معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۵- ۱۵:۲۴ - مشاهده: ۷۹

اخبار اقتصادی عراق – کربلای معلی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی عراق - کربلای معلی ، بابل و عراق در نیمه اول فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش 46 درصدی سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات عراق

سازمان حج و زیارت ایران از افزایش ۴۶ درصدی زائران ایرانی عتبات عالیات خبر داد و گفت که در سال شمسی جاری (21 مارس 2023- 20 مارس 2024)  ۵۰۸ هزار ایرانی توسط کاروان‌های حج و زیارت عازم عراق شدند. حمیدرضا محمدی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت، از اعزام بیش از ۵۰۸ هزار نفر از هموطنانمان در قالب کاروان‌های زیارتی تحت نظر سازمان حج و زیارت به عتبات عراق خبر داد و گفت: اعزام زائران به عتبات نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد افزایش داشته‌‌ است. وی با اشاره به اینکه در نیمه سال نیز زیارت اربعین برگزار و حدود چهار میلیون ایرانی به عتبات عراق مشرف شدند، گفت: علی‌رغم افزایش قیمت‌ها، با تلاش‌ها و تأکیدهایی که از سوی رئیس جمهور مبنی بر زیارت ارزان صورت گرفت و اختصاص ارز به این سفر و نیز نظارت سازمان حج و زیارت بر نحوه ارائه خدمات به زائران ایرانی در عراق، خوشبختانه شاهد افزایش ۴۶ درصدی سفر به عتبات نسبت به سال قبل هستیم. محمدی با فعالیت آزادبرها و کاروان‌هایی که تحت نظر سازمان حج و زیارت نیستند نیز اشاره کرد و گفت: این کاروان‌ها از نظر خدمات متفاوت از آن چیزی است که از طریق دفاتر زیارتی سازمان حج و زیارت به زائران عتبات عراق ارائه می‌شود.

فراهم شدن شرایط لازم برای عبور «جاده توسعه» از استان کربلا

به گفته نصیف جاسم الخطابی استاندار کربلا در چارچوب دستورات دولت برای تحرک بخشی به بخش گردشگری، اقتصادی و سرمایه گذاری در سراسر کشور به ویژه کربلای معلا، مقامات محلی جلسات متعددی را با ادارات مرتبط با پروژه راه توسعه بین المللی برای ایمن سازی بخش عبوری آن از این شهر و در اختیار قرار دادن کلیه امکانات لازم برای تکمیل سریع این پروژه برگزار کردند. به گزارش الصباح، وی در همین زمینه بر لزوم ایمن سازی و برطرف کردن همه موانع و برخی اختلافات و تضادها در خصوص مسیرهای  این پروژه، شامل مسیر نخست خط سریع السیر بین المللی به مسافت 260 کیلومتر و مسیر دوم خط آهن به طول 100 کیلومتر  که  در شمال استان به هم می رسند و سپس به موازات یکدیگر  تا شمال کشور پیش خواهند رفت؛ تاکید کرد. الخطابی کربلای معلا را  از بخش های ضروری برنامه دولت برای اجرای پروژه‌های راهبردی مهم از جمله طرح جاده توسعه که از جنوب کشور به شمال و سپس به اروپا امتداد می یابد، دانست و تصریح کرد هماهنگی موثری با نخست وزیر و وزارت حمل و نقل برای تکمیل تمامی مراحل مربوط به ایمن سازی پروژه‌ها صورت گرفته است. گفتنی است در ماه مه گذشته، دولت عراق آغاز پروژه توسعه راه را با بودجه ای 17 میلیارد دلاری با مشارکت وزرای حمل و نقل عربی از کشورهای امارات، عربستان سعودی، سوریه، اردن، کویت، قطر و عمان و همچنین ایران و ترکیه  اعلام کرد که قرار است طی سه مرحله یعنی مرحله نخست تا  سال 2028 ، مرحله دوم در سال 2033 و کار سومین مرحله نیز تا سال 2050 تکمیل شود.

برنامه عراق برای ساخت نیروگاه هسته‌ای

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، العبودی ، وزیر آموزش عالی عراق طی کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بغداد، گفت که عراق از نخستین کشورهایی بود که سعی در دستیابی به انرژی اتمی را داشت و اکنون به دنبال دستیابی به انرژی هسته ای صلح آمیز است. وی افزود که یک کادر حرفه ای از آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی‌به بغداد آمده تا برنامه‌ها و طرح هایی را برای خدمت به عراق وضع کنند. العبودی گفت که عراق با آژانس بین المللی انرژی هسته ای برنامه‌هایی از جمله در بخش فنی برای مبارزه با سرطان دارد. وزیر آموزش عالی عراق گفت که ما در زمینه زباله‌های هسته ای نیز با آژانس همکاری می‌کنیم و یک هیئت عراقی درخصوص احداث نیروگاه‌های کوچک به آژانس بین المللی خواهد رفت و همکاری‌هایی در زمینه‌های تصفیه آب، بیابان زایی و تغییرات اقلیمی وجود دارد.

تلاش دولت عراق برای توقف واردات مشتقات نفتی

دولت عراق تلاش می‌کند که از امکانات خود برای توقف واردات مشتقات نفتی که حدود 25 میلیون لیتر نفت گاز، بنزین و نفت سفید به ارزش 4.5 میلیارد دلار در سال تخمین زده می‌شود استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری اینا، اگرچه عراق تولید نفت زیادی در سطح جهانی دارد، اما تاخیر در بازسازی پالایشگاه‌های نفت و افزایش مصرف روزانه سوخت، به ویژه بنزین، این کشور را مجبور به واردات از چندین کشور، به خصوص ایران و کویت کرده است. دولت محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، در تلاش است تا موضوع واردات مشتقات نفتی را تا آغاز سال آینده فیصله دهد و به خودکفایی در مشتقات نفتی دست یابد. السودانی نخست وزیر عراق در یک مصاحبه مطبوعاتی تاکید کرد که کشورش ظرف دو ماه رسماً در مشتقات نفتی خودکفایی اعلام و واردات را متوقف می‌کند. همزمان وزارت نفت عراق قصد خود را برای افزایش تولید مشتقات نفتی اعلام و تاریخ بسته شدن پرونده واردات بنزین را اول سال 2025 تعیین کرد.

گزارش فائو از اقدامات دولت عراق در افزایش تولید گندم

 نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در عراق، تاکید کرد  اقدامات دولت عراق تأثیر مثبتی بر تولید گندم و خودکفایی در این کشور داشته است. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، وزارت کشاورزی این کشور  بر اساس دستورات دولت، نقشی اساسی در دستیابی به خودکفایی محصول گندم که مهم‌ترین محصول استراتژیک جهان محسوب می‌شود، داشته است. وی افزود: مناطق مرکزی و جنوبی عراق در سال گذشته شاهد بارندگی قابل توجهی بود که در مقایسه با مناطق شمالی بیشتر بود اما در سال جاری استان‌های شمالی هم شاهد حجم زیادی از بارندگی بودند که این امر به بهره وری محصولات  دیم در مناطق مختلف کمک کرده است. وی خاطرنشان کرد: افزایش بهره وری محصولات کشاورزی طی امسال در مقایسه با سال گذشته  10 تا 15 درصد بوده است که در این میان تولید محصول گندم به عنوان یک محصول راهبردی تأثیر مثبتی بر امنیت غذایی کشور خواهد داشت. این مقام وزارت کشاورزی عراق خاطر نشان کرد: تلاش‌های زیادی به‌ویژه در کنفرانس آب و هوایی بصره در سال گذشته صورت گرفت، که طی آن نخست‌وزیر به نمایندگی از دولت مجموعه‌ اقداماتی را اعلام کرد و وزارت کشاورزی با توجه به فناوری‌ها و پشیبانی‌های لازم آن را پیگیری کرد که تأثیر مثبتی بر محصول گندم داشت. 

واردات 70 میلیاردی عراق در سال 2023

 موسسه مطالعات و مشاوره‌های اقتصادی «عراق المستقبل» اعلام کرد عراق طی سال گذشته از 11 کشور، حدود 70 میلیارد دلار کالا وارد کرده است. به گزارش شفق نیوز این موسسه غیر دولتی در گزارش خود نوشت، این گزارش بر اساس داده‌های سازمان‌های رسمی‌گمرک و مهم ترین کشورهای صادر کننده کالا به عراق آماده شده است. این گزارش می افزاید 11 کشور اصلی صادرکننده کالا به کشور، امارات، چین، ترکیه، هند، امریکا، عربستان، برزیل، کره جنوبی، آلمان، ژاپن و ایران هستند. بر اساس گزارش این موسسه اقتصادی کل واردات عراق از کشورهای ذکر شده تنها در سال 2023، با افزایش 6 درصدی در مقایسه با سال 2022، با 63.5 میلیارد دلار ، به 67.25 میلیارد دلار رسید. این موسسه پیش بینی کرد که ارزش صادرات دیگر کشورها به عراق که نامشان ذکر نشده به 5.3 میلیارد دلار برسد و در نتیجه، ارزش کل صادرات کشورهای جهان به عراق در سال 2023، به 70 میلیارد دلار برسد.

احیای نخلستانهای خرمای عراق

محمد الخزاعی، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق، اعلام کرد کشت و صنعت خرما از طریق بسیاری از پروژه‌های سرمایه‌گذاری  در تعدادی از استان‌ها، از جمله استان‌های المثنی، کربلا و نجف اشرف رونق پیدا کرده است وی با اشاره به اینکه طرحی برای کاشت یک میلیون  اصله نخل در استان المثنی در دست اجراست افزود این وزارتخانه علاوه بر پروژه‌های عتبات عالیات در کربلای مقدس و  نجف، پروژه‌هایی را نیز در دیگر استان‌ها دارد. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، وی با اشاره به سرآمد بودن عراق در صادرات خرما و کاسته شدن از تعداد نخل های عراق در نتیجه جنگ های پیاپی تاکید کرد وزارت کشاورزی نخل های زودبازده وارد کرده است و در صدد توسعه نخلستان‌ها در عراق است. الخزاعی تاکید کرد: تا چند سال دیگر عراق با توسعه کشت و کار و افزایش تولید به وضعیت قبلی خود در زمینه نخل‌کاری ادامه خواهد تا به تعداد نخل‌هایی که در دهه 1990 گذشته وجود داشت، باز گردد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما