معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۵- ۰۹:۱۵

اخبار اقتصادی گرجستان - باتومی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور گرجستان در نیمه اول فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اعلام مناقصه بین المللی برای ساخت تجهیزات دریایی بندر آناکلیا

وزارت اقتصاد گرجستان اعلام کرد: بر اساس رویه‌های خرید بانک جهانی، مناقصه بین‌المللی برای طراحی و زیرساخت‌های دریایی بندر آناکلیا اعلام شده است. به گفته این وزارتخانه، اسناد مناقصه، در نتیجه رایزنی با شرکت مشاور بین المللی HAEDES B.V، به "چهار شرکت بزرگ اروپایی" (Boskalis، DEME، Jan De Nul، Van Oord) فرستاده شده اند.

 به گزارش روابط عمومی وزارت اقتصاد گرجستان، این شرکت ها دارای تجربیات بالایی در طراحی و ساخت تجهیزات دریایی هستند. 

شرکت مشاور بین المللی مذکور، به منظور اجرای به موقع، مطمئن و باکیفیت امور، تهیه وظایف فنی و انتخاب و ارزیابی پروپوزال های ارسالی توسط شرکت بندر دریایی آناکلیا استخدام شده است.

همچنین اعلام شده است: مناقصه گران باید پیشنهادات خود را در زمینه فنی و مالی ارائه دهند.  پیشنهادی برنده خواهد بود که دارای بالاترین امتیاز کل (امتیاز پروپوزال فنی به اضافه امتیاز پیشنهاد مالی) باشد. بر این اساس، به شرکت کنندگان مهلتی 45 روزه داده شده است، تا در مورد اسناد مناقصه سؤالات خود را مطرح کنند و پیشنهادات مناقصه رقابتی را تهیه کنند. کمیسیون مناقصه ایجاد شده توسط "Anaklia Seaport" LLC ، به همراه مشاوران بین المللی، ارزیابی فنی و مالی پیشنهادات ارائه شده توسط مناقصه گران را انجام می دهد.

https://bm.ge/news/anakliis-portis-sazghvao-infrastruqturis-msheneblobistvis-saertashoriso-tenderi-gamotskhadda-ekonomikis-

افزایش حجم حمل و نقل خشکبار از طریق گرجستان 

اربولات مندیبایف، مدیر بخش حمل و نقل و لجستیک شرکت قزاقستانی "Kazmunaigaz" که مالک پایانه نفتی باتومی و بندر باتومی در گرجستان است، عنوان کرد: "قصد دارند تا سال 2028 حجم حمل خشکبار از طریق گرجستان را به 7.4 میلیون تن برسانند."  وی همچنین گفت: گرجستان را به عنوان یک مسیر استراتژیک مهم برای توسعه حمل و نقل در نظر می‌گیرند. در سال‌های 2028-2024، این شرکت به انتقال سالانه 2 میلیون تن نفت و فرآورده‌های نفتی ادامه خواهد داد. در مورد حمل و نقل محموله خشک، برنامه ریزی شده است که 6.9 میلیون تن در سال 2024 و 7.4 میلیون تن تا سال 2028 حمل شود.

 به گفته وی، در سال 2023، 86 هزار تن نفت قزاقستان از طریق بندر باتومی حمل شده است، اما امسال هیچ محموله ای از نفت قزاقستان برنامه ریزی نشده است.

وی همچنین گفت که قزاقستان قصد دارد حجم انتقال نفت از آکتائو را از طریق خط لوله "باکو-تفلیس-جیهان" افزایش دهد. از نظر تنوع مسیرهای صادرات نفت، قزاقستان در مارس 2023 انتقال نفت را در مسیر باکو و سپس از طریق خط لوله نفتی "باکو-تفلیس-جیهان" آغاز کرد. چراکه "باکو-تفلیس-جیهان" به آنها این فرصت را می دهد که به دریای مدیترانه و سپس به بقیه بازارهای جهانی راه پیدا کنند.  

https://bm.ge/news/yazmunaigazi-saqartvelos-gavlit-mshrali-tvirtebis-transportirebis-motsulobis-zrdas-gegmavs

 آمار تولید ناخالص داخلی گرجستان در سال 2023  

 داده‌های جدید اداره ملی آمار  گرجستان در مورد شاخص های اقتصادی برای سال 2023 منتشر گردید. به گزارش سرویس آمار، رشد اقتصادی بر حسب دلار 22 درصد و تولید ناخالص داخلی سرانه 8210 دلار بوده است. بر اساس داده‌های اولیه، در سال 2023، حجم تولید ناخالص داخلی در گرجستان به 80 میلیارد و 246 میلیون لاری رسید، که 10.1 درصد بیشتر از شاخص مشابه سال گذشته بوده است.

https://rustavi2.ge/ka/news/277985

شرکت معاون وزیر کشاورزی آجارا در نشست مدیریت پسماند و توسعه اقتصاد چرخشی (دایره ای)

نشستی کاری در گرجستان تحت عنوان " مدیریت پسماند و توسعه اقتصاد چرخشی (دایره ای)" با حضور سازمان‌های دولتی، بین المللی و غیردولتی در مورد مسائل تامین مالی اقتصاد دایره ای(چرخشی) و تجربه اروپا در این راستا برگزار شد. آقای اوچا سورمانیدزه معاون وزیر کشاورزی جمهوری خودمختار آجارا نیز در این نشست شرکت کرد. این نشست با سخنرانی آقای سولومون پاولیاشویلی، معاون وزیر حفاظت محیط زیست و کشاورزی گرجستان آغاز گردید. این رویداد در چارچوب پروژه "ترویج مدیریت پسماند و توسعه اقتصاد دایره ای(چرخشی) در گرجستان" و با حمایت مالی اتحادیه اروپا و وزارت محیط زیست و کشاورزی گرجستان برگزار شد.

در این نشست نمایندگان حفاظت از محیط زیست و کشاورزی گرجستان، اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، پارلمان گرجستان، نمایندگی اتحادیه اروپا در گرجستان و انجمن‌های تجاری حضور داشتند.

پروژه کمک فنی 2 ساله اتحادیه اروپا از سال 2022 اجرا می‌شود و شامل حمایت از توسعه اقتصادی-اجتماعی و اقتصاد دایره ای(چرخشی) این کشور است.

http://adjara.gov.ge/branches/description.aspx?gtid=1224669&gid=4

رتبه اول گرجستان در تولید ناخالص داخلی سرانه در منطقه قفقاز جنوبی

موسسه گالت و تاگارت اعلام کرد که در سال 2023، رشد اقتصادی در گرجستان بالا بوده و تورم این کشور کاهشی بوده است.

 این موسسه، همچنین اعلام  کرد: رشد اقتصادی گرجستان در سال گذشته 7.5 درصد بود. علاوه بر این، گرجستان دارای بالاترین تولید ناخالص داخلی سرانه در قفقاز است. تولید ناخالص داخلی سرانه در کشورهای منطقه به شرح زیر است:

گرجستان 8170 دلار؛

ارمنستان 8168 دلار؛

ج.آذربایجان 7126 دلار.

https://georgiatoday.ge/georgia-is-in-the-first-place-in-the-region-in-terms-of-gdp/

تصویب برنامه اقدام تغییرات آب و هوایی 2025-2024

دولت گرجستان برنامه اقدام تغییر اقلیم برای سال‌های 2025-2024 را تصویب کرد که اقدامات کاهشی در تولید و انتقال انرژی، حمل‌ونقل، ساختمان‌ها، صنعت، کشاورزی، مدیریت زباله و جنگل‌داری را تشریح می‌کند.

وزارت حفاظت از محیط زیست و کشاورزی گرجستان، در این خصوص عنوان کرد: بودجه کل برنامه اقدام 3694328186 لاری (1.36 میلیارد دلار) است. این سازمان همچنین افزود: سهم قابل توجهی از بودجه از پروژه‌های زیرساختی در بخش انرژی و زباله تامین می‌شود.

حوزه‌های اولویت دار در بخش انرژی شامل نیروگاه‌های بادی، خورشیدی و آبی خواهد بود. در بخش پسماند، آغاز ایجاد مناطق دفن زباله‌های جدید و ارتقای محل های دفن زباله‌های موجود و همچنین احداث تاسیسات تصفیه فاضلاب شهری بسیار مهم است.

برنامه اقدام همچنین شامل موارد ذیل خواهد بود:

  • حمل و نقل - نوسازی ایستگاه‌های مترو، ارتقای توسعه حمل و نقل کابلی، ایجاد و توسعه مسیرهای دوچرخه سواری و معرفی مکانیزم فنی برای کنترل سطح انتشار آلاینده‌ها از وسایل نقلیه.
  • کشاورزی - بهبود مدیریت پایدار بادشکن‌ها و ترویج شیوه‌های کشاورزی هوشمند و سازگار با اقلیم، از طریق افزایش آگاهی.
  • جنگل ها - احیا و کاشت مجدد در مناطق جنگلی تخریب شده و بهبود مدیریت پایدار جنگل.

https://agenda.ge/en/news/2024/38438#gsc.tab=0

رشد 9.5 درصدی اقتصاد گرجستان در ماه فوریه 2024

اداره آمار ملی گرجستان اعلام کرد: اقتصاد گرجستان در ماه فوریه 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل 9.5 درصد رشد داشته است. این در حالی است که متوسط رشد تولید ناخالص داخلی واقعی از ژانویه تا فوریه برابر با 7.7 درصد بوده است. 

بر اساس گزارش اداره آمار گرجستان، در فوریه 2024، در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، بخش هایی مانند صنعت تبدیل، ساخت و ساز، فعالیت های حرفه ای، علمی و فنی، اطلاعات و ارتباطات، حمل و نقل و انبارداری سهم قابل توجهی در رشد داشته اند. این در حالی است که در بخش انرژی، صنعت و معدن روند نزولی مشاهده شد.

https://imedinews.ge/ge/ekonomika/330856/saqstati-tebervalshi-saqartvelos-ekonomika-95-protsentit-gaizarda

برگزاری جلسه شورای اقتصاد به ریاست تورنیکه ریژوادزه

جلسه شورای اقتصاد به رهبری تورنیکه ریژوادزه، رئیس دولت آجارا برگزار شد. در این جلسه پروژه‌های برنامه ریزی شده برای سال جاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین، در این جلسه، اقدامات برای حمایت از کسب و کارها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به علاوه، در این نشست، اعضای شورا، پارامترهای اجرای بودجه جمهوری خودمختار آجارا در سال 2023 را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در سال 2023 درآمدهای بودجه آجارا بالغ بر 542 میلیون لاری بوده است.

لازم به ذکر است که بر اساس آمار اولیه سال 2023، شاخص سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام شده در آجارا بالغ بر 96.2 میلیون دلار آمریکا بوده که 64 درصد بیشتر از شاخص مشابه سال قبل است.

https://imedinews.ge/ge/regioni/331198/tornike-rijvadzis-khelmdzgvanelobit-ekonomikuri-sabchos-skhdoma-gaimarta

افزایش واردات سیب به گرجستان

در بازه زمانی ژانویه تا فوریه 2024، واردات سیب به گرجستان 105 درصد افزایش یافت. گرجستان در دو ماه اول سال 2023، 463 تن سیب به ارزش 193 هزار دلار و در مدت مشابه سال جاری 835 تن به ارزش 396 هزار دلار خریداری کرده است.

در دوره گزارش مذکور، قیمت یک کیلوگرم سیب در گرجستان 12 درصد افزایش یافته است. در سال گذشته قیمت یک کیلوگرم سیب 0.42 دلار بود، اما امسال به 0.47 دلار رسیده است. همچنین لازم به ذکر است که گران ترین سیب با قیمت 1.87 دلار از هلند و ارزان ترین با قیمت 0.42 دلار متعلق به ایران است.

فهرست کشورهای واردکننده سیب در بازه زمانی ژانویه تا فوریه 2024 به شرح زیر است:

ترکیه - 140 هزار دلار

اوکراین - 95 هزار دلار

ج.ا.ایران - 83 هزار دلار

ارمنستان - 46 هزار دلار

روسیه - 13 هزار دلار

ج.آذربایجان - 10 هزار دلار

هلند - 9 هزار دلار

گفته‌های رئیس منطقه خودمختار آجارا در خصوص توسعه گردشگری در این منطقه

تورنیکه ریژوادزه رئیس دولت خودمختار آجارا، با حضور در برنامه "Imedi LIVE" در خصوص مسائل مختلفی، به صحبت پرداخت. رئیس دولت آجارا در خصوص گردشگری عنوان کرد؛ وقتی از توسعه گردشگری و نوسازی زیرساخت ها صحبت می‌کنیم، جا دارد از  پروژه‌های بزرگی که در آجارا در حال اجرا هستند و اهمیت تاریخی دارند یاد کنیم. وی در خصوص پروژه‌هایی مانند کنارگذر باتومی و جاده بین ایالتی خولو-زرزمی‌ صحبت کرده و در خصوص آمادگی این منطقه برای فصل گردشگی تابستانی توضیحاتی ارائه داد.

ریژوادزه عنوان کرد: "باتومی نه تنها جایگاه خود را به عنوان یک مقصد گردشگری رو به رشد حفظ کرده است، بلکه در حال حاضر به عنوان یکی از محبوب ترین مقاصد اروپا در هر چهار فصل سال شناخته می‌شود. امسال باتومی در کنار بسیاری از تفرجگاه‌های معروف اروپایی در فرانسه و اسپانیا، به عنوان محبوب‌ترین مقصد گردشگری در اروپا معرفی شد و در بین پنج مکان برتر جای گرفت. مردم باتومی هر ماه منتظر گردشگران بیشتری هستند. این امر برای درآمد آنها و برای پروژه‌های برنامه ریزی شده بسیار مهم است."

سال گذشته بیش از 4 میلیون بازدید از آجارا انجام شد و امسال پیش بینی می‌شود تعداد بازدیدکنندگان افزایش یابد و اقداماتی برای جذب بیشتر گردشگران به آجارا در حال انجام است.

https://imedinews.ge/ge/regioni/328968/tornike-rijvadze-acharis-mtavroba-ekomigranti-ojakhebis-satskhovrisit-uzrunvelkopistvis-10-milion-larze-mets-dakharjavs

برگزاری دوره‌های آموزشی خدمات گردشگری در آجارا

 به گزارش دپارتمان گردشگری آجارا، به منظور بهبود خدمات گردشگری در این منطقه، برخی آموزش ها در این زمینه آغاز شده است. در مرحله اول؛ آموزش های نظری-عملی به پیشخدمت های اماکن اقامتی و پذیرایی، آموزش هایی از قبیل استانداردهای ارائه غذا و نوشیدنی به مهمانان، قوانینی برای گرفتن سفارش، مدیریت موقعیت های درگیری، خوشامدگویی به مهمانان و دعوت از آنها برای سرو غذا و غیره، داده می‌شود.

 دوره‌های آموزشی بهاره دپارتمان گردشگری آجارا نیز برای خدمات نظافتی و نمایندگان امور پذیرایی برگزار می‌شود. برنامه آموزشی کوتاه مدت نظری-عملی شامل سخنرانی‌های عمومی ‌توسط سخنرانان و یک دوره آموزشی معتبر است.

https://imedinews.ge/ge/regioni/331423/acharashi-servisis-gaumjobesebis-miznit-treningebi-daitsko 

انتشار کتابچه " صنایع دستی عامیانه در آجارا"

اداره گردشگری آجارا اعلام کرد کتابچه راهنمای جدیدی تحت عنوان "صنایع دستی عامیانه در آجارا"، در باتومی در حال تهیه است. به گفته ی این نهاد؛ آژانس توسعه محصولات گردشگری اداره گردشگری آجارا در حال آماده سازی دستورالعمل جدیدی برای توسعه و تقویت صنایع دستی موجود و فراموش شده در منطقه است. در این کتابچه، فصل های گسترده ای به آهنگری، سفالگری، متالورژی عامیانه، دکور عامیانه گرجی و غیره اختصاص دارد. قرار است این کتاب تا پایان اردیبهشت به چاپ برسد.

«صنایع دستی عامیانه در آجارا»، پنجمین کتاب متوالی است که آژانس توسعه محصولات گردشگری اداره گردشگری آجارا، در سه سال اخیر تهیه کرده است. از جمله کتاب های تهیه شده می‌توان به «سفر آشپزی به آجارا»، «ماهی در آشپزخانه گرجی»، «سنت ها و آیین‌های عامیانه در آجارا» و «بازی‌های عامیانه در آجارا» اشاره کرد.

https://imedinews.ge/ge/regioni/331768/khalkhuri-retsva-acharashi---batumshi-akhali-sakhelmdzgvanelos-momzadeba-

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما