معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۲:۱۰

اخبار اقتصادی تاجیکستان - دوشنبه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

کاشت 96.3 هکتار باغات جدید در تاجیکستان

تلگرام خبرگزاری اوستا: تا اول آوریل 2024، در تمامی مزارع تاجیکستان به مساحت 96.3 هکتار اراضی باغ‌های جدید کاشته شد که 19.9 درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته است. آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان با اعلام این مطلب گفت که از کل مساحت باغ‌های فوق 49.9 هکتار شامل نهال بذر، 39.2 هکتار میوه‌های هسته‌دار، 4.8 هکتار خشکبار و 2.4 هکتار نیمه گرمسیری است. از کل مساحت باغ‌ها، 11 هکتار در اراضی دیم کشت شده است. همچنین باغات به مساحت 435.5 هکتار و باغ های انگور به مساحت 6.0 هکتار بازسازی شده‌اند.

تلگرام خبرگزاری اوستا

آغاز پروژه تسریع انتقال به وسایل نقلیه الکتریکی در تاجیکستان

خبرگزاری اوستا: با حمایت کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (UNESCAP)،  فاز دوم پروژه «تسریع گذار حمل و نقل به وسایل نقلیه الکتریکی در حمل و نقل عمومی در منطقه آسیا و اقیانوسیه» در تاجیکستان آغاز شده است. این پروژه به منظور ترویج بیشتر برنامه‌های ملی برای برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی اجرا خواهد شد. پس از اتمام پروژه، پیش بینی شده است که شبکه‌های اتوبوس الکتریکی آزمایشی در چهار کشور هدف این کمیسیون، از جمله تاجیکستان، آغاز به کار کند.

 به عنوان بخشی از این پروژه در تاجیکستان، یک نقشه راه منطقه ای در مورد چگونگی تامین مالی و جذب سرمایه گذاری خارجی برای انتقال به حمل و نقل برقی عمومی تهیه خواهد شد.

همچنین در چارچوب این طرح طی سال های 2026-2024، مسئولان مربوطه اقدامات زیر را اجرا خواهند کرد:

- تشکیل جلسات در سطح ملی و سمینارهای صنعتی با افراد ذینفع؛

- هماهنگی سازوکار توسط مقامات ذیربط در فرآیند برق رسانی صنعت؛

- توسعه نیازسنجی فنی، از جمله تحلیل جنسیتی؛

- تدوین توصیه‌های فردی در مورد گزینه‌ها و مکانیسم‌های مناسب برای تامین مالی حمل‌ و نقل عمومی و فرصت‌هایی شامل سرمایه‌گذاری در توسعه وسایل نقلیه الکتریکی در کشور؛

- تدوین و اجرای پروژه آزمایشی اتوبوس برقی در یکی از شهرهای تاجیکستان

 https://avesta.tj/2024/05/06/v-tadzhikistane-nachalas-realizatsiya-proekta-po-uskoreniyu-. perehoda-na-elektromobili/ Avesta.tj

تولید محصولات صنعتی در 42 کارخانه و کارگاه ناحیه واسع ولایت ختلان

خبرگزاری خاور: 42 کارخانه و شرکت صنعتی در ناحیه واسع فعالیت می‌کنند که بیشتر آنها فصلی بوده و به تولید مواد خام محلی اشتغال دارند. صبور سلطان زاده، معاون  اقتصادی رئیس ناحیه واسع گفت: در سه ماهه اول سال 2024 در ناحیه واسع، حجم تولید محصولات صنعتی به 24 میلیون و 984 هزار سامانی( حدود 2.270 میلیون دلار)  افزایش یافت. این میزان 4.5 میلیون سامانی بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

در این مدت 2 کارخانه صنعتی (کارخانه آجر سیمانی با 7 شغل و دیگری کارخانه تولید مبلمان با 4 شغل جدید) توسط کارآفرینان داخلی به بهره برداری رسیده است.

 با مشارکت کارآفرینان چینی، یک کارخانه آجرپزی در محله روستای توگارکی این ناحیه ساخته شد که تا چند روز دیگر شروع به فعالیت خواهد کرد. در این کارخانه برای 100 تن از ساکنان محل کار و دستمزد خوب فراهم خواهد شد.

یکی دیگر  از کارخانه ­های فعال این ناحیه، شرکت سهامی عام «خواجه ­مؤمن» است. این شرکت بیش از 15 برند محصولات مصرفی لباسشویی و نمک یددار را تولید می‌کند. محصولات این کارخانه در کلیه مراکز تجاری و بازارها و مراکز خدماتی شهر و نواحی تاجیکستان خریدار دارد. کارخانه در این مدت، محصولاتی به ارزش بیش از 603 هزار سامانی تولید کرد و بیش از 40 نفر از ساکنان محلی در آن کار می‌کنند.

در کنار سایر کارخانه‌ها و شرکت‌های صنعتی، ده‌ها کارخانه کوچک، از جمله یک کارخانه تولید مبلمان، در حال حاضر در ناحیه واسع فعالیت می‌کنند.

https://khovar.tj/2024/05/dar-no-iyai-vose-42-korgo-u-korhona-ma-suloti-sanoat-iste-sol-menamoyand/

 توافق‌ برای‌ معرفی‌ شرکت­های‌ مناسبت‌ دولتی‌ و خصوصی‌ برای‌ همکاریهای‌ ترانزیتی توسط تاجیکستان و ایران

خبرگزاری خاور: تاجیکستان ظرف 3 ماه شرکت­های مناسب را بر اساس سازوکار مشارکت دولتی و خصوصی معرفی و طی 4 ماه به طور رسمی مدل سرمایه گذاری برای ساخت زیرساخت­های لجستیکی را از طریق کانال­ های دیپلماتیک برای طرف ایرانی ارسال خواهد کرد. طی ماه­های آتی برای اجرای برنامه‌ها، کارگروه مشترکی متشکل از کارشناسان و نمایندگان فنی ذیصلاح در دوشنبه یا تهران تشکیل خواهد شد.

یادآور می‌شویم که هیئت تاجیکستان در روزهای 23 تا 24 آوریل از بندر بین‌المللی چابهار در ایران بازدید کرد و با توانمندی‌های شرکت‌ها از جمله مراکز لجستیکی، انبارها و شرکت ملی پتروشیمی مکران آشنا شد. گفتنی است در تاریخ 8 نوامبر 2023، تفاهم نامه ­ای در خصوص حمل و نقل و ترانزیت بین المللی از طریق بندر چابهار بین وزارت حمل و نقل جمهوری تاجیکستان و وزارت راه و شهرسازی ایران به امضا رسیده است.

https://khovar.tj/rus/2024/05/tadzhikistan-i-iran-opredelyat-kompanii-dlya-gosudarstvenno-chastnogo-partnerstva/

درخواست وزیر اقتصاد از رئیس گروه بانک توسعه اسلامی‌ برای افزایش اعتبارات در حوزه‌های اولویت‌دار اقتصاد تاجیکستان

خبرگزاری خاور: هیئت مدیره اجرایی بانک توسعه اسلامی تصمیم به تامین اعتبار ساخت نیروگاه برق آبی راگون به مبلغ 550 میلیون دلار گرفت که 150 میلیون دلار آن از خود بانک و 400 میلیون دلار از محل اعتبارات موسسات توسعه عربی تامین خواهد شد.  این مطلب در دیدار ذوقی ذوقی زاده، وزیر توسعه اقتصادی و تجارت و مدیر کشوری بانک توسعه اسلامی تاجیکستان با محمد سلیمان الجاسر رئیس گروه بانک توسعه اسلامی در شهر ریاض بیان شد.

در این نشست، طرفین موارد مذاکره شده در دیدار امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان با رئیس گروه بانک توسعه اسلامی، دکتر محمد سلیمان الجاسر (11 نوامبر، 2023، در شهر ریاض) و اجرای یک سری پروژه‌های مهم در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل، توسعه زیرساخت ها، آموزش، مراقبت­های بهداشتی، آبیاری و سایر بخش­های اولویت دار اجتماعی و اقتصادی تاجیکستان را مورد بررسی قرار دادند.

ذوقی زاده از رئیس گروه بانک توسعه اسلامی خواست تا بر روی حوزه‌های اولویت‌دار اقتصاد ملی از جمله توسعه انرژی سبز به‌ویژه پروژه‌های احداث نیروگاه برق آبی «راغون»، جاده گلستان- فرخار- پنج- دوستی، آبیاری اراضی کشاورزی، موسسه‌های آموزشی، ایجاد کارخانه ­های نساجی، تولید محصولات حلال، مراکز لجستیکی، توسعه تجارت و گردشگری، بانکداری سنتی و اسلامی، تقویت ظرفیت صادرات کشور توسط بخش خصوصی، پیشگیری از پیامدهای تغییرات اقلیمی، و همچنین تضمین اجرای «استراتژی همکاری‌های بین تاجیکستان و بانک توسعه اسلامی‌ برای سال های 2026-2023» سرمایه گذاری را افزایش دهد.

تا به امروز، برای پروژه ­های تامین اعتبار شده توسط گروه بانک توسعه اسلامی‌ به بخش­های مختلف اقتصاد تاجیکستان مبلغ 753.4 میلیون دلار اختصاص یافته است. بر اساس «استراتژی همکاری‌های دوجانبه برای سال­های 2026-2023 »، گروه بانک توسعه اسلامی در نظر دارد بیش از 235 میلیون دلار برای اجرای پروژه‌های اولویت دار در تاجیکستان اختصاص دهد.

https://khovar.tj/2024/04/zav-zav-izoda-az-prezidenti-gur-i-bonki-islomii-rushd-darhost-namud-ki-ba-so-a-oi-afzaliyatnoki-i-tisodi-to-ikiston-mabla-guzoriro-afzoish-di-ad/

بررسی تأثیر خطرات بالقوه بر اقتصاد ملی تاجیکستان

خبرگزاری خاور: نشست ستاد بین اداری برای هماهنگی اجرای سیاست­های کلان اقتصادی و جلوگیری از تأثیر مخاطرات احتمالی بر اقتصاد ملی در دوشنبه برگزار شد.

تنظیم روابط کار، توسعه بازار کار و تامین اشتغال جمعیت، جایگاه مهمی در سیاست جمهوری تاجیکستان دارد. برای اتخاذ تدابیر خاص، «استراتژی تنظیم فرآیندهای مهاجرت در جمهوری تاجیکستان  تا سال 2040» به تصویب رسید.

همچنین به منظور حل مشکلات اشتغال، «استراتژی دولتی برای توسعه بازار کار جمهوری تاجیکستان تا سال 2020»، «مفهوم توسعه اشتغال موثر در جمهوری تاجیکستان برای سال 2040»، « برنامه میان مدت برای توسعه اشتغال موثر در جمهوری تاجیکستان برای سال های 2027-2023» و سایر برنامه ­های صنعتی در حال اجرا هستند. در پایان این نشست مسئولین هر بخش پیشنهاداتی را برای حل مشکلات اجتماعی مردم ارائه کردند.

https://khovar.tj/rus/2024/04/rassmotreno-vozdejstvie-potentsialnyh-riskov-na-natsionalnuyu-ekonomiku-tadzhikistana/

 بازدید وزیر کشاورزی  از زمین‌های تصفیه شیمیایی شده در استان ختلان

وزارت کشاورزی تاجیکستان: وزیر کشاورزی جمهوری تاجیکستان در سفر خود به استان ختلان با  وضعیت مبارزه بر ضد ملخ و تصفیه شیمیایی زمین­ ها در نواحی دنغره و کوشانیان از نزدیک آشنا شد.

بر اساس آخرین اطلاعات،  تا 6 می سال جاری رصد بهاری در 34 شهر و نواحی تاجیکستان در زمینی به مساحت 126 هزار و 590 هکتار انجام شد. مبارزه با پراکندگی ملخ در وسعتی به مساحت 62 هزار و 760  هکتار و تصفیه شیمیایی در سطح 54 هزار و 300 هکتار انجام شد. برای عملی سازی مبارزه با ملخ از 59 دستگاه تراکتور سمپاشی، 18 دستگاه خودرو، 820 دستگاه سمپاش دستی و موتوری و هزار نفر استفاده شده است.

https://moa.tj/news/271-bozdidi-vaziri-kishovarzii-umurii-toikiston-az-olati-rafti-korkardi-malah-dar-vilojati-hatlon.html

فرایند کاشت بهاره در مزارع روستایی و تعاونی

وزارت کشاورزی تاجیکستان: بر اساس داده ­های اعلام شده توسط مدیر پرورش گیاهان وزارت مزارع دهقانی و تعاونی تاجیکستان، چشم انداز کشت بهاره در مزارع روستایی و تعاونی حدود 440 هزار و 730  هکتار برنامه ریزی شده بود و تا تاریخ  5 می سال جاری مساحت 367 هزار 300 هکتار زمین کشت شد که در حدود مساحت 91 هزار هکتار کشت بهاره غلات، 189 هزار و 260 هکتار کشت صنعتی که از آن حدود 171 هزار و 500 هکتار پنبه، 17 هزار 500 هکتار دانه‌های روغنی، 13 هزار 740 هکتار برنج، 20 هزار 500 هکتار سیب زمینی، 33هزار 170سبزیجات که از آن 16هزار و380 هکتار پیاز، 4هزار و 200 هکتار هویج، هزار و 420 هکتار کلم، 4هزار و 500 هکتار گوجه فرنگی، 2هزار و 600 هکتار خیار ، 4هزار هکتار سایر سبزیجات و محصولات علوفه ای بالغ بر19 هزار و 565  هکتار زمین را در برگرفته است.

کشت پنبه

میزان پیش بینی شده برای کشت پنبه بر اساس مناطق و شهرها و نواحی جمهوری تاجیکستان 186 هزار هکتار است که تا تاریخ 5 می سال جاری، 171 هزار و 517 هکتار که  10هزار و 763 هکتار آن تولید زیر پلاستیکی کشت شده است که 92.2 درصد از برنامه پیش بینی شده، اجرایی شده است. از این میزان 57 هزار 648 هکتار در استان سغد،  112 هزار و 733  هکتار استان ختلان  و هزار و 136 هکتار نواحی تابع جمهوری کشت شد.

کاشت سیب زمینی

بر اساس داده ­های این وزارتخانه چشم انداز کاشت سیب زمینی در مزارع تعاونی و دهقانی جمهوری تاجیکستان حدود 40 هزار هکتار است که تا تاریخ  5 می سال 2024 استانها ، شهرها و نواحی جمهوری ، 20هزار و 500 هکتار از آن را کاشته شده اند(51.2 درصد برنامه ). از این تعداد 242 هکتار در استان بدخشان، 10 هزار و 509 هکتار در سغد،  6 هزار و 115 هکتار در ختلان و 3هزار و 638  هکتار در در نواحی تابع جمهوری تاجیکستان کشت شده است.

احداث باغات و تاکستان ­های جدید و احیای باغات و تاکستان­ های قدیمی

بر اساس آخرین اطلاعات ریاست پرورش گیاهان، تا تاریخ 5 آوریل 4 می سال جاری،  باغات و تاکستان­ های جدید در زمینی به مساحت 608 هکتار احداث گردیده که 572 هکتار آن باغ میوه ، 36 هکتار باغ انگور و 21 هکتار باغ های متراکم است. احیای باغات  و تاکستان­های قدیمی‌ شامل هزار 841  هکتار می‌باشد.

فعالیت گلخانه ­های دائمی

بر اساس داده‌های فعلی تا تاریخ 4 می سال جاری تعداد گلخانه­ های در حال بهره برداری هزار و 38 واحد و مساحت کل گلخانه­ ها 172 هکتار است که 138 هکتار آن زیر کشت است که از این میزان گوجه فرنگی 62.5 هکتار و خیار 29 هکتار می‌باشد و سایر سبزیجات 46 هکتار است. از کل سطح زیر کشت  2206 تن سبزیجات که از این میزان 666 تن گوجه فرنگی، 489 تن خیار و 1051تن سایر سبزیجات می‌باشد.

فعالیت  گلخانه ­های فصلی

بر اساس داده‌ها تا تاریخ 4 می سال 2024،  به طور کلی هزار و 898 هکتار سبزیجات در گلخانه ­های فصلی کشت شد که از این میزان گوجه فرنگی 776 هکتار، خیار 552 هکتار و سایر سبزیجات 570 هکتار را در برگرفته است. از کل سطح زیر کشت سبزیجات 5422 تن است که خیار 1650 تن، گوجه فرنگی 120 تن و سایر سبزیجات 3652 تن است.

پرورش دام سبک

بر اساس داده ­های مدیر کل دامپروری، پرورش طیور، شیلات و زنبورداری این وزارتخانه، باید در مزارع روستایی و تعاونی جمهوری تاجیکستان 413  هزار و 435 راس بره و بز پرورش داده شود. تا تاریخ  4 می سال جاری تعداد  398 هزار و 111راس بره و بز پرورش داده شده است که نسبت به مدت مشابه سال 2023، 35 هزار و 561 راس بیشتر بوده است .

https://moa.tj/news/270-guzorishi-matbuot-ba-sanai-05052024.html

بررسی پروژه برنامه توسعه مکانیزاسیون نوآورانه در بخش کشاورزی در جمهوری تاجیکستان

 وزارت کشاورزی: در سوم ماه می سال جاری، با حضور زورشای زورشا معاون وزیر کشاورزی و مدیران دفتر مرکزی این وزارتخانه و نیز دانشمندان و متخصصان این حوزه، در خصوص تدوین برنامه توسعه مکانیزاسیون نوآورانه در حوزه کشاورزی جمهوری تاجیکستان برای سال های 2029-2025 بحث و گفتگو شد.

این برنامه در چارچوب مصوبات دولت تاجیکستان درتاریخ های 30 آوریل سال 2021 ،  شماره 168 «در مورد برنامه توسعه میان مدت جمهوری تاجیکستان برای سال­های 2025- 2021»  و  اول مارس 2023 شماره 54 «در مورد برنامه توسعه نظام کشاورزی و غذایی و کشاورزی پایدار تا سال 2030»  و با توجه به اهمیت مکانیزاسیون کشاورزی در حل مشکلات کشاورزی، افزایش بهره وری و افزایش حجم تولیدات کشاورزی، استفاده موثر از منابع زمین، ایجاد مشاغل جدید، تضمین توسعه پایدار و ایجاد سیستم مقاوم در برابر تغییرات اقلیمی و شکل گیری رقابت پذیری بخش کشاورزی در شرایط مدرن با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی نوین به منظور شکل دهی فرآیندهای نوآورانه در تولید محصولات کشاورزی در حال تدوین نهایی می‌باشد.

https://moa.tj/news/273-barrasii-loiai-barnomai-rushdi-mehanikunonii-innovatsionii-soai-kishovarz-dar-umurii-toikiston.html 

افزایش گردش تجاری بین کشورهای سازمان همکاری شانگهای به بیش از 10 میلیارد دلار

خبرگزاری خاور: کنفرانس بین المللی «آسیای مرکزی - هسته سازمان همکاری شانگهای فضای صلح و رفاه مشترک» در آکادمی مدیریت دولتی ریاست جمهوری تاجیکستان برگزار شد.

شرکت کنندگان در کنفرانس خاطرنشان کردند که آسیای مرکزی با تلاش های مشترک گام به گام به فضایی از فرصت­های جدید در زمینه اقتصاد، تجارت، سرمایه گذاری، علم، نوآوری و فناوری تبدیل می‌شود. طی پنج سال گذشته، گردش تجاری بین کشورهای این منطقه 80 درصد رشد داشته و به بیش از 10 میلیارد دلار رسیده است.

ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای، طی یک سخنرانی ویدئویی برای شرکت کنندگان در کنفرانس توضیح داد: "اگر آسیای مرکزی ثبات خود را حفظ کند، این امر به امنیت مشترک منجر خواهد شد و اگر به توسعه ادامه دهد، این امر به شکوفایی بیشتر سازمان منجر خواهد شد.

شایان ذکر است سفیر کشورمان نیز در این کنفرانس در خصوص اهمیت جمهوری اسلامی ایران برای دسترسی کشورهای این منطقه به آبهای آزاد سخنرانی کرد.

https://khovar.tj/rus/2024/05/tovarooborot-mezhdu-gosudarstvami-shos-vyros-na-80-dostignuv-bolee-10-milliardov-dollarov/

پرورش پیله‌های کرم ابریشم در نواحی جلال الدین بلخی و خراسان استان ختلان

خبرگزاری خاور: نواحی جلال الدین بلخی و خراسان امروزه به طور فعال به پرورش پیله کرم ابریشم مشغول هستند. میرزاعلی عادل اف نماینده شرکت «پیلای جلال الدین بلخی» گفت:  کرم ابریشم در 25 روز آماده می‌شود. یک جعبه پیله توت یک ماده خام صنعتی با ارزش محسوب می‌شود.

در سال جاری، پرورش دهندگان پیله این ناحیه، بر اساس توافق، هزار جعبه کرم ابریشم را در مزارع این منطقه توزیع کردند. برنامه بلند مدت برای منطقه  افزایش تولید تا 35 تن است. طبق برنامه تمام مزارع باید از هر جعبه 35 کیلوگرم پیله تحویل دهند .برخی از پرورش دهندگان پیله اولین جعبه­ های پیله خود را تحویل داده ­اند.

صنعت پیله‌کاری نیز در ناحیه خراسان توسعه یافته است. امسال توزیع و پرورش پیله در این ناحیه به موقع آغاز شد و بر اساس برنامه ریزی انجام شده 400 جعبه در 335 مزرعه توزیع شد. این مزارع قصد دارند تا پایان فصل 12 تن پیله با کیفیت بالا جمع آوری کنند. تا به امروز هزار و 180 کیلوگرم مواد اولیه صنعتی به اداره پیله سازی منطقه تحویل داده شده است.

https://khovar.tj/rus/2024/05/kak-v-tadzhikistane-zanimayutsya-razvedeniem-kokonov-tutovogo-shelkopryada/

 ساخت کارخانه ­های صنعتی جدید در شهر خجند در سالهای توسعه صنعت

رجب بای احمدزاده از کارخانه‌های در حال ساخت خجند بازدید کرد. کارخانه فرآوری گوشت مرغ و تولید سوسیس و کالباس در زمینی به مساحت 1 هکتار در ناحیه سوم شهر خجند ساخته می‌شود که با بهره برداری از مرحله اول آن تا 60 نفر شغل خواهند داشت. فرآیند تولید در دو مرحله انجام می‌گیرد.  ابتدا گوشت مرغ فرآوری می‌شود و در مرحله دوم انواع سوسیس و کالباس از آن استحصال می‌شود. با اجرای فاز دوم کارخانه 50 نفر دیگر مشغول به کار خواهند شد.

رئیس ولایت سغد از شرکت تولیدی «کفش مدرن» در محله بافنده شهر خجند بازدید کرد. این شرکت با همکاری شرکای توسعه از فدراسیون روسیه ساخته شده است و 50 نفر در آن مشغول به کار هستند. مواد اولیه از روسیه وارد می‌شود، تا 50 جفت کفش در یک شیفت تولید می‌شود،  محصولات این شرکت صادراتی هستند.

 مسئولین موظف شدند دامنه فعالیت­ها را گسترش دهند، فرآوری چرم را آغاز کنند، انواع کفش­های تولیدی را افزایش دهند و صادرات را تقویت کنند.

https://khovar.tj/2024/05/sol-oi-rushdi-sanoat-dar-sha-ri-hu-and-korhona-oi-navi-sano-at-ba-istifoda-doda-meshavand/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما