معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۱- ۱۷:۱۶

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته چهارم فروردین ماه 1403 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن

 رکورد گردشگری جمهوری دومینیکن با بیش از 3.2 میلیون بازدید کننده در سه ماهه اول سال2024

جمهوری دومینیکن رکورد جدیدی را برای ورود گردشگران به این جزیره در سه ماه اول سال 2024 ثبت کرده است. داده‌های ارائه شده توسط وزیر گردشگری دیوید کولادو نشان داد که 3225484 نفر از این جزیره اسپانیایی زبان بازدید کردند. کولادو گفت 1،104،270 بازدید کننده در ماه گذشته ما را به این عدد جادویی در سه ماه اول سال جاری رسانده است، چیزی که هرگز در تاریخ گردشگری دومینیکن دیده نشده است. تعداد بازدیدکنندگان در مقایسه با مارس سال گذشته 13 درصد و نسبت به سال 2019 به میزان 24 درصد بیشتر شده است. بازدیدکنندگان از ایالات متحده 49 درصد از بازدیدکنندگان را تشکیل می دادند در حالی که کانادایی‌ها 23 درصد بودند. ۶۱ درصد از گردشگران از پونتا کانا دیدن کردند.

https://caribbean.loopnews.com/content/dominican-rep-breaks-tourism-record-over-32m-visitors-q1

خزانه داری بیش از 208 میلیارد پزو به تامین کنندگان و پیمانکاران دولتی در دومینیکن پرداخت  کرد

در سال 2023 بیش از 208 میلیارد پزو توسط خزانه داری ملی به تامین کنندگان و پیمانکاران دولت دومینیکن پرداخت شده است. مبلغ مزبور شامل 228 میلیون و 882 هزار و 737 دلار آمریکا و 25 میلیون و 894 هزار و 10 یورو است. پرداخت‌های مزبور فقط شامل مواردی است که از طریق سیستم حساب واحد خزانه‌داری (CUT) از ژانویه تا دسامبر 2023 انجام شده است.

https://listindiario.com/economia/20240409/tesoreria-paga-mas-rd-208-mil-millones-proveedores-contratistas-2023_803471.html

امتیازات مالیاتی برای افراد دارای درآمد با منشاء خارجی در دومینیکن

در سال های اخیر، جمهوری دومینیکن رشد اقتصادی بالاتری از میانگین منطقه داشته است که بخش عمده آن به تزریق سرمایه از خارج بر می‌گردد. هدف از قانون 171-07 در سال 2007 در مورد " امتیازات تشویقی ویژه برای بازنشستگان و نیز دارای درآمد از منابع و منشاء خارجی" تشویق خارجی‌ها یا اتباع دومینیکن مقیم خارج از کشور برای انتخاب جمهوری دومینیکن به عنوان مقصد نهایی و محل زندگی است. برای این افراد قانون مذکور معافیت کلی یا جزئی از پرداخت اکثر مالیات ها علاوه بر عوارض گمرکی مربوط به استقرار آنها در جمهوری دومینیکن را در نظر می‌گیرد. با این سیاست دولت به دنبال جذب افرادی است که حقوق بازنشستگی ثابت ( بالای 1500 دلار) یا همین میزان دریافت پولی ماهانه از خارج از کشور را دریافت می‌کنند بوده است.

https://listindiario.com/economia/20240410/incentivos-fiscales-residentes-ingresos-fuente-extranjera_803596.html

سازمان فائو به توسعه کشاورزی در منطقه پدرنالس جمهوری دومینیکن کمک می‌کند

جمهوری دومینیکن و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) به دنبال ایجاد ظرفیت‌ها و فناوری‌های تولیدی با برنامه کشاورزی «انریکیو نورته» در استان پدرنالس هستند. هدف از این برنامه توسعه جهانگردی و کاهش فقر در منطقه ای با پتانسیل کشاورزی گسترده است. با توجه به توسعه ای که جهانگردی در منطقه پدرنالس داشته است هدف این است که تولیدکنندگان بتوانند بخش بزرگی از نیاز های غذایی مجتمع‌های هتلی را پوشش  بدهند و در نتیجه از آن بهره ببرند. طرح فوق الذکر که با مبلغ 26 میلیون دلار و 32200 هکتار در حال اجراست، بخشی از «طرح دست به دست» فائو است که هم اکنون در 68 کشور فعال می‌باشد.

https://acento.com.do/economia/fao-ayuda-a-zona-de-pedernales-con-alto-potential-agricola-9326276.html

شورای ملی برای توسعه و حمایت از شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط به حمایت خود از شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط ادامه می دهد

شورای ملی برای توسعه و حمایت از شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط (پرومیپیمه) 54.6 میلیون پزو (حدود 920 هزار دلار) به 286 کارآفرین خرد در «سان پدرو د ماکوریس» با تمرکز بر توانمندسازی زنان(69 % از این وام ها به زنان داده شده است) اعطا کرد. آقای  فابریسیو گومز مازارا، مدیر کل «پرومیپیمه» ضمن تاکید بر اهمیت حمایت از کارآفرینانی که به دنبال بهبود سودآوری و پایداری خود هستند، گفت که 58٪ از ذینفعان زیر 50 سال سن دارند و افزود که 74٪ از بودجه به بخش تجاری، 20 درصد به خدمات و 6 درصد به صنعت اختصاص یافته است.

https://listindiario.com/economia/20240411/promipyme-otorga-54-6-millones-san-pedro-macoris-69-han-dirigido-mujeres_803764.html

دولت منتخب آتی در دومینیکن باید اصلاحات مالیاتی را اجرا کند

به دلیل نیاز کشور به افزایش درآمدها ، دولتی که در انتخابات ماه می در جمهوری دومینیکن انتخاب خواهد شد مجبور است تا «اصلاحات مالیاتی» بحث برانگیز را اجرا کند اگرچه این اقدام با توجه به وضعیت فعلی، ممکن است "ناعادلانه" باشد. آقای ماگین دیاز، اقتصاددان متخصص در امور مالی عمومی و اقتصاد کلان، در سخنرانی  خود تحت عنوان «چالش ها و فرصت های اقتصاد کلان در دوران پس از کووید» طی جلسه ای که توسط انجمن ملی شرکت ها و صنایع هررا (ANEIH)، در چارچوب نمایشگاه اکسپو سانتو دومینگو 2024 برگزار شد گفت که "موضوع مالی مهم ترین موضوع  برای بحث پس از انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود."

https://listindiario.com/economia/finanzas/20240414/magin-afirma-gobierno-electo-tendra-implementar-reforma-fiscal-injusta_804111.html

جمهوری دومینیکن در بحبوحه ترافیک سنگین به نزدیک 6 میلیون وسیله نقلیه می رسد

 تعداد وسایل نقلیه در جمهوری دومینیکن تا فوریه 2024 به 5 میلیون و ,810 هزار و 888 دستگاه رسیده است. در سال مالی 2023 بطور کلی 346 هزار و 892 دستگاه جدید به ثبت رسیده است (افزایش 6.3 درصدی نسبت به سال قبل است). لازم به ذکر می‌باشد که از این دستگاه‌های جدید، 217 هزار و 314 دستگاه مربوط به موتورسیکلت است. 59.3 درصد از وسایل نقلیه در پایتخت( سانتو دومینگو)  و شهر های  سانتیاگو د لس کابالروس و لا وگا متمرکز شده اند. 

https://listindiario.com/economia/20240416/parque-automotor-ronda-6-millones-medio-pandemonio-transito_804357.htm

با تامین مالی 44 میلیون دلاری ، ژاپن از پروژه مدیریت پسماند «دوکسا» حمایت می‌کند

ژاپن با اعتبار 6.66 میلیارد ین به به جمهوری دومینیکن که معادل حدود 44 میلیون دلار آمریکا است به اجرای "پروژه جامع بهبود مدیریت پسماند جامد" در محل دفن زباله «دوکسا» کمک می‌کند. هدف از این پروژه بهبود و تقویت مدیریت صحیح پسماند جامد در محل دفن زباله است که با انجام کارهای ساختمانی و نصب تجهیزات، اجرای طرح های آزمایشی و کمک های فنی همراه می‌باشد.

https://listindiario.com/economia/20240417/finamiento-us-44-millones-japon-apoya-proyecto-mejora-duquesa_804443.html

رئیس جمهوری دومینیکن ، این کشور را به عنوان مرکز لجستیکی برتر در منطقه معرفی می‌کند

اولین دوره اجلاس لجستیک جمهوری دومینیکن 2024 که با هدف اصلی معرفی جمهوری دومینیکن به عنوان یک هاب لجستیکی در سطح جهانی برگزار شد، امروز به پایان رسید. در مورد این موضوع، آقای لوئیس ابینادر، رئیس جمهور دومینیکن روز گذشته تاکید کرد که کشورش با عملکرد و اتصال دریایی خوبش در بین 10 کشور برتر منطقه باقی مانده است. وی همچنین گفت: "جمهوری دومینیکن از موقعیت جغرافیایی ممتاز و زیرساخت های عالی، اتصال و خدمات لجستیکی برخوردار است و بیش از 300 هزار متر مربع را به لجستیک بین المللی اختصاص داده است." از سوی دیگر، وی افزود "جمهوری دومینیکن به لطف ارتباطات هوایی گسترده خود با بیش از 55 کشور و 170 مقصد بین المللی ارتباط هوائی دارد". 

https://listindiario.com/economia/finanzas/20240418/concluye-exito-dominican-republic-logistics-summit-2024_804699.html 

https://listindiario.com/economia/20240417/abinader-presenta-republica-dominicana-hub-logistico-excelencia-region_804533.html

 جامائیکا

جامائیکا می‌گوید که یک محموله به ارزش 101 دلار و بالاتر شامل پرداخت عوارض گمرکی می‌شود

آژانس گمرک جامائیکا به افرادی که اقلام شخصی را به جامائیکا وارد می‌کنند یادآوری کرده است که واردات بیش از 100 دلار آمریکا، هزینه‌های گمرکی را با ارزش کامل اعلام شده شامل می‌شود. این مساله درست بیش از یک هفته پس از اعمال افزایش آستانه معافیت از عوارض گمرکی برای اقلام شخصی وارداتی به جامائیکا، از 50 دلار آمریکا به 100 دلار آمریکا، در اول آوریل اعمال شد. این به این معنی است که عوارض یک محموله 101 دلاری آمریکا بر کل مبلغ و نه فقط 1 دلار مازاد اعمال می‌شود. آژانس گمرک جامائیکا از عموم مردم خواسته است تا با سیاست ها و رویه‌های واردات گمرک برای اطمینان از ترخیص راحت و کارآمد کالاهای وارداتی آشنا شوند.

https://jamaica.loopnews.com/content/us101-shipment-will-attract-full-duty-says-jamaica-customs

پروژه Lasco سرعت انعطاف پذیری انرژی در جامائیکا را تنظیم می‌کند

شرکت لاسکو پروژه آزمایشی خورشیدی UWI/LASCO را که شامل نصب یک سیستم ۵۰۰ کیلوواتی در سنت کاترین به همراه یک سیستم هیبریدی خورشیدی 10 کیلوواتی برای ارائه انرژی به دهکده مرکزی است را با موفقیت به پایان رساند. این سیستم با مشارکت آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) و اتحادیه انرژی جامائیکا به رهبری کادموس (JERA) توسعه یافته است. این پروژه نه تنها باعث تامین انرژی می‌شود بلکه به عنوان یک آزمایشگاه زنده برای اهداف تحقیقاتی و آموزشی نیز عمل می‌کند. این پروژه بر نقش حیاتی مشارکت در پیشبرد راه حل‌های انرژی تجدیدپذیر و بر تعهد بخش‌های دولتی و خصوصی برای تقویت انعطاف‌پذیری و پایداری انرژی جامائیکا تاکید می‌کند. پروژه آزمایشی خورشیدی UWI/LASCO نشان دهنده نقطه عطف مهمی در حرکت جامائیکا به سمت استقلال انرژی است و گواهی بر تلاش های مشترک برای آینده انرژی سبز و انعطاف پذیر است. این پروژه با هزینه 1.9 میلیون دلار آمریکا ساخته شده است.

https://jamaica.loopnews.com/content/lasco-distributors-save-60k-monthly-successful-solar-pilot

 هائیتی

پروازها از هائیتی به نیکاراگوئه به زودی بازخواهد گشت

اداره ملی هوانوردی غیرنظامی (OFNAC) از سرگیری مجدد پروازها به نیکاراگوئه  که توسط دولت هائیتی تعلیق شده بود، خبر داد. لوران جوزف دوما، مدیر کل OFNAC عنوان کرد پروازهای چارتر به نیکاراگوئه به طور دائمی تعلیق نشده و در روزهای آینده از سر گرفته خواهد شد. OFNAC تصمیم گرفته است تا یک گروه ویژه با نمایندگانی از نقش آفرینان مختلف در بخش هوانوردی تشکیل دهد. این ساختار از نمایندگان شرکت‌های درگیر در مدیریت voks و مدیران OFNAC و غیره تشکیل شده است. لازم به یادآوری است که 30 اکتبر، دولت هائیتی تمامی‌پروازهای‌هائیتی به نیکاراگوئه را «به دلیل نگرانی فزاینده در مورد موج عظیم مهاجرتی» که ده‌ها هزار نفر از هائیتی‌ها را به استفاده از این کشور آمریکای مرکزی به عنوان سکوی پرش به خاک آمریکا  سوق داده است، به حالت تعلیق درآورد. این تعلیق نگرانی بسیاری از مردم هائیتی را که قبلاً سفر خود را به این کشور آمریکای مرکزی برنامه ریزی کرده بودند، برانگیخت.

https://haiti.loopnews.com/content/les-vols-dhaiti-vers-le-nicaragua-bientot-de-retour-annonce-lofnac

کشورهای حوزه کارائیب

بانک جهانی می‌گوید رشد اقتصادی در آمریکای لاتین و کارائیب متوقف شده است

بانک جهانی گزارش داد که اگرچه منطقه آمریکای لاتین و دریای کارائیب (LAC) به ثبات اقتصادی قابل توجهی در دهه‌های اخیر دست یافته است، اما اکنون رشد آن متوقف شده و پیشرفت‌های حاصل شده را از بین برده است. این موسسه مالی مستقر در واشنگتن در آخرین گزارش خود با عنوان "رقابت: عنصر گمشده برای رشد" گفت که LAC به نقطه حساسی رسیده است که در آن نیاز به اقدام فوری برای تغییر مسیر است. این گزارش زمینه‌های بالقوه برای اقدام را برجسته کرده  و تأکید می‌کند که اعمال نفوذ سیاست‌ها و نهادهای رقابتی کلید هر استراتژی در رشد تأثیرگذار است. بانک جهانی پیش بینی می‌کند که تولید ناخالص داخلی منطقه ای (GDP) در سال 2024 به میزان 1.6 درصد افزایش خواهد یافت و رشد تولید ناخالص داخلی 2.7 و 2.6 برای سال های 2025 و 2026 پیش بینی می‌شود. این نرخ‌ها در مقایسه با سایر مناطق جهان پایین‌ترین هستند و برای ایجاد رفاه کافی نیستند. کارلوس فیلیپه جارامیلو، معاون بانک جهانی در آمریکای لاتین و کارائیب، گفت که رشد پایین مداوم فقط یک آمار اقتصادی نیست، بلکه مانعی برای توسعه است. بانک جهانی اعلام کرد عواملی که باعث این اعداد رشد می‌شوند عبارتند از سطوح پایین سرمایه گذاری و مصرف داخلی، افزایش نرخ بهره و کسری مالی بالا، کاهش قیمت کالاها و عدم اطمینان در چشم انداز شرکای مهمی مانند ایالات متحده، چین، اروپا و سایر کشورهای G7.

https://caribbean.loopnews.com/content/world-bank-says-economic-growth-stalled-latin-america-and-caribbean

  3 جزیره کارائیب در 5 برنامه برتر جهانی CIP قرار دارند

Henley & Partners، نام برجسته در زمینه اقامت و تابعیت از طریق سرمایه گذاری، نسخه 2024 فهرست برنامه شهروندی جهانی را منتشر کرده است که در آن سه جزیره حوزه کارائیب در  آن مورد توجه قرار گرفته اند . این شاخص مهم ترین برنامه‌های شهروندی جهان را بر اساس سرمایه گذاری (CIP) بر اساس طیف وسیعی از معیارهای حیاتی، از جمله کیفیت زندگی، سفر بدون ویزا، پیش نیازهای سرمایه گذاری، استانداردهای انطباق، شرایط اقامت، انعطاف پذیری در جابجایی، شفافیت و شهرت رتبه بندی می‌کند. کشور مالت در اروپا که به عنوان مقصد برتر برای شهروندی جایگزین شناخته می‌شود، رتبه اول را در این زمینه داراست. بر اساس این گزارش، آنتیگوا و باربودا کشوری کوچک در کارائیب ، با تثبیت جایگاه سوم، فرصت های استراتژیک را برای تحرک بین المللی از طریق برنامه شهروندی با سرمایه گذاری خود ارائه می دهد. با نیاز سرمایه گذاری در دسترس به کمتر از 100,000 دلار که در آن متقاضیان فقط باید به مدت پنج روز در طول پنج سال اول اخذ شهروندی از جزایر بازدید کنند. این برنامه همچنین دارای یک محیط مالیاتی مطلوب است و به دارندگان گذرنامه سفر بدون ویزا به بیش از 150 مقصد در سراسر جهان را اعطا می‌کند، که آن را به پیشنهادی فریبنده برای تجار جهانی تبدیل می‌کند. گرانادا و سنت لوسیا در کنار آنتیگوا و باربودا در رتبه سوم مشترک هستند. برنامه گرانادا یک حفاظت قوی در برابر خطرات جهانی ارائه می دهد و دسترسی سریع به کشورهای متعدد بدون نیاز به ویزای قبلی را فراهم می‌کند. در همین حال، برنامه شهروندی سنت لوسیا با مشوق‌های مالی و گزینه‌های سرمایه‌گذاری متعدد، از مشارکت تا خرید املاک، برای کارآفرینان جذاب است.

https://caribbean.loopnews.com/content/3-caribbean-islands-rank-top-5-global-cip-programmes

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما