معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۱

اولین نمایشگاه تخصصی باغبانی، گلخانه، کشت گلخانه ای، تجهیزات و صنایع وابسته مشهد

نمایشگاه آیفارم مشهد به عنوان بخشی از زنجیره نمایشگاه جامع کشاورزی آیفارم با هدف معرفی توانمندی‌های داخلی در حوزه‌های مرتبط با باغبانی و گلخانه از تاریخ 9 لغایت 12 خرداد ماه 1403 در نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار می‌گردد. همچنین همجواری و نزدیکی با استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، گلستان، سیستان و بلوچستان و یزد فرصت مناسبی است تا بهره برداران و متقاضیان ساخت گلخانه در این استان‌ها نیز از این نمایشگاه بهره مند شوند.

توسعه محصولات باغبانی یکی از سیاستهای امروز در راستای تامین امنیت غذایی، کشاورزی پایدار، تثبیت اشتغال و نیز جلوگیری از مهاجرت به شهرها، توسعه صادرات و ارزآوری است که در این مسیر توسعه و ترویج کشت گلخانه‌ای با توجه به مهمترین مزیت آن یعنی نیاز کمتر به آب در مقایسه با سایر انواع کشت، به عنوان یکی از راهکارهای مهم به شمار می‌رود.صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش بهره‌وری، امکان کاشت و برداشت محصول در تمام فصول، امکان پرورش محصولات خارج از فصل و اقلیم، قابلیت مقابله با تهدیدات و خسارات به خاطر امکان کنترل‌ و اقدامات پیشگیرانه، برخی از مزایای کاشت گلخانه‌ای است..
تا پایان سال ۱۴۰۰ سطح گلخانه‌های استان خراسان رضوی ۶۷۲ هکتار، شامل ۴۸۵ هکتار گلخانه و ۱۸۷ هکتار سایبان و محیط کنترل ثبت شده است.سطح گلخانه‌های صنعتی استان حدود ۲۸۹ هکتار است. میزان تولید محصولات گلخانه‌ای شامل سبزی و صیفی، گیاهان دارویی، توت فرنگی و محصولات باغی گلخانه‌ای معادل ۶۸ هزار تن است که این میزان به جز تولید محصولات گل و گیاهان زینتی محاسبه شده است.
اخیرا علاوه بر توسعه سطح گلخانه‌ها و به خصوص گلخانه‌های کوچک مقیاس؛ به صورت ویژه احیا و فعالیت مجدد واحدهای غیرفعال و نیز ارتقای سلامت محصولات گلخانه‌ای و تولید محصولات گواهی شده در گلخانه‌ها در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان است.

گروه‌های کالایی نمایشگاه:

سازه و تجهیزات گلخانه

سازه گلخانه ، قطعات سازه گلخانه( لوله گالوانیزه، قوطی و پروفیل گالوانیزاه و ...) ،تجهیزات گلخانه هوشمند( سیستم کنترل هوشمند گلخانه ، سیستم اتوماسیون گلخانه و...)، برق گلخانه( تابلو برق و...)سیستم سرمایشی . گرمایشی(هیتر و...) ، پوشش گلخانه( نایلون، توری و شید ، موتور گیربکس جکع کننده پلاستیک ،اتصالات گلخانه و...) ،تجهیزات آبیاری گلخانه( دستگاه تزریق هیدروپونیک، فیلتر، دستگاه آبرسان گلخانه ، بوم آبیاری و...)هواساز، فن سیر لوله، ناودان گلخانه ، مشعل هیتر گلخانه ،لامپ رشد گیاه، توری محافظ تجهیزات گلخانه، دستگاه ویبراتور گردافشانی

ادوات و تجهیزات باغی و گلخانه ای

تراکتور باغی، تیلر، لوازم یدکی باغی،سمپاش، لوازم سمپاش ، سرشاخه خردکن باغی، ساقه خردکن، قیچی، اره و چاقو و....

صنایع وابسته

دستگاه آب شیرین کن، عایق ضدآب نانو، مخازن ذخیره آب، سردخانه محصولات کشاورزی، تجهیزات دستگاه تصفیه آب ، مشاوره گیاهپزشکی، آزمایشگاه کشت بافت، آزمایشگاه آب و خاک و....

 سیستم و تجهیزات آبیاری

لوله و لوازم آبیاری ( اتصالات آبیاری، تجهیزات سیستم های آبیاری، ابزار و تجهیزات، ماشین الات و خطوط تولید، دستگاه خود آبیار، تجهیزات چاههای کشاورزی)،دستگاههای آبیاری ( سنتر لینیر، لوازم یدکی دستگاههای آبیاری، سیستم آبیاری هوشمند، رول لاین، سیستم گان( سیستم قرقره ای)، الکتروموتور، الکترو گیربکس، سیستم آبیاری هوشمند خانگی و پیشرفته و....)

نهاده‌های گلخانه ای( کود، سم،بذر)

کود، سم و بذر مورد نیاز در زراعت ،باغداری و گلخانه

پهپاد ،تجهیزات و تکنولوژی‌های روز

در حال حاضر با استفاده از پهپاد کشاورزی می‌توان فرآیند کاشت تا برداشت محصول را به طور اتوماتیک مدیریت کرد.انواع پهپاد و استفاده از نرم افزارهای جدید ، آموزش استفاده از تکنولوژی در کشاورزی

تصاویر

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما