معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ چهارم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مجارستان تهدید کرد که تحریم های اتحادیه اروپا علیه گاز روسیه را مختل خواهد کرد

بر اساس گزارش ها، بوداپست در اولین دیدارهای هفته گذشته سفرای اتحادیه اروپا اعتراضات شدیدی را در مورد آخرین بسته تحریمی علیه گاز روسیه مطرح کرد، اما به طور صریح با این اقدامات مخالفت نکرد. بر اساس این سند، یک نماینده عالی رتبه مجارستان که نامش ذکر نشده است، اظهار داشت که کشورشان با هرگونه اقدامی‌که قیمت انرژی اروپا را افزایش دهد، مخالفت خواهد کرد. این مقام مجارستانی در جریان نشست دیپلمات‌ها گفت: «ما این بسته را تحلیل می‌کنیم اما از چیزی که ممکن است تأثیر منفی بر بازار گاز اتحادیه اروپا داشته باشد، حمایت نمی‌کنیم.»

بر خلاف دیگر کشورهای اتحادیه اروپا، مجارستان از توقف خرید گاز از روسیه در پی وقوع جنگ گسترده در اوکراین خودداری کرد، حتی با شرکت گازپروم غول روسیه برای افزایش عرضه در زمان اوج تقاضا وارد توافقات جدیدی شد.

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/05/14/7455729

 دو برند جدید خودروی چینی وارد بازار مجارستان شدند

دو برند خودروی چینی دیگر وارد بازار مجارستان می‌شوند. گروه SERES و گروه Duna Auto  قرارداد واردات انحصاری خودروهای SERES Automotive را در بوداپست امضا کردند. طبق این قرارداد، Duna Autó مدل‌های SERES سازنده چینی را در رده NEV (خودروهای انرژی نو) و همچنین برند DFSK خودروها و ون‌های معمولی و الکتریکی را توزیع خواهد کرد.

به مناسبت مراسم امضای قرارداد، پیتر اورموس، مدیرعامل گروه Duna Auto تاکید کرد که استراتژی این شرکت این است که یک بازیگر اصلی در تحول صنعت خودرو در مجارستان باشد و به همین دلیل تصمیم گرفته است با سازنده چینی شریک شود.

https://hungarytoday.hu/two-new-chinese-car-brands-enter-the-hungarian-market

 دولت مجارستان قصد دارد «توسعه یافته ترین» صنایع را وارد کند

نخست وزیر مجارستان در حاشیه مراسم افتتاح بخش جدید پتروشیمی‌شرکت مول در شهر تیسا اوی وروش گفت: نیاز کشور به انرژی برق تا سال 2030 با ایجاد صنایع تولیدی جدید 50 درصد افزایش پیدا خواهد کرد و صنایعی نظیر تولید قطعات خودروهای الکتریکی، صنایع هوافضا در کشور توسعه پیدا خواهد کرد. یکی از سیاستهای صنعتی دولت اطمینان خاطر از تامین بودن انرژی در حوزه صنعتی میباشد.وی ضمن اشاره به تعهد دولت برای وارد کردن آخرین تکنولوژی و صنایع به روز (برای توسعه و پیشتازی هرچه بیشتر کشور) از تلاش دولت برای تامین و ذخیره انرژی بیشتر از جمله توسعه انرژی خورشیدی کشور، تامین انرژی از قطر و آذربایجان و ... سخن گفت.نخست وزیر در سخنان خود به سرمایه گذاری‌های مشترک شرکت نفتی مول با ژاپن و آلمان برای احداث بخشهای جدید نیز صحبت کرده است

https://dailynewshungary.com/orban-government-import-developed-industries/#google_vignette

 مجتمع جدید MOL می‌تواند مجارستان را در خط مقدم صنعت پتروشیمی قرار دهد

با تاسیس بخش پولیول با همکاری با شرکت تیسنکروپ شرکت مول در پی پیشتاز شدن در زمینه پتروشیمی در منطقه میباشد. این بخش جدید با سرمایه گذاری 1.3 میلیارد فورینتی تاسیس شده است. نخست وزیر که در مراسم افتتاح این بخش پتروشیمی (شرکت نفتی مول مجارستان) شرکت کرد وعده احداث مدرنترین صنایع در کشور را داده است.آقای اوربان در سخنرانی خود ضمن اشاره به فعالیتهای خرید و فروش مواد نفتی توسط این شرکت در بیست سال پیش از تغییر فعالیت این شرکت و پیشتاز شدن آن در صنایع نفتی(تولید مواد شیمیایی و پالایش) تحت مدیریت آقای ژولت هرنادی( نزدیک به فیدس) صحبت کرده است.نخست وزیر ضمن اشاره به اهمیت تامین انرژی از سوی دولت به فعالیت شرکت مول برای تامین انرژی کشور از منابع مختلف نیز اشاره کرده است.

https://hungarytoday.hu/mols-new-complex-could-put-hungary-at-the-forefront-of-the-chemical-industry

 تورم در مجارستان پس از 14 ماه کاهش دوباره افزایش یافت

بنا به گزارش اداره مرکزی آمار (دولتی) : نرخ تورم مجارستان مجددا در ماه گذشته افزایش داشته و شاخص میانگین افزایش قیمت تنها در ماه آوریل 3.7 درصد را نشان میدهد. این عدد در مقایسه با سال گذشته و همچنین عدد ماه مارس(0.7 درصد) افزایش چشمگیر داشته است.پیش تر آقای ناج وزیر اقتصاد ملی مجارستان از اقدام دولت برای حمایت از خانواده‌ها و کنترل قیمت تقدیر کرده بود. مجارستان کماکان دارای بیشترین افزایش میانگین نرخ کالا در منطقه و حتی اروپا بوده و کمی‌پیش تر از شرایط معیشتی بهتر در کشورهای نظیر رومانی(در مقایسه با مجارستان) منتشر شده بود.

https://dailynewshungary.com/inflation-in-hungary-up-again

 کارخانه سامسونگ خطری برای شهرهای مجاور ایجاد می‌کند

یکی از فعالین حزب ائتلاف دموکراتیک( حزب نخست وزیر سابق) اعلام کرد: گزارشها حاکی از وجود مواد سمی و آلاینده در فاضلاب نزدیک به کارخانه باطری سازی سامسونگ در شهر گود مجارستان است.آقای کوچیش افزود: بنا به حکم دادگاه  فعالیت این شرکت پیش تر باید متوقف می‌شد اما دولت اوربان با دروغ های آشکار خود در پی حمایت از این کارخانه میباشد. وی خواهان بررسی مستقل تخصصی برای شرایط آلایندگی این کارخانه (که در حال توسعه بخش تولیدی میباشد) شده است

https://dailynewshungary.com/dk-samsung-plant-danger-towns/#google_vignette

 دولت تدابیر جدیدی را برای کمک به کشاورزان معرفی می‌کند

وزارت کشاورزی مجارستان اعلام کرد: دولت در راستای تقویت و حمایت از کشاورزی کشور برای سوخت مورد نیاز خودروها و ادوات کشاورزی معافیت مالیاتی قائل خواهد شد.وزیر کشاورزی آقای مارتون ناج ضمن انتقاد از دشواری‌های بوجود آمده برای کشاورزان اروپایی از عواملی نظیر واردات غلات اکراین (به بازار اروپا) از تلاش دولت برای حمایت از کشاورزان صحبت کرده و افزود: کشاورزان در کل  از22.8 میلیارد فورینت بودجه مازاد (برای اخذ معافیت مالیاتی بر سوخت استفاده شده) بهره مند خواهند شد

https://hungarytoday.hu/government-introduces-new-measure-to-help-farmers

 حزب مومنتوم جزئیات هجده قرارداد بین مجارستان و چین را منتشر کرد

معاون رئیس حزب مومنتوم، اپوزیسیون مجارستان، آقای تومپوش گفت: این مسئله که جزئیات توافق نامه‌های امضا شده با چین از سوی رسانه‌های چین مشخص شود مسئله ای غیرقابل درک است. وی ضمن انتقاد از اینکه در خصوص جزئیات این توافقات (18 توافق) نه نخست وزیر و نه وزیر امورخارجه توضیح ارائه نکرده افزود: اینکه مردم نیز از جزئیات توافقاتی که به دلیل اهمیت آن وزیر امورخارجه با کمیته پارلمانی نشست برگزار می‌کند، با خبر شوند مسئله ای واجب است.(پیش تر مقامات دیگر اپوزیسیون از قراردها انتقاد کرده بودند و به عنوان مثال مسئله احداث خط قطار میان فرودگاه و شهر بوداپست را با وام و نیروکار چینی، مسئله ای به نفع چین دانسته بودند.)  

https://index.hu/belfold/2024/05/12/megallapodas-kina-hszi-csin-ping-momentum-tompos-marton

 تعداد مشاغل متعلق به چین در مجارستان در حال افزایش است

بنا به داده‌ها و آمارهای جدید شمار کسب وکارهای تحت تملک مالکین چینی در مجارستان از سال 2010 روبه افزایش بوده است و اکنون در مجارستان نزدیک به 600 شرکت فعال با مالکیت شهروندان آن کشور فعالیت دارند. بنابه آمار گیری مجله پینزسنتروم (اقتصادی) بیش از 85 درصد شرکتهای ثبت شده مذکور فعالیت خود را پس از سال 2010 (قدرت گرفتن فیدس) در مجارستان آغاز کرده اند. پیشتر از امضای توافقات مرتبط با گشت زنی پلیس راهور چینی در مجارستان، ساخت اتوبان توسط چین در کشور، ایجاد مراکز مرزی جدید با سرمایه گذاری چین و حتی پخش برنامه‌های پروپاگاندایی چینی در شبکه ملی مجارستان صحبت شده بود.

https://dailynewshungary.com/number-chinese-owned-businesses-hungary

 وزیر امور خارجه می‌گوید توافقات چین توسعه مجارستان را تقویت می‌کند

وزیر امورخارجه مجارستان اقای پیتر سیارتو در مصاحبه با رادیو کوشوت مجارستان گفت: توافقات به عمل آمده با جمهوری خلق چین در بلند مدت بر روند توسعه کشور تاثیر مثبت دارند.وی ضمن اشاره به تاریخی بودن این سفر بهمراه هیئت 200 نفره اقتصادی از اهمیت نقش چین در ثبات جهان، حمایت مجارستان از حضور چین در عرصه(همکاری‌های اقتصادی اروپا)، صلح جویی چین در قبال مسئله جنگ در اکراین و حمایت مجارستان از طرحهایی که به صلح منجر میشوند، و فعالیت چین در مجارستان(در زمینه صنعت خوردوهای الکتریکی ) و تبدیل شدن مجارستان به کشوری پیشگام در این زمینه در سطح جهانی نیز صحبت کرده است.

https://hungarytoday.hu/foreign-minister-says-chinese-agreements-boost-hungarys-deelopment

 ویکتور اوربان همچنین در تلویزیون عمومی چین درباره مجارستان باستان، راه آهن، فوتبال و ریاست متوالی اتحادیه صحبت کرد.

نخست وزیر مجارستان آقای ویکتور اوربان در مصاحبه با تلویزیون رسمی دولتی چین از اهمیت حفظ ریشه‌های شرقی مجارستان ،عدم حمایت دو کشور از جنگ، ابراز امید از موفقیت طرح صلح چین، مشارکت چین در طرح ساخت خط راه آهن بلگراد بوداپست و همچنین فرودگاه بوداپست به شهر بوداپست،تلاش مجارستان برای بهبود همکاری‌ها و روابط اتحادیه اروپا با چین در دوره ریاست دوره ای مجارستان، امضای توافقهای همکاری و سرمایه گذاری بیشتر شرکتهای چینی در مجارستان صحبت کرده است.

   https://telex.hu/belfold/2024/05/11/orban-viktor-kinai-televizio-europai-unio-elnokseg-vasut-foci

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما