معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۱- ۰۹:۲۶ - مشاهده: ۶۰

اخبار اقتصادی تاجیکستان - دوشنبه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته دوم فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

واگذاری ریاست کمیسیون بین دولتی توسعه پایدار صندوق بین المللی نجات دریای آرال به تاجیکستان

خبرگزاری خاور: ریاست کمیسیون بین دولتی توسعه پایدار صندوق بین المللی نجات دریای آرال بر عهده تاجیکستان واگذار شد. این موضوع در نشست کمیسیون بین دولتی توسعه پایدار صندوق بین المللی نجات آرال (ICSD) که در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طی این نشست هیأت جمهوری تاجیکستان به ریاست ذرفا قیام­زاده، معاون اول رئیس کمیته حفظ محیط زیست وابسته دولت تاجیکستان شرکت کرد.

وی در سخنرانی خود گفت: با استفاده از همه فرصت­های مشترک، باید تلاش­های خود را برای حل مشکلات در زمینه حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار متحد کنیم. ما بر اساس قوانین و رویه بین المللی سیاست‌های اقلیمی در زمینه توسعه کم کربن و سازگاری با تغییرات اقلیمی، ترویج کسب‌وکار «سبز» و در زمینه استفاده منطقی و کارآمد از منابع طبیعی به‌ویژه منابع فرامرزی انجام خواهیم داد. وی تاکید کرد: فناوری‌های «سبز» و همچنین ایجاد اصول انتقال بین‌المللی فناوری‌های سازگار با محیط زیست را اجرا می‌کنیم.

در پایان این نشست مراحل انتقال ریاست از جمهوری قزاقستان به جمهوری تاجیکستان برای سالهای 2026-2024 انجام شد . امسال سی امین سالگرد تاسیس IFAS است. این در دوران ریاست جمهوری تاجیکستان در ICSD تجلیل می‌شود.

https://khovar.tj/2024/04/dar-ostona-alasai-komissiyai-bajnidavlatii-rushdi-ustuvori-hazinai-bajnalmilalii-na-oti-aral-doir-shud/

 آغاز ساخت شرکت فرآوری ضایعات صنعتی تاجیک- روسی در گلستان

خبرگزاری حالوا : یک شرکت تاجیک-روسی برای فراوری ضایعات صنعتی معدن طلای «Aprelevka» در شهرگلستان، استان سغد تاسیس می‌شود. این شرکت  که ظرفیت جدا سازی ضایعات صنعتی تا 200 تن در ساعت را خواهد داشت، برای 150 نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

رجب بای احمدزاده رئیس ولایت  سغد در مراسم کلنگ زنی این شرکت گفت: صنعت معدن و متالورژی در منطقه سغد توسعه یافته است و نصب تجهیزات مدرن امکان فرآوری متناسب ضایعات حاصل از تولید را  فراهم می‌کند.

شرکت مزبور با سرمایه ­گذاری مشترک شرکت «Aprelevka» به همراه شرکت تاجیکستان «Reprocessing Technology » و شرکت علمی و تولیدی روسی« Spirit» ساخته می‌شود.

شرکت آپرلوکا «Aprelevka» در سال 1995 برای استخراج معدن طلای کایراکوم( Kairakkum) ایجاد شده است و مواد خام برای تولید آن، سنگ معدنی از معادن آپرلوکا، کیزل-چکو ( Kyzyl-Cheku)، بورگوندا (Burgunda ) و ایکیژلان( Ikkizhelon) است.

 

https://halva.tj/news/v_gulistone_nachalos_stroitelstvo_tadzhiksko_rossiyskogo_predpriyatiya_po_pererabotke_proizvodstvenn/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

 برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی تجاری «سغد-2024» در شهر خجند

خبرگزاری خاور: دهمین نمایشگاه بین المللی تجاری «سغد-2024» در تاریخ 17 تا 19 ژوئن سال جاری در موسسه دولتی «کاخ ورزش» خجند برگزار خواهد شد.

دهمین نمایشگاه بین المللی تجاری «سغد-2024» با هدف حمایت از تجارت بین المللی، افزایش قدرت صادرات، تحقق همکاری­های مفید با کشورهای خارجی دور و نزدیک، جذب سرمایه، همسازی فناوری­های نوین و گسترش همکاری­ بین کشورها منطقه و سازمان­های مالی بین المللی، ده سال است که در استان سغد برگزار می‌شود.

در حاشیه این نمایشگاه ، همایش تجارت و سرمایه گذاری نیز برگزار می‌شود. در این نمایشگاه شرکت­های تولیدی تاجیکستان محصولات مختلف را ارائه کرده و برای یافتن بازاری جدید با شرکای توسعه قراردادهای همکاری امضا خواهند کرد.

در نهمین نمایشگاه بین‌المللی تجاری «سغد 2023» در تاریخ 22 تا 24 ژوئن سال گذشته برگزار شد، 500 میهمان از کشورهای فدراسیون روسیه، قزاقستان، ازبکستان، بلاروس، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری خلق چین، ترکیه، عربستان سعودی و کره جنوبی در آن شرکت کردند.

 https://khovar.tj/2024/03/dar-sha-ri-hu-and-namoishgo-i-x-bajnalmilalii-savdo-su-d-2024-doir-megardad-2/

 کاهش سهمیه‌های جذب نیروی کار خارجی در تاجیکستان

خبرگزاری آسیا پلوس: امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان دستور تعیین سهمیه برای مهاجرت و جذب نیروی کار خارجی به این کشور در سال 2024 را صادر کرد.

          این فرمان «به منظور سازماندهی و تنظیم فرآیندهای مهاجرت کاری اتباع خارجی در جمهوری تاجیکستان» به تصویب رسیده است. تعیین سهمیه برای مهاجرت و جذب نیروی کار خارجی به جمهوری برای سال جاری به میزان 6500 نفر داده شده که نسبت به سال گذشته میلادی یک هزار نفر کم‌تر است.

در این سند آمده است که اتباع خارجی که در پروژه‌های اولویت دار و و قراردادهای سرمایه‌گذاری صنعتی بر اساس اسناد بین دولتی فعالیت می‌کنند، مشمول این سهمیه نمی‌شوند.

در پیوست این فرمان آمده است که 4 هزار و 440 سهیمه (68.3 درصد از کل سهمیه‌ها) برای شهروندان چین در نظر گرفته شده است. مابقی سهمیه‌ها برای کشورهای: افغانستان  400، ایران 350، هند 300، ترکیه 200، ازبکستان 150،  قزاقستان  100، پاکستان  100، روسیه 100، قرقیزستان  50 و برای سایر کشورها 310 سهمیه اختصاص یافته است.

بر اساس این دستور حدود یک سوم (2 هزار سهمیه) خارجی‌ها حق دارند در شهر دوشنبه، 900 نفر در نواحی تابع مرکز، 880 نفر - استان سغد، 600 نفر - استان ختلان و 60 نفر دیگر در استان بدخشان فعالیت کنند.

این سهمیه‌ها برای فعالیت خارجی‌ها در حوزه و بخش‌های زیر اقتصاد تاجیکستان پیش‌بینی شده است.

صنعت تولید 2 هزار 610 سهمیه، ساخت و ساز 2-  هزار و 270، تجارت - 290 ، کشاورزی - 160، انرژی - 145، آموزش - 85 ، زمین شناسی - 75 ،  خدمات پذیرایی عمومی - 70،  مسکن و خدمات عمومی - 65، ارتباطات - 50، مراقبت های بهداشتی -  50، حمل و نقل -  40، ورزش - 25، و سایر صنایع و بخش‌ها  - 565 سهیمه در نظر گرفته شده است.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240328/tadzhikistan-sokratil-kolichestvo-kvot-na-privlechenie-inostrannoi-rabochei-sili-do-65-tisyach

 کاهش بیش از 5 متر از سطح مخزن آب نیروگاه برق آبی «نارک»

خبرگزاری خاور: سطح آب مخزن نیروگاه برق آبی «نارک» واقع در جنوب تاجیکستان 5.7 متر کاهش یافته است.  محمدامین محمدسعیدزاده، مهندس ارشد نیروگاه برق آبی «نارک»  به خبرنگاران گفت: سطح آب نیروگاه برق آبی نارک در ساعت 24:00 روز 2 آوریل سال جاری  نسبت به مدت مشابه سال 2023، 5 متر و 70 سانتی متر کاهش یافته است. سطح آب مخزن نارک طبق استاندارد باید در سطح 910 متر باشد. واردات روزانه آب به مخزن 295 متر مکعب در ثانیه است که نسبت به سال گذشته 151 متر مکعب در ثانیه کاهش یافته است. در سه ماهه اول سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 424 میلیون مترمکعب آب وارد مخزن «نارک» شده است. شب و روز گذشته 12 سانتی متر آب از مخزن «نارک» مصرف شد.

سعیدزاده علت اصلی پایین بودن سطح آب مخزن «نارک» را کمبود باران در زمستان امسال، سردی هوا در ارتفاعات به ویژه در فصل بهار و کمبود آب رودخانه وخش عنوان کرد. چنین وضعیتی یعنی کمبود آب  ذخیره «نارک» 12 سال پیش نیز مشاهده شده بود. در سال های 2009-2008  حتی در تابستان نیز آب انبار "نارک" به طور کامل تامین نمی‌شد و از 5 سپتامبر همان سال محدودیت برق در جمهوری ایجاد شد، زیرا هم سطح آب مخزن و هم ورودی آب کم بود.

 وی تاکیدکرد که ذخیره آب در مخزن در سطح 900 تا 910 متر باعث افزایش فشار آب و افزایش تولید برق می‌شود. با کاهش فشار آب، راندمان مخزن نیز کاهش می یابد. همچنین اعلام شد در پنج روز گذشته ورودی آب به مخزن زیاد نبوده و دیشب 295 مترمکعب بر ثانیه بوده است. به گفته محمدسعیدزاده افزایش آب مصرفی مخزن به شدت با افزایش دمای هوا و آب شدن یخچال­های طبیعی مرتبط است، زیرا با گرم شدن هوا، یخچال­ها نیز ذوب شده و جریان وارد شوی آب از رودخانه وخش به مخزن نارک  افزایش می یابد. امروزه با توجه به اینکه ورودی آب در مخزن کم است، نیروگاه نمی‌تواند برق لازم را تولید کند. محمدسعیدزاده افزود: در واقع در نیروگاه مشکلی وجود ندارد، به جز یک واحد آبی، تمامی واحدهای آبی "نارک" در وضعیت کار قرار دارند و آماده تولید و تامین برق مورد نیاز مردم در صورت ورود آب هستند.

https://khovar.tj/2024/04/sat-i-obi-obanbori-norak-11besh-az-5-metr-past-shudaast/

 احداث کارخانه تولید سوسیس وکالباس در خاروغ

   خبرگزاری خاور: در محل ساختمان سابق کارخانه نان شهر خاروغ، کارخانه تولید کالباس و لبنیات  احداث خواهد شد. رمش خدایوف یکی از تاجران موفق و رئیس شرکت «نعمتهای پامیر» قصد دارد با توجه به دامداری‌های موجود محلی و شرکت­های  بزرگ مرغداری ، کارخانه  تولید سوسیس و کالباس تاسیس کند. هزینه اجرای این پروژه 10 میلیون سامانی  برآورد شده است.

در این طرح در دو مرحله ای ابتدا تمام تجهیزات این کارخانه از کشورهای اروپایی وارد شده و متخصصان خارجی بعد از نصب و مونتاژ تجهیزات، متخصصان محلی را آموزش خواهند داد. با راه اندازی این کارخانه صنعتی زمینه اشتغال ثابت بیش از 30 نفر فراهم خواهد شد.

شایان ذکر است که ایده اجرای این پروژه توسط انجمن تجاری و سرمایه گذاری «Pomirinvest-2023» مظرح شده و موسس کارخانه جدید دستور شروع عملیات تا آگوست 2024 را دریافت کرد.

https://khovar.tj/2024/03/dar-sha-ri-horu-korhonai-iste-soli-asib-bunyod-megardad/

 وضعیت تولید  برخی از محصولات دامی در تاجیکستان

خبرگزاری خاور: میزان کل شیر تولید شده در در دو ماه اول 2024 در تاجیکستان به 124 هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.4 در صد افزایش یافته است.  

به گفته آژانس آمار جمهوری تاجیکستان افزایش تولید شیر در استان سغد به میزان 10.0 در صد ،  استان ختلان 5.3 در صد ،  استان بدخشان   4  در صد و نواحی تابع مرکز   0.7 در صد افزایش یافته است.

میزان شیر تولید شده  توسط خانوارهای روستایی در مجموع  93.1 در صد بوده است، از جمله در  استان مختار کوهستان بدخشان 100.0 درصد ، استان سغد  93.9 درصد، استان ختلان 93.2 درصد و نواحی تابع جمهوری 90.7 درصد  را به خود اختصاص داده است.

در این مدت تولید تخم مرغ به 170.5 میلیون عدد رسید که 8.4 درصد کمتر از سال 2023 است. تولید تخم مرغ: در استان بدخشان 5.2 درصد، استان ختلان - 8.5 درصد، در نواحی تابع مرکز 6.8 درصد افزایش و  در استان سغد 16.3 درصد کاهش یافته است.

https://khovar.tj/rus/2024/03/obyom-proizvodstva-kakih-produktov-uvelichilsya-ili-snizilsya-v-tadzhikistane/

 تولید محصولات صنعتی به ارزش 18 ملیلیون سامانی( 1.4 میلیون دلار)  در ناحیه واسع

خبرگزاری خاور: در ناحیه واسع( در ولایت ختلان)، شرکت­های صنعتی هر سال در حال افزایش ­اند و تولید محصولات صنعتی نیز در حال افزایش است. با حمایت کارآفرینان 7 کارخانه و کارگاه صنعتی جدید در سال جاری به بهره برداری رسید که در این میان برای بیش از 50 تن از ساکنان این ناحیه اشتغال ایجاد شده است. در دو ماهه سال 2024 حجم محصولات صنعتی به 18 میلیون سامانی رسیده است.

صبور سلطان زاده معاون رئیس ناحیه واسع گفت: در شرکت خواجه ­مومن ناحیه واسع که یکی از بزرگترین شرکت­های صنایع غذایی محسوب می‌شود، هر روز بیش از 10 تن نمک فرآوری و دو نوع نمک تولید می‌شود. با ورود تجهیزات مدرن به کارخانه، تولید محصولات افزایش یافت و مشاغل جدیدی ایجاد شده است.  در این کارخانه کارگاه جدید تولید پودر لباسشویی  نیز به بهره برداری رسیده و برای بیش از 40 نفر از بانوان و جوانان ناحیه اشتغال ایجاد کرده است .

محصولات تولیدی به بازارها و مغازه‌های مرکز تجاری شهر و نواحی دیگر عرضه  می‌شود. در ناحیه واسع با مشارکت کارآفرینان، کارخانه‌های صنعتی کوچک  متعددی برای توسعه و تولید محصولات صنعتی مورد بهره برداری قرار گرفته که در آن افراد بیکار، مشغول به کار شدند. 42 شرکت صنعتی با مشارکت کارآفرینان در ناحیه واسع فعالیت می‌کنند و رئیس این ناحیه تصمیم گرفته است که تعداد کارخانه‌های صنعتی را در آینده افزایش دهد.

https://khovar.tj/2024/03/korhona-oi-sanoatii-no-iyai-vose-ba-mabla-i-arib-18-million-somon-ma-suloti-sanoat-iste-sol-namudaand/

 کاشت12 هزار هکتار پنبه در ناحیه مستچاه استان سغد

خبرگزاری خاور:  در سال جاری در ناحیه مستچاه 12 هزار و 440 هکتار  پنبه کشت می‌شود . پیش بینی می‌شود با افزایش عملکرد در هر هکتار به طور متوسط بین 25 تا 30 سنتنر ( هر سنتنر 100 کیلو گرم ) محصول پنبه بدست آید.

با حضور رجب­بای احمدزاده رئیس ولایت سغد  در مزرعه  جمعه آدینه روستای پالدارک کاشت پنبه در سال جاری کلید خورد. سال گذشته مالکان این مزرعه 10 هکتاری توانستند با رعایت قوانین کشاورزی، فرآوری به موقع و آبیاری درست به نتایج بالایی دست یابند و تا 50 سنتنر در هکتار محصول تولید کنند که بسیار بیشتر از میانگین ناحیه می‌باشد.

در مستچاه بهترین زمان برای کاشت پنبه 25 آوریل در نظر گرفته شده است و کاشت به موقع و رعایت قوانین کشاورزی منجر به برداشت مطلوب می‌شود. شایان ذکر است که بیش از 6 هزار و 500 مزرعه زراعتی در ناحیه مستچاه وجود دارد که بیش از  3 هزار و 800  مزرعه آن به کشت پنبه اختصاص یافته است.

https://khovar.tj/2024/04/kishovarzoni-no-iyai-masto-dar-majdoni-besh-az-12-azor-gektar-punbadona-kisht-menamoyand/

 آمار  سطح مزارع زیر کشت ، کاشت پاییزی و بهاره تاجیکستان  و میزان محصولات زراعی و باغی

سایت وزارت کشاورزی:  در تاجیکستان  برای کشت امسال باید  608 هزار و 174 هکتار  زمین شخم زده شود که تا تاریخ 2024.03.29، بیش از  588 هزار و 823  هکتار شخم زده شده است، سطح کشت غلات پاییزی 177 هزار و 566.8 هکتار بوده است .

کشت بهاره غلات در مزارع روستایی و تعاونی 63 هزار و 588 هکتار و کشت صنعتی 15 هزار و 49 هکتار، که 6 هزار و 683 هکتار پنبه، 8 هزار و 166 هکتار دانه روغنی، 4 هزار و 478 هکتار برنج (پالیزی)، 8هزار و 958 هکتار سیب زمینی، 23هزار و 484.3 هکتار سبزیجات است . همچنین  14 هزار و 966  هکتار پیاز، 2هزارو 832  هکتار هویج ، هزار و 32  هکتار کلم ، هزار و 313  هکتار گوجه فرنگی ، 949 هکتار خیار و هزار و 717  هکتار سبزیجات دیگر کشت می‌شود.

تا تاریخ 2024.03.29، در مجموع 173 هکتار باغ جدید و تاکستان( 140 هکتار باغ و 34 هکتار تاکستان ) ایجاد شده است و هزار و 381  هکتار  باغ و تاکستان نیز در حال توسعه است . تا این تاریخ مساحت کل گلخانه­ ها 172 هکتار است که 133.9 هکتار آن زیر کشت است که از این میزان 61 هکتار گوجه فرنگی ، 28 هکتار خیار و 46 هکتار به سایر سبزیجات اختصاص دارد. از این سطح زیر کشت ، 894.2 تن سبزیجات ( 381.9 تن گوجه فرنگی، 81.2 تن خیار و 431.1 تن سایر سبزیجات)  به دست می آید.

بر اساس داده­های بخش دامپروری، پرورش طیور، شیلات و زنبورداری این وزارتخانه، طبق برنامه باید 413 هزار و 435  راس بره و بزغاله در مزارع روستایی و جمعی جمهوری تاجیکستان پرورش داده شود. که تعداد 255 هزار و 135 راس بره و بزغاله پروش یافته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 هزار 11 راس بیشتر بوده است.

https://moa.tj/news/255-guzorishi-matbuot-ba-sanai-30032024.html

بررسی ساخت  3 مرکز لجستیک کشاورزی در 3 ولایت  جمهوری تاجیکستان

سایت وزارت کشاورزی: در 2 تاریخ آوریل سال جاری، در وزارت کشاورزی جمهوری تاجیکستان  تسریع در روند  توسعه مراکز لجستیک کشاورزی و تعمیرات ساختمانی «مرکز دیجیتال سازی و توسعه حرفه­ای پرسنل کشاورزی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 در این جلسه وزیر کشاورزی قربان حکیم­زاده، معاونان وزیر زورشا زورشا و نگینه انوری و آقای دلیر ستاری مدیر موسسه دولتی «توسعه کارآفرینی در حوزه کشاورزی» و سایر مقامات شرکت داشتند.

شایان ذکر است که در چارچوب طرح ارتقاء توسعه پایدار کشاورزی، قرار است  3 مرکز لجستیکی کشاورزی در شهر دوشنبه و ولایت های سغد و ختلان و نیز در چارچوب اعتبارات تکمیلی 2 مرکز لجستیک کشاورزی درشهر کولاب ولایت های ختلان و بدخشان احداث شود.

برای ساخت این 3 مرکز لجستیک، زمین اختصاص یافته و شرکتهای بین المللی و ملی( SOFRECO) و consulting- (BARS) شناسایی و انتخاب شده­ اند و بر اساس برنامه­ ریزی انجام شده ساخت آنها در ماه ژوین سال جاری شهر دوشنبه واستان سغد  و ختلان آغاز خواهد شد.

https://moa.tj/news/257-barrasii-bunedi-markazoi-agrologistik.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما