معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۰- ۰۸:۰۰

سیاست انرژی مجارستان

مجارستان یکی از بیست و یک کشور جهان است که توانسته انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهد و تولید ناخالص داخلی خود را افزایش دهد.

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان ضمن شرکت در کنفرانس توکیو سیاست‌های انرژی این کشور را تشریح نمود. وی گفت: دولت مجارستان با هرگونه فشار سیاسی بر منابع تامین انرژی خود مخالفت می‌کند و همیشه بهترین راه‌حل‌ها را در راستای منافع ملی خود انتخاب می‌نماید. وی افزود: در پنج سال گذشته سه بحران بزرگ پشت سر هم رخ داده است. همه آنها تأثیر بسیار منفی بر بازارهای انرژی داشته‌اند و کشورهایی مانند مجارستان را که فاقد خط ساحلی یا میدان‌های نفتی و گازی قابل توجهی هستند، در وضعیتی ویژه قرار داده‌اند.

وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان هشدار داد امروزه فشارهای ایدئولوژیک و سیاسی بر بازارهای انرژی در حال افزایش است و این در حالی است که تجربیات دوره گذشته، اهمیت یک سیاست انرژی مسئولانه را نشان می‌دهد. به این معنی که دولت باید ضمن در نظر گرفتن نگرانی‌های زیست‌محیطی، تامین انرژی بی‌وقفه کشور را تضمین کند. سیارتو تاکید کرد که مجارستان، آرمان سبز را یک ایدئولوژی سیاسی نمی‌داند، بلکه به عنوان وسیله‌ای برای حفظ سیاره زمین می‌نگرد. مجارستان یکی از بیست و یک کشور جهان است که توانسته انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهد و تولید ناخالص داخلی خود را افزایش دهد. تقویت رقابت‌پذیری و حفاظت از محیط‌زیست باید دست به دست هم داده و تعادل خوبی در این زمینه ایجاد شود. سیارتو ضمن تاکید بر یک سیاست انرژی مسئولانه، بی‌کربن و جهانی برای آینده جهان، تحقق آن را در گرو سه پیش‌شرط مهم دانست:

اولا به انرژی هسته‌ای باید اهمیت داد و نقش آن در تامین انرژی را برای آینده تضمین کرد. زیرا تقاضا برای برق تا پایان دهه با افزایش تولید صنعتی دو برابر خواهد شد و راکتورهای هسته‌ای، تنها راه برای تولید مقادیر کافی برق ارزان، ایمن و پایدار هستند. وی خاطرنشان کرد: پروژه توسعه نیروگاه اتمی‌پاکش در حال حاضر توسط شرکت‌های آمریکایی، آلمانی و فرانسوی و همچنین پیمانکار اصلی روسیه (روساتوم) انجام می‌شود که می‌تواند عامل امیدواری برای بازگشت همکاری‌های صلح‌آمیز بین‌المللی باشد.

ثانیا برقی‌سازی بخش حمل‌ونقل، که از نظر سیاسی در اروپا تصمیم‌گیری شده است، باید اجرا شود. این نیز بدون همکاری جهانی امکان‌پذیر نیست. وی گفت که مجارستان نمونه خوبی در این زمینه است، زیرا به نقطه تلاقی مهمی‌بین بازیگران شرقی و غربی در این بخش تبدیل شده است. سه شرکت بزرگ خودروسازی آلمان و سه تولیدکننده بزرگ باتری‌های برقی چین به زودی در مجارستان حضور خواهند داشت و تا حد امکان همکاری نزدیکی خواهند داشت.

ثالثا توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل انرژی ضروری است. به گفتۀ وی، دولت مجارستان تنوع را جایگزینی یک منبع انرژی نمی‌داند، بلکه به عنوان افزودن منابع جدید می‌بیند. علیرغم اینکه اتحادیه اروپا از توسعه زیرساخت‌ها در جنوب شرقی اروپا حمایت نمی‌کند، اما این روند با قدرت زیادی پیش می‌رود و طی 15 سال آینده گاز طبیعی دیگر بخشی از ترکیب انرژی نخواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما