معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۰۷- ۱۲:۲۴ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی روسیه - کازان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه کازان روسیه در هفته اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کمبود پرسنل متخصص در جمهوری تاتارستان

رستم مینیخانوف، رئیس جمهوری تاتارستان در نشست با روسای دانشگاه­های مهندسی که در مرکز علمی و آموزشی «دانشکده آموزش عالی نفت» برگزار گردید، اظهار داشت: تاتارستان مانند کل کشور با مشکل کمبود نیروی متخصص در حوزه مهندسی مواجه است. در سال 2023 حجم تولید صنعتی از جمله تولید نفت، پتروشیمی، ماشین سازی و ...، تقریبا به 4 تریلیون و 700 میلیارد روبل رسید. ما به مهندسان و متخصصان واجد شرایط در همه جا نیاز داریم. (سایت خبرگزاری تاتار اینفورم)

افتتاح هجدهمین اجلاس سرمایه گذاری روسیه در کازان

هجدهمین اجلاس سرمایه گذاری روسیه در محل نمایشگاهی «کازان اکسپو»، با حضور رستم مینیخانوف، رئیس جمهوری تاتارستان، آلبینا نیکونن، مدیر اجرایی انجمن سرمایه گذاری روسیه و دامیر گالیف، مدیر صندوق سرمایه گذاری جمهوری تاتارستان افتتاح گردید. به گزارش رستم مینیخانوف: «حدود 900 سخنران، 100 نماینده از صندوق­های سرمایه­ گذاری و همچنین بیش از 50 پروژه استارتاپی برنامه تجاری این اجلاس را تشکیل می ­دهند. هدف اصلی کار ما تشکیل یک بازار سرمایه­ گذاری مستقل است که به منابع خارجی وابسته نباشد و در طی دو روز، راه‌کارها و مکانیسم‌های حل این مشکل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.» (کانال تلگرامی خبرگزاری «تاتار اینفورم»)

برگزاری بزرگترین مراسم پاکسازی دسته ­جمعی در دریاچه «گلوبوکی»

چند روزی است که مراسم پاکسازی در شهر کازان جریان دارد. در این راستا در روز 27 آوریل مسابقه­ ای با عنوان «بازی تمیز» برگزار می ­گردد که طی آن شرکت­ کنندگان به تیم­های دو الی چهار نفره تقسیم می­گردند و به پاکسازی محیط اطراف دریاچه «گلوبوکی» مشغول می­ شوند. افرادی که زباله­ های بیشتری جمع­ آوری کنند، برنده این مسابقه خواهند شد. هم­چنین مراسم صبحگاهی و برنامه ­های جذاب دیگری نیز برای شرکت­ کنندگان در نظر گرفته شده است. (خبرگزاری تاتار-اینفورم)

قیمت های نجومی مسکن در شهر کازان

کازان یکی از شهرهای روسیه است که در آن قسط ماهانه خرید مسکن 25 هزار روبل بیشتر از حقوق میانگین است. طبق محاسبه تحلیلگران در شهر کازان، برای اطمینان از پرداخت قسط ماهانه خرید مسکن، به درآمدی 2.8 برابر بیش از حقوق میانگین نیاز است. در شهرهای روسیه با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، مردم به طور متوسط 60 هزار روبل در ماه درآمد دارند. این درآمد دو برابر کمتر از مبلغ مورد نیاز هنگام خرید یک آپارتمان دو اتاقه با وام مسکن است. (کانال تلگرامی خبرگزاری «تاتار اینفورم»)

حضور رئیس جمهور برازیل در اجلاس بریکس کازان

به گزارش سایت خبری تاس با نقل از رودریگو دی لیما بائنا سوارس، سفیر برزیل در مسکو، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل در نشست اجلاس بریکس در کازان شرکت خواهد کرد. پیش از این، فرناندو آداد، وزیر دارایی برزیل خاطرنشان کرد که مقامات ایده استفاده از ارزهای محلی را برای تجارت در داخل بریکس تایید کردند. به گفته وی، دولت در حال حاضر فعالانه در حال بررسی این پیشنهاد است. شایان ذکر است که اجلاس بریکس در ماه اکتبر سال جاری در کازان برگزاری خواهد شد. ( خبرگزاری تاس)

تاتارستان در بین 20 منطقه برتر اقتصادی

جمهوری تاتارستان در رتبه بندی مناطق برتر اقتصادی روسیه، در سال 2023 جایگاه هجدهم را به خود اختصاص داد. این آمار بر اساس داده‌های وزارت دارایی، خدمات مالیاتی فدرال و خزانه داری فدرال جمع آوری شده است. در این بررسی 9 شاخص از جمله میانگین حقوق، هزینه زندگی، پرداخت مالیات و شاخص تولید صنعتی مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این بررسی مسکو جایگاه اول و به همین ترتیب سن پترزبورگ، تومین تولا، لنینگراد، سوردلوفسک در بین 10 منطقه برتر قرار دارند. (خبرگزاری تاتار اینفورم)

تخصیص بودجه 31 میلیون روبلی به منظور گل­کاری شهر کازان

گل­کاری شهر کازان طی مزایده­ای به یک شرکت پیمانکار واگذار گردید. برای این منظور بیش از 31 میلیون روبل از بودجه کازان تخصیص یافت. طبق این قرارداد شرکت پیمانکار موظف است گل آرایی تمام فضای شهری را به وسیله گل­های مختلف انجام دهد و هم­چنین نگهداری و مراقبت از آن­ها که شامل کوددهی و آبیاری می‌شود را نیز به نحو احسن اجرایی کند. همچنین در صورت از بین رفتن گل­ها به دلیل تغییرات آب و هوایی و یا خطای انسانی، شرکت موظف است طی سه روز گل­های از بین­ رفته را جایگزین نماید. (سایت خبری evening-kazan)

تخصیص بیش از یک میلیارد روبل برای نوسازی مراکز بهداشتی در چوواشیا

میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه، در بازدید خود از جمهوری چوواشیا از برنامه دولت برای نوسازی مراکز پزشکی در این جمهوری خبر داد: «تا انتهای سال جاری بیش از یک میلیارد روبل به نوسازی مراکز بهداشتی تخصیص خواهد یافت. این پول صرف ساخت کلینیک­های جدید، مطب­های پزشک عمومی، کلینیک­های سرپایی و همچنین ایستگاه­های کمک اولیه خواهد شد. در سال 2023، 48 مرکز مراقبت های بهداشتی اولیه در این جمهوری ساخته شد و به بهره برداری رسید.» (پی جی 21)

رشد تعاملات تجاری بین روسیه و کشورهای اسلامی

مارات خاسنولین، معاون نخست‌وزیر فدراسیون روسیه، در جلسه کمیته برگزاری اجلاس اقتصادی «روسیه – جهان اسلام: کازان فروم 2024» اعلام کرد که تعاملات تجاری بین روسیه و کشورهای اسلامی‌ با رسیدن به عدد 156 میلیارد دلار، با رشد 37 درصدی روبرو بوده است. وی افزود: «روسیه کشورهای اسلامی را شرکای مطمئن خود می‌داند. اجلاس سال گذشته در سطح بالایی برگزار گردید. از ریاست جموری تاتارستان رستم مینیخانوف تشکر می ­نمایم و مطمئن هستم که در سال جاری نیز همه رویدادها در سطح بسیار بالایی برگزار خواهند گردید.» (کانال تلگرامی خبرگزاری «تاتار اینفورم»)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما