معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۴

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) خبرهای اقتصادی جمهوری غنا:

همکاری غنا و هند در ایجاد سیستم های تبادلات مالی(5 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری graphic.com.gh، هیئتی هفت نفره از هند به رهبری آقای شری آماردیپ سینگ باتیا وزیر تجارت این کشور، جهت شرکت در نشست دو روزه کمیته تجارت مشترک(JTC)  با همتایان غنائی خود در هفته گذشته به اکرا سفر کردند و در حاشیه این نشست، دو کشور توافق کرده‌اند که ظرف شش ماه آینده، برنامه اتصال سیستم ‌های پرداخت و تسویه بین بانکی غنا (GHIPSS) با واسط پرداخت ‌های یکپارچه هند (UPI) را عملیاتی نمایند.

فعال سازی این سیستم به کاربران این امکان را می‌دهد تا انتقال وجه فوری و مقرون به صرفه را به صورت یکپارچه انجام دهند و انتظار می‌رود این اقدام، انقلابی در تبادلات تجاری برون مرزی دو کشور ایجاد کند و انتقال سریع و کارآمد تراکنش های مالی بین غنا و هند را تسهیل نماید.

سیستم UPI هند قبلاً دامنه خود را به کشورهایی مانند سنگاپور و امارات متحده عربی گسترش داده است و گفتگوهای مداوم برای مشارکت مشابه با نیجریه در جریان است.

لازم به ذکر است که در سال 2023، حجم تجارت دوجانبه غنا و هند به رقم 2.87 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال 2022، حدود 2.6 میلیارد دلار افزایش یافته است.

عمده ترین کالاهای صادراتی غنا به هند عبارت اند از: طلا، کاکائو، بادام هندی و محصولات چوبی، که در مقابل اقلام دارویی، ماشین آلات کشاورزی، وسایل نقلیه، تجهیزات الکتریکی، پلاستیک، آهن و فولاد، الکل اتیلیک، غلات، منسوجات ساخته شده را از هند وارد می‌کند.

 

درخواست شرکت خودروسازی فولکس واگن از دولت غنا به منظور اجرای کامل قانون سیاست توسعه خودرو (1 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری graphic.com.gh، خانم مارتینا بینه مدیر عامل و رئیس گروه خودرو سازی فولکس واگن در آفریقا، هفته گذشته در جریان سخنرانی خود در مراسم رونمایی از خودرو جدید این شرکت در اکرا با نام (ویرتوس)، از دولت غنا خواست تا به منظور معرفی  و استفاده از ظرفیت های این کشور به عنوان قطب تولید خودرو در غرب آفریقا، قانون سیاست توسعه خودرو (GADP) این کشور را به طور کامل اجرا نماید.

خانم بینه که همچنین رهبری انجمن خودروسازان آفریقایی (AAAM) را بر عهده دارد افزود که این شرکت در حال حاضر با سرمایه گذاری حدود 54 میلیون دلاری در غنا، ظرفیت تولید سالانه 140000 دستگاه خودرو را در این کشور ایجاد کرده است، اما به دلیل عدم اجرای دو بند مهم از مفاد قانون سیاست توسعه خودرو شامل: اخذ عوارض واردات از خودروهای فرسوده و ممنوعیت استفاده از خودروهای قدیمی‌با عمر ۱۰ سال به بالا، مانع رونق بازار خودرو های جدید در این کشور گردیده است.

وی همچنین افزود: این شرکت در سال گذشته 6000 دستگاه خودرو به بازار غنا عرضه کرده است و معتقد است که این تعداد می‌تواند با اجرای کامل قانون سیاست توسعه خودرو (GADP) به 30 الی 50 هزار دستگاه افزایش یابد.

هدف از سیاست توسعه خودرو غنا (GADP) تبدیل غنا به یک قطب کاملاً یکپارچه و رقابتی در صنعت خودرو غرب آفریقا است. این سیاست مشوق هایی مانند ارائه تخفیف های مالیاتی به شرکت ها، معافیت از عوارض واردات و طرح های تأمین مالی جذاب برای افزایش سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال را ارائه می دهد.

 

کاهش نرخ تورم 0.8 درصدی غنا در آوریل سال جاری(8 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار غنا، نرخ تورم از 25.8 درصد ثبت شده در مارس 2024، به 25.0 درصد در ماه آوریل 2024 کاهش یافته است که در این میان، نرخ تورم 26.8 درصدی کالاهای خوراکی که پایین ‌ترین میزان در 13 ماه گذشته را نشان می دهد در کاهش کلی نرخ تورم این کشور نقش داشته است.

به این ترتیب، در ماه آوریل 2024، نرخ کلی تورم 0.8 درصد کاهش یافت و تورم کالاهای غیر خوراکی از 22.6 درصد در مارس 2024 به 23.5 درصد رسید. همچنین تورم اقلام تولید داخل و اقلام وارداتی نیز به ترتیب به 25.7 درصد و 23.5 درصد کاهش یافت.

در این میان، شش بخش دیگر شامل: رستوران‌ها و خدمات اقامتی (33.9%)، مراقبت شخصی، حمایت اجتماعی و سایر کالاها و خدمات متفرقه (31.9%)، بخش سلامت (31.2%)، مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی (29.6%) و بخش های فرهنگی، ورزشی و تفریحی با (29.4%)، نرخ تورم بالاتر از میانگین کشوری را به ثبت رساندند.

 

کاهش ارزش پول ملی غنا تحت فشار تقاضای شرکت ها و تقویت دلار آمریکا (7 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، تقاضای بی‌ وقفه شرکت ‌ها و تقویت دلار آمریکا در بازار بین‌المللی، فشار زیادی را بر واحد پول غنا (سدی) در چهار ماهه اول سال 2024 وارد کرده است و منجر به کاهش 6.8 درصدی ارزش خود نسبت به دلار آمریکا گردیده است.

به این ترتیب، ارزش هر سدی در برابر دلار آمریکا، هفته جاری را با کاهش قابل توجه 2.97 درصدی در مقابل 0.90 درصد نسبت به هفته گذشته به پایان رساند که این موضوع، منجر به زیان سالانه 14.11 درصدی در پایان آوریل 2024 گردید.

همچنین ارزش هر سدی در برابر سایر ارزهای بین المللی نظیر پوند و یورو نیز به ترتیب 3.83 درصد و 3.32 درصد نسبت به هفته گذشته کاهش یافت که منجر به زیان سالانه به ترتیب 17.63 درصد و 12.11 درصد گردید.

بانک مرکزی غنا تا تاریخ 3 آوریل 2024، حدود 270.1 میلیون دلار برای افزایش نقدینگی و تثبیت سدی، عرضه کرده است.

دکتر ارنست آدیسون، رئیس بانک مرکزی غنا، با تأکید بر ثبات نسبی این بانک علیرغم فشارهای موجود، خاطرنشان کرد که این فشارها عمدتاً ناشی از تقویت دلار آمریکا و پرداخت ‌های انجام شده به منظور تأمین ارز مورد نیاز در بخش انرژی و شرکت ‌های این کشور بوه است.

 

تأکید اتحادیه اروپا بر حمایت مستمر خود از اقتصاد غنا (8 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای ارشاد رضاعلی سفیر اتحادیه اروپا در غنا، در جریان سخنرانی خود در نشست همکاری‌های اقتصادی غنا و اتحادیه اروپا در سال جاری که هفته گذشته در اکرا برگزار گردید، بر حمایت مستمر اتحادیه اروپا از ثبات اقتصادی غنا و توانایی این کشور برای مدیریت بحران کنونی تأکید کرد و افزود همکاری ما حتی در شرایط چالش برانگیز امروز، هم برای اروپا و هم برای غنا همچنان قوی و رو به رشد است.

وی خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن در آخرین گفت وگوهای مشترک خود، تمایل آشکاری برای سرمایه گذاری بیشتر در اقتصاد غنا نشان داده اند و این موضوع با بازدید های بی سابقه بسیاری از مقامات بلند پایه کشورهای عضو از غنا شامل: سرجیو ماتارلا رئیس جمهور ایتالیا، دکتر جورج ویلیام ولا رئیس جمهور مالت، پیتر فیالا نخست وزیر جمهوری چک و آقای اولاف شولز صدراعظم فدرال آلمان، کاملاً مشهود است.

سفیر اتحادیه اروپا ضمن قدردانی از موفقیت ‌های حاصل از این مشارکت، خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا به غنا اعتقاد دارد و ما این را با سرمایه گذاری در آینده این کشور، نشان خواهیم داد و در این زمینه ما 17 میلیون یورو به بخش آموزش های فنی و حرفه ای غنا جهت افزایش اشتغال در بخش اقتصاد سبز و دیجیتال اختصاص داده ایم و به زودی 15 میلیون یورو دیگر را برای حمایت از کارآفرینان برای گسترش تجارت خود و ایجاد مشاغل جدید، تأمین خواهیم کرد.

 

غنا در حال تبدیل شدن به اولین دولت مبتنی بر بلاک چین در آفریقا(10 مه 2024)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آقای دکتر محمودو بائومیا معاون رئیس جمهور غنا، هفته جاری در چهاردهمین کنفرانس منطقه ای و نشست عمومی سالانه روسای آژانس های مبارزه با فساد در کشورهای مشترک المنافع آفریقا در اکرا اعلام کرد که که این کشور در حال تبدیل شدن به اولین دولت مبتنی بر فناوری بلاک چین در آفریقا برای مبارزه با فساد است.

دکتر بائومیا با اشاره به برخی از ابتکارات دیجیتالی که دولت این کشور از سال 2017 به اجرا درآورده است مانند: پورتال ghana.gov و صدور غنا کارت و ... افزود که این ابتکارات منجر به تسریع در خدمات رسانی، ایجاد شفافیت، جلوگیری از جعل و کلاه برداری و صرفه جویی در هزینه‌های جاری گردیده است.

معاون رئیس جمهور همچنین از بانک مرکزی این کشور خواست تا نسبت به ایجاد بسترهای لازم برای استفاده از ارز دیجیتال(e-Cedi)  اقدام نماید، زیرا امکان ردیابی تراکنش های مالی و شناسایی فعالیت های مشکوک را تسهیل نموده و باعث کاهش فساد مالی در کشور خواهد شد.

این کنفرانس یک هفته ای که با موضوع: "تقویت نهادها و ترویج شفافیت: ابزاری برای مبارزه با فساد در کشورهای مشترک المنافع آفریقا" در اکرا در حال برگزاری است، مقامات 20 کشور مشترک المنافع آفریقایی را گردهم آورده تا در مورد چگونگی مبارزه با فساد در این قاره و افزایش درآمدها به بحث و گفت و گو بپردازند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما