معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۸

اخبار اقتصادی جنوب افغانستان – قندهار

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جنوب افغانستان در فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

کمک سازمان جهانی بهداشت به بیمارستان میرویس قندهار

سازمان جهانی بهداشت روز 12 فروردین 1403 با انتشار پستی در شبکه ایکس اعلام کرد؛ ۸۵ تُن دارو و تجهیزات طبی به بیمارستان مرکزی میرویس شهر قندهار کمک کرده است.

کمک‌های سازمان جهانی بهداشت شامل بسته ‌های کمک‌های فوری، بیماری‌های غیر واگیر و بسته‌های تجهیزات جراحی و پانسمان می‌شود.

این سازمان گفته است: بیمارستان میرویس در استان قندهار دست‌کم برای 6 میلیون نفر در حوزه جنوب افغانستان خدمات بهداشتی ارائه می‌کند.

این کمک‌ ها در حالی صورت گرفته است که بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در شهرستان ‌های کشور با کمبود دارو و تجهیزات مواجه هستند و ساکنین بیشتر مناطق روستایی دسترسی اندکی به خدمات بهداشتی دارند.

منبع: خبرگزاری اطلس

 پایان کار ساخت یک سد کوچک در استان زابل

کار ساخت سد های کوچک آب در یک سال اخیر در افغانستان تشدید شده است. در همین حال خبرگزاری باختر گزارش داده است که کار ساخت یک سد کوچک آب با هزینه 5.7 میلیون افغانی در شهرستان "میزان" استان ‎زابل تکمیل و به بهره ‌برداری رسید.

بر اساس حکم رهبر امارت اسلامی و به منظور مدیریت بهتر آب‌ها گفته شده است که در هر شهرستان این کشور یک سد کوچک آب احداث خواهد شد.

این در حالی است که تاکنون در بسیاری از مناطق این کشور این گونه سد های کوچک آب احداث شده است.

منبع: خبرگزاری صدای افغان (آوا)

 ارزش مبادلات تجاری افغانستان با ایران در سال گذشته

مقامات وزارت صنعت و تجارت افغانستان می‌گویند: در سال ۱۴۰۲ افغانستان به ارزش ۲ میلیارد و ۲۵ میلیون دلار مبادلات تجاری با جمهوری اسلامی ایران داشته‌ است؛ از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بندر چابهار ایران نزدیک‌ترین و ارزان‌ترین مسیر برای واردات و صادرات کالاهای تجار افغانستان می‌باشد.

عبدالسلام جواد آخوندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی افغانستان، روز ۱۱ فروردین در گفتگو با خبرنگار آوا، ارزش صادرات و واردات افغانستان با جمهوری اسلامی ایران را در سال گذشته ۲ میلیارد و ۲۵ میلیون دلار اعلام کرد. به گفته او، ۳۳ میلیون دلار صادرات و یک میلیارد و ۹۹۲ میلیون دلار واردات افغانستان با جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۲ بوده است.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی افزود: اکثر اقلام عمده صادراتی افغانستان به جمهوری اسلامی ایران شامل پنبه، شمش، سرب، کنجد، تار نخی، کشمش و ماش بوده است.

بر اساس گفته‌های آخوندزاده، اقلام عمده واردات افغانستان از جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۲ شامل گازوئیل،  بنزین، گاز مایع، سیمان، برق، گوجه فرنگی و مواد خام کارخانجات صنعتی بوده است.

این مقام وزارت صنعت و تجارت در مورد اهمیت بندر چابهار ایران برای افغانستان افزود: بیشترین صادرات و واردات کشور فعلاً از طریق بندر چابهار صورت می‌گیرد.

در همین حال کارشناسان امور اقتصادی به این باورند که بندر چابهار ایران نزدیک ترین و ارزان ترین مسیر واردات و صادرات کالاهای تجار افغان می‌باشد. به گفته آنها، هر زمانی که افغانستان در بحث ترانزیت با پاکستان به مشکل برخورده، بهترین جایگزین برای افغانستان بندر چابهار بوده ‌است.

مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان نیز می‌گویند: بندر چابهار نسبت به بندر واگه کراچی از مزایای بیشتری برای انتقال کالاها برخوردار است. به گفته آنان، در صورت فراهم ساختن تسهیلات از سوی ایران، انتقال کالا از این بندر تجارتی ارزان‌تر تمام شده و از امنیت بیشتری نیز برخوردار می‌باشد.

مسئولین اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می افزایند: در چابهار تأسیسات پیشرفته ا‌ی ساخته شده که این تأسیسات سهولت‌های زیادی را برای انتقال کالا فراهم کرده است.

چندی قبل نیز طی مراسمی، عملیات اجرایی پروژه ساخت یک برج 25 طبقه مسکونی، تجاری و هتلینگ در منطقه آزاد چابهار توسط هیأت اقتصادی و تکنیکی امارت اسلامی افغانستان همراه با آقای حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ریاست جمهوری و سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل و سید وحیدالله حبیبی، معاون مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان، رسماً آغاز شد. این پروژه از سوی حفیظ الله سلطانی، مسئول شرکت ستارگان مهاجر خراسان مدیریت می‌شود.

گفتنی است، افغانستان بخش عمده‌ای از کالاهای مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر وارد می‌کند و مرزهای مشترک با ایران، یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا به این کشور به شمار می‌روند.

منبع: خبرگزاری صدای افغان (آوا)

صادرات زردآلو و شکرپاره از قندهار به خارج از کشور

در سال 1402 بیش از ۱۴ میلیون دلار زردآلو از قندهار به خارج از کشور صادر شده ‌است. اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری قندهار اعلام کرد: سال گذشته ۱۰ هزار و ۷۰۰ تُن شکرپاره و زردآلو از این استان به خارج از کشور صادر شده ‌است. اما در عین حال افزود: مسدودشدن راه‌ ها با کشورهای همسایه مانع بزرگ سد راه صادراتشان است.

منبع: خبرگزاری پژواک

 برداشت حدود یک میلیون تن پنبه از استانهای جنوبی افغانستان

مسئولین اتاق صنایع و معادن قندهار می‌گویند: در سال 1402 نسبت به سال گذشته کشت پنبه در استان‌های جنوبی افزایش یافته‌ که براساس تخمین، حدود یک میلیون تُن پنبه برای کارخانه‌های پروسس و بسته بندی این محصول جمع‌آوری خواهد شد.

منبع: خبرگزاری پژواک

 افزایش دو برابری کشت ریحان در استان قندهار

ریاست کشاورزی، آبیاری و مالداری قندهار اعلام کرد: کشت و برداشت ریحان در این استان نسبت به سال گذشته حدود دو برابر افزایش یافته ‌است، اما کشاورزان از قیمت پایین آن شکایت داشته و از حکومت می‌خواهند که برای محصولات شان بازاریابی کند.

منبع: خبرگزاری پژواک

 مقام طالبان: اکثر صادرات و واردات افغانستان از طریق بندر چابهار صورت می‌گیرد

"عبدالسلام جواد آخوندزاده" سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفته است: افغانستان در حال حاضر در زمینه صادرات و واردات، وابستگی صد در صدی به هیچ یکی از کشورهای همسایه ندارد.

به گفته وی، اکثر صادرات و واردات کشور فعلاً از طریق بندر چابهار ایران انجام می‌شود. آقای آخوندزاده افزوده است: سیاستی‌ که ما داریم، سیاست اقتصاد محور است. ما با کشورهای مختلف روابط تجاری خود را برقرار کردیم و توانستیم راه‌ های بدیل برای تجارت خود پیدا بکنیم.

در همین حال، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان نیز گفته‌ است که هم اکنون اکثر کالاها از طریق بنادر ایران صادر و وارد می‌شود. اتاق تجارت می‌خواهد تا صادرات و واردات را از مسیر پاکستان کاهش دهد. این اتاق از تاجران خواسته است تا کالاها را از طریق بنادری وارد و صادر کنند که تسهیلات بیشتر داشته باشد، این در حالی است که پاکستان همواره برای کالاهای صادراتی و وارداتی افغانستان مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

مقامات وزارت اقتصاد پیش از این گفته بودند در جستجوی مسیرهای جدید ترانزیتی هستند تا بتوانند موانع بر سر راه کالاهای صادراتی و وارداتی را بردارند.

منبع: خبرگزاری صدای افغان (آوا)

 کاهش ۶ درصدی صادرات افغانستان در سال ۱۴۰۲   

"عبدالسلام جواد آخوند زاده" سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان روز پنجشنبه (دوم فروردین) در یک پیام ویدیویی در شبکۀ ایکس گفت: افغانستان در سال ۱۴۰۲ یک میلیارد و ۸۱۱ میلیون دلار صادرات داشته که نسبت به سال گذشته ۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. مهمترین دلیل آن کاهش قابل ملاحظۀ صادرات زغال سنگ می‌باشد.

وی افزود: بیشترین اقلام صادراتی افغانستان پنبه، انجیرخشک، کشمش، گیاه هنگ، پیاز، انگور، سیب زمینی، زعفران و گوجه فرنگی بوده که به چندین کشور از جمله پاکستان، هند، ایران و امارات متحدۀ عربی صادر شده‌است.

منبع: خبرگزاری صدای افغان (آوا)

 آغاز کشت آزمایشی خرما در استان هلمند

ریاست زراعت و مالداری استان هلمند، به صورت آزمایشی در شهر لشکرگاه (مرکز استان) و شهرستان‌های ناوه، نوزاد، موسی قلعه و گرمسیر در 10 جریب زمین، باغ های آزمایشی خرما ایجاد کرده است.

در این کشتزارهای آزمایشی، نسل های پررونق و زودبازده خرما که بیشتر در کشورهای عربی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مورد آزمایش قرار گرفته است تا در صورت تطابق آن با آب و هوای هلمند، در سرتاسر این ولایت کشت و به تولید انبوه برسد.

یک مسئول ریاست زراعت هلمند گفت که بر اساس بررسی آنان، آب و هوای هلمند برای تولید خرما مناسب است. او گفت با حمایت و مشورت دهی باغداران، در پی افزایش تولید خرما در این ولایت اند.

منبع: طلوع نیوز

 کشاورزان استان نیمروز: امیدواریم امسال محصولات خوبی داشته باشیم

همزمان با بارش باران‌ها و فرارسیدن سال نو، برخی از نهال‌فروشان در استان نیمروز می‌گویند: اخیراً امیدواری مردم به پایان خشکسالی بیشتر شده و تعداد زیادی از زمین‌داران برای خرید نهال‌ها به آنان مراجعه می‌کنند.

شماری از کشاورزان در نیمروز نیز از افزایش میزان بارند‌گی و جاری شدن آب در سد کمال خان و نهر لشکری، خوشحالند و می‌گویند: امسال محصول خوبی خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری پژواک

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما