معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۳:۲۹ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی هلند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی هلند در هفتۀ سوم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش دستمزدها؛ عامل ادامه تورم بالا

بر اساس گزارش بانک مرکزی هلند (DNB)، افزایش دستمزدها بزرگترین محرک تورم در سال گذشته بوده است؛ البته سود شرکت‌ها نیز به تورم کمک کرده است، اما سهم آنها با پیشرفت سال کاهش یافته است. بانک مرکزی هلند اعلام کرده است که سهم هزینه نیروی کار در تورم داخلی در سال گذشته 3.9 واحد درصد بوده، در حالی که سهم سود خالص شرکت‌ها 1 واحد درصد بوده است. در سال 2022، این ارقام 1.5 درصد برای کاهش دستمزد و 1.1 درصد برای سود خالص شرکت‌ها بود. بانک مرکزی اعلام کرده که دستمزدها در سال 2023 به شدت به دلیل تقاضای بالای دستمزد در سال قبل و بازار کار فشرده افزایش یافته است. Klaas Knot، رئیس بانک مرکزی هلند، بارها نگرانی‌های خود را در مورد مارپیچ قیمت دستمزد در سال گذشته مطرح کرده است.

https://nltimes.nl/2024/05/07/dutch-central-bank-blames-pay-raises-continued-high-inflation-last-year

پیش‌بینی افزایش قیمت مسکن در سال 2024

بانک ING پیش‌بینی می‌کند که میانگین قیمت خانه در هلند در ماه‌های آینده به بالاتر از رکورد ثبت شده در ژوئیه 2022 خواهد رسید. ING همچنین ارزیابی می‌کند که افزایش قابل توجه در نرخ بهره وام مسکن دلیلی برای افزایش قیمت است. این بانک در ماه فوریه پیش‌بینی کرد که قیمت خانه‌های عرضه شده در بازار بین پنج تا هشت درصد افزایش می‌یابد و تا پایان سال بسیار بالاتر از اوج افزایش می‌یابد. بزرگترین دلایل آن افزایش قابل‌توجه دستمزدها و کمبود مسکن می‌باشد.

https://nltimes.nl/2024/05/04/prices-housing-will-soar-record-levels-says-ing-bank

تامین انرژی قطارها با منابع تجدیدپذیر

شرکت یورواستار می‌خواهد تمام قطارهایش تا سال 2030 از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنند. این موضوع از سال 2017 در هلند وجود داشته است. یورواستار اولین شرکت راه آهنی است که به اتحاد RE1001 پیوسته است، ابتکاری برای شرکت‌هایی که متعهد هستند 100 درصد انرژی مورد استفاده خود را از منابع تجدیدپذیر داشته باشند. از سال 2017 از انرژی باد برای تامین انرژی قطارهای یورواستار در هلند استفاده شده است. تعداد قطارهایی که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند از سال 2023 به 40 درصد در بریتانیا افزایش یافته است. Eurostar در ماه فوریه اعلام کرد که این شرکت به دنبال نصب پروژه‌های جدید انرژی خورشیدی برای تامین انرژی قطارهای خود است.

https://nltimes.nl/2024/05/05/eurostar-aims-trains-powered-renewable-energy-2030

افزایش محدودیت‌ها در حوزۀ ساخت‌و‌ساز

دستورالعمل جدیدی که توسط وزارت زیرساخت و مدیریت آب هلند در ماه گذشته منتشر شد، این احتمال را نشان می‌دهد که اگر سازندگان مسکن، طیف گسترده‌ای از الزامات ایمنی و زیست‌محیطی را اجرا نکنند، ساخت صدها هزار واحد مسکونی ممکن است در خطر باشد. همراه این دستورالعمل نقشه‌ای ارائه شده که یک کد رنگی را برای هر قطعه زمین در کشور اعمال می‌کند و نشان می‌دهد که مقامات محلی ممکن است قبل از شروع پروژه‌های ساختمانی نیاز به اعمال قوانین و مقرراتی داشته باشند. با وجود اینکه در هلند محدوده وسیعی از مناطق باز وجود دارد، بسیاری از این مناطق به عنوان در معرض خطر در هنگام ایمنی آب، سیل، فرونشست، در دسترس بودن آب آشامیدنی و دسترسی به برق مورد بررسی طبقه‌بندی می‌شوند. نقشه این وزارتخانه نشان می‌دهد که در کجا نیاز به مداخله است، در حالی که هلند نیاز مبرمی‌به مسکن بیشتر دارد.

https://nltimes.nl/2024/05/05/construction-470000-homes-jeopardy-netherlands-experts-say

موقعیت متزلزل و ضعیف هلند در مساله تامین هیدروژن

هیدروژن سبز هلندی دو برابر گرانتر از سایر کشورهای اروپایی است. این ممکن است باعث شود تولیدکنندگان و خریداران هیدروژن به خارج از کشور مهاجرت کنند. هلند می‌خواهد پیشرو باشد، اما موقعیت خود را در بازار هیدروژن از دست می‌دهد و احتمال بالایی وجود دارد که تولیدکنندگان هلندی و خریداران هیدروژن سبز به خارج از کشور نقل مکان کنند. کارشناسان پس از تخصیص اخیر یارانه هیدروژن اروپا در این مورد هشدار می‌دهند. تمام پروژه‌های هلندی از شبکه عقب افتادند. این بدان دلیل است که تولید هیدروژن سبز در هلند دو برابر گران‌تر از برخی کشورهای اروپایی می‌باشد. اسکار کران، مدیر استراتژی انرژی در Deloitte می‌گوید: «بدون هیدروژن، هلند بیشتر غیرصنعتی خواهد شد. شرکت‌هایی که برای تولید آمونیاک یا سوخت‌های پایدار هوانوردی به هیدروژن نیاز دارند، می‌توانند آن را ارزان‌تر در خارج از کشور تهیه کنند و در نتیجه ممکن است به مکان دیگری نقل مکان کنند. به گفته کران، این امر در مورد فولاد تاتا، تولیدکننده فولاد که ممکن است به هیدروژن روی بیاورد نیز صدق می‌کند. همچنین به دلیل هزینه‌های بالای برق، هیدروژن هلندی در بازار کم می‌باشد. هفته گذشته 720 میلیون یورو یارانه اروپایی به ارزان‌ترین پروژه‌های هیدروژنی در یک مزایده تعلق گرفت که حتی یک پروژه هلندی در بین آنها وجود نداشت. مقرون به صرفه‌ترین طرح هلندی حداقل دو برابر گرانتر از پروژه‌های برتر  بود که در اسپانیا، پرتغال و اسکاندیناوی قرار دارند.

https://fd.nl/economie/1515982/nederland-laat-waterstofpositie-door-de-vingers-glippen

افزایش مشکلات جوانان در مساله بدهی‌ها و پرداخت حق بیمه سلامت

 گزارش جدید NOS نشان می‌دهد که گرفتاری جوانان در وصول بدهی‌ها و پرداخت حق بیمه سلامت بیشتر شده است. Flanderijn، یکی از بزرگترین وصول کننده‌های بدهی در کشور، در حال حاضر حدود 45 هزار جوان با معوقات پرداختی در پرونده‌های خود دارد که افزایش 1 یا 2 درصدی در هر سال دارد. به گفته نانسی رایسل از بنیاد مربیگری زندگی جوانان، جوانان «اغلب دانش مالی کافی ندارند و نمی‌دانند چگونه با مواردی مانند حق بیمه سلامت کنار بیایند». ایده این است که والدین به فرزندان خود در مورد مسئولیت مالی آموزش دهند. ریسل به NOS گفت:  اگر مشکلات مالی در خانه وجود داشته باشد، والدین نمی‌توانند این موضوع را به فرزندان خود آموزش دهند. فلاندرین نیز در نظرسنجی از جوانان به این موضوع پی برد. 86 درصد گفتند که دوست داشتند در مورد مدیریت مالی خود در مدرسه اطلاعات بیشتری کسب کنند. ون لیوون گفت: در حال حاضر ابتکارات زیادی برای حمایت از جوانان وجود دارد، اما ما فکر می‌کنیم که مدارس می‌توانند نقش مهمی در آموزش مالی ایفا کنند.

https://nltimes.nl/2024/05/08/young-people-struggling-debts-health-insurance-premiums-particular-problem

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما