معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۵

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ دوم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سرمایه‌گذاری شرکت الکترونیک چینی در مجارستان

پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان گفت: مجارستان نمونه‌ای عالی از مزایای همکاری شرق و غرب است و این کشور مایل است در آینده نیز در خط مقدم این روند باشد. وی افزود: یک شرکت چینی که در صنعت الکترونیک از بهترین‌های جهان محسوب می‌شود، اولین کارخانه اروپایی خود را در کیسبر (شمال غربی مجارستان) راه‌اندازی می‌نماید و کابل‌های نوری تولید خواهد کرد. این سرمایه‌گذاری به ارزش حدود 6.5 میلیارد HUF (16.9 میلیون یورو) در مرحله اول، با 970 میلیون HUF (2.5 میلیون یورو) توسط دولت حمایت می‌شود و به ایجاد 120 شغل جدید کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از حوزه‌های اقتصاد جهانی، اکنون سرعت توسط شرق تعیین می‌شود، افزود: در بخش‌هایی که کلید آینده اقتصاد جهانی هستند، لبه فناوری به وضوح در سمت شرق قرار دارد؛ پانزده سال پیش، 80 درصد سرمایه‌گذاری جهانی توسط سرمایه‌های غربی و تنها 20 درصد توسط سرمایه‌های شرقی تأمین می‌شد، اما اکنون این نسبت کاملاً معکوس شده است و جای تعجب نیست که اروپا برای این سرمایه‌گذاری نبرد سختی می‌کند. وی راهبرد درهای باز به سوی شرق را موفقیت‌آمیز توصیف کرد و گفت: هر ساله رکوردهای جدیدی در تجارت و سرمایه‌گذاری ثبت می‌شود. وی گفت که مجارستان بالاترین سطح سرمایه‌گذاری چینی را در بین کشورهای اروپای مرکزی دارد و در حال حاضر، اقتصاد چین در کنار اقتصاد آلمان عامل اصلی عملکرد این کشور است.

https://hungarytoday.hu/leading-chinese-electronics-company-announces-investment-in-hungary

ورود ارز به مجارستان توسط نیروی کار خارج از کشور

مجارهایی که در خارج از کشور کار می‌کنند یکی از ویژگی‌های مهم اقتصاد این کشور به شمار می‌روند. آنها میلیاردها دلار به طور سالانه روانه مجارستان می‌کنند. این کارگران نه تنها بر اندازه نیروی کار بلکه بر پایداری سیستم‌های رفاه اجتماعی نیز تأثیر می‌گذارند. بنابراین، بازگرداندن آنها برای ارائه مراقبت‌های اجتماعی، رشد اقتصادی و رقابت بسیار مهم است. در مجارستان، پویایی مهاجرت تا حد زیادی توسط موقعیت نسبی اقتصاد داخلی و اقتصاد منطقه یورو و بریتانیا در دهه گذشته تعیین شده است.

https://dailynewshungary.com/billions-of-dollars-remi

همکاری مجارستان و بلاروس در زمینه انرژی هسته‌ای

ویکتور کارانکویچ وزیر انرژی بلاروس و پیتر سیارتو وزیر امور خارجه مجارستان مذاکراتی در خصوص گام‌های بعدی همکاری در مورد نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای انجام داده و به توافق رسیدند. به گفته وزارت انرژی بلاروس، این نقشه راه همکاری‌های عمیق، مربوط به نیروگاه‌های هسته‌ای ساخت روسیه با واحدهای VVER-1200 در دو کشور و همچنین مسائل انرژی گسترده‌تر را پوشش می‌دهد. خبرگزاری رسمی‌بلتا در بلاروس گفت که این توافقنامه زمینه‌های اصلی کار مشترک دانشمندان هسته‌ای بلاروس و مجارستان را برای سال‌های 2024 و 2025، از جمله در زمینه آموزش پرسنل، تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی شده و مدیریت پسماندهای رادیواکتیو تعریف می‌کند. این نقشه راه پیروی از یادداشت تفاهم منعقده در آوریل 2023 بین دو کشور است.

https://www.world-nuclear-news.org/Articles/Hungary-and-Belarus-sign-roadmap-for-nuclear-energ?feed=feed

نقش صنعت داروسازی در اقتصاد مجارستان

مارتون ناج وزیر اقتصاد ملی در مراسم امضای توافقنامه همکاری بین وزارت اقتصاد ملی و انجمن تولیدکنندگان داروی مجارستان (Magyosz) تاکید کرد: صنعت داروسازی مجارستان یک صنعت مهم با فناوری پیشرفته است. وی افزود: این توافق نقش مهمی در سرمایه‌گذاری و نوآوری ایفا می‌کند و یک اقدام ارزشمند برای اقتصاد مجارستان است .این سیاستمدار خاطرنشان کرد: صنعت داروسازی مجارستان یک بخش استراتژیک است که نقش تعیین‌کننده‌ای در رقابت‌پذیری این کشور ایفا می‌کند و در عین حال سهم قابل توجهی از صادرات این کشور را با تاثیر بلندمدت بر عملکرد اقتصاد کشور دارد. صنعت داروسازی حدود 20 درصد از کل مبلغ هزینه شده برای تحقیق و توسعه در مجارستان را تشکیل می‌دهد و به عنوان یک صنعت فشرده تحقیق و توسعه، ارزش افزوده بالایی در تولید ایجاد می‌کند.

https://hungarytoday.hu/domestic-pharmaceutical-industry-seizes-the-opportunity-under-the-coming-hungarian-eu-presidency

کاهش نرخ بیکاری در مجارستان

اداره اشتغال ملی مجارستان اعلام کرد: شمار کارجویان ثبت‌نام کرده در مجارستان در تاریخ 1 می امسال 225978 نفر است که 1 درصد کمتر از نرخ ثبت‌نام کنندگان در سال گذشته می‌باشد. طبق این خبر نرخ بیکاری در مجارستان با توجه به تلاش دولت کاهش یافته است.

https://dailynewshungary.com/number-of-registered-jobseekers-edges-lower-in-hungary

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما