معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۱- ۱۶:۱۳ - مشاهده: ۹۳

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه سوم فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 تعداد کودکان مبتلا به سوءتغذیه در کنر نزدیک به پنج برابر کاهش‌یافته است

ریاست بهداشت عمومی‌کنر می‌گوید، تعداد کودکان مبتلا به سوءتغذیه در این استان نزدیک به پنج برابر و میزان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری حدود سه برابر کاهش‌یافته است. بر گزارش ریاست بهداشت کنر، در سال ۱۴۰۱ هجری شمسی بیش از ۸۰ هزار کودک به سوءتغذیه متوسط و بیش از ۱۶ هزار کودک زیر پنج سال به سوءتغذیۀ حاد مبتلا بودند، اما در سال ۱۴۰۲ تنها ۱۷ هزار کودک به سوءتغذیه متوسط و ۲۴ هزار کودک به سوءتغذیه حاد مبتلا شده بودند که نزدیک به پنج برابر کاهش را نشان می‌دهد. ایازخان صافی، سخنگوی این ریاست در این مورد گفته است، در سال ۱۴۰۱ هجری شمسی ۸۰ هزار ۲۵۹ فرد مبتلا به سوءتغذیه متوسط و ۱۶ هزار ۲۳۰ فرد مبتلا به سوءتغذیه حاد درمان شده‌اند، در سال ۱۴۰۲ درمان ۱۷ هزار و ۸۶۱ فرد مبتلا به سوءتغذیه متوسط و ۳۰۲۴ فرد مبتلا به سوءتغذیه حاد درمان شده‌اند.

وی افزود، تسهیلاتی بهداشتی را در مناطق دوردست ایجاد کرده‌اند و به همکاری مؤسسات مختلف همکار در شماری از مناطق به زنان باردار کمک‌های نقدی نیز توزیع کرده‌اند که به همین دلیل میزان مرگ‌ومیر مادران و کودکان نیز به گونه چشم‌گیری کاهش‌یافته است. به گفته نامبرده، در سال ۱۴۰۲ هجری شمسی، ۲۴۵ کودک و ۱۶ زن به دلیل سوءتغذیه جان‌باخته بودند، اما در سال ۱۴۰۲، ۹۰ کودک و سه زن جان‌باخته بودند که حدود سه برابر کاهش را نشان می‌دهد. درعین‌حال، تعداد از فعالان بخش بهداشت از تلاش‌های ادارات بهداشت و مؤسسات خیریه قدردانی می‌کنند و می‌افزایند که ادارات ذی‌ربط باید کمک‌های مالی و همکاری با زنان باردار و شیرده را برای بهتر شدن رژیم غذایی افزایش دهند. گفتنی است، در حال حاضر روند توزیع کمک‌های نقدی برای بیش از ۱۶ هزار زن باردار و شیرده به همکاری مالی صندوق وجهی کودکان سازمان ملل در پنج شهرستان کنر جریان دارد که برای هر زن جهت تقویت رژیم غذایی و جلوگیری از سوءتغذیه ۶۹ دلار آمریکایی داده می‌شود.

https://pajhwok.com/fa/2024/04/13/the-number-of-malnourished-children-in-kanar-has-decreased-by-nearly-five-times/

 

رئیس اقتصاد ننگرهار با مقامات یوناما دیدار کرد

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته که مولوی عطا الرحمن فاتح، رئیس اقتصاد ننگرهار به‌منظور اجرای پروژه‌های و کمک‌های انسان دوستانه و بازسازی در این استان با رئیس سازمان یوناما و همکارانش دیدار کرد. در این دیدار مشکلات خانواده‌های مهاجرین، اجرای پروژه‌های موردنیاز، تغییرات اقلیمی، تقویت اقتصادی، توجه به مشکلات اساسی مردم، ایجاد اشتغال‌زای و سایر موارد به مسئولین یوناما گفتگو کرد.

https://t.me/nmic96/110659

ملاقات معاون استاندار ننگرهار با رئیس جدید یوناما در منطقه مشرقی

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته مولوی سعید احمد بنوری معاون استاندار ننگرهار با کیرن لین کات رئیس جدید سازمان یوناما در منطقه مشرقی دیدن کرد که در این ملاقات رومیل دیلا روسا، مسئول سیاسی یوناما، مولوی فضل‌الهادی احمد رئیس نمایندگی وزارت خارجه ننگرهار حضور داشتند که در این دیدار در رابطه به موضوعات مختلف گفتگو نموده‌اند. در ادامه این مطلب آمده است که در جریان این دیدار همچنان در رابطه وضعیت انسانی، مهاجرین، توسعه‌ای، رابط خوب افغانستان و پاکستان، حل مشکلات بیماران و سایر موضوعات مختلف موردبحث و بررسی قرار گرفت.

https://t.me/nmic96/110680

 مولوی عبدالکبیر: نهادهای امارت اسلامی‌به روی مردم باز است

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته، معاون سیاسی ریاست‌الوزرا در دیدار با تعداد از بزرگان قومی استان نورستان گفت که در دفاتر مسئولین و نهادهای امارت اسلامی‌به روی مردم باز است و کوشش می‌شود تا مشکلات  مردم در اسرع وقت حل شود. ارگ در خبرنامه‌ای نوشته در این دیدار که در کاخ سپیدار صورت گرفت، بزرگان قومی نورستان از حمایت و همکاری خود با امارت اسلامی اطمینان دادند و همچنان برخی از مشکلات مردم نورستان را توأم با  و پیشنهادهای  خود را مطرح کرده و گفتند که مردم از حاکمیت نظام اسلامی در کشور و برخورد امارت اسلامی خرسند هستند و خواستار اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و زیربنایی در نورستان شدند. مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرا طی این دیدار، با بیان سپاس از بزرگان قومی نورستان، گفت نورستان در جهاد 20 سال گذشته اهمیت ویژه داشت و مردم آن دشواری‌های زیادی را متحمل شدند و اکنون برای امارت اسلامی و مسئولین آن لازم است که خدمات مردم نورستان را بکنند. معاون سیاسی ریاست‌الوزرا همچنان به آنان اطمینان داد که به‌منظور حل مشکلات ساکنین نورستان به ادارات مربوطه هدایت لازم خواهد داد.

https://www.bakhtarnews.af/dr/مولوی-عبدالکبیر؛-در -نهاد-های-امارت-اس/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما