرفیت آب‌رسانی 1806 جریب زمین را دارا خواهد بود، نامبرده اظهار داشت که به خاطر هدر رفتن آب، دیوارهای ضد سیل، آب‌شویه، پل‌های کوچک، دریچه‌های رأی توزیع آب و سایر قطعات موردنیاز ساخته خواهد شد.

حاجی سهیل خان به نمایندگی از بزرگان قومی و مولوی نیک محمد به نمایندگی از علماء دینی شهرستان نازیان از استاندار ننگرهار، وزیر انرژی و آب و مسئولین مؤسسه PMS به خاطر اجرای این پروژه مهم و حیاتی برای مردم نازیان تشکری کرد و خواهان پروژه‌های در زمینه آب بهداشتی، آموزش پرورش، بهداشت و فراهم ساختن زمینه کار برای مردم شد و از تأمین امنیت این پروژه نیز به مسئولین اطمینان دادند.

در پایان این مطلب آمده است که پروژه مذکور در ماه سپتامبر 2026 به پایان خواهد رسید که به مدت ۵ سال مسئولیت مراقبت آن به عهده مؤسسه PMS و بعداً به ریاست رودخانه‌ای ننگرهار سپرده خواهد شد. قابل‌ذکر است که یک پروژه دیگر که از سوی مؤسسه مذکور به هزینه 919 هزار دلار در شهرستان کوت استان ننگرهار به اتمام رسیده بود از سوی مسئولین مذکور در فوق به بهره‌برداری سپرده شد که این شبکه آب ظرفیت 83 هزار مترمکعب آب‌های باران و 2500 مترمکعب آب‌های چشمه را ذخیره کرده می‌تواند. در ادامه این مطلب آمده است که این پروژه در مدت زمان یک و نیم سال به پایان رسیده و توان آب‌رسانی 570 هکتار زمین را دارا می‌باشد.

https://t.me/nmic96/111446

آغاز تلاش‌ها برای ترویج اینجی در استان ننگرهار

مولوی عبدالستار محمد رئیس زراعت، آب‌رسانی و دام‌پروری ننگرهار می‌گوید که 47.2 جریب زمین در شهرستان‌های سرخ‌رود، بهسود، گوشته، حصارک، کوت و ده بالا اینجی کاشته شده و ریاست زراعت ننگرهار تلاش‌های خود را به خاطر ترویج اینجی[1] آغاز کرده است. به گفته مولوی عبدالستار محمد، رئیس زراعت ننگرهار اینجی می‌تواند جایگزین خوبی برای کشت خشخاش باشد که بر اساس بررسی‌ها آن‌ها یک جریب زمین می‌تواند 180 کیلو اینجی تولید داشته باشد که قیمت یک کیلو اینجی در بازار ۱۵ هزار افغانی می‌باشد؛ و کشاورزان می‌تواند درآمد خوبی داشته باشند.

https://t.me/nmic96/111429

فروش یک هزار و ۵۰۰ تُن سنگ سرپانتین در استان ننگرهار

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته است که وزارت معادن و پترولیم، از فروش یک هزار و ۵۰۰ تُن سرپانتین[2] (یک نوع سنگ نیمه قیمتی) استان ننگرهار به ارزش بیش از ۶۷ میلیون افغانی از سوی این وزارت خبر داده است. دفتر مطبوعاتی وزارت معادن با انتشار خبرنامه‌ای نوشته است که مقدار یک هزار و ۵۰۰ تُن سرپانتین شهرستان شیرزاد ننگرهار به ارزش ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار افغانی با حضور شیخ شهاب‌الدین دلاور، سرپرست این وزارت از طریق داوطلبی آزاد به فروش رسیده است. این در حالی است که در دو سال اخیر روند استخراج معادن در کشور شدت گرفته است. هفته گذشته برای چندمین بار به ارزش بیش از 200 هزار دلار سنگ زمرد استخراج‌شده پنجشیر به فروش رسید.

https://www.bakhtarnews.af/dr/داوطلبی-مقدار-1500-تن-سرپنتین-ننگرهار-برگ/

یک شبکه آب‌رسانی با هزینه 5.8 میلیون افغانی در استان کنر به بهره‌برداری رسید

مسئولین ریاست احیاء و توسعه‌ای دهات کنر می‌گویند یک شبکه آب‌رسانی با هزینه 5.8 میلیون افغانی در این استان به بهره‌برداری رسیده است. مسئولین ریاست احیاء و توسعه‌ای دهات کنر به رسانه‌ها گفته‌اند کار ساخت یک شبکه آب‌رسانی به هزینه 5.8 میلیون افغانی به کمک مالی اداره یونیسف در این استان تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است. به گفته آنان، این پروژه در اطراف شهرستان نورگل این استان تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت که با تکمیل کار این شبکه، نزدیک به ۱۷۰ خانواده به آب آشامیدنی دسترسی پیدا کردند. گفتنی است که در هفته‌های اخیر کار چندین پروژه آب‌رسانی در استان مختلف کشور آغازشده است.

https://www.avapress.com/fa/news/289955/

سرمایه‌گذاری یک شرکت چینی در بخش زراعت در استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته است مقامات یک شرکت چینی با مولوی غلام الرحمن کظیم، رئیس کانال ننگرهار، در مورد سرمایه‌گذاری در بخش زراعت صحبت کرده‌اند. در ادامه این مطلب آمده رئیس کانال درزمینه اهمیت زمین‌های کشاورزی مربوطه این ریاست، آب‌وهوا استان ننگرهار و امکانات موجود در این بخش‌ها گزارشی را به مسئولین شرکت چینی شریک ساختند. آقای کظیم به سرمایه‌گذاران چینی از ارائه فرصت‌ها و تسهیلات در این استان اطمینان داد و مسئولین شرکت مذکور نیز برای سرمایه‌گذاری در ننگرهار علاقه‌مندی نشان داده‌اند.

https://t.me/nmic96/111507

یک مسجد و دو پارک در منطقه دو شهر جلال‌آباد ساخته شد

مولوی سعید احمد بنوری معاون استاندار ننگرهار، مولوی فرید قیام، شیخ تاج‌الدین رئیس دفتر فرمانده پلیس، مولوی محمد طاهر مبارز، شیخ القرآن و الحدیث مولوی محب الله عارف متهمم مدرسه جهادی و برخی دیگر از مقامات ننگرهار حضور داشتند که یک مسجد و دو پارک در حوزه امنیتی دوم، جلال‌آباد افتتاح و به بهره‌برداری سپردند. قاری مصطفی فرمانده حوزه دوم امنیتی در مراسم افتتاحیه این مسجد گفت، این مسجد با هزینه مالی یک و نیم میلیون افغانی احداث‌شده که ظرفیت پذیرایی از 180 نمازگزار را در یک‌زمان دارد. مولوی سعید احمد بنوری معاون استاندار ننگرهار از اقدامات فرمانده حوزه دوم امنیتی قدردانی کرد و از همه مسئولین خواست تا کار بازسازی را در ادارات خود انجام دهند. وی گفت پلیس اولین درب امارت است اگر کسی با خوشحالی و خرسندی واردشده از همه نظام رازی خواهد بودند و از مسئولین امنیتی خواست تا به مردم از رفتار حسنه کار گیرند. مولوی محمد طاهر مبارز، معاون فرمانده امنیتی استان ننگرهار به مسئولین حوزه‌های امنیتی هدایت داد تا حوزه‌های امنیتی خود را سامان دهند و اطاعت، تقوا، نرمی‌با مردم، کسب رضای خدا را به آنان یادآوری کنند.

https://t.me/nmic96/111576

سیل‌ها در استان ننگرهار به ده‌ها مدرسه آسیب رسانده است

مسئولین ریاست آموزش پرورش حکومت طالبان در استان ننگرهار می‌گویند درنتیجه بارندگی‌ها و سیل‌های اخیر علاوه بر شهر جلال‌آباد مرکز این استان، نزدیک به ۴۵ مدرسه در ۱۲ شهرستان نیز آسیب‌دیده‌اند. در لیست ارسالی که از سوی این اداره به رسانه‌ها رسیده است، دیده می‌شود که دیوارهای برخی از این مدارس تخریب‌شده، سقف برخی از کلاس‌ها درسی فروریخته و برخی هم به دلیل نداشتن دیوارهای محوطه، در برابر سیل‌های آینده با خطر از بین رفتن مواجه هستند. مستقیم خان، رئیس بخش مهندسی ریاست آموزش پرورش طالبان در ننگرهار می‌گوید، برای بازسازی این مدارس به کمک عاجل نیاز است.

در میان مدارس ویران‌شده، یکی هم مدرسه به نام رحمتی در شهرستان لعل‌پور ننگرهار است که سیل‌های اخیر همه امکانات آن را تخریب کرده است. برخی آموزگاران و دانش‌آموزان این مدرسه گفتند، مدرسه رحمتی قبلاً دیوارهای حفاظتی نداشته و آب سیل به کلاس‌های آن‌ها رسیده است و مدرسه مذکور با تهدید جدی مواجه است اگر سیل دیگری بیاید مدرسه به صورت کلی تخریب خواهد شد. دانش‌آموزان این مدرسه نیز نگران‌اند که در صورت تخریب مدرسه‌شان، مدرسه دیگری نیز در مناطق دورتر از محلشان وجود ندارد و آن‌ها از آموزش محروم خواهند شد.

https://da.azadiradio.com/a/32938167.html

درآمد شصت‌وپنج میلیونی اداره خزانه‌داری استان نورستان

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته اداره خزانه نورستان از درآمد شصت‌وپنج میلیون افغانی این اداره خبر داد. این عاید از سرچشمه‌های عایداتی، در جریان سال گذشته به‌دست‌آمده و تسلیم خزانه‌ی دولت شده است. مولوی احمد الله حماد، مستوفی نورستان گفت این آمار افزایش شصت‌وهشت درصدی درآمد این خزانه‌داری را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. وی دلیل افزایش در درآمد را بازیابی سرچشمه‌های درآمدی، جمع‌آوری شفاف درآمد و افزایش درآمد غیرمالیاتی خواند. مولوی حماد می‌گوید همچنان تلاش دارد تا با ظرفیت‌سازی بیشتر میزان درآمد را افزایش دهند.

https://www.bakhtarnews.af/dr/عاید-شصت-وپنج-ملیونی-اداره-ی-خزانه‌داری-نو/

[1]  این گیاه در زبان دری، هنگ، پشتو، اینجه و فارسی آنغوزه نامیده می‌شود. نام علمی آن  Ferula Assa-Foetida می‌باشد. شیره این گیاه که دارای بوی تند و زننده‌ای است، بر اثر تیغ زدن ریشه یا پایین ساقه و یا قطع ساقه گیاه از گیاه خارج می‌شود‌ که قسمت مورد استفاده آن همین شیره می‌باشد که کاربرد دارویی دارد. این گیاه دارای دو نوع تلخ و شیرین است.

کشت این گیاه به دلیل درآمد قابل توجه، نیاز کم به آب و قابلیت برداشت شیره تا سال‌ها، از سوی وزارت زراعت افغانستان به عنوان جایگزین کشت خشخاش به کشاورزان توصیه می‌شود.

از جمله خواص دارویی آنغوزه می‌توان به مقابله با آنفولانزای خوکی و ویروس H1N1، درمان تنگی نفس، برونشیت، سرماخوردگی و آنفولانزای اطفال، ضد بارداری، کاهش تری‌ گلیسیرید و کلسترول، رقیق کردن خون، ضد فیبروز و ضد التهاب، درمان سندروم روده تحریک‌پذیر، ضد انگل و تنظیم کننده سیستم هاضمه می‌باشد.

آنغوزه در محصولات آرایشی به عنوان ماده‌ معطر و در صنایع غذایی به عنوان طعم دهنده‌ کاربرد دارد. این گیاه را می‌توان با انواع خوراکی‌ها مانند سبزی‌ها، برنج و گوشت مخلوط کرد و یا از پودر آن به همراه ادویه‌جات دیگر می‌توان به حبوبات یا گوشت افزود.

[2]  سرپانتین، نام خود را واژه لاتین  serpent به معنی مار گرفته و دلیل آن، وجود طرح‌هایی روی سنگ به شکل پوست مار می‌باشد. در بازار ایران به آن مار سنگ نیز گفته می‌شود. در علم کانی‌شناسی، سرپانتین یک کانی منفرد نیست. بلکه نامی است برای گروه بزرگی از کانی‌های معدنی که از فرمول کلی مشابه تبعیت می‌کنند کانی مزبور به فراوانی در کشورهای مختلف جاهن از جمله در ایران، افغانستان، اتریش، انگلیس، آلمان، آمریکا، جمهوری چک‌، چین، روسیه، زیمبابوه، سوئیس، نروژ، نیوزیلند و زهند یافت می‌شود.

سنگ شاه‌مقصود از گروه سنگ‌های سرپانتین محسوب شده و معمولاً به رنگ مایل به سبز دیده می‌شود، اما در طیف رنگ‌های سفید مایل به زرد تا خاکستری و از قهوه‌ای تا سیاه نیز وجود دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما